Gothenburg: Kittels protest wordt verworpen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Gothenburg: Kittels protest wordt verworpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 11:00

st-georg.de/ bokt.nl

De jury heeft besloten, dat de bloemendecoratie in de Grand Prix, die bij alle paarden die in de ring verschenen, aanwezig was en daardoor was de situatie ook voor iedereen gelijk, om die reden wordt het protest dat de ruiter Patrick Kittel heeft aangebracht niet gegrond verklaard.

De rode bloemen vielen duidelijk niet in de smaak bij het paard van de Zweedse ruiter Patrick Kittel in de Grand Prix. Het paard sprong tijdens de proef voor de rode ‘monsters’ spontaan aan de kant. Dat deze bloemen tijdens het inrijden nog niet bij de ring stonden is volgens de jury niet van belang. Ze stonden er namelijk wel tijdens de proef van alle deelnemers in de Grand Prix en zo waren dus de omstandigheden voor alle ruiters hetzelfde.

De president van de Ground Jury, de Zweed Gustaf Svalling, begreep de teleurstelling van de ruiter en dient een verzoek in om de FEI-richtlijnen zo aan te passen dat in het vervolg de decoratie gelijk is bij het inrijden en de proef zelf.

Niet alleen het paard van Kittel zag monsters in de rode bloemen. Ook andere paarden waren niet gecharmeerd van de decoratie. Ondermeer Miciano en Parcival van respectievelijk Marlies van Baalen en Adelinde Cornelissen sprongen tijdens de proef diverse malen opzij.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 26-04-13 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Twee weggevallen zinnen erbij geplaatst

Ayasha
Blogger

Re: Gothenburg: Kittelts protest wordt verworpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:12

tsja, een GP dressuurpaard moet toch IMO wel tegen bloemen kunnen..

Sonador

Re: Gothenburg: Kittelts protest wordt verworpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:19

Een paard GP of niet, is en blijft een paard.
Hoe goed je zo'n dier ook traint!

Vreemd dat er iets tijdens het inrijden niet aanwezig is, en tijdens een proef wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:26

Akkoord, als er nu iets stond wat daadwerkelijk eng is (dat ie schrikt van een vrachtwagen die er als versiering staat of iets anders wat zo'n dier zelden ziet rond de rij-ring -kan even niet op een fatsoenlijk voorbeeld komen- maar bloemen for crying out loud....
Daar moet een paard echt wel tegen kunnen.

En dat konden de meeste ook blijkbaar. Dus had die van Kittel misschien een slechte dag, accepteer dan dat je met dieren werkt en die nu eenmaal slechte dagen kunnen hebben dat bloemen te veel zijn voor ze, en houd als professional, de eer aan jezelf ipv te gaan zeuren over de bloemen waar het grootste deel van de andere paarden geen last van had.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:31

Scandic bakkabouters zijn hardnekkig :P

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:31

Volgens mij hadden er meer paarden last, las snel ergens iets op site van de Hoefslag over paarden van Van Baalen maar ook van Parzival.. Dus hij was niet de enige die last van de bloemen had.

En normaliter is het inrijden en het bak verkennen natuurlijk juist om bekend te worden met de omgeving en is het niet de bedoeling dat dat wijzigt, anders heeft de bak verkennen ook weinig zin (als je hem daarna bij wijze van spreken weer verbouwd.. ;-))

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:32

fargo schreef:
Volgens mij hadden er meer paarden last, las snel ergens iets op site van de Hoefslag over paarden van Van Baalen maar ook van Parzival.. Dus hij was niet de enige die last van de bloemen had.

En normaliter is het inrijden en het bak verkennen natuurlijk juist om bekend te worden met de omgeving en is het niet de bedoeling dat dat wijzigt, anders heeft de bak verkennen ook weinig zin (als je hem daarna bij wijze van spreken weer verbouwd.. ;-))

Dat klopt idd, en ook het paard van Isabell Werth had er last van en zo waren er nog een heel aantal. Het was niet alleen Scandic.
Voor Marlies was het helemaal sneu. Er was geen land meer te bezeilen met dat dier.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:37

idd ayasha!! wat valt me dat tegen , dat een ruiter als kittel daarover gaat miepen...

Deertje

Re: Gothenburg: Kittels protest wordt verworpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:39

ja, idd, ik bedoel maar, ze moeten toch nog wel tegen iets kunnen he!! kijk maar naar die springpaarden, die zien hun parcourtje ook nooit niet op voorhand!!
Ik ben zelf een dressuurruiter, maar soms vind ik echt dat dressuurpaarden tegen niets meer mogen kunnen...

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:43

Afbeelding

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:43

Cayenne schreef:
Dat klopt idd, en ook het paard van Isabell Werth had er last van en zo waren er nog een heel aantal. Het was niet alleen Scandic.
Voor Marlies was het helemaal sneu. Er was geen land meer te bezeilen met dat dier.

sneu is het zeker, alhoewel enig leedvermaak bespeurde ik wel bij een enkele coole kikker die nergens last van had :D

Ik weet niet wat ze in Zweden uitgespookt hebben met de aankleding van de baan maar het deed de competitie als geheel geen goed, het zal heus geen rode bloem geweest zijn...
wanneer leren ze nou eens dat het geen circus mag worden bij een finale als dit.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:44

En zo hoort het. De anderen hadden hun paarden beter onder controle dan hijzelf, dus pech voor hem.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:45

purkie schreef:
Cayenne schreef:

sneu is het zeker, alhoewel enig leedvermaak bespeurde ik wel bij een enkele coole kikker die nergens last van had :D

Ik weet niet wat ze in Zweden uitgespookt hebben met de aankleding van de baan maar het deed de competitie als geheel geen goed, het zal heus geen rode bloem geweest zijn...
wanneer leren ze nou eens dat het geen circus mag worden bij een finale als dit.

Edward liet Undercover een keer de ring rond gaan en die keek even, draaide zich om en hoppa, nergens last meer van :D Idem met Damon Hill van Helen Langehanenberg :D
Wat dat betreft ook verdiend dat deze twee combinaties bovenaan stonden. Het waren ook geloof ik de enige twee die niet met kamikaze kunsten de baan door hoefden te gaan :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:47

De eerste alinea klopt van geen kant...

Wel vind ik het vreemd om hierover bezwaar aan te tekenen. Ja, de ring hoort niet te veranderen, maar, een ruiter dient zijn paard op dit niveau toch wel dusdanig onder controle te hebben dat het dier na een schrikmomentje wel weer fatsoenlijk te rijden is :). Maar goed, just my two cents.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:48

Hier zijn al vaker berichten over geweest, persoonlijk vind ik dat het inrijden bedoelt is om de baan te leren kennen, vooral voor de paarden. Gp of B, maakt niets uit, de baan moet hetzelfde zijn tijdens het wennen en de proef.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:51

waarom?
vind je dat niet erg, dat een paard die al de helft van de wereld heeft gezien, bang is van rode bloemen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:54

Bizar om als GP-ruiter te gaan klagen over bloemen. Die dingen staan zelfs in de klasse B al rond je ring.
Overigens kun je op sommige locaties ook als basisruiter de dag tevoren gaan oefenen, maar dat is dan vaak ook zonder de juryhokjes en decoraties en soms zelfs zonder de hekjes.

Balen als het net op een beslissend moment gebeurt dat ze schrikken, maar he, dan weet je ook dat je thuis de bloembakken kunt gaan vullen en eens vaker naar buiten moet, zodat hij niet meer zo bizar reageert.
ALs ALLE paarden op een paar na schrokken zal er vast iets spannenders geweest zijn dan een bloemdecoratie.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:09

Zonde dat er door een aantal bloemen zoveel storingen in een proef komen.

Los daarvan vind ik het jammer dat er zoveel mensen het woord 'inrijden' gebruiken in plaats van 'losrijden'. Jonge paarden ben je aan het inrijden. Voor een wedstrijd (en ook gewoon thuis) ben je je paard aan het loswerken in een losrijbaan....

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:33

Ayasha schreef:
Akkoord, als er nu iets stond wat daadwerkelijk eng is (dat ie schrikt van een vrachtwagen die er als versiering staat of iets anders wat zo'n dier zelden ziet rond de rij-ring -kan even niet op een fatsoenlijk voorbeeld komen- maar bloemen for crying out loud....
Daar moet een paard echt wel tegen kunnen.

En dat konden de meeste ook blijkbaar. Dus had die van Kittel misschien een slechte dag, accepteer dan dat je met dieren werkt en die nu eenmaal slechte dagen kunnen hebben dat bloemen te veel zijn voor ze, en houd als professional, de eer aan jezelf ipv te gaan zeuren over de bloemen waar het grootste deel van de andere paarden geen last van had.

Ik sluit me hier volledig bij aan. Als er inderdaad een grote vrachtwagen of object er stond maar dat is ook niet zo..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:52

LdJ schreef:
Zonde dat er door een aantal bloemen zoveel storingen in een proef komen.

Los daarvan vind ik het jammer dat er zoveel mensen het woord 'inrijden' gebruiken in plaats van 'losrijden'. Jonge paarden ben je aan het inrijden. Voor een wedstrijd (en ook gewoon thuis) ben je je paard aan het loswerken in een losrijbaan....

In dit geval ging het om ring verkennen ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:55

Dressuurwedstrijd was toch ook altijd bedoeld als een proeve van gehoorzaamheid? Als je paard dan schrikt, is-ie gezakt voor z'n gehoorzaamheidsproef. Simpel toch?

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:02

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:07

Ibbel schreef:
Dressuurwedstrijd was toch ook altijd bedoeld als een proeve van gehoorzaamheid? Als je paard dan schrikt, is-ie gezakt voor z'n gehoorzaamheidsproef. Simpel toch?

Haha helemaal mee eens!!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:10

Bak verkennen??? mag dat op dit soort wedstrijden?

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:11

Urielle schreef:
Bizar om als GP-ruiter te gaan klagen over bloemen. Die dingen staan zelfs in de klasse B al rond je ring.
Overigens kun je op sommige locaties ook als basisruiter de dag tevoren gaan oefenen, maar dat is dan vaak ook zonder de juryhokjes en decoraties en soms zelfs zonder de hekjes.

Balen als het net op een beslissend moment gebeurt dat ze schrikken, maar he, dan weet je ook dat je thuis de bloembakken kunt gaan vullen en eens vaker naar buiten moet, zodat hij niet meer zo bizar reageert.
ALs ALLE paarden op een paar na schrokken zal er vast iets spannenders geweest zijn dan een bloemdecoratie.
[quote="Urielle"]

Ik vermoed dat de Geur de paarden heeft beïnvloed en niet zo veer de kleur := Imo zou het niet verkeerd zijn om daarom je stalling op te fleuren met ruikers, gezellig :))