Houtzager tikt allerlaatste balk naar beneden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ketaki

Houtzager tikt allerlaatste balk naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 23:37

www.knhs.nl

Marc Houtzager: "Ik ging het risico aan"

Marc Houtzager was de eerste die zijn foutje met Sterrehof's Uppity (Guidam x Epilot) in de openingswedstrijd van de wereldbeker finale voor springruiters in Gothenburg relativeerde. "Ik had de afstand naar de laatste hindernis gelopen en had zeven galopsprongen gepland om de afstand te overbruggen. Nadat ik over de één na laatste hindernis was gesprongen dacht ik het in zes te kunnen. Dat lukte dus net niet. Jammer, maar als het wel gelukt was had iedereen gezegd super. Nu zeggen ze jammer. Het is niet anders".

De speed and handiness waarmee de competitie werd geopend is een wedstrijd waarin de springfouten worden omgezet in strafseconden, die bij de gerealiseerde tijd worden opgeteld. Houtzager noteerde 64.53 sec. en kreeg daar dus vier seconden bij. Dat deed hem op de 14de plaats belanden, terwijl zijn basistijd goed was geweest voor de vijfde plek. "Het was een mooi gebouwde proef, die zich ook prima liet rijden. Er waren mogelijkheden om tijd te winnen en als je voor de opties binnendoor koos, dan bleek dat die mogelijkheden zich ook goed lieten rijden", vertelde bondscoach Rob Ehrens, die ook van mening was dat deze prestatie van Houtzager goed is geweest voor zijn zelfvertrouwen. "Morgen en zondag start Marc met Sterrehof's Tamino en dan moet hij in staat worden geacht richting kopgroep op te schuiven".

"Het was een bewuste keuze voor Uppity. Dat is een snel paard dat weinig moeite heeft met de hoogte van de hindernissen. Ik heb deze wedstrijd gereden als een jacht en tijdens de rit merkte ik dat Uppity goed in de wedstrijd zat. Dat is dan ook de reden dat ik besloot om de lijn naar de laatste hindernis in zes te doen. Achteraf kwamen we iets groot bij de laatste, maar ik baal er niet enorm van", aldus Houtzager. Wie wel baalden waren de titelverdediger van vorig jaar en de wereldbeker finale winnaar van twee jaar geleden. De Amerikaan Rich Fellers met Flexible en de Duitser Christiann Ahlman met Taloubet Z liepen beide tegen een weigering aan op de insprong van de dubbel. Fellers spoorde zijn opnieuw subliem springende vosje net te extreem aan, terwijl Taloubet voor het oog unfair ten opzichte van de ruiter weigerde te springen.

Simon (Mr.Blue x Polydox), tot eind 2011 nog onder Jeroen Dubbeldam succesvol, werd nu door de Amerikaanse Beezie Madden naar de zege gereden, voor de Zwitser Pius Schwizer met Verdi III (Hors la Loi II x Cantus), waardoor twee KWPN paarden de eerste twee plaatsen innemen. Tot groot enthousiasme van de goed met publiek bezette hal legde de Zweed Rolf-Göran Bengtsson met Casall La Silla beslag op de derde plek. In totaal wisten 17 combinaties het parcours foutloos af te leggen.

Uitslag Rolex FEI World Cup Jumping Final 1 (tevens tussenstand):
•1) Beezie Madden (USA) - Simon (Mr.Blue x Polydox) - 0 / 62.28 = 40
•2) Pius Schwizer (Zwi) - Verdi III (Hors la Loi II x Cantus) - 0 / 62.79 = 38
•3) Rolf-Göran Bengsttson (Zwe) - Casall la Silla (Caretino x Lavall I) - 0 / 62.20 = 37
•14) Marc Houtzager (Rouveen) - Sterrehof's Uppity (Guidam x Epilot) - 4 / 68.53 = 26

koenborias

Re: Houtzager tikt allerlaatste balk naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:03

Balen, risico's horen daarbij, ben benieuwd wat hij met Tamino gaat doen!