Gothenburg: wb-finale dressuur GP voor Helen Langehanenberg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Gothenburg: wb-finale dressuur GP voor Helen Langehanenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 14:26

*www.bokt.nl

De Duitse Helen Langehanenberg kwam, zag en overwon met haar donkere voshengst Damon Hill (Donnerhall x Rubinstein I). Langehanenberg reed de dertienjarige hengst naar 79.863 procent. Niemand wist daar eigenlijk gewaagd bij in de buurt te komen. Edward Gal deed met zijn Glock’s Undercover een goede poging. Hij reed de zwarte ruin naar 78.465 procent.

Adelinde Cornelissen bleef met de vosruin in eerste instantie steken op plaats drie. Zij kreeg 75.410 procent van de jury. Door de als laatst startende Zweedse Tinne Vilhelmson-Silfvén zakte Cornelissen nog naar de vierde. Vilhelmson-Silfvén kreeg met haar elfjarige Don Auriello (v. Don Davidoff) 77.432 procent. Zij nestelde zich tussen Gal en Cornelissen in.

Hekkensluiter van de top vijf is Isabell Werth. Met Don Johnson FRH (v. Don Frederico) kreeg zij 75.015 procent van de jury.

KNHS.nl
De Grand Prix, de kwalificatie voor de finale van de Reem Acra Fei World Cup dressuur, was er eentje met hindernissen. Jerich Parzival van Adelinde Cornelissen toonde ineens een spectaculair onderdeel van de dressuur dat in geen enkel boekje voorkomt, zij kregen daarvoor enen, en ook Miciano van Marlies van Baalen toonde veel last te hebben van de spanning die de 'vreemde' ambiance met zich meebracht.

Zij waren niet de enigen, diverse paarden toonden heftige schrikreacties in de ring en dat was voor de Zweedse dressuurruiter Patrik Kittel reden om een officieel protest in te dienen. De dressuurring en de daarbij behorende ambiance van bloemen, die in alle vroegte in het Scandinavium stond opgesteld om te trainen, verschilde in te veel opzichten van de wedstrijdring. Kittel vond gehoor en daarom zal de komende twee ochtenden de dressuurring waarin getraind wordt zoveel mogelijk identiek zijn aan de ring waarin de wedstrijd wordt verreden.

Edward Gal en Glock's Undercover hadden nergens last van en zetten de beste Grand Prix neer uit hun carrière. "Ik heb een goed gevoel overgehouden aan mijn rit. Dat komt ook omdat Undercover enorm relaxed aanvoelde en daar ben ik enorm blij mee. Tijdens Indoor Brabant kon ik voor het eerst dat rustige gevoel dat we in de Grand Prix hadden meenemen naar de Kür en ik hoop dat me dat nu weer lukt. Als ik eerlijk ben denk ik nu dat we daarin zaterdag slagen! Als je kijkt wat we nog zouden kunnen verbeteren dan is dat in het eerste gedeelte van de stap. In het begin hield Undercover iets in, maar halverwege liet hij los en was de stap zoals ik het me wenste. Dat lekkere relaxte gevoel wanneer je de wedstrijd rijdt was en is mijn prioriteit en dus ben ik dik tevreden met deze tweede plaats", aldus Gal, die bij twee van de zeven jury leden op de eerste plaats stond. Wim Ernes, nu bondscoach maar jarenlang internationaal jurylid, was zeer te spreken over de prestatie van Gal. "Ik vond Edward heel erg goed en ik heb diverse onderdelen gedurende zijn rit gezien die niet beter kunnen", aldus Ernes.

Adelinde Cornelissen begon ijzersterk aan haar Grand Prix. Voor het halthouden met Jerich Parzival kreeg ze van één jurylid zelfs een tien. Tot en met het veertiende onderdeel van de Grand Prix wist ze zich niet alleen staande te houden, maar leek ze ook op weg naar de overwinning. Cornelissen scoorde achten en negens aan de lopende band, tot de piaffe. Ineens leek het duiveltje dat nog altijd in Parzival schuilt de kop op te steken. In plaats van te piafferen sprong de vos aan in galop en draaide de ene na de andere veel te grote en ongecontroleerde pirouette. De jury gaf enen, en ook voor de overgangen van passage naar piaffe en dan weer passage scoorde Cornelissen dikke onvoldoendes. Op deze twee onderdelen verloor de amazone ruim honderd punten en kelderde ze van een zekere overwinning naar de vierde plaats. Maar het typeert de mentale kracht van de amazone dat zij daarna niet alleen zichzelf maar ook haar paard weer voor de volle honderd procent onder controle had en doorging met haar hoge scores. "Ik weet echt niet wat er gebeurde. Ineens stond Parzival de andere kant op. Normaal gesproken voelde ik in het verleden zoiets aankomen. Dan bouwde Parzival spanning op en wist je dat er een explosie kon komen of dat ik de spanning af kon laten vloeien. Nu was de spanning er ineens, net als de explosie. Het heeft me zeker vier procent gekost, maar gelukkig heb ik me er niet door laten afleiden. Ik heb zelfs nog tien passen gepassageerd. Vanaf het moment dat ik binnenreed had ik overigens wel een goed gevoel en dat gevoel heeft me eigenlijk niet verlaten. Na de Olympische Spelen in Londen was men van mening dat er in de proef meer harmonie diende te zijn en vervolgens was men van mening dat de explosieve kracht van mijn paard iets verloren was gegaan. Vandaag had ik het gevoel dat we en harmonie en power lieten zien. Op dat ene moment na heb ik super gecontroleerd kunnen rijden!", aldus Cornelissen.

Ook voor Marlies van Baalen waren de druiven zuur. "Ik wil geen excuus gaan zoeken, maar ik werd compleet verrast door de ambiance van de hal en de dressuurring en ook Miciano reageerde er heftig op. Hij draaide zich in de eerste piaffe om zijn as en vanaf dat moment had ik last van spanning, die ik niet meer kon laten afvloeien. We waren bezig in een mooie opgaande lijn en dan nu met een score van 63% de baan verlaten duidt er op dat de omstandigheden ten opzichte van paard en ruiter niet fair waren. Gelukkig mag ook ik zaterdag in de Kür starten en dan kunnen we ons hopelijk volledig revancheren voor de rit van vandaag".

Bondscoach Wim Ernes was ondanks de tegenslagen voor de ruiters toch een tevreden coach. "Ale drie de combinaties hebben hele goede dingen laten zien tijdens de trainingen en in de losrijpiste. Daaruit concludeer ik dat ze op dit moment beter zijn dan dat ze ooit zijn geweest. Nu zullen ze het zaterdag in de wedstrijdring moeten laten zien", aldus Ernes, die er ook duidelijk op aandrong bij jury en organisatie om de omstandigheden tijdens de training zoveel mogelijk identiek te laten zijn aan de wedstrijdomstandigheden. "We hebben niet alleen een luisterend oor gevonden, maar ook begrip. Ik ben er van overtuigd dat de organisatie er alles aan gaat doen om aan onze wensen tegemoet te komen, in het belang van faire sport".

HorseTimeXL

Re: Gothenburg: wb-finale dressuur voor Helen Langehanenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:41

Edward Gal heeft het super goed gedaan! Maar er is het een en ander gebeurt waardoor heel veel paarden gestrest raken en schrokken? Toch wel grappig, de afgelope tijd was juist Undercover nogal een heethoofd geworden, behalve tijdens indoor brabant, maar nu was hij een van de weinige die niet echt onder de indruk van alles was! Hopelijk gaat het voor iedereen beter tijdens de kur!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:43

Gaaf, zij is echt mijn favoriet al een hele lange tijd. Ik vind het zo'n fijne ruiter die zo netjes weet te rijden.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:11

pien_2010 schreef:
Gaaf, zij is echt mijn favoriet al een hele lange tijd. Ik vind het zo'n fijne ruiter die zo netjes weet te rijden.

het valt me altijd op, dat als ik haar zie rijden dat ze op de een of andere manier zo licht als een veertje lijkt. Zo fijn dat ze rijd. ben ook al een poos fan van haar en edje.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:14

Jammer van Adeline, al gun in het Edward Gal ook zeker een keer. Top ruiter vind ik dat.

Is er ook beeldmateriaal?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:33

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:35

Super voor ze!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:53

Toen ik afgelopen winter Helen in Mechelen zag rijden, werd het voor mij duidelijk dat andere ruiters een behoorlijke kluif aan haar zouden hebben. Ze rijdt heel erg mooi en het lijkt idd heel erg licht allemaal, en dat werd ook hier weer beloond.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:14

Die combinatie heeft het laatste half jaar nog heel wat progressie gemaakt tegenover vroeger. Ik vind het heel aangenaam om naar te kijken :)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:56

Titel is niet correct. Dit suggereert dat Helen de wereldbeker al gewonnen heeft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 00:11

Tieneke schreef:
Toen ik afgelopen winter Helen in Mechelen zag rijden, werd het voor mij duidelijk dat andere ruiters een behoorlijke kluif aan haar zouden hebben. Ze rijdt heel erg mooi en het lijkt idd heel erg licht allemaal, en dat werd ook hier weer beloond.

Ze had in Londen brons moeten hebben ipv de totaal onterechte plaats van Laura

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:17

De kur begint! :)

Edit: Marlies heeft goed gereden!
70.286

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:55

Komt het op tv of online?

Anoniem

Re: Gothenburg: wb-finale dressuur GP voor Helen Langehanenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:58

Alleen online, FEI, dus betaald.

En het eerste paard is alweer geschrokken bij A! Smeyers Molberg van Marcela Krinke Susmelj.

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 13:18

vanavond komt de kür op tv bij studio sport om half 11.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:38

het is nu ook op tv bij de duitse zender zdf voor de gene die die zender hebben

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:54

Wow! Wat een mooie kür van Helen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 14:55

ruim 88 %

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:56

Wow, 88.196 voor Helen !

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:57

En verdient ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:57

Ze reed idd supergoed, ben benieuwd of onze Nederlanders dat nog kunnen overtreffen! Hoop het wel natuurlijk. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:59

Ik ben echt super benieuwd hoe haar kur was, kan het helaas niet volgen, maar de cijfers gelukkig wel via de starlijst die online staat.
Ik ben nu echt heel erg benieuwd naar Edward en Adelinde !

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:59

En als ht niwt zo is is het ook niet erg. Ze is een terechte winnaar!

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:09

Thanks voor de link !