‘Paarden zijn tegenwoordig beter dan de ruiters"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ketaki

‘Paarden zijn tegenwoordig beter dan de ruiters"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 10:36

bron: www.horses.nl

De Duitse toptrainer Klaus Balkenhol zag de laatste dertig jaar de fokkerij ingrijpend veranderen.
“Daardoor kregen we betere sportpaarden, die qua type en beweging ver afstaan van de militaire rijpaarden van enkele decennia geleden.
Het hedendaagse sportpaard showt zeer mooie bewegingen, maar daarin schuilt ook een gevaar.
Namelijk dat paarden overvraagd worden en dat het laten zien van spectaculaire bewegingen het doel wordt.”

jumerenik

Re: ‘Paarden zijn tegenwoordig beter dan de ruiters"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:38

mee eens mijn pony heeeft mij alles geleerd...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:38

Paarden zijn ook tegenwoordig beter dan de ruiters! Dat is echt waar. Vroeger kan je als beetje ruiter nog prima een paard opleiden. Nu kom je paarden tegen die echt moeilijk zijn. Heet, sensibel, dominant, vlug. Absoluut niet voor een amateur en zelfs voor een goede amateur/semi-prof nog moeilijk en een uitdaging.

De paarden zijn qua aanleg beter geworden maar qua karakter en temperament toch wel moeilijk, in ieder geval voor een doorsnee ruiter wel. Voor de top hebben ze dat temperament nodig maar goed, de meeste ruiters hebben zelf de aanleg of de ambitie voor de top niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:41

Suzanne F. schreef:
Paarden zijn ook tegenwoordig beter dan de ruiters! Dat is echt waar. Vroeger kan je als beetje ruiter nog prima een paard opleiden. Nu kom je paarden tegen die echt moeilijk zijn. Heet, sensibel, dominant, vlug. Absoluut niet voor een amateur en zelfs voor een goede amateur/semi-prof nog moeilijk en een uitdaging.

Maar is dat beter? Staan betere paarden gelijk aan moeilijke paarden? Of zijn de paarden dus juist slechter geworden, juist omdat ze maar door een select groepje gereden kunnen worden?

Wat is 'beter' en wat is 'beter dan de ruiter'? Paard kan goed zijn, zo lang er geen mannetje op gaat zitten, gebeurt er niets hoor.
Heel gekke en moeilijke stelling vind ik het.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:45

Wat is de nieuwswaarde?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:50

ik ben dan ook fan van oudere fok lijnen ,
ik kan zelf nog heel veel leren (net als zo vele) en op de hete paarden leer ik alleen maar hoe ik vreselijk bang word .

nee ik ga nu lekker voor een koele koudbloed (die ook steeds heter worden trouwens)
om eerst veel te leren en dan kan ik de lat steeds iets hoger gaan leggen .

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:02

Ben in december bij balkenhol thuis geweest, heb daar jonge paarden gezien maar ook het olympisch paard van de dochter (alle onder het zadel) een hele andere manier van africhten! Wel hele interessante dingen gehoord.
Echter in artikel in de bit zegt hij de klassieke manier is de enige juiste, terwijl hij daar zei dat er meerdere wegen naar rome zijn maar de happy athlete hoogst in het vaandel staat.

Mbt betere paarden logisch, kijk eens hoeverl mensen er nu op een koudbloed rijden omdat een warmbloed/kwpner niet meer te rijden is vor een amateur.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:05

hihi , ik vind het grappig om als amateur gestempeld te worden ... :+
sorry , moest het even kwijt :D .

ik weet niet waar de grens licht tussen pro & amateur , maar ik ben graag amateur als het maar leuk voor mij en m'n paard blijft :o

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:15

cherell was niet voor jou bedoeld hoor ik rij een kwpner en ben ook een amateur, maar bedoel daarmee alles wat niet proffesioneel rijdt, dus mensen sie voor de hobby een paard hebben voor se hibby op wedstrijd gaan of juist het bos in willen.... Die geen 3 grooms hebben en geen top accomodatie, en begleiding. Daarvoor zijn de meeste nieuwe kwpners te bloederig.... Iedereen wil een olympisch paard fokken maar er zijn er maar 5 in nld die dat gaan halen ;). Waarom geen top fijn karakter m/z paard fokken waar een ruiter mee naar buiten kan en veel plezier aan beleefd?

Vh weekend was ik in het bos wat kom ik tegen : 3 frieze. 2 haflingers 2 tinkers 2 ijslanders en 3 trekpaarden,.... Geen enkel "sportpaard",

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 14:10

Dit is toch al jaren bekend, er is veel te veel richting de sport gefokt, ook qua karakter en daar kunnen maar weinig ruiters mee overweg. Maar ja, dat bracht de afgelopen jaren geld in het laatje, spectaculair bewegende hittepetitten. Misschien komt er nu weer een omslag naar goed te rijden, degelijke gebruikspaarden die uitstekend een z 2 proef aan kunnen en te rijden zijn voor de gemiddelde ruiter.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 14:11

Toevallig ik las het artikel net in de nieuwe bit van klaus balkenhol :)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 17:02

voelde me niet aangesproken hoor , ik vond het gewoon grappig :D