Acteur Robert Redford spreekt zich uit tegen paardenslacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Acteur Robert Redford spreekt zich uit tegen paardenslacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 14:46

http://www.bokt.nl

Robert Redford, onder meer bekend vanwege film De Horse Whisperer, heeft zich via een brief uitgesproken tegen paardenslacht. Naast acteren is Redford ook milieuactivist. De brief is gericht aan Susan Wagner, voorzitster van de Equine Advocates, die in New York aankomend weekend een bijeenkomst houdt. Dat maakte de organisatie op hun website bekend.

Redford in zijn brief: “Paarden hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in mijn leven. Ik voel het als mijn taak ze te beschermen tegen enige vorm van misbruik. Paarden die via de slacht worden aangeschaft, worden vaak op fraudeleuze wijze en op een onjuiste manier aangeschaft. Het gehele slachtproces is gemeen en inhumaan. Het stimuleert misbruik en verwaarlozing waar geen consequenties aan zitten.”

“Als Amerikanen hebben we het recht om zowel verzet te plegen tegen de terugkeer van het paardenslachthuis in de VS als tegen het vervoer van onze wilde en gedomesticeerde paarden naar andere landen, bedoeld voor de slacht. De slacht hoort niet in onze cultuur. Paarden spelen al heel lang een rol in onze geschiedenis. Zonder hen had Amerika nooit zover kunnen gekomen.”

Redford hoopt de publieke en politieke opinie te beïnvloeden. New York staat op de nominatie om de vijfde staat te worden waar paardenslacht niet is toegestaan. Eerder vaardigden Californië, Illinois, New Jersey en Texas al een dergelijke wet uit.

Wagner: “Tachtig procent van onze bevolking is tegen paardenslachting. We verwelkomen de mening van Robert Redford zeer. Buiten dat de uitvoering van de slacht inhumaan is, kan er door paardenslacht ongewenste drugs in ons voedsel komen. Kijk maar naar wat in Europa is gebeurd. Paarden zijn niet gefokt voor voedseldoeleinden en horen niet in de voedselketen terecht te komen.”

De brief van Redford zal tijdens de bijeenkomst hardop worden voorgelezen.

De hele brief kun je hier lezen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:10

Sammie schreef:
Wagner: “Tachtig procent van onze bevolking is tegen paardenslachting. We verwelkomen de mening van Robert Redford zeer. Buiten dat de uitvoering van de slacht inhumaan is, kan er door paardenslacht ongewenste drugs in ons voedsel komen. Kijk maar naar wat in Europa is gebeurd. Paarden zijn niet gefokt voor voedseldoeleinden en horen niet in de voedselketen terecht te komen.”

Daarentegen is het veel humaner om zieke paarden te laten verhongeren, verpieteren of anderszins op "natuurlijke" wijze tot hun eind te laten komen. Het is daar toch ook niet tegen de wet om paarden in te laten slapen? Waarom zou het slachten dan wel verboden moeten zijn? In plaats van fel te demonstreren tegen de slachthuizen, kunnen ze beter zorgen dat de regelgeving en handhaving op orde is, zodat de dieren juist op een humane wijze aan hun eind komen.

LoveBodin

Re: Acteur Robert Redford spreekt zich uit tegen paardenslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:17

Wat is er mis met de slacht? Waarom is het in humaan?
Als je hoort hoeveel paarden nog tegenstribbelen na een spuitje.. Of inderdaad dood gaan van verhongering. Dat lijkt me pas inhumaan.
als het goed is, is een paard bij het slachten meteen dood. Klinkt humaner dan vechten voor 't leven.

Jammer dat deze acteur het zo zwart-wit ziet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:25

LoveBodin schreef:
Wat is er mis met de slacht? Waarom is het in humaan?
Als je hoort hoeveel paarden nog tegenstribbelen na een spuitje.. Of inderdaad dood gaan van verhongering. Dat lijkt me pas inhumaan.
als het goed is, is een paard bij het slachten meteen dood. Klinkt humaner dan vechten voor 't leven.

Jammer dat deze acteur het zo zwart-wit ziet.

In Amerika is de manier van slachten heel anders. Ze kennen daar geen paardenslachthuizen, alleen oude koeienslacht-'fabrieken'.. en een paard kun je niet naar een kooitje in drijven en klem zetten, dan raken ze in paniek.
En waarom ze dat niet gewoon veranderen.. sja, geen idee.. te duur? te weinig regels en controle?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:28

Oké dat wist ik niet!
Dan kunnen ze zich denk ik beter inzetten voor paardenslachthuizen. Lijkt me een stuk nuttiger.
Paarden meteen dood + extra vlees erbij (=extra geld), ipv geld uitgeven (dmv spuitje) of geen geld uitgeven, waardoor het paard extra lijdt.

En als je een paardenslachthuis bouwt, kan dat zichzelf op een gegeven moment toch terugverdienen?
Of eten ze daar geen paardenvlees?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 15:31

@Lovebodin; zoals hierboven ook al staat; het slachten van paarden in Amerika is zeer zeker inhumaan, niet alleen worden de dieren op een niet paardwaardige wijze geslacht, vaak staan ze ook nog lang te verkommeren voordat ze geslacht worden.
De VS zou dat dus moeten gaan aanpakken, dan zou er mogelijk ook minder weerstand komen tegen het ( dan dus wel "humaan" slachten).
Probleem is nu dat veel paarden daar dus op vreselijke manier om het leven komen, o.a. door verhongering. In Oklahoma is recentelijk een slachthuis heropend, maar ik weet nu niet of dat ook betere regels hanteert.

Zo te lezen in dit artikel streeft men wel naar humaan slachten in Oklahoma:
http://eatocracy.cnn.com/2013/03/29/hor ... ?hpt=hp_t2

Citaat:
Advocates for the Oklahoma legislation said it's in the best interest of animals that would otherwise be abused, neglected, starved or sent to Canada and Mexico to meet a painful end in an unregulated plant.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:55

mylittlejoy schreef:
Sammie schreef:

Daarentegen is het veel humaner om zieke paarden te laten verhongeren, verpieteren of anderszins op "natuurlijke" wijze tot hun eind te laten komen. Het is daar toch ook niet tegen de wet om paarden in te laten slapen? Waarom zou het slachten dan wel verboden moeten zijn? In plaats van fel te demonstreren tegen de slachthuizen, kunnen ze beter zorgen dat de regelgeving en handhaving op orde is, zodat de dieren juist op een humane wijze aan hun eind komen.

Ja, ben ik mee eens en laat ze ook maar eens eerst zorgen dat de paarden niet meer verwaarloosd worden door welk soort eigenaar dan ook en op welke manier dan ook en dat er ingegrepen worden als ze wat mankeren en of ziek worden, dat er dierenarts ernaar kijkt.

En dat er op tijd erg zieke dieren ingeslapen worden dat ze niet onnodig langer hoeven te lijden.

En dat er qua de financieen altijd goed op de orde zijn voor alle soorten paardeneigenaren, dat alle paarden en ponys behoorlijk goed onderhouden kan worden en van een goede verzorging verzekerd zijn.

Dan pas kan je zeggen, stop hier geen paardenslachthuizen.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 23:30

Liever slachten dan laten lijden.
Maar google is op paarden slachten.
Kom je vanzelf een filmpje van buitenland in tegen.
Dacht argentinie, hoe ze daar met paarden omgaan voor ze geslacht worden.
Ik heb het hele filmpje gezien.
Echt ransig paard vliegt over de kop beland in prikkeldraad vliegen een zooitje
Honden op af lijken wel pitbulls bijten op het paard.
Paard met verrot been moet maar een trailer inlopen en word na geslagen.
Paarden vd slacht worden ingeladen gewoon volgestampt en daar gaan ze dagen lang richting belgie.
Het is gefilmd door belgische instantie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 06:34

Zijn er eigenlijk bronnen te vinden waarin wordt vermeld dat er zo veel paarden in Amerika verhongeren?
Ik lees overal op bokt dat er paarden dood gaan van de honger.. maar voor zover ik weet kost het hooi in Amerika geen drol, hebben ze zo veel grond dat paarden bijna voor niks gestald kunnen worden met weidegang, en voor zover ik weet vindt de SPCA in verhouding niet veel meer verwaarloosde paarden dan hier in Nederland..

eline1308

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 07:02

Ik zelf vegatarier vind het een hele goede zet van die man!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 08:48

8nnemiek: klinkt vooral als een goede poging om het goed te praten. Verder wordt er net gedaan alsof er maar een alternatief is voor verwaarlozing...... De slacht. Er goed voor zorgen is ook een mogelijkheid. Evenals inslapen.

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:40

8nnemiek schreef:
Zijn er eigenlijk bronnen te vinden waarin wordt vermeld dat er zo veel paarden in Amerika verhongeren?
Ik lees overal op bokt dat er paarden dood gaan van de honger.. maar voor zover ik weet kost het hooi in Amerika geen drol, hebben ze zo veel grond dat paarden bijna voor niks gestald kunnen worden met weidegang, en voor zover ik weet vindt de SPCA in verhouding niet veel meer verwaarloosde paarden dan hier in Nederland..

Dit is helaas echt zo. En de hooi prijzen...er zijn gebieden in amerika waar ze simpelweg niet eens hooi voeren maar alfalfabrokjes omdat het transport van het hooi niet te betalen is. Pas geleden is een paard van 20 aan het hek van de wolven opvang! gebonden 's nachts met een briefje erbij dat hij als voer mocht dienen voor de opgevangen wolven. Paard is gelukkig herplaatst en ziet er top uit. Maar paarden staan nu steeds meer te verhongeren daar. Kijk naar spanje, erg dichtbij niet? Daar worden ze gewoon maar los gelaten omdat er geen geld meer is.

Ik heb niets tegen slachten maar de killer plants waar die dieren eerst nog weken rondlopen voordat ze aan hun einde komen en de omgang en transport :r