* http://www.knhs.nl
Het waren de leden van het Rabo Talententeam die de toon zetten in het Nederlands Kampioenschap springen voor de Young Riders. Sjaak Sleiderink, die met Zhivago goud won, Dennis van den Brink met Wennemars, die het zilver opeiste en Frank Schuttert, die met Arc de Triomphe vierde werd maken allen deel uit van dat Rabo Talententeam. Charlotte Verhagen met Willemijn HL, die na twee van de drie wedstrijden op goud én zilver stond, zakte terug naar het brons.
Voor Sjaak Sleiderink was het een complete verrassing dat hij na vier spannende omlopen op de hoogste trede van het erschavot plaats mocht gaan nemen. Uit handen van Theo Ploegmakers, voorzitter van de KNHS, ontving hij de gouden medaille. "Zhivago (No Limit x Kigali) heb ik pas anderhalve week geleden voor het eerst gereden. Het paard werd bereden door Jeroen Dubbeldam en die heeft hem aan mij ter beschikking gesteld. Zhivago is een paard dat je best als moeilijk mag omschrijven, maar ook beschikt hij over heel veel kwaliteit en dat kwam deze dagen wel naar voren. Eén van zijn sterkste eigenschappen is dat hij zeer gretig in de ring is en geen fout wil maken. Ik ben er echt niet van uit gegaan dan ik hier zou kunnen winnen. Mijn doel was om foutloos te rijden en om dan maar af te wachten hoever we zouden komen. Dat is helemaal goed gekomen!", aldus Sleiderink.
Voor Dennis van den Brink is dit in zijn carrière bij de junioren en Young Riders de derde medaille die hij omgehangen heeft gekregen. "Ik heb in de openingswedstrijd aan mijn doelstelling voldaan door op een plek redelijk hoog in het klassement te eindigen. In de tweede wedstrijd maakte ik een rijfout in de driesprong, die mijn aspiraties om Nederlands kampioen te worden nekten. Daarom ben ik nu met zilver heel tevreden", vertelde Van den Brink.
Voor Charlotte Verhagen waren de druiven wrang. Op vrijdagavond stond zij op goud en zilver en op zaterdagavond restte het brons. "Ik ben niet teleurgesteld, want ik was gekomen om me bij de top drie te rijden en in die missie ben ik geslaagd. Ik ben echt blij met de derde plek", vertelde sportieve amazone.
De druiven waren erg zuur voor Kirsten Rikkert. Zij stond na de twee wedstrijden op vrijdagavond op de derde en vierde plek. Uiteindelijk eindigde zij met Sorrento als vijfde en met Winde R.A.G. als achtste.
Bondscoach Roelof Bril loofde wederom de parcoursbouwer voor zijn wijze van bouwen. "De tweede manche op zaterdag was hoog en breed en de eerste manche was technisch moeilijk. Toch leverden de parcoursen voor de goed rijdende ruiters geen onoverkomelijke problemen. Daardoor is mij duidelijk geworden dat we in de kopgroep van het klassement over een sterke groep Young Riders beschikken en daarbij hebben we ook nog de beschikking over een aantal paarden die hier niet aan de start zijn verschenen".
Eindstand Nederlands Kampioenschap springen Young Riders:
•1) Sjaak Sleiderink (Denekamp) - Zhivago (No Limit x Kigali) - 5.29
•2) Dennis van den Brink (Nijkerkerveen) - Wennemars (Karandasj x Voltaire) - 6.30
•3) Charlotte Verhagen (Schoorl) - Willemijn HL (Numero Uno x Nimmerdor) - 7.41
Uitslag derde onderdeel:
•1) Sjaak Sleiderink - Zhivago - 0 / 70.15 - 0
•2) Frank Schuttert (Ommen) - Arc de Triomphe (Triomphe de Muze x Calvados) - 0 / 70.64 - 0
•3) Bart Haselbeke - Wigeunerin (Silverstone x Corland) - 0 / 71.65 - 0
Youngriders