Blog: Laat jij punten liggen in de B en de L?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog: Laat jij punten liggen in de B en de L?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 12:07

http://www.paardenlifestyle.com/

Met input van Nicolette Blankespoor, Ineke Keizer, Jessica Klasens, Lilian Kreuger, Patricia Ruhé, Silvana Wiedeman, Marjo Lichtenvoort Cats-Tap, Marion van Exter, Isabel Leupen en Bertie Prinsen.

De B en de L zijn de eerste klasses die je moet doorlopen op wedstrijd en je zou ze dus kunnen beschouwen als de meest simpele klasses. Maar is dat wel zo?

Het écht goed voor elkaar hebben van je paard in deze klasses stelt wel een aantal eisen aan jouw basisafrichting. En dat is nu net datgene wat één van de meest moeilijke aspecten van het paardrijden is: het goed voor elkaar hebben van de basis!

Heb je dit niet goed voor elkaar in de B en de L? Dan is de kans groot dat je de M niet haalt of dat je zeer waarschijnlijk strandt in de M2.

In deze blog meer over wat er van je verwacht wordt in de B en de L en de veelgemaakte fouten die ruiters maken in deze klasses. Ik heb hiervoor de hulp gekregen van verschillende juryleden die hun visie met Paard&Lifestyle wilden delen.

Op de letter rijden; is dat belangrijk?
In de lagere klasses krijg je als ruiter meer de tijd voor het rijden van bepaalde oefeningen Overgangen hoeven nog niet per se op de letter uitgevoerd worden, omdat de nadruk ligt op het goed rijden van de overgang. Je krijgt dus meer tijd voor de voorbereiding en afwerking van de overgang. Mijn collegajuryleden en ikzelf zien vaak dat overgangen te abrupt worden gereden. De voorbereiding van de oefeningen is onvoldoende.

Dit wordt gezien als slordigheid, wat niet alleen voorkomt bij overgangen. Denk bijvoorbeeld aan het rijden van een grote volte, die vaak niet mooi rond of te klein wordt gereden. Het afsnijden van de hoeken of denk aan de gebroken lijn tot X, waarbij de lijnen vaak niet recht worden gereden en niet tot X. Dit zijn een aantal veel voorkomende afwerkingsfouten in de B en L proeven.

Ruiters laten hier punten liggen, maar hoe los je dat op? Is het nu zo dat je nonchalant bent? Gaat het thuis wel goed, maar raffel je de proef af? Vaak wordt het beschouwd als slordigheid, maar…

Lees hier meer.

Lees ook:
[VN] Op wedstrijd gaan versus thuis doortrainen. Wat is wijsheid?
[VN] Blog:Wie is bij jou de zwakste schakel? Je paard of jijzelf?

eenitraM

Re: Blog: Laat jij punten liggen in de B en de L?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:12

Ach, en rij je progressief de overgang, komt er op je protocol te staan "Overgang duurt te lang". Ik probeer altijd een eerlijke proef te rijden, zonder poespas. Maar dat wordt weer afgestraft omdat het niet genoeg 'flitsend' is gereden. Rijd ik een keer flitsend, wordt het afgestraft omdat het maar een 'B' proef is.

Volgensmij is het per jury verschillend wat ze willen zien.

Desalnietemin krijg ik mijn winstpunten wel hoor O:)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:22

Fijne, duidelijke en leerzame blog.
Met dit in het achterhoofd en wat mijn instructrice iedere week van gelijke strekking naar me roept hoop ik ooit zover te komen om een fijne basis te hebben en een proef te kunnen starten.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:32

eenitraM schreef:
Ach, en rij je progressief de overgang, komt er op je protocol te staan "Overgang duurt te lang". Ik probeer altijd een eerlijke proef te rijden, zonder poespas. Maar dat wordt weer afgestraft omdat het niet genoeg 'flitsend' is gereden. Rijd ik een keer flitsend, wordt het afgestraft omdat het maar een 'B' proef is.

Helemaal mee eens. Bij de ene jury krijg je al een wp voor het rijden op de letter, de ander zal het een worst wezen of je gebroken lijn wel 5 meter is, als je je paard maar netjes rijdt.

Ik rij dus ook maar gewoon zo als IK mijn paard wil rijden, en dan zien we wel wat de gek er voor geeft!
Ik blij, paard blij... Of de jury dan blij is, vind ik dan minder belangrijk... Neemt niet weg dat ik ook een goede basis wel belangrijk vind.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:35

Loetie84 schreef:
Helemaal mee eens. Bij de ene jury krijg je al een wp voor het rijden op de letter, de ander zal het een worst wezen of je gebroken lijn wel 5 meter is, als je je paard maar netjes rijdt.

Ik rij dus ook maar gewoon zo als IK mijn paard wil rijden, en dan zien we wel wat de gek er voor geeft!
Ik blij, paard blij... Of de jury dan blij is, vind ik dan minder belangrijk...
Neemt niet weg dat ik ook een goede basis wel belangrijk vind.

Mooi geschreven, zo is het maar net!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:49

Ik zie in de B vooral: slechte voltes, doorgalopperen in de verkeerde galop, gebroken lijnen slordig, hoeken afsnijden en totaal geen middendraf. Zo zonde! Middendraf hoeft niet spectaculair te zijn maar slingerend in 1 tempo naar de overkant rijden of 5m voor de letter uitkomen is gewoon slordig..

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 13:34

ik rij op dit moment weer B, mijn paardje is nu net 4 maar erg groot, (1.80)
zn balans is nog niet top.
en ook andere dingen moeten nog veel beter.
ik rij prima punten :-)

ik start met name voor me zelf, ik ben zo mega nerveus op wedstrijd!
mijn paard word daar niet fijner van. loopt achter t been, vind dan een hoop dingen eng..
echt mijn schuld.

interesante blog! de volgende is echt iets voor mij ;-)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:31

Ik rijd op dit moment ook B en laat ook genoeg punten liggen :Y)
Denk dat het bij mij wel aan de slordigheid ligt, op trainingen kan ik het wel en thuis kan ik het ook wel. Maar een wedstrijd is voor mij totaal anders..

Bij een wedstrijd krijg ik spanning. Rijd momenteel een onervaren paard dat overal naar kijkt dus ik ben te druk bezig met van alles en nog wat (wat dus vooral niet nodig is) waardoor de figuren wat minder gaan.

Wel eens fijn dat het uitgelegd wordt. Ik hoor ook altijd dat mensen zeggen dat het slordigheid is, nooit gehoord dat een ruiter zei dat het aan de basis lag. Mijn basis qua overgangen is nog niet sterk genoeg. Thuis wordt het alsmaar beter, maar op wedstrijden is er gewoon weer die spanning. Dus op het moment rijd ik vooral wedstrijden voor de ervaring op vreemd terrein en het omgaan met spanning voor ons beide. :))

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:36

Leerzaam. Dank je.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:10

@ loetie het moet wel ongeveer 5 meter zijn. Als je tot x rijdt terwijl het maar 5m moet zijn krijg je wel een 5. Dat is ook een slordigheid wat ik in de ring tegenkom.

Heel veel paarden scoren onvoldoendes op halsstrekken. Ik denk dat wanneer ik een ring van 20 heb dat ik er ongeveer 5 heb die een beetje halsstrekken en daardoor een voldoende krijgen. De rest komt vaak niet eens op borsthoogte en vaak krijgen zij trouwens ook geen ruimte om hals te strekken.

East_Valley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:18

Erg leerzaam, dit ga ik volgen!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:38

Ik mag nu de B en L gewoon overslaan, dus geen reden om er in te blijven hangen. Als ik vind dat ik klaar ben voor de M1 kan ik daarin starten.
Toen ik de L2 door moest liet ik absoluut geen punten liggen door slordig rijden in die zin van vierkante voltes, te groot, te klein, enz. Ik was altijd heel precies. In de L1 lukte het wijken totaal niet, in de L2 in het begin ook niet, maar met 2 keer een 3 of 4 kon ik nog winst rijden. Toen het wijken ook lukte zat ik vaak in de prijzen. Het tweede paard wat ik in de L2 reed had ik in 12 proeven naar 11 winstpunten gereden en dus door naar de M1. Heb helaas niet de kans gehad om meer dan 3 winstpunten in de M1 te rijden (niet mijn eigen paard), dus tja, het m'n werk nooit afgemaakt met dit paard. Met mijn eigen paard nog bezig, maar nu even geen wedstrijden (geen tijd).

Mijn goede punten: halsstrekken en halthouden. Slechte punten waren wijken, wat vond ik dat lastig om een paard aan te leren. Nu ik eenmaal gevoeld heb wat goed wijken is lukt het veel sneller om een groen paard het wijken te leren. De reden dat veel ruiters er moeite mee hebben is dat ze nooit gevoeld hebben hoe het moet voelen en op manegepaarden is over de schouder weglopen altijd goed genoeg.
In de juiste galop aanspringen kan bij een groen paard in de B wel eens mislukken, maar ook daar zijn wel wat truukjes voor om het voor je paard makkelijker te maken. Je zult dan wel minder punten scoren, maar soms is een B proef nog gewoon een training. En daar mag je een B proef ook voor gebruiken. Wedstrijdervaring op laten doen, zonder direct resultaat te verwachten.

Verder vind ik dat men soms heel veel verwacht van een B proef, sommige jury's willen zelfs al verzameling zien. Dan krijg je dat mensen geforceerd de krul er in rijden om het plaatje maar goed te laten zijn. Dan vergeet men de basis.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:40

Verzameling in de B, Germie?
Die juryleden heb ik nog nooit gevonden... niet als ruiter, niet als jurylid!

Ook ik zie, zowel als amazone, jurylid en instructrice, te vaak onvoldoende basis, ook in de B. Dat is jammer, want dat resulteert inderdaad in slordigheid. Mensen willen te snel, te veel, en vergeten het belangrijkste. Maar gelukkig ook een heel hoop niet! :-)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:46

We zijn verschillende mensen met verschillende visie's.
Het is ontzettend moeilijk om allemaal op een lijn te zitten.

Enkele passen middendraf is enkele...jury wil altijd meer zien.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:50

Nou Annash....ikke ik had bij jury 204 punten zijn commentaar was toewerken naar dressuur houding paard....... Overgangen meer verzameld.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 22:01

@ tita, maar je had ook al 204 punten. Oftewel: je proef was echt al heel goed, en om nóg beter te scoren, vooral in de volgende klasse, kun je de overgangen wat geslotener rijden. Lijkt mij alleen maar een mooie tip :)

Ik laat zelf ook hier en daar punten liggen. Voornamelijk door mijn eigen spanning. Dan ga ik wat geforceerd zitten, waardoor paard net niet meer lekker loopt. En dan ga ik weer meer duwen, en... Nou ja, vicieuze cirkel dus :Y). Veel km's maken helpt bij mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 03:47

Annash schreef:
Verzameling in de B, Germie?
Die juryleden heb ik nog nooit gevonden... niet als ruiter, niet als jurylid!

Ook ik zie, zowel als amazone, jurylid en instructrice, te vaak onvoldoende basis, ook in de B. Dat is jammer, want dat resulteert inderdaad in slordigheid. Mensen willen te snel, te veel, en vergeten het belangrijkste. Maar gelukkig ook een heel hoop niet! :-)

Hier ben ik het mee eens.

Dat ieder jurylid iets anders wil zien absoluut niet. Ieder jurylid heeft dezelfde opleiding genoten. De een wat langer geleden dan de ander. De een is wat coulanter, de ander is wat strenger en nog een ander kan wat muggenziften. Maar uiteindelijk willen ze allemaal hetzelfde zien. Je ziet niet voor niets heel vaak dezelfde ruiters bovenin staan. Waar ze ook starten.

Maar wat ik in de B vaak zie, hoor en zelf ondervind als jury en ruiter zijn slordigheden. Figuren te groot, te klein, niet op de letter. Overgangen slordig en niet voorbereid. Paard wat onrustig is in de aanleuning, niet aan het been etc.

Ruiters die echt onvoorbereid de ring in komen. Thuis wel de oefeningen rijden maar het niet als een vloeiend geheel aan elkaar kunnen rijden doordat ze thuis nooit proeven of stukken van proeven oefenen.

Er zal thuis echt geoefend moeten worden meerdere oefeningen achter elkaar te rijden. Ik denk dat daardoor al een heel stuk slordigheid op te lossen is.

Ik zie hier opmerkingen staan als bijvoorbeeld: 'enkele passen middendraf is enkele, de jury wil altijd meer zien'. Wil de jury meer passen zien of meer verruiming? Dat zijn dingen waar je goed over na moet denken. Als dit vaker op je coupon naar voren komt is dit een punt van verbetering waar vrij eenvoudig aan te werken is.
Want als dit regelmatig een opmerking is op je coupon ivm te weinig passen rijd je er de volgende wedstrijd toch wat meer? Ik heb nog nooit iemand gehoord die als commentaar gaf: 'teveel passen middendraf'

De coupons die na de wedstrijd worden uitgedeeld zijn niet om je af te kraken maar vaak een handig hulpmiddel om je proef te verbeteren en soms buitengewoon leerzaam. Lees het commentaar en maak er gebruik van!
Neem het mee naar je les of bekijk samen met een ander wat er mis gaat.

Kijk eens of je een proefgerichte les kunt volgen bij een jurylid of ga schrijven tijdens een dressuurwedstrijd in de klasse B of L. Echt heel leerzaam.

Ik denk echt dat door zelfreflectie en kritisch naar jezelf te kijken je een hoop kan verbeteren. De B en L zijn betrekkelijk eenvoudige klasse maar waar zeker ook veel te leren valt.

Echt iedereen kan (zeker in de B) met een goed gereden proef 200 punten rijden. Ongeacht de kwaliteit van het lopen van je paard.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 08:01

Ik heb die coupons echt wel gehad dat het paard te gewoontjes loopt in de B, niet verzameld genoeg of te veel op de voorhand. Het meest heb ik me gestoord aan 'paard loopt te gewoontjes'. Het was een heel normaal paard ja, maar eentje die wel gewoon goed afgericht was, niet op de voorhand liep. Ben toen de discussie nog aangegaan, maar de beste jury zag dit paard niet als geschikt voor de dressuur.
De coupons heb ik denk ik niet meer, zijn al wel van 5-6 jaar terug. Maar ik zal eens kijken, en inscannen als ik ze nog heb.

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 08:08

Interessant stuk!
Toen ik begon met B starten dacht ik dat ik m'n paard voor elkaar had, maar het was nog geen succes. Ik dacht ook dat het thuis goed ging en op wedstrijd niet. Maar de aanleuning was gewoon nog niet goed genoeg en ik had het tempo onvoldoende onder controle. Dit zag je in elk onderdeel terug. Inmiddels zijn deze punten verbeterd. Ik ben weinig weg geweest afgelopen winter en toen ik weer ging viel het me erg mee. Kan me dus wel vinden in dit stuk. En tja.. Het blijft een jurysport.

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 08:11

thanks! leuke leerzame blog :)

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 08:27

Oei ik heb heel wat punten laten liggen in de B en L door SLORDIGHEID!! Gewoon stom, kom op zeg, je moet toch wel een nette volte kunnen rijden, nou ik presteerde het om hem bijna vierkant te rijden haha.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:34

Het is ook wel eens een beetje faal angst van nu moet ik een goed proefje rijden terwijl mijn intructrice altijd zegt je moet gewoon rijden zoals je altijd doet. dan vind ik het soms toch heel moeilijk had laats weer een wedstrijd eerste ging om te huilen zo slecht de tweede ging echt goed vonden mensen om mij heen ook maar de eerste was winst en de tweede echt bij lange na niet dan denk je ook????

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 12:42

Het is sowieso een aanrader om eens te schrijven bij een jury. Ik heb wel eens ruiters mee gehad die niet begrepen waarom er lage punten werden gegeven in de B en L. Toen zij meegingen schrokken zij wel van wat een jury te zien krijgt en snapte ook meer waarom iemand de punten krijgt en waarom de jury vindt waarom het niet goed gaat. Is vaak heel leerzaam.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 13:23

Loetie84 schreef:
eenitraM schreef:

Ik blij, paard blij... Of de jury dan blij is, vind ik dan minder belangrijk... Neemt niet weg dat ik ook een goede basis wel belangrijk vind.

Ja precies. Wat denk je dan van de middendraf en uitgestrekte draf.
Als je die beide oefeningen in je proef krijgt zorg ik er voor dat hij bij de middendraf enkel verruimt en bij de uitgestrekte draf echt veel meer bodem pakt en hem echt laat 'strekken'.
Krijg je een 5 voor je middendraf met als commentaar: te zuinig.
Ik rij nu gewoon eigenlijk met elke middendraf een uitgestrekte draf, en ja hoor, dan haal je dikke zevens en een 6 of een 7 voor de uitgestrekte draf.. Echt lastig.. Al is dit trouwens niet van toepassing op de klasses B en L. Leerzaam blog, leuk!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:16

caro29 schreef:
@ loetie het moet wel ongeveer 5 meter zijn. Als je tot x rijdt terwijl het maar 5m moet zijn krijg je wel een 5. Dat is ook een slordigheid wat ik in de ring tegenkom.

Heel veel paarden scoren onvoldoendes op halsstrekken. Ik denk dat wanneer ik een ring van 20 heb dat ik er ongeveer 5 heb die een beetje halsstrekken en daardoor een voldoende krijgen. De rest komt vaak niet eens op borsthoogte en vaak krijgen zij trouwens ook geen ruimte om hals te strekken.

Natuurlijk moet je wel ongeveer aan de eisen voldoen! Ik wilde er mee aangeven dat het maar net is hoe de jury er naar kijkt. Want hetzelfde heb ik met halsstrekken bv. Daar vind ik het ook vaak maar net wat de jury wil zien ;)

In het begin hield ik altijd bij na een wedstrijd wat welke jury wilde zien en dan probeerde ik daar de volgende keer rekening mee te houden, maar goed, wie hou je dan eigenlijk voor de gek? Ik rij nu mijn paard zoals ik dat nu in de lessen leer. Dat is een manier die voor mij en mijn paard werkt. Houdt de jury daar niet van, jammer dan! Ik rij op rust en ontspanning. Dan maar geen flitsende proef en geen wp... Gelukkig zijn er ook juryleden die een gewoon paard en een gewoon netjes en rustig gereden proefje kunnen waarderen :)
Plus dat lang niet iedereen de ambitie heeft om tot het Z te komen. Daar ben ik de ruiter niet voor, maar daar heb ik ook het paardje niet voor hoor ;)