http://www.knhs.nl
Titelverdediger Jur Vrieling was met zijn zilveren Olympische paard VDL Bubalu in de openingswedstrijd van het NK de snelste foutloze combinatie. Hij versloeg een ontketende Leon Thijssen, die Haertthago had gezadeld met ruim een halve seconde. Maikel van der Vleuten kende ook een prima dag met VDL Groep Kisby door derde te worden. De verschillen tussen de deelnemers zijn na de eerste wedstrijd nog erg klein, want maar liefst 15 combinaties staan op minder dan één balk van de leider in het klassement.
De voorbereidingen op de Nederlandse titelstrijd zijn voor Jur Vrieling verre van ideaal verlopen. Griep hield hem ruim een week aan het bed gekluisterd en ook waren er twee hengstenshows die de aandacht van VDL Bubalu en VDL Zirocco Blue, de twee paarden waarmee Vrieling in dit kampioenschap van start gaat, opeisten. Vrieling had zich ten doel gesteld om zich bij de eerste vijf in de uitslag te rijden, maar vond zich tot zijn eigen verrassing terug in de uitslag als winnaar. "Dat was meer dan waar ik van te voren op had gerekend".
Parcoursbouwer Louis Konickx had een parcours ontworpen dat minder lastig was dan in voorgaande jaren. In dit parcours, waarin de chronometers de doorslag gaven, werden desalniettemin op bijna alle hindernissen springfouten gemaakt. "Voor mij liep het parcours vanaf de eerste hindernis lekker en ik kon steeds weer de eerste afstand rijden. Bubalu pakte verschrikkelijk goed aan en was honderd procent geconcentreerd. Daardoor kon ik ook bijna ongemerkt een hoger tempo vragen dan ik van plan was", aldus Vrieling, die de eerste was om toe te geven dat de eerste pannenkoeken voor de kinderen zijn. "In de wedstrijd van morgen kan het verschil worden gemaakt en op zondag zal het echt moeten gebeuren. Deze overwinning is mooi, maar ik kan op zondag ook zomaar met lege handen staan", aldus de realistische Groninger.
Leon Thijssen, die met Haertthago tweede werd, deelde die mening. "Na zo'n eerste wedstrijd heb je een individueel klassement dat morgen weer helemaal anders kan zijn. Morgen worden de bokken van de schapen gescheiden, vooral als de parcoursbouwer ook nog eens de toegestane tijd krap gaat zetten. Dan ontstaan de springfouten als vanzelf en tuimelt het klassement door elkaar", aldus Thijssen, die vanaf half december tot half februari werd geplaagd door een hardnekkige ontsteking in zijn heupgewricht. "Ik heb daardoor geruime tijd niet kunnen rijden en mogelijk heeft die rust mijn paarden goed gedaan", vertelde Leon, die met Tyson achtste staat en daarmee ook op minder dan één balk verwijderd is van Vrieling.
Zeer overtuigend was ook de prestatie van Maikel van der Vleuten met VDL Groep Kisby. "Het is best lekker dat de wedstrijd nu niet meer bij ons in de achtertuin wordt verreden. Wij zijn een paar maanden geleden verhuisd naar Someren en nu kom je niet in de verleiding om thuis nog dingen te doen die ik anders wel deed. Het komt mijn concentratie op de wedstrijd ten goede", aldus Maikel. Over het parcours was hij goed te spreken. "Er stond best iets te springen en we hebben het niet cadeau gekregen. Maar als het vanaf de eerste hindernis goed loopt - en dat gebeurde met mij en mijn paard - dan was het niet echt moeilijk", vertelde Van der Vleuten junior, die ook de invloed van de krachtige wind bagatelliseerde. "Sommige paarden reageren er op, maar de meeste paarden merken er niets van. Die zijn geconcentreerd bezig met de klus die ze moeten klaren". Maikel kreeg VDL Groep Kisby een paar maanden geleden ter beschikking kreeg Sergio Alvarez Moya. "Deze ruiter heeft indertijd dit paard gekocht, maar op een gegeven ogenblik werd Kisby alleen nog maar in gezet voor speed wedstrijden. Dat deed de kwaliteiten van het paard geen eer aan en daarop werd aan mijn vader gevraagd of we dit paard wilden gaan rijden. Het is geen groot paard, maar wel een paard met extreem veel kwaliteiten en na Verdi is dit nu mijn tweede paard, waar ik erg blij mee ben".
Uitslag NK senioren 1e onderdeel, tevens tussenstand:
•1) Jur Vrieling (Holwierde) - VDL Bubalu (Baloubet du Rouet x Nimmerdor) - 0 / 65.30 = 0.00
•2) Leon Thijssen (Baarlo) - Haertthago (Heartbreaker x Carthago) - 0 / 65.99 = 0.34
•3) Maikel van der Vleuten (Someren) - VDL Groep Kisby (Kaiserwind x Lohberg) - 0 / 66.03 = 0.37