Paardenvlees in 4,66% partijen, fenylbutazon in 0,51%

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paardenvlees in 4,66% partijen, fenylbutazon in 0,51%

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 08:58

http://www.agriholland.nl/

In opdracht van de Europese Commissie hebben de nationale autoriteiten van de 27 EU-landen afgelopen weken onderzocht of er in rundvleesproducten paardenvlees is verwerkt. Extra tests werden er gedaan op de aanwezigheid van de pijnstiller fenylbutazon, die niet in de voedselketen terecht mag komen. In totaal werden er 7.259 tests uitgevoerd. Van de 4.144 tests naar met paard besmet vlees was het in 193 gevallen raak. Bij 16 van de 3.115 tests naar fenylbutazon werden sporen gevonden.

In Frankrijk is in 46 van de 353 partijen met paard besmet rundvlees gevonden. Daarna volgt Griekenland, met 36 positieve tests op 288 partijen. In Duitsland werd in 29 van de onderzochte 867 gevallen paarden-DNA aangetroffen. In Groot-Brittannië werden 150 tests gedaan en werd er geen paarden-DNA gevonden. In Nederland werd in 2 van de 288 partijen paard aangetroffen. Van de 16 aangetroffen sporen van fenylbutazon waren er 14 uit het Verenigd Koninkrijk. Daar waren ook veruit de meeste tests op fenylbutazon: 836 van de 3.115.

Volgens Europees commissaris Borg van Volksgezondheid en Consumentenbeleid bevestigen de testresultaten dat het om voedselfraude gaat en niet om een groot probleem ten aanzien van de voedselveiligheid. Borg zal binnen enkele maanden met voorstellen zal komen voor strengere controles in de voedselketen.

Zie voor een overzicht van de testresultaten de site van de Europese Commissie.

amen

Re: Paardenvlees in 4,66% partijen, fenylbutazon in 0,51%

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:25

Ik kijk er niet van op, de fenylbutazon percentages die gevonden zijn....

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:52

Ik vind dit toch wel zorgelijk. Wij laten regelmatig koeien slachten en dan ben je afhankelijk van de wachttijd van medicijnen. Mochten ze sporen aantreffen van medicijnen dan gaat het dier de put in en krijg je de rekening van de afvoer via Rendac.
Dat er zoveel medicijnen worden aangetroffen betekent dat de dienstdoende keurmeester zijn werk niet goed uitvoert, of misschien wordt gedwongen zijn/haar handtekening te zeggen?????

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:01

Ik schrik er ook niet van. Dierenarts heeft vroeger nog medicatie voorgeschreven waar fenylbutazon in zat, maar hij heeft dit niet vermeld. Paard was toen nog ingeschreven als slachtpaard. Da heeft hiernaar niet gevraagd.
Ik wist pas dat er bute in zat wanneer ik de bijsluiter las, hierop stond ook vermeld dat paarden die dit medicijn hebben gehad dat ze niet meer mogen aangeboden worden voor de slacht....
Dus hetzal wel nog erg vaak gebeuren dat het niet correct opgevolgt wordt door de DA, en het paard op later tijdstip bij de slacht beland...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:05

Ik denk dat best veel oude paarden als ze ziek zwak en misselijk zijn aan het einde van hun leven buut krijgen. En dat dat lang niet altijd genoteerd wordt, veel mensen hebben het paspoort van hun paard niet op stal liggen en dan nog wordt het wel vergeten denk ik. En als ze daarna het niet gaan redden en naar de slacht gaan, dan kijk ik er niet van op..

Onze oude man had het wel in zijn paspoort staan overigens, maar hij is ook niet geslacht maar ingeslapen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:07

Sammie schreef:
In Groot-Brittannië werden 150 tests gedaan en werd er geen paarden-DNA gevonden.

Van de 16 aangetroffen sporen van fenylbutazon waren er 14 uit het Verenigd Koninkrijk. Daar waren ook veruit de meeste tests op fenylbutazon: 836 van de 3.115.

Mag ik uit deze quotes konkluderen dat er in Engeland bute in het vlees terecht komt wat NIET van paarden afkomstig is ???

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:05

Toen er nog geen haan naar kraaide zijn er natuurlijk genoeg paarden behandeld met bute. Toen werd het ook niet in het paspoort gezet,sommige paarden hadden nog niet eens een paspoort waarschijnlijk...Als dit soort paarden nu pas voor de slacht aangeboden worden omdat ze oud en af zijn,tja...dan zal het wel eens gebeuren dat ze zonder kwade bedoelingen toch in de voedselketen terecht komen. ik denk dat er wel engere dingen in onze voedselketen terecht komen,waar we geen weet van hebben.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:11

DubbelDun schreef:
Sammie schreef:
In Groot-Brittannië werden 150 tests gedaan en werd er geen paarden-DNA gevonden.

Van de 16 aangetroffen sporen van fenylbutazon waren er 14 uit het Verenigd Koninkrijk. Daar waren ook veruit de meeste tests op fenylbutazon: 836 van de 3.115.

Mag ik uit deze quotes konkluderen dat er in Engeland bute in het vlees terecht komt wat NIET van paarden afkomstig is ???

Dat viel mij inderdaad ook op. Geen paardenvlees gevonden, maar wel meeste sporen van fenylbutazon?

In Nederland wordt het maar heel zelden in een paspoort geschreven als een paard Fenylbutazon krijgt, veel paarden eigenaren weten het ook niet. Eigenlijk zou je dit dus zelf aan moeten geven.

Het percentage Bute in het vlees verbaasd mij dan ook helemaal niets (eerlijk gezegd valt het mij nog ergens wel mee...). Niet dat het goed is natuurlijk. Een paard wat fenylbutazon toegediend krijgt, mag niet voor niets niet meer geslacht worden. Ik denk alleen dat de eerste stap naar verbetering hiervoor, er toch bij de dierenartsen aangeklopt moet worden...
Dan maar sancties er op zetten bij onjuist gebruik, het is al "off-label use" en daar mag dan ook wel beter naar gekeken en bovenal gecontroleerd worden. Het middel wordt nog steeds erg makkelijk gegeven, logisch want het is én goedkoop én het werkt gewoon beter dan de andere middelen die te verkrijgen zijn. Alleen zet het dan op z'n minst in het paspoort, zoals het hoort.

Portroyal: Het gebruik van Bute is niet veranderd en wordt nog steeds makkelijk gegeven en nog altijd maar zelden geschreven in het paspoort. Het is dat steeds meer paarden eigenaren er kennis over krijgen, dat er meer om gevraagd wordt om het in het paspoort te laten schrijven. Toch gebeurt het echt maar heel zelden (en dan bedoel ik ook bij grote en bekende paarden klinieken).

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 11:52

Ik heb ook wel eens een paard naar de slager gebracht, enkele jaren geleden. Paard was chronisch bevangen en verslechterde elk jaar. Ik weet niet eens waar hij door de da mee ingespoten was in het verleden,kan zomaar Bute zijn geweest,geen idee..Maar als iedereen op de hoogte is van de regels en deze ook naleeft,zowel da als eigenaar, dan moet het probleem zich in de toekomst toch vanzelf oplossen,in elk geval verbeteren.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:09

PortRoyal schreef:
Ik heb ook wel eens een paard naar de slager gebracht, enkele jaren geleden. Paard was chronisch bevangen en verslechterde elk jaar. Ik weet niet eens waar hij door de da mee ingespoten was in het verleden,kan zomaar Bute zijn geweest,geen idee..Maar als iedereen op de hoogte is van de regels en deze ook naleeft,zowel da als eigenaar, dan moet het probleem zich in de toekomst toch vanzelf oplossen,in elk geval verbeteren.

Klopt, maar ik denk (mijn mening dus) dat de eerste stap naar probleem oplossing toch echt bij de veeartsen zelf ligt. In mijn ogen kan je niet alle paarden eigenaren dwingen alles te weten, zeker niet op medisch gebied en regels hier omheen. Dierenartsen hebben immers er hard genoeg voor geleerd en zouden deze taak op zich moeten nemen... Zowel het naleven van de regels als de informerende functie die ze (zouden moeten) hebben. Alleen dat gebeurt nu niet (of in ieder geval veel te weinig, want er zijn altijd uitzonderingen).

Lost een hele hoop problemen al direct op.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:24

DubbelDun schreef:
Sammie schreef:

Dat lijkt me niet de juiste conclusie. Uit 150 tests werd geen paarden DNA gevonden. Uit 826 tests werd 14 maal fenylbutazon gevonden.
Er staat nergens dat de dezelfde samples die voor de buut test zijn geanalyseerd, ook op paarden DNA zijn getest. Daarnaast zijn er veel minder tests gedaan op paarden DNA dan op Buut.

Dit is dus appels met peren vergelijken.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 13:45

Quir schreef:
PortRoyal schreef:

Klopt, maar ik denk (mijn mening dus) dat de eerste stap naar probleem oplossing toch echt bij de veeartsen zelf ligt. In mijn ogen kan je niet alle paarden eigenaren dwingen alles te weten, zeker niet op medisch gebied en regels hier omheen. Dierenartsen hebben immers er hard genoeg voor geleerd en zouden deze taak op zich moeten nemen... Zowel het naleven van de regels als de informerende functie die ze (zouden moeten) hebben. Alleen dat gebeurt nu niet (of in ieder geval veel te weinig, want er zijn altijd uitzonderingen).

Lost een hele hoop problemen al direct op.

Daar ben ik het zeker mee eens. Een DA hoort te weten wat hij voorschrijft, en dit ook te communiceren naar de klant. Ik werk zelf in een apotheek, en ik merk dat heel veel mensen moeite hebben te onthouden wat hun eigen medicijnen doen en hoe ze heten, laat staan de medicijnen voor hun dieren.
Toen mijn oudje vorig jaar buut kreeg in de laatste week voor ze werd ingeslapen, werd het door mijn DA wel netjes en duidelijk gecommuniceerd. Het is niet bijgeschreven in het paspoort, omdat daar al een aantekening in stond dat ze niet voor de slacht mocht. De DA heeft daar expliciet naar gevraagd en het zelf in het paspoort gecontroleerd, en zo hoort het ook vind ik.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:32

Laten we niet vergeten dat alle medicijnen een wachttijd hebben, de een een paar dagen, de ander een paar maanden. Ook buut heeft een wachttijd, maar omdat de fabrikant er geen geld aan wil uitgeven om dit te laten onderzoeken is het verboden om paarden die behandeld zijn met buut te laten slachten voor menselijke consumptie.
Welke slager controleert of jouw paard de laatste maand is ontwormd? De wachttijd voor de meeste kuren is ook zo'n 28 dgn......

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 15:35

Buut heeft geen wachttijd, het neemt iets af, maar blijft altijd traceerbaar :)

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:44

suffie schreef:
Laten we niet vergeten dat alle medicijnen een wachttijd hebben, de een een paar dagen, de ander een paar maanden. Ook buut heeft een wachttijd, maar omdat de fabrikant er geen geld aan wil uitgeven om dit te laten onderzoeken is het verboden om paarden die behandeld zijn met buut te laten slachten voor menselijke consumptie.
Welke slager controleert of jouw paard de laatste maand is ontwormd? De wachttijd voor de meeste kuren is ook zo'n 28 dgn......

En welke dierenarts schrijft een ontworming in het paspoort van je paard?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 18:22

Ik hoor net op het nieuws dat veel paarden aangevoerd zijn vanuit Polen en omstreken...en iedereen weet hoe het daar gesteld is met paspoorten, veiligheid/inenten op zeer besmettelijke zaken en medicijnen....

Verder is er 50 miljoen kilo vlees met paardenvlees teruggehaald om vernietigd te worden, maar de 20.000 kilo die nog bij die meneer in de opslag ligt mag gewoon nog verkocht worden |o |o _-:(
Schiet mij maar lek met dit soort uitspraken...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:36

Wat ik begrepen heb is buut zo gevaarlijk omdat het altijd in het vlees blijft zitten.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:47

Fenylbutazon heeft geen halfwaarde tijd en blijft inderdaad altijd in het vlees aanwezig. Heeft niets te maken dat het bedrijf van het middel er geen geld oid aan uit wil geven.

Beetje makkelijk geconcludeerd, vind je ook niet?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 06:59

fargo schreef:
Ik denk dat best veel oude paarden als ze ziek zwak en misselijk zijn aan het einde van hun leven buut krijgen. En dat dat lang niet altijd genoteerd wordt, veel mensen hebben het paspoort van hun paard niet op stal liggen en dan nog wordt het wel vergeten denk ik. En als ze daarna het niet gaan redden en naar de slacht gaan, dan kijk ik er niet van op..

Onze oude man had het wel in zijn paspoort staan overigens, maar hij is ook niet geslacht maar ingeslapen.

Ik denk niet dat het vergeten wordt. Het is meer een kwestie van mentaliteitsverandering. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij iedereen.
Eigenaar die het paspoort bij het paard moet houden. Zeker als je een afspraak met de veearts hebt.
Dierenarts hoort te weten welke van zijn patiënten voor de consumptie is en welke niet.
Slager en keurmeester horen het bovenste te controleren en er naar te handelen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:44

Spanghero ( Het bedrijf dat vandaag failliet verklaard is in Frankrijk) zelf heeft steeds verklaard dat het vlees was geleverd door het Nederlandse Draap Trading uit Breda. De eigenaar daarvan heeft juist deze week tijdens een rechtszaak toegegeven dat hij eerder al sjoemelde met paardenvlees.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:57

Toen mijn paard naar de slacht ging is er niet eens gekeken of het dier een chip had, laat staan gecontroleerd of chip en paspoort bij elkaar horen... Ik had hem helemaal vol kunnen proppen met medicatie, niemand die het heeft gecheckt.

De wereld is gewoon een rommeltje en je kunt protocollen, regels, wetten en nog meer van dat soort zaken bedenken maar als de mensen die het moeten uitvoeren, lui, of gierig zijn blijf je dit soort misstanden houden. Zeker als de consument alles eet wat er wordt voorgeschoteld.

Vlees is niet vers maar ligt soms jaren in vrieshuizen, groente is gekleurd, voedsel wat er niet uitziet zoals de consument verwacht word verpulverd en op smaak gebracht zodat het aan de verwachtingen voldoet... Wij zijn met z'n allen zelf verantwoordelijk voor deze aardkloot dus laten we er met z'n allen iets aan doen. Geen plofkippen, geen goedkope groentes, geen worst die in een vormpje is gedrukt zodat het mooi rond is, geen vlees wat op kleur is gebracht omdat het na een jaar eruit ziet als een overjarig lijk...

Kortom WEET wat je eet en neem niet aan dat je het wel weet.