Terugroepactie 50 miljoen kilo vlees mag doorgaan

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Terugroepactie 50 miljoen kilo vlees mag doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 15:20

www.anp.nl / www.omroepbrabant.nl / www.bokt.nl


De terugroepactie van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) in de zaak tegen Willy Selten in Oss mag doorgaan. Vleesgroothandelaar Selten had een kort geding aangespannen om de actie van de NVWA terug te draaien, maar dat verzoek werd donderdag afgewezen door de rechtbank in Den Haag.

De NVWA eiste begin april dat afnemers van Selten vijftig miljoen kilo vlees moeten terugroepen. De NVWA plaatste vraagtekens bij de herkomst en kwaliteit van het vlees.

Selten noemde de actie 'overdreven' en eiste in het kort geding dat de terugroepactie werd teruggedraaid. De rechtbank wees dat verzoek af omdat Selten had verzuimd zijn afnemers zelf op de hoogte te stellen van de eis van de NVWA.

Het was zijn wettelijke plicht om op 9 april duidelijk te maken waar zijn vlees in binnen- en buitenland geleverd was. Selten had daar vier uur de tijd voor, maar liet die termijn verstrijken. Een dag later, op 10 april, bracht de NVWA de eis zelf naar buiten. Terecht, zo oordeelde de rechter, die meende dat Selten zijn verantwoordelijkheden niet heeft genomen. Het kort geding bleef daardoor steken om een min of meer formele reden: dat er voor Selten geen spoedeisend belang meer was. De afnemers van het in opspraak gekomen vlees zijn immers al aangeschreven, oordeelde de rechter.

De uitspraak is opmerkelijk omdat de rechter zich dinsdag tijdens de behandeling van het kort geding nog hardop afvroeg of de NVWA-maatregelen niet veel te zwaar zijn voor 'één paard en drieënhalve pony'.

Bovendien zou zeventig procent van het vlees al opgegeten zijn. "Zonder gezondheidsproblemen", zo zei de raadsman van Selten dinsdag. Kortgedingrechter Reinier van Zutphen ging donderdag niet in op de vraag of de actie van de NVWA wel terecht was.

In het bedrijf zou nog ruim twee miljoen kilo vlees liggen. Dat vlees heeft een handelswaarde van zo'n zes á zeven miljoen euro kan mogelijk in overleg met de curator verhandeld worden.

Het bedrijf Willy Selten kwam in februari van dit jaar in opspraak toen bleek dat het paardenvlees als rundvlees had verkocht. Sindsdien loopt er een onderzoek door justitie. Justitie verdenkt Selten van valsheid in geschrifte, oplichting en witwaspraktijken.

Willy Selten is ondertussen failliet verklaard. Hij gaat niet in beroep.

Een andere genoemde bij het paardenvleesschandaal is de eigenaar van Draap uit Breda. Hoofdverdachte Jan komt vandaag voor de rechter in verband met een hoger beroep uit een eerdere zaak.

Verwant artikel
[ON] Vlees terugroepen: Echt nodig voor 1 paard en 3,5 pony?
[ON] Eigenaar Draap in hoger beroep voor eerdere rechtszaak

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: Terugroepactie 50 miljoen kilo vlees mag doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:00

En wat gebeurt er nu met dat vlees? Is toch zonde weg te gooien? Misschien voor de roofdieren in de dierentuin ofzo?

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:20

CK88 schreef:
En wat gebeurt er nu met dat vlees? Is toch zonde weg te gooien?

Ik denk dat ze dat vernietigen...

Maar ik vind het wel een aparte zaak... De nvwa was in februari daar al aan het "zoeken" en nu roepen ze dat vlees pas terug?

Jooon

Berichten: 474
Geregistreerd: 26-08-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:45

Bélachelijk dat ze zooveel voedsel weggooien. De omgekeerde wereld hier.. :n

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Terugroepactie 50 miljoen kilo vlees mag doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:54

Aangezien het meeste al geconsumeerd is, zal er niet veel terug komen, vermoed ik.

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:27

sflj schreef:
Aangezien het meeste al geconsumeerd is, zal er niet veel terug komen, vermoed ik.

Idd lekker laat om het terug te roepen. Veel zal er al op gegeten zijn :j

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:04

Ondanks dat het meeste al gegeten zal zijn, vind ik het ronduit belachelijk dat dit vlees vernietigd wordt. Laat dan de afnemers vermelden dat er misschien paardenvlees inzit dan kan de consument zelf kiezen en blijft er ook nog hopenlijk wat geld over zodat de man zijn personeel af kan betalen. Ook die zijn de dupe en kregen al een tijdje niet betaald.

En anders breng je het naar de voedselbank, hebben die mensen ook eens een feestmaal.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:09

daffie1986 schreef:
En anders breng je het naar de voedselbank, hebben die mensen ook eens een feestmaal.


Die discussie is al eerder gevoerd, valt bij de mensen niet goed als je ze dwingt dingen te eten die de NVWA als niet veilig bestempeld.

Maar ik blijf het ook van de zotte vinden dat er zoveel levensmiddelen vernietigd worden. In andere gedeeltes van de wereld lijdt men honger. Belachelijk gewoon!

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 19:24

Cassidy schreef:
Die discussie is al eerder gevoerd, valt bij de mensen niet goed als je ze dwingt dingen te eten die de NVWA als niet veilig bestempeld.

Niet veilig, er zit paardenvlees doorheen en dat noemt de NVWA onveilig omdat het er niet opstaat. Als je het dus meld is er niks aan de hand en kunnen mensen met een eventueele allergie er met een grote boog omheen lopen en is er dus niks gevaarlijks aan.

wie zegt dat ze gewdongen moeten worden, ze zouden het ook als extra kunnen neerzetten maar dan wel weggeven en niet nog een keer eraan verdienen

Marije_jiplover

Berichten: 25389
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Terugroepactie 50 miljoen kilo vlees mag doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:25

Nee, het is niet veilig omdat de herkomst niet bekend is. Het kan wel paardenvlees uit timboektoe zijn en wie weet of het vlees dan überhaupt wel gekeurd is en geschikt voor humane consumptie bevonden.
Als het duidelijk was geweest waar welk paard vandaan gekomen is én waar het naartoe gegaan zou zijn, zou de actie gericht zijn op informeren dat het paard is en geen rund.

senna21

Berichten: 11916
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:30

Alsof het andere voedsel dat wel in de winkel ligt wel veilig (gezond) is......
Kapitalisme over the top.
Wat een rare wereld. Y;(

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:05

Marije_jiplover schreef:
Nee, het is niet veilig omdat de herkomst niet bekend is. Het kan wel paardenvlees uit timboektoe zijn en wie weet of het vlees dan überhaupt wel gekeurd is en geschikt voor humane consumptie bevonden.
Als het duidelijk was geweest waar welk paard vandaan gekomen is én waar het naartoe gegaan zou zijn, zou de actie gericht zijn op informeren dat het paard is en geen rund.

Ahaha, op die fiets. Kwam in de media over alsof het ging over het feit dat het paardenvlees bevat.

no--a
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Terugroepactie 50 miljoen kilo vlees mag doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:46

Het gaat er inderdaad om dat ze niet weten wat de herkomst is van het vlees. Voor hetzelfde geld zit er paard doorheen dat schadelijke stoffen heeft binnengekregen en dus eigenlijk (volgens de nederlandse eisen in ieder geval) niet geschikt is voor consumptie.
Aan de ene kant vind ik het hartstikke zonde dat zoveel vlees wordt teruggehaald en waarschijnlijk zal worden vernietigd, maar ik kan het me om bovenstaande reden goed voorstellen dat het wel noodzakelijk is.

Als mensen straks ziek worden omdat er gekke stoffen in bleken te zitten dan zijn we misschien nog verder van huis.

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Re: Terugroepactie 50 miljoen kilo vlees mag doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:28

al die dieren voor niks geslacht... dat vind ik nog het meest erge,
test het op al het mogelijke en verwerk het op zijn minst in hondenvoer oid...

senna21

Berichten: 11916
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 23:26

no--a schreef:
Het gaat er inderdaad om dat ze niet weten wat de herkomst is van het vlees. Voor hetzelfde geld zit er paard doorheen dat schadelijke stoffen heeft binnengekregen en dus eigenlijk (volgens de nederlandse eisen in ieder geval) niet geschikt is voor consumptie.
Aan de ene kant vind ik het hartstikke zonde dat zoveel vlees wordt teruggehaald en waarschijnlijk zal worden vernietigd, maar ik kan het me om bovenstaande reden goed voorstellen dat het wel noodzakelijk is.

Als mensen straks ziek worden omdat er gekke stoffen in bleken te zitten dan zijn we misschien nog verder van huis.


En je denkt dat het met al het andere vlees wel snor zit?
Ik denk dat door al het gehandel met vlees en voedsel wereldwijd, het zicht op de herkomst al lang zoek is.
Daar helpt geen oormerk, dierenpaspoort of stempeltje aan.
Dat is vooral de schijn van veiligheid.


Een eigen dier slachten, of bij de slager op de hoek.... Daar heb je controle op.
Maar ja, die tijd zijn (de meesten van ons) al lang voorbij.

Marije_jiplover

Berichten: 25389
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Terugroepactie 50 miljoen kilo vlees mag doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:11

Voor meer (achtergrond) informatie, zie ook: http://nvwa.nl/onderwerpen/meest-bezoch ... ardenvlees

De NVWA zal het in ogen van veel mensen nooit goed doen. Als ze níet terugroepen en er blijken in de toekomst wél mensen ziek te worden, hadden ze het natuurlijk terug moeten roepen. En nu roepen ze terug en is het zonde, want er is toch niemand ziek geworden?

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Terugroepactie 50 miljoen kilo vlees mag doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:22

Al dat vlees dat vernietigd wordt, dieren zijn voor niets gedood.

En wat een voedselverspilling zeg!

no--a
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:11

senna21 schreef:
no--a schreef:
Het gaat er inderdaad om dat ze niet weten wat de herkomst is van het vlees. Voor hetzelfde geld zit er paard doorheen dat schadelijke stoffen heeft binnengekregen en dus eigenlijk (volgens de nederlandse eisen in ieder geval) niet geschikt is voor consumptie.
Aan de ene kant vind ik het hartstikke zonde dat zoveel vlees wordt teruggehaald en waarschijnlijk zal worden vernietigd, maar ik kan het me om bovenstaande reden goed voorstellen dat het wel noodzakelijk is.

Als mensen straks ziek worden omdat er gekke stoffen in bleken te zitten dan zijn we misschien nog verder van huis.


En je denkt dat het met al het andere vlees wel snor zit?
Ik denk dat door al het gehandel met vlees en voedsel wereldwijd, het zicht op de herkomst al lang zoek is.
Daar helpt geen oormerk, dierenpaspoort of stempeltje aan.
Dat is vooral de schijn van veiligheid.


Een eigen dier slachten, of bij de slager op de hoek.... Daar heb je controle op.
Maar ja, die tijd zijn (de meesten van ons) al lang voorbij.


Nee dat denk ik zeker niet, dat ze dit geval van 'fraudering' met vlees nou hebben ontdekt betekend zeker niet dat dit het enige geval is. Maar dat andere partijen vlees misschien ook niet in orde zijn lijkt me geen reden deze lading dan ook maar te accepteren ;)

RosalieV

Berichten: 186
Geregistreerd: 01-10-12
Woonplaats: Brummen

Re: Terugroepactie 50 miljoen kilo vlees mag doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:04

Of naar afrika, mensen zouden er waarschijnlijk voor kiezen om genoeg eten te krijgen en dan misschien over 30jaar dood, dan over een jaar dood vanwege de honger...