Het gaat er niet om of er nu paard, hond of varken in het zogenaamde rundvlees is gekomen. Het gaat erom dat het niet traceerbaar is wát er allemaal inzit. Als het alleen een paard is zal er weinig aan de hand zijn. Maar als het een paard is wat vol met antibiotica zat dan spreken we wel over een volksgezondheids risico.
Of nu werkelijk al dat vlees echt moet terug komen? Gevoelsmatig vind ik dat ook eeuwig zonde, maar ik snap de reden wel. Dat dit bedrijf failliet is gegaan nu lijkt me zeer terecht, en van mij mogen ze ook strafrechtelijk vervolgd. Ze zetten de hele vleesindustrie in een kwaad daglicht door geen 100% transparante en waterdichte administratie bij te houden. Met alle gevolgen van dien. De eventuele terugroep actie hebben zij aan zichzelf te wijten. Dat is niet de schuld van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), als dit bedrijf goed administratie had gehad was dit allemaal niet nodig geweest.
De reden van deze slechte administratie zou wat mij betreft tot de bodem uitgezocht moeten worden. Waren ze gewoon onhandig en laks hiermee? Of hadden ze wat te verbergen en wilden ze meer geld verdienen over de rug van de geslachte dieren en onwetende consumenten?
Ik ben benieuwd naar de uitkomst van het kortgeding