Vlees terugroepen: Echt nodig voor 1 paard en 3,5 pony?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Vlees terugroepen: Echt nodig voor 1 paard en 3,5 pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 12:53

http://www.rtl.nl

De kortgedingrechter in Den Haag heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) dinsdag stevig aan de tand gevoeld over de terugroepactie van 50 miljoen kilo vlees die door vleesbedrijf Willy Selten uit Oss op de markt is gebracht. De rechter vroeg zich hardop af of de maatregel niet veel te zwaar is.

Bij de uitspraak, donderdag om 13.00 uur, moet blijken of de NVWA volgens de rechter overdreven heeft gereageerd. Het bedrijf van Selten is dinsdag in Den Bosch failliet verklaard. Selten zegt zelf dat er sinds januari 2011 een paard en 3,5 pony in de productie terecht zijn gekomen, volgens de NVWA kan het om veel meer paarden gaan. Dat ene paard is in mei 2012 geslacht in Groot-Brittannië. Pas 8 maanden later stelden de Britten de NVWA ervan op de hoogte dat in dat vlees resten waren gevonden van een medicijn dat niet in de voedselketen terecht mag komen. Volgens Selten had de NVWA de periode van de terugroepactie veel korter kunnen houden, waardoor er voor hem veel minder schade was ontstaan.

verwant artikel
[ON] Vleesverwerker Selten verwerkte mogelijk duizenden paarden

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:06

Het gaat er niet om of er nu paard, hond of varken in het zogenaamde rundvlees is gekomen. Het gaat erom dat het niet traceerbaar is wát er allemaal inzit. Als het alleen een paard is zal er weinig aan de hand zijn. Maar als het een paard is wat vol met antibiotica zat dan spreken we wel over een volksgezondheids risico.

Of nu werkelijk al dat vlees echt moet terug komen? Gevoelsmatig vind ik dat ook eeuwig zonde, maar ik snap de reden wel. Dat dit bedrijf failliet is gegaan nu lijkt me zeer terecht, en van mij mogen ze ook strafrechtelijk vervolgd. Ze zetten de hele vleesindustrie in een kwaad daglicht door geen 100% transparante en waterdichte administratie bij te houden. Met alle gevolgen van dien. De eventuele terugroep actie hebben zij aan zichzelf te wijten. Dat is niet de schuld van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), als dit bedrijf goed administratie had gehad was dit allemaal niet nodig geweest.

De reden van deze slechte administratie zou wat mij betreft tot de bodem uitgezocht moeten worden. Waren ze gewoon onhandig en laks hiermee? Of hadden ze wat te verbergen en wilden ze meer geld verdienen over de rug van de geslachte dieren en onwetende consumenten?

Ik ben benieuwd naar de uitkomst van het kortgeding :j

manic

Re: Vlees terugroepen: Echt nodig voor 1 paard en 3,5 pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:48

Het is natuurlijk wel raar dat een goedlopend bedrijf het faillisement ingejaaagd wordt door een incidentele fout te weten 1 paard en 3.5 pony op 50 miljoen kilo vlees.

Als dat alles is natuurlijk, maar ik dacht dat je nog altijd onschuldig was totdat het tegendeel bewezen is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:11

Incidenteel??? Er is uit controles ook gebleken dat er veel meer vlees uitging dan er binnen kwam, dan moeten alle alarmbellen bij controlerende instanties afgaan en gelukkig is dat het geval. Dat er paardenvlees verwerkt is zal niet de hoofdredenen zijn, wel dat er vlees verkocht is van onduidelijke afkomst en dat mag gewoonweg niet.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:22

Het bewijs zegt kennelijk anders als de rechter het over een paard en 2 ponies heeft, waarvan er aangetoond is dat het paard in Engeland geslacht is.

Wat je zegt over vlees verkopen dat iets anders is als er op het label staat ben ik het mee eens, maar eerst maar de rechtszaak afwachten. Het bedrijf is in ieder geval al failliet dus daar valt niets te halen