Paardenschool Kakelbont in Amsterdam is een bitloze manege

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Paardenschool Kakelbont in Amsterdam is een bitloze manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 09:45

bokt.nl

Aan de Spaarndammerdijk in Amsterdam zit nu zo'n drie jaar een aparte manege. De beheerders zijn destijds op een kaal stuk grond begonnen met een rijbak en schuilhut. Wat deze manege onder andere bijzonder maakt is dat de paarden bitloos gereden worden en niet opgesloten staan in stallen.

De nieuw te bouwen kantine met daarboven de woning voor de beheerders is ook niet alledaags. Het skelet is van hout maar de muren zijn opgebouwd uit stro en leem.

Voor een filmpje klik hier

Cioccolato

Re: Paardenschool Kakelbont in Amsterdam is een bitloze manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 09:58

Wat een rommeltje nog, neem aan dat het nog netter moet worden. Ben benieuwd hoe het er dan helemaal uit ziet. :))

Maar als er een brandje komt, fikt dan niet alles heel snel af als het van hout, stro en leem is gemaakt? :=

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:06

grappig maar dit word van en zeker de nieuwe hit onder de maneges bitloos...al vind ik niet dat elk manege paard bitloos kan...
t is er nog wel echt een zooitje..

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:10

Ik heb er eens gesolliciteerd als instructrice, maar had geen ORUN dus kon niet verzekerd worden. Is een leuke kleine manege hoor, zijn druk bezig vanalles op te knappen. Er wordt overigens niet alleen maar bitloos gereden, heb er ook gewoon paarden met een bitje gezien voor zover ik me kan herinneren ;) De één rijdt met bbp en de ander met zadel. Grondwerklessen ed zijn ook toegestaan.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:30

Ik denk dat het voor de manege ruiter die zich wat meer wil verdiepen in dingen zoals NH dat dat hier wel mogelijk gaat zijn. Ik vind dit weer een hele andere kijk. Maar daarin tegen als iemand net begint met rijden en nog lichte angst zou hebben denk ik toch dat het heel erg lastig is. Ik ben benieuwd of dit gaat werken maar het idee vind ik wel erg leuk!

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:33

Neem aan dat er wel nagedacht is over de bouwmaterialen, en de gemeente zal er toch ook een vergunning voor afgegeven hebben. Bijzondere bouwmanier, duurzaam, vind het wel wat. Alleen de plek van de paarden vind ik wel wat kaal, maar weitje zal daar niet mogelijk zijn denk ik

Volgens mij is op de achtergrond in het filmpje een begrafenis bezig :')

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:33

Mijn ervaring is dat er met angst juist hartstikke goed omgegaan wordt, juist door hun fijne aanpak met paarden én met mensen. 'Gewoon even boos worden' en 'ach, hij doet toch niks, gewoon doorrijden' zal je er niet zo snel horen, wat in een gewone manege toch wel regelmatig gebeurd (uitzonderingen daargelaten).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:03

Bouwen met stro en leem is al een hele oude methode! Er worden dus alleen maar natuurlijke ademende materialen gebruikt waardoor het leef comfort optimaal is, door de dikke wanden is de isolatie ideaal ( tegen zowel warmte als kou) het is veel gezonder wonen dan in beton/ steen. In ons natte klimaat is leem geen ideale afdekking van de buitenmuren dus zal er een grote overstek nodig zijn of een andere, wel, watervast afdekking. Op de moestuin hier in de buurt staat ook een stro/ leem huis, mooi om te zien en heel prettig om in te vertoeven.
Niks nieuws aan: http://users.telenet.be/Holsbeek/Public ... H056C1.htm maar wel een methode om energie zuinig en milieu vriendelijk te bouwen.
http://www.rivendellvillage.org/huisvesting.htm

Mooi initiatief, ook de rijschool. Zo leert men dat men ook op een andere manier met paarden om kan gaan.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:06

Wat leuk om op Bokt een stukje over deze manege te zien! Ik weet zeker dat het erf nog een stuk netter zal worden. Momenteel is het natuurlijk nog steeds een (vrij nette) bouwplaats.
Ik vond het bijzonder om zo'n plekje tegen te komen midden in de stad. En ben bij mijn bezoek daar echt enthousiast geworden over de gemoedelijke sfeer en de visie. Deze mensen doen het duidelijk uit liefde voor mens en dier. Erg fijn om mee te maken.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:18

Het is bij mij om de hoek en ben er al een paar keer gaan kijken. Hele vriendelijke gastvrije mensen. Ik kwam eens met mijn dochter van 2 en toen vroegen ze of ze even op een pony wilde zitten. Paardjes staan er echt goed bij en het ziet er dan misschien niet zo luxe uit als meeste misschien gewend zijn, het is allemaal wel heel degelijk en paardvriendelijk. Het zijn ook vriendelijke, alerte paardjes, ogen totaal niet afgestompt. Ik heb er ook wel eens een kleinere kwpn merrie, in de bak zien lopen, niet bitloos en die werd echt wel fijn aan het werk gezet. Zodra mijn dochter oud genoeg en we wonen tegen die tijd nog in Amsterdam, dan gaat ze zeker hier op paardrijles.
Echt een aanwinst voor het westerpark! Het huis vind ik overigens heel gaaf!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:21

Vind het wel meevallen met die rommel, ja er is werk in uitvoering, dat geeft nou eenmaal gedoe. De bak ligt er keurig bij met een mooie omheining en het gebouw wordt volgens mij ook erg mooi!

Gaaf hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:28

Ik vind het ook echt geen zooitje, dit is "work in progress" vind het er zelfs keurig uitzien voor idd een bouwplaats, want ze zijn nog volop bezig, erg leuk initiatief zeg! Paarden zien er goed uit en helemaal op het gemak en dat huis... dat word een plaatje als het af is!!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:29

Ondanks de rommel toch fijn om te zien dat er weer een manege bij is die op deze manier met de paarden omgaat :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:34

Ben benieuwd........

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:35

ElCid schreef:
Mooi initiatief, ook de rijschool. Zo leert men dat men ook op een andere manier met paarden om kan gaan.

Helemaal mee eens.

Heel leuk om te zien dat zij vanuit een andere invalshoek te werk gaan, niet alleen in de omgang met de paarden maar ook in de bouw van hun bedrijf.

Leuke links ook ElCid!

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:44

Ik las eerst de eerste reacties voor ik het filmpje zag dus ik verwachtte echt een mega troep, maar die reacties vind ik nogal overdreven zeg. De paarden staan harstikke netjes en de zadelkamer/voerkamer is ook netjes. Alleen het erf staat wat troep maar er wordt dan ook een huis gebouwd, ik heb veel ergere maneges gezien waar geen huizen gebouwd werden.
Maar super initiatief deze manege en deze manier van werken, lijken me ook leuke mensen.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:56

Wat een mooi bericht om te zien!!! Ik snap de ophef over de rommel niet zo, altijd maar gezeur erover dat paarden niet te lang op stal moeten staan, dan wordt er moord en brand geschreeuwd. Komt er zo een bericht met veel verbouwactiviteiten, waarbij de paarden er gewoon netjes bijstaan en er kan alleen maar gezeurd worden over het feit dat het er nog niet netjes uitziet?!

Willen we gouden stallen zien met paarden die 24/7 in een stal staan? Of vinden we de huisvesting belangrijker en nemen we genoegen met zilver?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:19

Leuke reportage.
het viel mij juist op dat dit erf er zo keurig bij ligt voor een paardenbedrijf anex bouwlocatie.
Zoals het over komt in het filmpje lijkt het mij een heel leuk bedrijf waar heel genuanceerd met dingen omgegaan wordt. Zier er goed uit!

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:54

Leuk om dit stukje te bekijken.
Rommelig vind ik het helemaal niet. Zeker niet als je in aanmerking neemt dat hier gewerkt wordt aan het huis.
Het ziet er allemaal erg paardvriendelijk uit, leuk initiatief!

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:56

Is allemaal leuk en aardig.. en paardvriendelijk.
Maar met een hackamore kun je ook genoeg schade toe doen...

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:58

Wie zegt dat ze hackamores gebruiken van alle bitloze hoofdstellen die er te krijgen zijn? ;) Beetje rare aanname.

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:02

Vind de manege een erg vriendelijke uitstraling hebben. Paarden zijn lekker buiten. De bak ziet er ook prima uit. Tsja er word gebouwd maar dat knapt snel genoeg op.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:27

Bij mij op stal is het pas een zooitje in het filmpje ziet er prima uit.
Mooie rijbak, mooie stallen en mooi huis. Ben heel benieuwd hoe alles er over een jaartje uitziet.

Nu hopen dat meer mensen volgen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:43

Leuk!
Benieuwd hoe het er uit ziet als het af is. Paarden staan er al lekker relaxt bij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:27

Leuk! Daar kwam ik laatst nog langs! Geen idee dat het daadwerkelijk een manege is, maar het huis in aanbouw viel me op! :)