Natuurgebied Maasduinen toegankelijk voor ruiters en menners

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Natuurgebied Maasduinen toegankelijk voor ruiters en menners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 11:57

www.knhs.nl

De ruiter- en menroutes in het gebied tussen Venlo en Arcen zijn opnieuw bekeken en gedeeltelijk opnieuw vastgelegd. Dit is besloten na een overleg tussen KNHS Regioconsulent Limburg Lei Linders, Dorry Haanen namens Psv Zeldenrust, Els Overdijk namens BuitenPaardrijden.nl en Stichting Het Limburgs Landschap en de gemeente Venlo. Na een bericht in de krant over het voornemen van Stichting Het Limburgs Landschap om de wegen en paden af te sluiten voor ruiters en menners onder andere vanwege bescherming van de natuur, hebben bovengenoemde groepen actie ondernomen.

Samen zijn zij om de tafel gaan zitten en hebben een basis gecreëerd voor het onderhouden van de ruiter- en menroutes. Sommige routes zijn afgesloten, omdat enkele paden moeilijk te onderhouden zijn. Er zijn inmiddels 35 zogenaamde carterbrekers/killers geplaatst. Andere paden worden afgesloten door middel van boomstammen. Op deze manier kan gemotoriseerd verkeer geen gebruik maken van een aantal paden, maar ruiters en menners wel. Stichting Het Limburgs Landschap heeft toegezegd om de nu vastgestelde ruiter- en menroutes te onderhouden.

Woody2015

Re: Natuurgebied Maasduinen toegankelijk voor ruiters en menners

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:07

:)

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:37

:) Fijn! Dat is bij ons in de buurt, dus ik hoop dat het Limburgs Landschap inderdaad de paden blijft openstellen en onderhouden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:28

Sammie schreef:
Andere paden worden afgesloten door middel van boomstammen. Op deze manier kan gemotoriseerd verkeer geen gebruik maken van een aantal paden, maar ruiters en menners wel.

Mijn marathonwagen kan heel wat hebben hoor, en in hoge nood (verdwaald ergens in een bos, pad werd steeds smaller) heb ik wel eens met m'n aanspanning over een kleine boomstam gereden, maar dat doe je toch liever niet....... + dat het gros van de meeste wagens daar vaak niet tegen bestand zijn (lees: omslaan).
Dus hoezo, nog wel toegankelijk voor ruiters en menners? :=

Maar wel fijn voor de ruiters en menners die daar in de buurt wonen, dat ze daar fijn kunnen rijden en dat er ook aan onderhoud wordt gewerkt.

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:14

Yesssss (: Kunnen we dus lekker blijven boscrossen hihi :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:06

JoyCiej007 schreef:
Sammie schreef:
Andere paden worden afgesloten door middel van boomstammen. Op deze manier kan gemotoriseerd verkeer geen gebruik maken van een aantal paden, maar ruiters en menners wel.

Mijn marathonwagen kan heel wat hebben hoor, en in hoge nood (verdwaald ergens in een bos, pad werd steeds smaller) heb ik wel eens met m'n aanspanning over een kleine boomstam gereden, maar dat doe je toch liever niet....... + dat het gros van de meeste wagens daar vaak niet tegen bestand zijn (lees: omslaan).
Dus hoezo, nog wel toegankelijk voor ruiters en menners? :=

Maar wel fijn voor de ruiters en menners die daar in de buurt wonen, dat ze daar fijn kunnen rijden en dat er ook aan onderhoud wordt gewerkt.

Springplank? :)*

_O-

nee beetje vreemd

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:12

ik denk dat met ''boomstam'' in deze gewoon een boomstam op een 50 cm boven de grond bedoeld wordt. Die of:
- door de groom opengemaakt kan worden
- 1,50 meter ruimte aan de zijkant heeft waar je met de wagen door past. en vaak in die 1,50m ruimte middenin een rechtopstaand paaltje :)

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:23

Akshay schreef:
ik denk dat met ''boomstam'' in deze gewoon een boomstam op een 50 cm boven de grond bedoeld wordt. Die of:
- 1,50 meter ruimte aan de zijkant heeft waar je met de wagen door past. en vaak in die 1,50m ruimte middenin een rechtopstaand paaltje :)

maar dan kunnen motorrijders er ook door :)*

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:28

merrylegs schreef:
Akshay schreef:

maar dan kunnen motorrijders er ook door :)*

Die kunnen er altijd door als je een gebied wil openstellen voor menners ;)

Ook de in de openingspost genoemde ''carterbreker'' kun je als motorrijder gewoon overheen ;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 06:18

Hm jammer dat ze het niet door hebben getrokken tot heijen.... Bij afferden ligt 1 rondje variatie; linksom of rechtsom....

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 08:52

Jup wij wonen in dit gebied en moeten veel van onze rijtuigen aanpassen
anders komen we niet over de ''carterbreker' .

Ook hebben ze de paden afgesloten om drugsdeal in het bos te voorkomen.
Nu zitten ze aan de rand van het bos en bij onze weide. Hier komen veel kinderen.
Jammer dat er dan niet extra gecontroleerd wordt door de politie