Velsen ziet afname overlast paardenpoep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Velsen ziet afname overlast paardenpoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 10:25

www.ijmuidercourant.nl

De overlast van paardenpoep in Velsen neemt af. Dat komt omdat handhavers maneges en paardenbedrijven er op wijzen dat zij de poep van hun paarden moeten opruimen.

Dat blijkt uit metingen voor de overlastmonitor in Velsen.

De gemeenteraad besloot na uitvoerige discussie enkele jaren geleden om de paardenpoepzak in te voeren.

Dat bleek een papieren tijger, want in de praktijk is het handhaven van paardenpoepzakgedrag en andere regels in de Algemene Plaatselijke Verordening ’een forse belasting’ voor de gemeentelijke handhavers.

Er is in feite nooit gecontroleerd op de paardenpoepzak.

In plaats daarvan werden door burgemeester en wethouders afspraken gemaakt met de houders van paarden: zij zouden de paardenpoep opruimen.

Aanverwant artikel:
[VN] Gemeente Velsen wil met boetes optreden tegen paardenpoep

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:11

Prima zo toch. Ik ruim al jaren (uit mezelf) de mest van onze paarden op, daar waar ze het in bewoont gebied hebben laten vallen.
Dat heeft gewoon met fatsoen te maken en begrip voor mensen die er overlast van kunnen ondervinden (niet echt leuk als je op een diojk woont en zo vanuit je voordeur in een hoop stapt).

Maar helaas zijn er (ook bij ons op de dijk) nog genoeg ruiters die nooit opruimen.

Pluim voor iedereen die dat wel doet _/-\o_

samoth

Re: Velsen ziet afname overlast paardenpoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:22

Paar jaar terug moest ik mijn paard heel veel aan de hand stappen op het harde vanwege blessure, als mijn paard moest poepen op het weg dan schoof ik met mijn schoen die poep netjes verspreid de berm in. Bewoners kwam op gegeven moment ook nog complimenten geven dat ik gelijk de poep in berm schoof.

aerdenhout1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:14

Gelukkig!! Ben sinds een paar manden verhuist naar Santpoort en inderdaad hier is het echt dramatisch w.b.t de paarden poep!
Heb mijn klanten ( Ik heb een pensionstal) ook gezegd, paard poept, stap af en schop het eventueel eventueel de berm in. De rest eten de vogels dan wel op. Ik moet er niet aan denken om de paarden een poepzak om te geven!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:41

ik moet zeggen, de hondenstront irriteert me vele malen meer, hier voor mijn huis heb ik wel eens paarden lopen maar de honden (dus baasjes he) ruimen hier echt niets op. Ik stap altijd af van mijn paard en schop het aan de kant, ben ook laatst toen ze precies in een hoekje bij de brug ging mesten later met auto terug gereden om het op te ruimen, was de brugwachter erg blij mee. Zo houdt je mensen te vriend.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:34

Ik kan wel afstappen, maar kom er mooi niet meer op zonder opstapje.

Bestaan er ingebouwde uitklapbare trapjes in het zadel? :D

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:47

Ik ruim het ook altijd op.. Niet alleen leuk voor bewoners, maar ook voor de motorrijders. Ikzelf ben ook motor rijder en paardenpoep kan dan levensgevaarlijk zijn..

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:28

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:10

Paardenpoep kan je wel niet vergelijken met honden poep vind ik.
Hondenpoep blijft weken of langer liggen voor het vanzelf verdwijnt.
Paardenpoep stinkt niet (vind ik) en verdwijnt vanzelf binnen een paar dagen.
Over de mest die van de mestkar of tractoren van de boeren valt wordt nooit iets gezegd.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:26

Eens! Als je hier in de buurt rijdt.......mén.............de plakken mest en modder vliegen je om de oren.

Die opstaphulp kende ik niet. Thx voor de tip!!! _/-\o_

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:58

Ik vraag me dan af hoe jullie dit doen dan? Nemen jullie een poepschep mee als het écht in een woonwijk valt oid? Vorige keer had men paard gemest op een plek waar er echt nergens een berm in de buurt was, ik kon het dus moeilijk wegschoppen ofzo. Ik ben dan doorgereden, en ben er wel gepasseert.. Toen had die man de mest zelf al opgeruimt.. (Heb me ook niet kunnen excuseren, de man was al weg) Als er hier in de straat een valt nemen we gewoon de kruiwagen tot die plaats en scheppen we het netjes op. Ik ben dus benieuwd hoe jullie dat dan doen in zo'n situatie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:43

inochiyo schreef:

Echt niet hoor, ik heb mijn paarden aan huis en de mest die op het erf belandt blijft liggen tot je het opveegt. Regen verspreidt het wat maar lost het niet op.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:15

Urielle schreef:
inochiyo schreef:

Echt niet hoor, ik heb mijn paarden aan huis en de mest die op het erf belandt blijft liggen tot je het opveegt. Regen verspreidt het wat maar lost het niet op.

zal dan waarschijnlijk wel afhangen van wat ze te eten krijgen.
als ik ga rijden kaken de paarden altijd als we aan het frietkot passeren. de week nadien is alles weg.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:19

Dan zal er wel iemand zijn die het opruimt, jammer dat jullie dat dan niet zelf even doen.

Meestal zijn er best opstapjes te vinden als je een klein stukje loopt. Dingen als hekjes, bankjes, een grote siersteen, etc.

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:32

Die van mij poept haast nooit op straat wacht tot we weer op stal zijn.rond om de stallen ruimen wij op ook op de dijk.vind het niet meer dan normaal.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:38

Als er een berm is, loopt die van mij zelf al naar de berm toe. Is het op straat dan schop ik het in de goot.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:38

Syl is heel makkelijk als hij moet poepen op buitenrit. Hij wacht totdat we in het bos zijn, en dan loopt hij zelf al richting de berm. Als hij wel op de straat/pad poept stap ik even af om het weg te schoppen. :)