Blog:Wie is bij jou de zwakste schakel? Je paard of jijzelf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Blog:Wie is bij jou de zwakste schakel? Je paard of jijzelf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 15:05

http://www.paardenlifestyle.com/

We besteden heel veel aandacht aan ons paard. Niet alleen in de training, maar ook het hele management wordt steeds belangrijker. De tanden worden gecheckt, het zadel wordt met enige regelmaat nagekeken, dierenarts erbij, speciaal hoefbeslag en noem maar op. En ook is het al lang niet meer zo dat osteopaten en fysiotherapeuten alleen bij de professionals langskomen. Nee, ook onze paarden worden zo nu en dan gemasseerd en losgewerkt.

Dat is allemaal heel goed, maar hoe zit het met ons eigen lichaam? Hoeveel aandacht besteden wij aan de training van ons lichaam?

Gisteravond was ik (Conny, schrijfster van de blog, red.) bij het KNHS Rondje Instructie met Lammert Haanstra, Tjalling van den Berg en Adelinde Cornelissen. Het onderwerp van de avond was “Trainen van ruiter en paard,” waarbij een grote focus lag op de training van de ruiter. We weten allemaal dat Adelinde fanatiek sport naast het paardrijden, maar er komt ook steeds meer het begrip dat zoiets niet alleen is weggelegd voor de topsporters, maar dat we allemaal meer aandacht aan onze eigen fysieke training zouden moeten besteden.

Marlon schreef daar vorige week ook nog over in haar blog “Heb jij de 4 trainingselementen in balans,” waarin zij aangaf dat de fysieke training van de ruiter toch wel 15% moet uitmaken van de totale training.

Hoe zit dat bij jou?

Ik heb zelf ‘wel eens’ een rondje hardgelopen, maar dat was meer om die mooie rijbroek weer aan te kunnen trekken zonder in ademnood te komen, dan om mijn manier van rijden te verbeteren. Ik behoorde ook tot de groep ruiters die vond dat ze eigenlijk al wel voldoende conditie had door het rijden van paarden en alle werkzaamheden daar omheen, zoals stallen mesten, bak harken, aanvegen en noem maar op.

Maar die tijd is geweest. Inmiddels weten we dat we iets aan sport moeten doen en dat de juiste sport onze manier van rijden kan verbeteren. Maar weten dat we iets aan sport zouden moeten doen en het ook daadwerkelijk doen, zijn twee verschillende werelden. En daarnaast kun je jezelf ook afvragen wat je moet doen.

Lees de rest van het artikel hier

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:31

Ik ben tijdens de HK in januari naar een workshop geweest van Tjalling v/d Berg.
Op zich was dat best interessant! We moesten eerst door de zaal gaan lopen, en een wild vreemde een compliment geven.
Ook moesten we een aantal houding oefeningen doen.

Hij zei ook dat hij elke ochtend wanneer hij net opgestaan is, tien seconden op zijn rechterbeen gaat staan en tien seconden op zijn linkerbeen met zijn ogen dicht. Het klinkt makkelijk, maar zo makkelijk is dat echt nog niet! Dan moet je echt een goede balans hebben. :)

Ik geloof er wel in dat het trainen van jouzelf je alleen maar ten goede komt in de training met je paard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 15:36

Heel interessant. Ik merk echt wel dat ik niet meer zo handig en vlug ben als vroeger. Ik zou best wat persoonlijke training kunnen gebruiken!

Sunny

Re: Blog:Wie is bij jou de zwakste schakel? Je paard of jijzelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:42

Sinds ik intensief bij de fysiotherapeut sport (hebben ook een sportschool) onder begeleiding gaat het ook veel beter met de rijprestaties. Vooral de extra gesprekken over hoeveel je echt voor je sport over hebt en wat je werkelijk doet en denkt tijdens een wedstrijd hebben me heel veel geholpen, plus het steeds maar weer verder proberen te komen adhv een schema en het stellen van een realistisch doel. Ik train nu veel gerichter, en dat werkt echt. Plus dat je natuurlijk veel makkelijker rijdt wanneer je lichamelijk sterker en beter in balans bent.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:48

Sinds ik ben gaan sporten naast het rijden, gaat het rijden ook beter. Mijn spieren zijn sterker, ben en voel me fitter. Ben afgevallen (mooi meegenomen), vetpercentage verminderd dus helemaal fijn.

Ik ben van mening dat als je van jezelf sportprestaties verwacht, je zelf ook in goede conditie moet zijn (en ook niet te zwaar ;) )

Van paarden verwachten we van alles, maar van ons zelf??

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:14

Leuk artikel! Ik sport ook naast het paardrijden en sinds ik dat doe, en meer op mijn voeding ben gaan letten, voel ik me een stuk beter.

Dimple schreef:
Van paarden verwachten we van alles, maar van ons zelf??

Precies!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:17

Leuk artikel!
Ik vrees dat ik de zwakste schakel ben bij mij & mijn paard.. Ik heb door het jaar heen altijd zo druk dat ik niet meer aan sporten toekom, terwijl ik wel wedstrijden rijd met mijn paard (L1). Ik merk soms ook dat ik wat ''stijf'' ben als ik op hem stap. Ik de vakanties sport ik wel heel veel, bijna elke dag. Maar dat helpt niet om de soepelheid te houden, want aan het begin van de vakantie moet ik altijd weer helemaal opnieuw beginnen: mijn conditie is weer heel slecht en ik ben stijf..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:36

Altijd als ik de kans heb dan pak ik de fiets naar school (is 24km retour), dus daar ben ik wel tevreden over. Verder ben ik van plan te gaan starten met hardlopen, maar dat is een plan, dus nog niet iets wat ik nu doe.. :) Ik hoop dat dat wil, want lichamelijk gezien ben ik wel een zwakke schakel, met vier dikke schroeven en platen in mijn rug. :D Maar mijn paard kan er ook wat van hoor, met haar artrose.. := Mooi duo dacht ik zo!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:25

Ik zou er ook meer aan mogen doen dan..... ga weleens hardlopen, met name in de winter, mt paard, die draaft gezellig mee :)) Maar ja niet structureel genoeg.... en daarbij ben ik vooral stijf dus daar helpt hardlopen volgens mij ook niet in.....

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:53

Ik begin er niet aan. Heb mijn baan, 25 uur in de week, 10 boxen uit te mesten, voeren, buiten zetten, 6 paarden om te rijden, moet dan nog ons huisje zien bij te houden, plus de buitenboel, boodschappen doen, eten koken. 11 katten en 3 honden die ook aandacht nodig hebben. Krijg ik nu allemaal al niet voor elkaar. Daarbij ben ik 53, ben een poosje geleden fiks van mijn grootste paard van 1,78 gekletterd terwijl ik zelf 1,60 ben. Grappige was dat ik niet eens spierpijn had. Zit dus schijnbaar nog niet zo rot in elkaar. :) Makkelijk praten voor die profs die grooms en stalphulpen hebben. Mij niet gezien, ben blij als ik 's-avonds op de bank bij de tv kan ploffen, ondanks dat de afwas er dan nog wel eens staat en die me dan ook gestolen kan worden.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:15

Grappig, ik heb dit al tijden in gedachten! Vooral als ik foto's zie van te zware mensen op hoog niveau (voorbij Z bijvoorbeeld) verbaas ik me er altijd over waarom ze niks aan hun gewicht doen, omdat ze naar mijn idee nog veel beter zouden rijden als ze zelf ook in topconditie zijn. Want ze verwachten dat ook van hun paard..

Even op mezelf te betrekken.. Ik fitness en volg zumba lessen, om soepeler te worden voor het paard rijden :)

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:18

Zo denk ik dus ook ik ben ook blij als ik een keertje zit ik vind zeker werken huishouden en dan nog voor heel veel dieren zorgen (doe ik met plezier) genoeg hoe verzinnen ze weer zoiets? Dus dan moet ik sporten voor mijn sport? Eerst een rondje hard lopen en nog FF paard rijden? beetje rek en strek oefeningen voor je op je paard stapt of daarna okee daar kan ik me wel in vinden maar naar de sportschool gaat me echt te ver!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:20

Goed iets om over na te denken...Ik zorg dat ik fit, lenig en gezond ben...

Toch merk ik dat ik scheef ben...M'n paard is dat ook (van nature als bij het longeren)

Ik weet dat ik met mijn scheefheid. Zijn scheefheid vererger....Ben me tijdens het rijden wel heel bewust van mezelf maar weet dat ik er meer aan moet doen...

Zodoende vandaag verwijsbrief fysio gehaald

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:22

Ik sport veel, vooral veel 'core training' en hardlopen.
Dat doet echt zóveel voor je zit en houding.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:27

mijn paard en ik zijn gewoon beiden oud en stram :D
Ik beweeg wel veel...de hele dag redelijk zware arbeid.Tuinwerk,verbouwen enzo.Maar dat telt niet denk ik :D

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:29

Mousmous schreef:
Ik begin er niet aan. Heb mijn baan, 25 uur in de week, 10 boxen uit te mesten, voeren, buiten zetten, 6 paarden om te rijden, moet dan nog ons huisje zien bij te houden, plus de buitenboel, boodschappen doen, eten koken. 11 katten en 3 honden die ook aandacht nodig hebben. Krijg ik nu allemaal al niet voor elkaar. Daarbij ben ik 53, ben een poosje geleden fiks van mijn grootste paard van 1,78 gekletterd terwijl ik zelf 1,60 ben. Grappige was dat ik niet eens spierpijn had. Zit dus schijnbaar nog niet zo rot in elkaar. :) Makkelijk praten voor die profs die grooms en stalphulpen hebben. Mij niet gezien, ben blij als ik 's-avonds op de bank bij de tv kan ploffen, ondanks dat de afwas er dan nog wel eens staat en die me dan ook gestolen kan worden.

In feite belast je je eigen lijf dan nog steeds heel eenzijdig. Als ik naar mijzelf kijk ben ik veel handiger en sneller nu ik naast het rijden hardloop en aan fitness doe.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:30

Mousmous schreef:

+1 :7

Welliswaar maar 1 paard en 1 grote poezel, maar 40 uur werken, BBL opleiding, bijna iedere dag rijden/verzorgen, huishouden runnen, tuin bijhouden enz.

Ik ben blij als ik even zit en niets moet!

Ik ben niet de slankste (bourgondiër :o ), maar ik heb wel conditie genoeg om een uur bloedfanatiek te rijden :j

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:34

Het gaat er niet om of je het rijden een uur (of twee) volhoudt. Het gaat om de manier waarop je dat doet en waarop je je hulpen kunt (blijven) geven, ook als het rijtechnisch moeilijk wordt.

Ik heb gemerkt dat mij dat een stuk makkelijker afgaat nu ik er meer sporten naast doe. Als nu een paard eens sterk wordt, of ik moet door blijven rijden terwijl het moeilijk wordt, doe ik dat met veel minder moeite.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:37

Vudress schreef:
Het gaat er niet om of je het rijden een uur (of twee) volhoudt. Het gaat om de manier waarop je dat doet en waarop je je hulpen kunt (blijven) geven, ook als het rijtechnisch moeilijk wordt.

Ik heb gemerkt dat mij dat een stuk makkelijker afgaat nu ik er meer sporten naast doe. Als nu een paard eens sterk wordt, of ik moet door blijven rijden terwijl het moeilijk wordt, doe ik dat met veel minder moeite.

Ik heb daar geen problemen mee eerlijk gezegd, ik kan mijn lijf onafhankelijk gebruiken en ook gevoel in het rijden.

Moet ook wel want mijn paard heeft een fysieke beperking door trauma (ataxie/wobbler), ik moet zijn lijf onder controle krijgen....tot nu toe lukt dat meer dan aardig :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:39

Ik denk dat ook een heel groot stuk mentaal is....doorzetten en volhouden is niet alleen een fysiek iets :)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:47

listiglistje schreef:
Ik heb daar geen problemen mee eerlijk gezegd, ik kan mijn lijf onafhankelijk gebruiken en ook gevoel in het rijden.

Het is niet dat ik dat voor die tijd niet kon. Het gaat mij alleen veel gemakkelijker af. :)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:03

Heb ik ook geen probleem mee om het een paar uur vol te houden. Het mooiste compliment dat ik pas nog van een GP amazone heb gekregen is dat ik een onafhankelijke zit heb. Vind ik super om dat te horen, werk er ook altijd aan. Mijn lichaam zit me met rijden niet in de weg, ook niet lastiger op links of rechts, alhoewel ik weet dat rechts mijn beste kant is. Het minste geringste aan scheefheid bij mijn paarden voel ik. En als ze een keer lastig zijn, ze zijn niet allemaal even makkelijk, dan heb ik daar ook absoluut geen moeite mee om het vol te houden. Maar ja, een dag heeft maar 24 uur, en dat zijn er al te kort. Het leuke is, dat dit dus bij springruiters veel minder leeft dan bij dressuurruiters. Als je bijvoorbeeld op Jumping Amsterdam de springruiters zoekt dan zitten ze , tenminste vroeger wel, ik ben er al een paar jaar niet meer geweest, in de Heineken stal aan een pilsje. Dat zie je de dressuurruiters minder doen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:16

Op het moment dat ik stopte met paardrijden (mede ook daarom) was ik zéker de zwakste schakel. Ik hield het rijden wel vol, en was ook niet snel moe. Maar met een rug, bekken en schouder die steeds scheef gingen staan ging het gewoon niet meer. 3 keer in de week rijden was een lichaam met overal pijntjes := Ik heb 14 jaar gereden en pas de laatste paar maanden kreeg ik er zo'n last van.

Loop bij een goede fysio en chiropractor, maar op één of andere manier wilde paardrijden niet meer zo.
Nu sport ik 4x in de week in de sportschool en loop ik hard, misschien moet ik me er binnenkort weer een keer aan wagen weer eens op een paard te klimmen :)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:54

Hier hebben we het tijdens mijn opleiding over gehad vorige periode.
Zowel de mentale als de fysieke training. Als ik het weer even terug zoek kan ik wel wat basis dingen hier neer zetten. (vanavond niet meer ik ga nu naar bed).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:58

Het is natuurlijk volstrekt duidelijk dat àlles beter gaat en minder moeite kost als je zelf fit en soepel bent. Dat geldt voor alles :)), maar zeker voor paardrijden. Als jij na een rondje draf al buiten adem bent, verkrampt je lijf en daar heb jij niet alleen last van, maar vooral je paard. Hardlopen is wellicht goed voor je conditie, maar je zult vooral al je paardrijspieren ( en dat zijn er meer dan je denkt) soepel en sterk moeten maken.

Er is een heel goed boek, geschreven door Rallie McAllister, arts, vrouw en paardenmens! En geschreven vooral voor vrouwen die het 'te druk' hebben..

Riding for Life: A Horsewoman's Guide to Lifetime Health & Fitness
Rallie McAllister M.D. MPH MSEH

In dit boek vind je oefeningen die je in je eigen huis kunt uitvoeren, met een minimum aan hulpstukken of apparaten. Daarnaast ook dieetadviezen . Het is uiteraard in het Engels maar voor de oefeningen heb je niet veel taalkennis nodig: iedere oefening wordt met foto's en al uitgelegd.

Een kort filmpje met een interview met Rallie ( helaas slechte geluidsopname): http://www.youtube.com/watch?v=qP6sbv91EiU
en haar website: http://www.rallieonhealth.com/