Eten wordt mogelijk duurder dankzij paardenvleesschandaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Eten wordt mogelijk duurder dankzij paardenvleesschandaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 09:57

www.telegraaf.nl

De fraude met paardenvlees laat een spoor na dat we in onze portemonnee gaan voelen. Voedsel gaat duurder worden. Dat komt vooral door het toegenomen aantal kostenverslindende DNA-tests.

Voedingsmiddelenproducenten buitelen over elkaar heen om het imago van de sector weer op te krikken. Momenteel worden overal tests gedaan om 100 procent zekerheid te kunnen bieden dat er bijvoorbeeld geen goedkoop paardenvlees in rundvleesproducten voorkomt. „Het is voor ons een belangrijke zaak”, zegt Philip den Ouden van brancheorganisatie FNLI. „Dit gaat om vertrouwen van de consument in de producten die we maken.”

De DNA-tests kosten 250 tot 1.000 euro. „Als de tests een structureel karakter krijgen, dan worden voedingsmiddelen onbetaalbaar”, waarschuwt voedselveiligheidsdeskundige IJsbrand Velzeboer.

Maar volgens Dick Veerman van brancheplatform Foodlog is het onontkoombaar dat de kosten voor voeding structureel zullen stijgen. Maar hij vindt het wel pijnlijk. „Het is paniekvoetbal, want meer procedures gaan het probleem niet oplossen. Maar we vertrouwen elkaar gewoon niet meer, dus moeten we alles controleren en hebben we overal procedures voor. Al dat soort dingen zorgt voor steeds hogere kosten. En die kosten gaan niet zitten in de waarde van ons eten, maar in allerlei procedures die meer en meer geld gaan kosten dan het eten zelf.

”Velzeboer vindt de toegenomen tests echter overbodig. „We zijn alleen met gevolgenbestrijding bezig”, zegt hij. „Die DNA-test is niet meer dan een soort bewijs van goed gedrag. Maar als een voedselproducent de keten waterdicht heeft en weet waar al zijn ingrediënten vandaan komen, is al die poeha niet nodig. Meer regels zorgen ervoor dat de boel duurder wordt, maar het voedsel niet beter. Met de huidige tests hebben ze zich juridisch ingedekt met certificaten en documenten. Maar je moet alleen een louche handelaar screenen. Dat doe je op de markt ook.”

aikon

Re: Eten wordt mogelijk duurder dankzij paardenvleesschandaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:14

Waarom moet de consument die kosten betalen? Wij vragen toch niet om dit soort testen? Net als dat wij niet vragen om "verkeerde" etikettering.

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:20

Ik vind nog altijd dat het wat overdreven is om van een schandaal te spreken. Van de meeste producten is er wel iets loos, paardenvlees is nog het minste. Natuurlijk moeten de etiketten wel juist zijn en is grootschalige fraude niet goed voor de consument, maar ik betwijfel of iedereen wel weet wat er allemaal in de "E-reeksen" kan voorkomen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:21

Lang leve vegetariër zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:44

Idd, míjn eten wordt niet duurder :')

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:39

Als ik producent was zou ik overstappen op puur paardenvlees /3 , gezien de toegenomen vraag hiernaar is er minder weerstand tegen dan eerder werd gedacht.
En bijmenging van duurder rundvlees }:0 zal niet gauw gebeuren

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:42

Het zou me niet verbazen als dit indirect tot een verhoging lijdt van álle voedingsmiddelen. Onbetaalbaar discutabel vlees word ik persoonlijk best blij van als rasechte vegetarier, maar een beetje concern ziet vermoedelijk meer in een spreiding van kosten zodat alles duurder wordt en niet ineens alleen het vlees onbetaalbaar.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:45

Vjestagirl schreef:
Lang leve vegetariër zijn.

_/-\o_ en dan vragen ze aan ons of we het niet moeilijk vinden :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:17

Ja, of: "ik zou dat nóóit kunnen" :')

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:53

Vegetariër zijn, een keuze als een ander, maar wel 1 waar er vaak vooringenomen over wordt gedaan. De grondstofprijzen gaan omhoog zelfs zonder dat er vlees bij komt te kijken, en als je vleesvervangers gebruikt geraak je er ook niet goedkoop van af.

Even on topic: paardenvlees is door het schandaal zelfs plots weer een consumeerbaar goed geworden. De slager in de straat heeft zelden met meer flair zijn paardenbiefstukken proberen aan te prijzen. Zolang het maar niet van "afgedankte" paarden komt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:05

Hestakuuk schreef:
Vegetariër zijn, een keuze als een ander, maar wel 1 waar er vaak vooringenomen over wordt gedaan. De grondstofprijzen gaan omhoog zelfs zonder dat er vlees bij komt te kijken, en als je vleesvervangers gebruikt geraak je er ook niet goedkoop van af.

Ja, maar ons eten wordt niet duurder door dit schandaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:25

Hestakuuk schreef:

Even on topic: paardenvlees is door het schandaal zelfs plots weer een consumeerbaar goed geworden. De slager in de straat heeft zelden met meer flair zijn paardenbiefstukken proberen aan te prijzen. Zolang het maar niet van "afgedankte" paarden komt.

Dan zit ie wel met een probleem :+

Het afdanken is een reden dat het paard geslacht wordt, niet?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:32

Ik geloof nooit dat alleen het vlees duurder zou worden. Waar ik wel blij van zou worden: alle groenten goedkoper :Y)