Besmet Pools paardenvlees met bute in Tsjechië

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Besmet Pools paardenvlees met bute in Tsjechië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 11:08

www.bokt.nl

Tjechische autoriteiten hebben verklaard dat er in paardenvlees geïmporteerd uit Polen sporen van phenylbutazone (bute) is gevonden. Dat meldt de Times of India op hun website. Bute is een medicijn dat paarden bestemd voor de slacht niet mogen. Krijgen zij dit medicijn wel zijn zij direct uitgesloten van de voedselketen. Het middel kan namelijk schadelijk zijn voor de gezondheid.

Het middel is ontdekte in paardenvlees dat een correcte label droeg (het was dus geen paardenvlees dat als rundvlees werd verkocht). Het vlees is gevonden in een stad nabij de Poolse grens. Op dit moment is er 300 kg besmet paardenvlees gevonden.

Duizend kilo’s meer worden op dit moment getest op het middel. Ook in de rest van Europa wordt voorlopig getest op de aanwezigheid van bute.

Verwant artikel
[VN] Definitief bute in Brits paardenvlees gevonden

Gitta_

Re: Besmet Pools paardenvlees met bute in Tsjechië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:48

Lekker weer dit! Voorlopig de AH Lasagna to go nog maar even laten staan dus.. :')

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:02

Gitta_ schreef:
Lekker weer dit! Voorlopig de AH Lasagna to go nog maar even laten staan dus.. :')

Want? Wat heeft paardenvlees dat in Tsjechië als paardenvlees gelabeld verkocht wordt te maken met lasagne van de AH in Nederland waar volgens het etiket rundvlees in zit?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 12:51

Is het slecht voor het paard zelf? Want als er meer op gecontroleerd word, is het handig om aan je paard te geven als paarden worden gestolen xD

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:41

puppy1128 schreef:
Is het slecht voor het paard zelf? Want als er meer op gecontroleerd word, is het handig om aan je paard te geven als paarden worden gestolen xD

_O- You made my day..... :D

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:34

Het komt straks zo af dat bute echt absoluut overal verboden wordt, zelfs in gevallen waar het nu wel toegestaan is.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:39

Dit is dus het probleem met paardenvlees. Het eten ervan vind ik geen enkel probleem, het verwerken als zijnde rundvlees is fraude maar het meest kwalijk is dus dat de kans bestaat dat er verboden middelen in kunnen zitten wat schadelijk is voor de gezondheid van mensen. Dat gaat echt problemen geven.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:24

Vala schreef:
Dit is dus het probleem met paardenvlees. Het eten ervan vind ik geen enkel probleem, het verwerken als zijnde rundvlees is fraude maar het meest kwalijk is dus dat de kans bestaat dat er verboden middelen in kunnen zitten wat schadelijk is voor de gezondheid van mensen. Dat gaat echt problemen geven.

Ik ben het met je eens, maar vrees wel dat er in runder- ,kippen- en varkensvlees ook een hele hoopt troep zit. Ondanks de "strenge regelgeving en controles"......

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:33

puppy1128 schreef:

tsja... als je paard bute heeft gehad, mag ie niet meer voor consumptie geslacht worden, maar zal ie alsnog geslacht worden en voor andere doeleinden gebruikt worden.. dus t leed van t dier wordt er niet minder om...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:36

@Oreo, dat ben ik zeer zeker met je eens hoor maar middelen zoals buut zijn dus echt enorm schadelijk voor mensen.
@Enomis123, wat voor leed bedoel je? Het slachten op zich is geen lijden voor een dier vind ik(mits het volgens de regels gebeurd uiteraard)

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 21:10

Goh, wat een verassing zeg. Is er tegenwoordig nog wel een stuk vlees te koop waar niks mis mee op en waar daadwerkelijk in de verpakking zit wat erop staat ipv eigenlijk ook andere vleesresten en andere troep te bevatten? Ik ben blij dat ik als sinds jonge leeftijd een afkeer heb voor vlees, het niet lekker vind en dus al vele jaren vegetarisch ben. Hoef ik me er in ieder geval niet druk om te maken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:19

ik heb geen moeite met andere vleessoorten, heb wel moeite met liegen op etiketten en onveilig vlees...
Dat medicijn gedoe vind ikook een nadeel van paardenvlees... Een koe hoeft men niet op die manier lopende te houden zoals een sportpaard of hobby lieveling, daar wordt heel lang mee gedokterd voor men het opgeeft en dan wacht men liever ook geen weken meer wanneer dan eindelijk de knoop wordt doorgehakt... Terwijl met heel veel medicijnen, zoals wormenkuren, antibiotica etc echt een flink aantal weken wachttijd zit. Wie checkt dat voor zo'n paard door de slager geslacht wordt, hoe kan die slager dat weten? Net als die bute. Als de klinieken het niet in het paspoort schrijven, dan is het dus niet te controleren. Misschien een europese database voor de paarden waar dierenartsen alles registreren op chipnummer en slagers het chipnummer kunnen checken voor de slacht zodat zo'n paard eventueel eerst nog een paar weken de wei in kan om te ontgiften....

Gitta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 23:01

oomens schreef:
Gitta_ schreef:

Want? Wat heeft paardenvlees dat in Tsjechië als paardenvlees gelabeld verkocht wordt te maken met lasagne van de AH in Nederland waar volgens het etiket rundvlees in zit?

Het was puur als reactie bedoeld op alle ophef van de afgelopen weken waarin het nieuws overruled werd door producten die sporen van paardenvlees bevatten. De Lasagna magnetron maaltijd van de Albert Heijn werd als bekend voorbeeld gebruikt, dus vandaar. ;)

Niks serieus, het was gewoon als grapje bedoeld.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:37

kimmie1 schreef:
Het komt straks zo af dat bute echt absoluut overal verboden wordt, zelfs in gevallen waar het nu wel toegestaan is.

Dat wordt ook eens tijd, zo ook "muisjes" en alle andere rommel.

mariska1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 13:34

joyce B schreef:
ik heb geen moeite met andere vleessoorten, heb wel moeite met liegen op etiketten en onveilig vlees...
Dat medicijn gedoe vind ikook een nadeel van paardenvlees... Een koe hoeft men niet op die manier lopende te houden zoals een sportpaard of hobby lieveling, daar wordt heel lang mee gedokterd voor men het opgeeft en dan wacht men liever ook geen weken meer wanneer dan eindelijk de knoop wordt doorgehakt... Terwijl met heel veel medicijnen, zoals wormenkuren, antibiotica etc echt een flink aantal weken wachttijd zit. Wie checkt dat voor zo'n paard door de slager geslacht wordt, hoe kan die slager dat weten? Net als die bute. Als de klinieken het niet in het paspoort schrijven, dan is het dus niet te controleren. Misschien een europese database voor de paarden waar dierenartsen alles registreren op chipnummer en slagers het chipnummer kunnen checken voor de slacht zodat zo'n paard eventueel eerst nog een paar weken de wei in kan om te ontgiften....

Alle paardeneigenaren moesten voor een aantal jaren terug nog extra aanvullende bladen in het paspoort van de paarden hebben waarom???? er wordt vaak niks/niet veel mee gedaan.

Toch vreemd dat dierenartsen dat niet noteren in de paspoorten van de paarden,mijn paard heeft een keelontsteking en later een longontsteking gehad (ten gevolge van een slokdarm verstopping) ,een hele bult medicijnen en antibiotica erin,maar er werd niet naar een paspoort gevraagd?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 16:07

ceasario schreef:
kimmie1 schreef:

Dat wordt ook eens tijd, zo ook "muisjes" en alle andere rommel.

Zeker nog nooit een goed hoefbevangen paard gehad, of een die niet te stappen valt tijdens opbouw met bv peesblessure.