Doron Kuipers houdt goede vorm vast in klasse Z

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Doron Kuipers houdt goede vorm vast in klasse Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 17:26

http://www.knhs.nl

Doron Kuipers wist de uitstekende vorm waarin hij verkeerd ook in het KNHS kampioenschap klasse Z met Java Kvarnas (v. Cardento) vast te houden. De jonge ruiter, die begin dit jaar de overstap maakte van de Young Riders naar de senioren, zegevierde onlangs met een ander paard in de Grote Prijs van Moorsele en sloot eind vorig jaar tijdens het Indoor Enschede zijn Young Riders loopbaan af met drie zeges in even zovele rubrieken.

"In de barrage had ik het geluk aan mijn zijde", aldus Kuipers, en dat was een terechte opmerking, want op diverse hindernissen liet Kuipers de palen rollen, maar zijn paard toucheerde ze licht genoeg om ze niet te laten vallen. "Ik heb dit paard nu twee maanden onder het zadel. Dit paard en drie andere paarden zijn van een Zweedse vriendin, Linn Widmark, die een blessure heeft. Nadat de paarden drie maanden vakantie hadden gehad vroeg zij of ik me tijdelijk over de paarden wilde ontfermen. Daar heb ik ja op gezegd en met dit resultaat", vertelde Doron, die ook vertelde heel onbevangen naar dit kampioenschap te hebben toegewerkt. "In de training ging het al fijn en dat geeft vertrouwen. Daarbij werkt het paard enorm mee, is uiterst voorzichtig en heeft veel vermogen. In de twee manches heb ik fijn gereden en in de barrage wilde ik er tegenaan gaan. Ik zag dat ik tussen de hindernissen één en twee veel tijd kon winnen en dat heb ik gedaan. Mede daardoor kon ik in de laatste lastige lijn van de dubbel naar de steil iets gas terug nemen", vervolgde de winnaar, die zijn tijd verdeelt tussen zijn eigen stal en de stal van Mischa Everse.

De twee manches tellende wedstrijd gevolgd door een barrage werd door zowel Doron Kuipers als door de als tweede eindigende Martine van den Eynden als 'mooi gebouwd door Marco de Jong' beoordeeld. Beide ruiters vonden dat er niet overdreven hoog of breed gebouwd was, maar dat in de tweede manche het parcours wel technischer gebouwd was. Ook kwamen beide ruiters tot het oordeel dat beide parcoursen tijdens het lopen lichter leken dan tijdens het rijden.

Martine van den Eynden kocht de nu zevenjarige Billie Jean (v. Larino) als driejarige met haar vader. "Ik heb hem helemaal zelf opgeleid en hoop hem in de loop van het jaar in de klasse ZZ uit te kunnen gaan brengen. Billie Jean is voor mij een fantastisch paard, dat altijd zijn best wil doen en altijd voor me wil werken", vertelde de 24-jarige student pedagogiek. "Ik moet alleen mijn scriptie nog afronden en dan ben ik klaar, maar paarden komen op dit moment bij mij op de eerste plaats. Gelukkig zijn er in mijn richting weinig banen, dus zal ik nog wel even in de paarden blijven hangen", vertelde de winnares van het zilver, die zei in de hippische sport vaak dichtbij een medaille te zijn geëindigd, maar er nog nooit één had gewonnen. "In de barrage heb ik de wedstrijd in de wending van één naar twee verloren. Omdat mijn paard nog maar zeven jaar is wilde ik niet alle risico's aangaan. Daarbij gebeurde het in het verleden nog wel eens dat ik mij door mijn supporters de kop gek liet maken. Dat wilde ik deze keer voorkomen. Ik wilde mijn eigen rit rijden en driemaal foutloos blijven. Als ik daarin zou slagen wist ik dat ik dichtbij het podium zou eindigen. Dat is gelukt en daar ben ik ongelooflijk blij mee. Deze zilveren medaille is er voor mij eentje met een gouden randje", aldus Martine van den Eynden. De overige drie barrageruiters noteerden alle drie twee springfouten en van hen had Rebecca Lindberg met Calvados (v. Chin Chin) de snelste tijd, waardoor zij het brons mocht incasseren.

Uitslag KNHS kampioenschappen springen klasse Z:
•1) Doron Kuipers (Greup) - Java Kvarnas (v. Cardento) - 0 / 0 / 0 - 31.39
•2) Martine van den Eynden (Halsteren) - Billie Jean (v. Larino) - 0 / 0 / 0 - 34.11
•3) Rebecca Lindberg (Gemert-Brakel) - Calvados Mb (v. Chicago Z) - 0 / 0 - 8 - 33.21

Angelique van Arem overtuigend naar zege in klasse M kampioenschap
Bijna de helft van het aantal starters in het KNHS kampioenschap springen klasse M paarden plaatste zich voor de barrage. Daarin gingen Angelique van Arem en Odin (v. Zapateado) als de bekende brandweer, realiseerden van alle 27 barrageruiters de snelste tijd en bleven daarbij foutloos. Aniek Diks legde samen met Lorain (v. Lordanos) beslag op de tweede plek, voor Siebe Kramer met Chesney (v. Indoctro).

Het KNHS kampioenschap klasse M paarden werd ondersteund door Ernst&Young en werd verreden in de schitterende accommodatie van de Voornruiters in De Meern. Het basisparcours van parcoursbouwer Marco de Jong oogde tijdens het lopen zwaar genoeg, maar bleek uiteindelijk voor veel ruiters iets te gemakkelijk foutloos te overwinnen. In de barrage waren er voor de combinaties een paar goede mogelijkheden om tijd te winnen, waarbij de ruiter, om de kortste lijn te kiezen, over veel controle diende te beschikken. "Ik vond het basisparcours mooi en in de barrage zaten veel mogelijkheden. Tijdens het lopen kwam ik er achter dat de eerste wending, de kortste, moeilijk te rijden zou kunnen zijn als je iets te veel snelheid had. Odin was in de eerste lijn erg gretig en toen heb ik er voor gekozen om in het ritme te blijven en een iets langere lijn te rijden. Uiteindelijk pakte dat dus heel goed uit", aldus Angelique van Arem, die drie jaar geleden, op haar 18de verjaardag, KNHS kampioen zestal dressuur pony's werd met de PV Varsseveld. "Ik ben naar deze kampioenschappen toe gegaan samen met Wencke Vrieze, die de eigenaresse is van Odin en die mij ook coacht. We hebben goed getraind en ik wilde mijn best doen. Toen we ons hadden geplaatst voor de barrage zijn we echt voor de overwinning gegaan. Odin heeft naast een fijn karakter ook een groot hart en dan kun je en durf je ook snel te rijden", vertelde Angelique, die een opleiding volgt aan AOC de Groene Welle in Zwolle en daarnaast werkzaam is in de spring- en handelstal de Brennerhoeve in Ruurlo.

Ook Aniek Diks is full-time werkzaam in de paarden. Zij heeft in Vorstenbosch haar eigen handelsstal. "Ik vond het basisparcours lekker te rijden. We konden mooi ons ritme houden en het was technisch voldoende zwaar en goed hoog. In de barrage heb ik er voor gekozen om tweemaal vlot achterom te rijden in plaats van binnendoor. Mijn paard wordt dit jaar zes en wilde hem niet forceren. Een podiumplaats was dan ook niet mijn directe doel, mede omdat er altijd wel een paar ruiters zijn die er voor honderd procent tegenaan gaan en alle risico's gaan nemen", vertelde Aniek, die twee jaar geleden voor zichzelf begon, na vijf jaar te hebben gewerkt op de stal van Joop Aaldering en Kyra Swelheim. "Ik heb mijn stal in Vorstenbosch en ben lid van de vereniging in Heeswijk-Dinther, omdat dit een keigezellige club is".

Uitslag KNHS kampioenschappen springen paarden klasse M:
•1) Angelique van Arem (Varsseveld) - Odin (v. Zapateado) - 0 / 0 - 30.64
•2) Aniek Diks (Heeswijk-Dinther) - Lorain (v. Lordanos) - 0 / 0 - 32.30
•3) Siebe Kramer (Oud-Beijerland) - Chesney (v. Indoctro) - 0 / 0 - 32.50

Larissa Hartkamp zegeviert in KNHS kampioenschap klasse L
Twee eventingruiters, Larissa Hartkamp met Veronica (v. Nobility) en Jan van Beek met Volenka V (v. No Limit), domineerden de KNHS kampioenschappen springen paarden in de klasse L. Dat deden zij met twee paarden die beiden een stokmaat hebben die hen als pony's kenmerkt. Op de derde plaats eindigde Corina Coenen met Hunzehoeve Zwarovski (v. Germus R). Ook dit kampioenschap werd verreden in de schitterende accommodatie van de Voornruiters in De Meern en deze rubriek werd gesponsord door Van den Boogaard.

Larissa Hartkamp was erg blij met haar KNHS titel. "Ik ben er vol voor gegaan en de ervaringen die ik in de eventing sport heb opgedaan kwamen me in de barrage goed van pas", aldus Hartkamp. De 20-jarige amazone schreef met Veronica in 2010 het KNHS eventing kampioenschap in de klasse M op haar naam, nadat zij in 2008 al Gelders kampioen was geworden in de klasse Z springen bij de pony's. Hartkamp won het KNHS kampioenschap eventing in de klasse Z met Angel en hoopt daarmee over twee weken van start te gaan in een twee sterren wedstrijd in het Duitse Radolfzell. "Vernica is een paar maal tegen een blessure aangelopen, waardoor de ontwikkelingen in de eventingsport iets zijn gestagneerd. Om te kijken of ze weer helemaal fit is heb ik met haar aan een paar springwedstrijden meegedaan, met dit mooie eindresultaat. Over twee weken hoop ik met Veronica van start te gaan in de eventing wedstrijd van Etten Leur in de klasse M", vertelde Hartkamp, die voor aanvang van dit kampioenschap nog het plan had om Veronica te koop te zetten.

Voor Jan van Beek betekende deze tweede plaats dat het voor hem met het springen steeds beter gaat. "Als eventingruiter heb ik les van Rob Ehrens en dat werpt, zoals iedereen heeft kunnen zien, zijn vruchten af. Niet alleen bij mij, maar vorige week in Fontainebleau werd er door de eventingruiters ook zeer goed gesprongen. De structuur in de eventingsport verbetert zienderogen", aldus Van Beek, die met de E-pony Volenka de tweede plaats opeiste. "Volenka is van een lesklant van mij, Mieke Heeze, en zij liep tegen een paar probleempjes aan. Aan mij werd gevraagd om Volenka te scholen en in dat kader heb ik aan een paar springwedstrijden deelgenomen, met dit resultaat. Het is overigens wel de bedoeling dat Mieke nu weer zelf de beschikking krijgt over haar paard". In de barrage deed Van Beek een alles of niets poging om de titel te grijpen. "Ik heb echt alles uit de kast gereden en toen we door de finish kwamen was ik er bijna zeker van dat ik winnaar zou zijn. Dat is dus niet zo en dat is een heel groot compliment voor Larissa Hartkamp", aldus de sportieve verliezer.

In de barrage realiseerde Fleur van Lier met Better Times (v. Métall) de snelste tijd, maar een springfoutje gooide roet in het eten, waardoor zij als negende eindigde.

Uitslag KNHS Kampioenschap springen klasse L:
•1) Larissa Hartkamp (Barneveld) - Veronica (v. Nobility) - 0 / 0 - 32.16
•2) Jan van Beek (Rijsbergen) - Volenka V (v. No Limit) - 0 / 0 - 32.59
•3) Corina Coenen (Urk) - Hunzhoeve Zwarovski (v. Germus R) - 0 / 0 - 32.79

annoouukie

Re: Doron Kuipers houdt goede vorm vast in klasse Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 17:34

Kuipers heeft zeker geluk gehad in de barrage ja :j