Wie onlangs nog in de Brabantse Biesbosch (Werkendam NB) is geweest zal het niet ontgaan zijn, de Biesbosch ligt op de schop. Overal worden bomen gekapt, tijdelijke wegen aangelegd en is men druk met grond werkzaamheden. Dit alles is het project “Ruimte voor de Rivier”. Zeker 100 gezinnen en bedrijven kregen te horen dat ze hun geliefde biesbosch moesten verlaten. Zo ook fam. van den Broek, eigenaren van de Selevia Hoeve. “We waren druk bezig met plannen om onze huidige, verouderde locatie te vernieuwen. Ik had plannen genoeg, een wedstrijdhal, springtuin, kantine, terrassen…. Maar toen kwam het bericht dat we hier niet konden blijven. We waren al zolang bezig, en zagen nu onze dromen in rook op gaan”. Aldus Ad van den Broek.
Niets bleek minder waar! Door de ontpoldering kreeg de fam. Van den Broek de kans om op een nieuw stuk overnieuw te beginnen. En ter hoogte van “pontje steur” is inmiddels een terp herrezen van 4.2 meter hoog en 3 hectare groot. “Het zal maar eens in de 1000 jaar onder water komen te staan, maar dan is het toch fijn als je paarden droge voeten hebben”. Een terp van dit formaat is uniek zegt Ad. “Er worden diverse terpen gemaakt voor woonhuizen, maar een terp van dit formaat voor een bedrijf voor nederland uniek. Ad weet wat hij wil: “Ik wil voor ieder wat wils, zowel voor de wedstrijdruiter als de recreant. Daarom komen er naast de ruime wedstrijdhal met een tribune die plaats biedt aan 600 personen, ook ruiterpaden in het nieuw te realiseren gebied. Momenteel heb ik klanten van alle diciplines, dressuur, western, aangespannen, zowel mensen die wedstrijd gericht willen trainen als mensen die graag buiten rijden. Dat wil ik zo houden. Tevens wil ik aan verenigingen en stamboeken de mogelijkheid geven hun evenemten hier te houden."
Naast het Hippisch evenementen/recreatie centrum wil Ad ook zeker zijn camping behouden. “Dit jaar zal het wel rustig zijn, door alle werkzaamheden is er niet veel te beleven in de Biesbosch, maar voorgaande jaren is het, zeker in het voorjaar, regelmatig druk. Sommige mensen komen voor een dagje om de nieuwe caravan te testen, anderen komen elk jaar trouw terug. Bijkomend voordeel op de nieuwe locatie is dat je tijdens evenementen een slaapplaats kunt bieden voor zowel mens als paard.
10 Jaar heeft Ad er over gedaan om zijn dromen vorm te kunnen geven. “Iedere keer zat het weer tegen. Soms dacht ik weleens: Ik ga in een rijtjeshuis in het dorp wonen. Maar dit zou ik nooit kunnen. Als je eenmaal de vrijheid van de Biesbosch gewend bent, wil je niks anders. Daarnaast is een stal runnen veel werk, maar het is ook fijn als je tevreden klanten hebt. De aanhouder wint uiteindelijk”. Vandaag (29-3-2013) is de terp waarop de nieuwe locatie van Hippisch evenementen en Recreatie centrum “De Selevia Hoeve” zal komen, eindelijk opgeleverd en Ad hoopt december 2013 het lint van zijn droom door te knippen.
Op deze, nog kale terp zal straks het nieuwe Hippisch centrum "De Selevia Hoeve" te vinden zijn!