België: Nieuwe regels welzijn kermispaarden en pony's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

België: Nieuwe regels welzijn kermispaarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 14:09

www.landbouwleven.nl

In het Belgisch Staatsblad van 29 maart 2013 verscheen een Koninklijk besluit van 1 maart 2013 betreffende het welzijn van paarden en pony's op kermissen. Dit besluit is van toepassing op paarden en pony's die bestemd zijn om te worden bereden door het publiek op kermissen en vergelijkbare evenementen, met uitzondering van maneges.

Het somt een aantal bepalingen op in verband met de verzorging van de dieren en ook met de werkomstandigheden. Zo staat onder andere in
Art. 10. Het gewicht van de ruiters moet aangepast zijn aan de bouw van de dieren.
Art. 11. Tikken met de hielen, trekken aan de teugels, de dieren slaan, roepen of elk ander ongepast gedrag moet aan de ruiters verboden worden. Dit verbod is opgenomen in een reglement dat duidelijk zichtbaar moet zijn voor het publiek.

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de tweede maand na die waarin het is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad, dus op 1 mei 2013, met uitzondering van artikel 15 (dat betrekking heeft op de omvang van de pistes waarin paarden en pony's moeten werken) dat in werking treedt op 1 januari 2016

Het gehele besluit is hier terug te lezen.

troi

Re: België: Nieuwe regels welzijn kermispaarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:18

Goed begin maar jammer dat er niks gezegd wordt over de werktijden van de dieren. Ze mogen dus nog steeds uren achtereen ingezet worden..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:50

ze stappen maar wat rondjes met wat lichtgewichtjes op de rug. Op weide lopen ze meer uren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:09

Op de weide lopen ze wanneer ze zelf willen, zonder ''lichtgewichtjes'' op hun rug. Toch net wat aangenamer lijkt me.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:27

Ow nee, toch niet die discussie weer. :')
De weide? Dat is exact de plaats waar de kermispony's nu staan.

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:36

Nou, van mij mogen ze dat echt gewoon afschaffen die kermispony's... nu staan ze idd op de weide maar id zomer lijken ze me alles behalve een fijn leven te hebben!
Hier staat in november altijd een erg grote kermis voor 3weken.
Toen ik er vorig jaar voorbij kwam omstreeks 14h stonden de pony's allemaal al opgezadeld in die ronde, allemaal vastgebonden zonder hooinet of emmer water. Ze waren toen de camion eens aan het uitspuiten met de tuinslang. Kermis ging pas open tegen 16h, ze stonden naast een soort van roller coaster en enkele andere grote en vooral véééél lawaai makende attracties.
Die 3 weken hebben ze op de camion gestaan wanneer ze geen rondjes moesten lopen... De camion stond immers ingesloten in alle andere atracties, in het midden mee waar de caravans staan...
Pony's zagen er echt zielig uit, eentje met harde ZE, een andere wilde de hele tijd de pony naast hem trappen waardoor die de hele lengte van zijn touw gebruikte om verderweg te gaan staan...
Mij lijkt het niet echt een leuk leventje zo kermispony... al dat lawaai (ik wordt er zelf al horendol van als ik over de kermis loop, laat staan die beestjes die beter horen als wij en die daar weken aan een stuk moeten staan zonder een spriet gras te zien) Nuja, er zijn ook wel uitbaters die de pony's na enkele uren rondjes lopen op de camion laden, ze naar de weide doen, andere meenemen ed maar je hebt er even goed die tijdens die bepaalde kermis weken op de camion moeten doorbrengen...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:42

@juliekeuh: heb je de nieuwe regels gelezen? Daarin worden een aantal dingen die jij noemt aangepakt namelijk!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:44

Juliekeuh schreef:
Toen ik er vorig jaar voorbij kwam omstreeks 14h stonden de pony's allemaal al opgezadeld in die ronde, allemaal vastgebonden zonder hooinet of emmer water. Ze waren toen de camion eens aan het uitspuiten met de tuinslang. Kermis ging pas open tegen 16h, ze stonden naast een soort van roller coaster en enkele andere grote en vooral véééél lawaai makende attracties.
Die 3 weken hebben ze op de camion gestaan wanneer ze geen rondjes moesten lopen... De camion stond immers ingesloten in alle andere atracties, in het midden mee waar de caravans staan...
Pony's zagen er echt zielig uit, eentje met harde ZE, een andere wilde de hele tijd de pony naast hem trappen waardoor die de hele lengte van zijn touw gebruikte om verderweg te gaan staan...
Mij lijkt het niet echt een leuk leventje zo kermispony... al dat lawaai (ik wordt er zelf al horendol van als ik over de kermis loop, laat staan die beestjes die beter horen als wij en die daar weken aan een stuk moeten staan zonder een spriet gras te zien) Nuja, er zijn ook wel uitbaters die de pony's na enkele uren rondjes lopen op de camion laden, ze naar de weide doen, andere meenemen ed maar je hebt er even goed die tijdens die bepaalde kermis weken op de camion moeten doorbrengen...

Heb je het besluit gelezen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:15

Juliekeuh schreef:
Nou, van mij mogen ze dat echt gewoon afschaffen die kermispony's... nu staan ze idd op de weide maar id zomer lijken ze me alles behalve een fijn leven te hebben!
Hier staat in november altijd een erg grote kermis voor 3weken.

Wedstrijden, keuringen en ererondes hebben ook veel lawaai, ook maar af schaffen?
En die beesten komen dan nog minder buiten dan die kermis pony's.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:19

Ik vind er behoorlijk wat goede regels zitten in het besluit, of het ook daadwerkelijk gecontoleerd gaat worden is een tweede.
Toch vind ik een levend dier niet thuis horen op een kermis of in een pretpark als zijnde attractie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:30

Schaf dan de maneges, dierentuinen, kinderboerderijen en wedstrijden ook maar af; daar zijn ze ook niets meer dan een atractie.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:31

En circussen, ponypark Slagharen, keuringen, paardenprocessies, garnaalvissers,...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:39

Ayasha schreef:
Schaf dan de maneges, dierentuinen, kinderboerderijen en wedstrijden ook maar af; daar zijn ze ook niets meer dan een atractie.

Zo bedoel ik het niet, op de kermis staan ze dagen aan een in de harde bonkende muziek en in de herrie van de mechanische attracties en gillende bezoekers.
Bij ons in Rotterdam is er ook regelmatig kermis, ik rijdt daar wel eens langs. Zie de pony's staan met hun tuig op van s'morgens een uur of 10 tot tegen middernacht. En dat dan een dikke week lang.

Kinderboerderijen zijn niet heel druk bezocht, en de pony's worden niet continue ingezet als rijpony.
Manege pony's rijden maximaal 4? uur per dag en worden de rest van de dag nagenoeg met rust gelaten.
Dierentuin dieren komen alleen in contact met de verzorgers en hebben een redelijke afstand tot de bezoekers en worden niet gereden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:41

Kermispony's tot middernacht, ben je daar zeker van? Het doelpubliek ligt dan al lang in bed.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:50

Gini schreef:
Kermispony's tot middernacht, ben je daar zeker van? Het doelpubliek ligt dan al lang in bed.

Jep, tot tegen middernacht, ik ben om 23:00 klaar met werken en eer dat ik daar langs rijdt is het 20 minuten later.
Vond ik ook vreemd dat er zo laat nog pony's stonden met zadels op hun ruggen.
Dacht het zelfde als jij, kindjes slapen toch allang om die tijd. Maar de uitbater dacht daar klaarblijkelijk anders over...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:55

Dan is die uitbater dus niet bezig met het welzijn van zijn dieren. Geen reden om dan maar heel de reutemeteut af te schaffen. Een slag in het gezicht van zij die wel de moeite doen. Zoals de pony'tjes die in mijn stad op de kermis staan. Als ik die hun dag beschrijf, daar zouden vele manegepony's bij kwijlen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 18:01

Gini schreef:
Dan is die uitbater dus niet bezig met het welzijn van zijn dieren. Geen reden om dan maar heel de reutemeteut af te schaffen. Een slag in het gezicht van zij die wel de moeite doen. Zoals de pony'tjes die in mijn stad op de kermis staan. Als ik die hun dag beschrijf, daar zouden vele manegepony's bij kwijlen.

Helaas is de ene uitbater de andere niet. Er zijn mensen die denken dat het 'maar' pony's zijn die gewoon maar brood voor hem moeten verdienen maakt niet uit hoe.
En er zijn mensen die ze zien als hun dieren die zo nu en dan een leuk zakcentje verdienen door wat werk te verrichten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 18:05

En daarom is het dus juist goed dat er zulke regels komen. Om de misstanden de wereld uit te helpen. Ik hoop inderdaad van harte dat de rotte appels er nu uitgesorteerd worden en de anderen die het wel goed menen rustig hun werk kunnen doen zonder constant dierenrechtenorganisaties in hun nek.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:57

Zijn er eigenlijk wel nog veel ponystanden op kermis? Ik ben het voorbije half jaar naar 3 kermissen geweest en nergens pony's gezien.

gypsylola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:26

Helemaal verbieden! Pony's horen op de hedendaagse kermissen niet meer thuis! Mensen die hun kinderen willen laten ponyrijden gaan maar naar een manege. En voor de uitbaters van kermispony's: koop een mechanische atraktie en zorg dat deze arme dieren een goed tehuis krijgen! Dit moet gelden voor zowel Nederland alsook België!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:41

Konden ze die regels niet beter uitbreiden naar maneges. Daar bollen de dieren vaak ook uren,met ruiters die ook tikken en aan teugels trekken en in sneller tempo.. Staan ze ook niet zo als bij de kermis pony's beschreven... Ik vind dat elk paard recht heeft op nette behandeling,en wat lawaai betreft ook op concours is er lawaai en staan paarden vaak krap in hun trailer als er meer dagen wedstrijden zijn zoals bv lrv,... Voor mij mogen kermispony's en maneges blijven , maar dierenwelzijn moet voor ieder paard zo zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:45

Waarom zijn alle circussen niet gewoon diervrij.. bah

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:11

ik heb eerlijk gezegd nog nooit een paard op een kermis tegen gekomen