Rapide Viando overleden na besmetting met bacterie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ketaki

Rapide Viando overleden na besmetting met bacterie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 13:54

http://www.springpaardenfonds.nl/

De directie van het Springpaarden Fonds Nederland (SFN) heeft hedenochtend van Arie Hoogendoorn, als veterinair verbonden aan de paardenkliniek De Watermolen in Haaksbergen, te horen gekregen dat Rapide Viando SFN aan de gevolgen van een besmetting met de MRSA bacterie is overleden.

Bij Rapide Viando SFN werd onlangs een lichte ontsteking in het hoefgewricht links voor geconstateerd. Deze lichte ontsteking werd behandeld en kort daarna werd vastgesteld dat er complicaties optraden. Daarop werd Rapide Viando SFN overgebracht naar de paardenkliniek De Watermolen. Daar werd de besmetting met de MRSA bacterie vastgesteld. Deze bacterie is resistent en daardoor uitermate moeilijk te behandelen. Hoogendoorn en alle betrokken van dierenartsenkliniek De Watermolen hebben zich tot het uiterste ingespannen om deze infectie de baas te worden. Helaas zonder enig resultaat.

Rapide Viando SFN werd geboren op 13 maart 2002 bij H.A. Langeslag te Berlicum (NB). De vos ruin had Heartbreaker als vader en de moeder Phantum was een dochter van Concorde. Onder Chantal Regter won Rapide Viando SFN in 2012 de Grote Prijs van Wierden en zij maakten ook met twee tweede plaatsen in de hoofdnummers van het NIC Assen veel indruk. Dit jaar eindigde Viando als achtste in de Grote Prijs van Drachten en als zesde in een 1.50 m. wedstrijd tijdens Jumping Amsterdam.

Alle bij het Springpaarden Fonds Nederland en bij Rapide Viando SFN betrokkenen zijn geschokt dat zij dit paard hebben moeten verliezen.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 30-03-13 14:57, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Openingspost aangepast en ON --> VN

geerke

Re: Rapide Viando overleden na besmetting met bacterie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:29

MRSA bacterie?Of RMSA...die laatste ken ik niet.
Wat rot.Wat ik dan intressant vind,hoe kwam hij er aan?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:47

Dat blijkt hetzelfde te zijn: resistant methicillin Staphylococcus aureus (RMSA 36 strains) ( uit een of ander artikel opgeduikeld via google). Triest dat het paard die infectie niet te boven is gekomen. Ik vermoed wel dat het dan al behoorlijk verzwakt was.

Hier staat er iets meer over nu: http://www.springpaardenfonds.nl/conten ... d=10011737 .

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:03

MRSA is het zelfde als ziekenhuisbacterie...
Mijn merrie heeft 'm ook opgedaan in Utrecht, toen ze geopereerd was aan een grote buikwond...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:05

normaal zit die op de huid,maar als hij in je lichaam komt heb je een probleem.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:09

ja, bij mijn merrie zat 'ie in de wond, en die was flink en daardoor ook opnieuw open gegaan (door de hechtingen heen)...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 17:20

Ja, Lou had MRSA na de koliekoperatie. De peesplaat in haar buik is daardoor nooit geweldig mooi genezen. Wel is ze later getest met neusswabs en toen bleek dat ze de bacterie zelf had overwonnen.
Ze lopen het op óf in een kliniek, óf als ze ergens bij varkens hebben gestaan ( nog wel op meer manieren, paarden onderling, waarvan er eentje MRSA heeft, met direct contact, via mensen die het van paard naar paard brengen...). Het is overigens ook besmettelijk voor mensen, ik moest het met handschoenen aan schoonmaken toen eenmaal bekend was dat ze dat had. Ik heb mezelf destijds laten testen en ik had het gelukkig niet overgenomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:21

Paarden zijn vaak dager van MRSA, maar meestal hebben ze er zelf niet zo snel problemen mee.
Zonde van dit paard zeg.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 19:59

Meestal gaan alleen zieke en verzwakte dieren en mensen dood aan MRSA.

Wat ontzettend zonde dat ze dit fantastische springpaard niet hebben kunnen redden! Ik vond het een heel indrukwekkend paard!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 23:38

zeker zonde. was toch wel een van mijn favo's binnen het fonds!