www.knhs.nl
Het Nederlandse eventingteam is in de eerste wedstrijd van de FEI Nations Cup competitie, die in het Franse Fontainebleau werd verreden, als vierde geëindigd. Elaine Pen is met Vira op een 12de plek de beste Nederlandse combinatie. De overwinning ging naar het Duitse team, terwijl in het individuele klassement de eerste en de derde plek voor de Duitser Michael Jung waren en het zilver werd op geëist door zijn landgenote Sandra Auffarth.
Elaine Pen had met Vira in de cross een minimale overschrijding van de tijd en was na dressuur en cross met een 15de plek de beste Nederlandse combinatie. In de afsluitende springproef, die best als pittig omschreven mocht worden, tikte Vira een balkje naar beneden. Ondanks dat foutje klom het voormalige Rabo Talent van het Jaar drie plaatsen op en eindigde als 12de. Elaine Pen was na de cross zeer tevreden over haar rit. "Ik heb overal de kortste weg kunnen nemen en heb daarbij ook getracht zo snel mogelijk te rijden. Uiteindelijk was ik acht seconden te langzaam, maar ik ben er zeker van dat ik niet sneller had kunnen rijden".
Alice Naber-Lozeman bleef op de hindernissen ook foutloos in de cross en stond na dressuur en cross op de 22ste plaats. In het afsluitende springparcours lieten Naber en Coral Estate Mitok alle palen in de lepels liggen, waardoor zij naar de 14de plek in de eindstand opklommen. "Ik kreeg in de cross acht strafpunten aan de broek voor het overschrijden van de tijd. Het is dit jaar voor het eerst dat ik aan het begin van het seizoen Mitok op een drie sterren wedstrijd heb gezet. Ik ben blij dat hij het zo goed aanpakte en ik denk dat ik er nu voordeel van heb gehad dat Mitok op dit terrein vorig jaar 'n één ster heeft gelopen. Wat me vooral een goed gevoel geeft is dat we overal de kortste weg konden nemen en dat we nergens in de problemen zijn gekomen. Op de eerste watercombinatie heb ik mijn paard wel alle gelegenheid gegeven om de hindernis als het ware even te kunnen overzien", aldus Naber, die ook dolgelukkig was met haar foutloze springparcours,
Tim Lips, die als eerste van start ging, kreeg op een hindernis na een afsprong een langsloper, waardoor Lips met zijn teampaard Concrex Oncarlos ver terugviel in het klassement en na de cross de 53ste plaats innam. Lips liep te balen. "Het was gewoon een stomme fout van mij. We sprongen te ruig over het eerste gedeelte van hindernis 13 en waren het tweede gedeelte voorbij voor ik er erg in had. Ik kan niemand de schuld geven van deze fout, behalve mezelf en ik loop echt te balen. Met Keyflow ging het prima, maar dat is slechts een schrale troost". In het afsluitende springen bleven Oncarlos en Lips foutloos en beëindigden de wedstrijd als 47ste. Met zijn tweede paard Keyflow eindigde Lips op de 19de plek in de eindstand.
Raf Kooremans had van bondschoach Martin Lips opdracht gekregen om in ieder geval foutloos aan de eindstreep te komen. Dat lukte, maar het ging wel ten koste van een groot aantal strafpunten voor het overschrijden van de tijd. Kooremans was het na de cross met iedereen eens die van mening was dat hij wel iets harder had kunnen rijden. "Wat men dan vergeet is dat ik de laatste twee maal dat ik deel uitmaakte van het Nederlandse team tegen een weigering aanliep. Die weigering konden we ons na de weigering van Tim niet permitteren. Aan de andere kant is deze wedstrijd ook voor Cavalor Telstar de eerste wedstrijd van het seizoen en is mijn paard ondertussen 17 jaar oud. Toch voelt hij beter aan dan twee jaar geleden". In het springen noteerden Cavalor Telstar en Kooremans 7 strafpunten, waardoor ze deze wedstrijd als 39ste beëindigden.
Ilonka Kluytmans die als individuele ruiter van start ging in deze wedstrijd, straalde na afloop van de cross van oor tot oor. "Ik heb overal de kortste weg kunnen nemen en ook op de allermoeilijkste combinaties ging het fantastisch. In het bos was het een beetje bochtig en kon de bodem beter dus daar heb ik iets gas teruggenomen, maar overal heb ik op volle snelheid kunnen rijden. Ik ben echt super tevreden over Canna Pride", aldus Ilonka. Ondanks het feit dat de jury van mening was dat Canna Pride op zondagochtend 'fit to compete was' en de veterinaire keuring zonder problemen doorstond, besloot de amazone toch om haar paard voor het springen terug te trekken. "Eén been voelde iets warm aan en ik was hier als individuele combinatie, dus dupeerde ik er niemand mee door me terug te trekken", aldus Kluytmans.
Bondscoach Martin Lips was gematigd tevreden. "De fout van Tim was een beginnersfout, die hij niet had mogen maken. Of Concrex Oncarlos was iets te sterk, of Tim had te weinig controle, of hij reed te hard en Tim had zijn focus niet op het tweede gedeelte van de sprong. Omdat Tim tegen die weigering was aangelopen moest Raf foutloos rondrijden. Aan die opdracht heeft hij zich gehouden, alleen had hij best iets sneller mogen rijden. Alice Naber met Coral Estate Mitok en Eliane Pen hebben er een schepje bovenop gedaan en beiden hebben een zeer goede prestatie neergezet. Dat geldt ook zeer zeker voor Ilonka Kluytmans met Canna Pride en voor Tim met Keyflow, die als individiuele ruiters aan deze wedstrijd deelnemen", aldus Martin Lips. De bondscoach was met name te spreken over het presteren van de ruiters in het afsluitende springparcours. "Ik heb van alle ruiters zeer goede ritten gezien en daaruit blijkt duidelijk dat de lessen van Rob Ehrens hun vruchten afwerpen. Als we in de dressuur dankzij de inbreng van Wim Ernes dezelfde progressie kunnen boeken dan we in het springen hebben gedaan, dan kan ik de toekomst met veel vertrouwen tegemoet zien", aldus Lips.
Duitsland hield in het individuele tussenklassement de eerste drie plaatsen bezet met Olympisch, Europees en Wereldkampioen Michael Jung met La Biosthetique Sam op de hoogste trede en met Leopin op brons. Daar tussenin Sandra Auffarth Opgun Louvo. In het afsluitende springparcours kon een balkje Jung fataal zijn ten gunste van zijn landgenote, terwijl als Auffarth een balkje afgooide Jung op de eerste twee plaatsen beslag had kunnen leggen. Jung had halverwege de afsluitende springproef reeds de druk iets van de schouders van Auffarth genomen door met Leopin twee springfouten te maken. Auffarth legde daarop de druk op Jung door met Opgun Louvo zonder een probleem foutloos te blijven. Direct daarop bewees Jung met La Biosthetique Sam niet voor niets de beste eventingruiter van dit moment ter wereld te zijn door ook nu foutloos te blijven.
Van de 78 deelnemers slaagden slechts zes er in om de cross binnen de tijd te rijden. De FEI Nations Cup werd door Duitsland gewonnen met 159.40 punten, voor de Fransen die op een totaal van 165.20 kwamen. Italië is verrassend derde met een totaal van 174.40 terwijl Nederland de Engelsen voorbij is gegaan en vierde werd met 193.40.
Naast de zes combinaties die de cross foutloos binnen de tijd wisten te rijden legden nog eens 41 combinaties de cross af zonder hindernisfouten. Tien combinaties van de 78 combinaties op de startlijst haalden de eindstreep van de cross niet. Uiteindelijk prijkten 63 namen op de einduitslag.
Uitslag CICO3*:
1) Michael Jung (Dui) - La Biosthetique Sam FBW (v. Stan The Man x) - 35.6
2) Sandra Auffarth (Dui) - Opgun Louvo (v. Shogoun) - 37.4
3) Michael Jung (Dui) - Leopin FST (v.Legal Legend xx) - 46.2
12) Elaine Pen (Voorschoten) - Vira (Jazz x Whinny Jackson) - 57.2 (T)
14) Alice Naber-Lozeman (Biddinghuizen) - Coral Estate Mitok (v. Mabrouk ox) - 58.0 (T)
19) Tim Lips (Breda) - Keyflow (v. Colonel Collins) - 62.0
39) Raf Kooremans (Turnhout B.) - Cavalor Telstar (v. Skippy II) - 78.2 (T)
47) Tim Lips - Concrex Oncarlos (Faram x Oldenburg) - 91.4 (T)
--) Ilonka Kluytmans (Alphen) - Canna Pride (Hemmingway x Landwind II) (niet gestart springen)
Uitslag FEI Nations Cup:
1) Duitsland - 159.40
2) Frankrijk - 165.20
3) Italië - 174.40
4) Nederland - 193.40
5) Groot-Brittannië - 204.40
6) Nieuw Zeeland - 260.00
7) Spanje - 323.80