Adelinde Cornelissen op de Bokt Wiki

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aurora3

Adelinde Cornelissen op de Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 05:58

* Bokt.nl

Op bokt hebben we sinds een korte tijd een open Wiki en we wilden jullie eens laten zien hoe de Wiki en het aanvullen daarvan nu in zijn werk gaat, omdat nu elke bokker mee kan helpen. We merken dat veel bokkers geen idee hebben hoe de Wiki nu precies werkt, daarom hebben we een artikel als voorbeeld genomen om eens te laten zien hoe de Wiki in elkaar zit. We nemen het artikel van Adelinde als voorbeeld.

Wist je dat Adelinde al op 2 jarige leeftijd besmet werd met het paardenvirus door twee verzorgshetjes? En in 2008 als reserve meeging naar de Olympische Spelen in Hong Kong? Deze en nog veel meer informatie over allerlei onderwerpen kun je terug vinden in de Bokt Wiki. Dit is de 'paardenversie' van de grote Wikipedia. De Bokt Wiki is in 2007 gestart en bevat meer dan 1900 artikelen over paarden en alles wat daar mee te maken heeft. Terug naar Adelinde Cornelissen. Dit artikel werd geschreven toen Adelinde Cornelissen in beeld kwam voor de Olympische Spelen. Het artikel kwam in maart 2008 in de Wiki te staan. Het artikel ziet er vandaag de dag zo uit:

Afbeelding

Zoals je kunt zien in de geschiedenis van het artikel over Adelinde Cornelissen is een artikel niet in 1x af. En werken er heel veel mensen aan een artikel. Soms worden grote wijzigingen aangebracht aan de hand van een nieuwsbericht of een artikel uit een tijdschrift. Zoals hier (10 jan 2010 13:34‎ L0esjj). Of worden er foto's toegevoegd (24 mei 2010 10:53‎ Bomba).

Afbeelding

Het aanpassen van een artikel, of het schrijven van een nieuw artikel is niet lastig. Als je denkt dat je wat kennis bezit, of een bron hebt van waaruit je iets kan aanvullen, dan kan je in de handleiding voor schrijvers terug lezen hoe het aanpassen van een artikel werkt. Je kan inloggen op de Bokt Wiki met je Boktnaam en wachtwoord.

De Bokt Wiki is nooit af. Een artikel kan altijd aangevuld worden met extra kennis, of met een nieuwe uitslag van een wedstrijd, zoals bijvoorbeeld bij de pagina over Adelinde, dit artikel is meer dan 70x bewerkt in de afgelopen 5 jaar. Met hulp van Bokkers kunnen we van de Bokt Wiki het meest complete naslagwerk op het gebied van paarden maken. Klik hier om meer te lezen over het mee schrijven aan de Wiki.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:18

Hoi Aurora3, ik maak bezwaar tegen de zin "Dit is de paardenversie van de grote Wikipedia." Bokt en zijn wiki hebben namelijk niets te maken met Wikimedia, het moederbedrijf van Wikipedia en verwante projecten. Die indruk wordt wel gewekt. De enige overeenkomst is dat deze encyclopedie dezelfde techniek gebruikt. Ik zeg dit maar even omdat ik zelf al jaren Wikipedia bewerk. :)

Voor de rest vraag ik me af of de Boktwiki wel zo nuttig is. Hoezo, zul je nu vragen, er staat toch heel veel nuttige informatie op? Ja, zeg ik dan, maar waarom zet je dat niet gewoon op Wikipedia? De onderwerpen die op de Boktwiki aan bod komen, zijn over het algemeen daar ook welkom: paardenrassen, rijtechnische zaken, bekende ruiters, toernooien etc., het is allemaal welkom op Wikipedia. En: het zal ook allemaal ooit worden toegevoegd. Ik heb de indruk dat we een beetje dubbel werk aan het doen zijn. Op Wikipedia lopen genoeg paardenliefhebbers rond (ik, en nog wat andere), maar niet heel veel echte hippische experts. Zulke mensen zouden meer dan welkom zijn om het artikelbestand daar aan te vullen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:59

Daar kan ik me ook wel in vinden musolog, al die afzonderlijke bronnen zijn nergens voor nodig. Krachten bundelen op een grotere bron is nuttig. Plus dat het hier op Bokt weer modereer-tijd scheelt als ze dit onderdeel zouden afstoten, of niet?

Jiwa

Re: Adelinde Cornelissen op de Bokt Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:43

Ik kom inderdaad nooit in de boktwiki als ik op zoek ben naar informatie, en vraag me af waarom het voorpagina nieuws is dat Adelinde Cornelissen in de wiki staat..

Krachten bundelen lijkt me een goed idee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:49

Ik snap het doel van de openingspost niet...

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:16

_San87_ schreef:

Waarschijnlijk het trekken van nieuwe schrijvers. :)

Overigens kom ik wél vaak genoeg op de wiki en ik vind de informatie bruikbaar, dus we moeten hem niet wissen voordat alles op Wikipedia staat

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:01

musiqolog schreef:
_San87_ schreef:

Waarschijnlijk het trekken van nieuwe schrijvers. :)

Overigens kom ik wél vaak genoeg op de wiki en ik vind de informatie bruikbaar, dus we moeten hem niet wissen voordat alles op Wikipedia staat

Nou, dat kan dan ook wel wat duidelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:25

Ik vond de OP ogen alsof Adelinde bij de Wiki zou gaan schrijven :')

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:29

Ik kom even wat verduidelijking brengen. Blijkt dat het toch niet helemaal helder is.

Wij hebben tegenwoordig een open Wiki, wat betekend dat je geen schrijver meer hoeft te zijn om de Wiki te bewerken. D.m.v. eit artikeltje wilde we jullie laten zien hoe dat nou in zijn werk gaat op de Wiki. En gezien de huidige resultaten van Adelinde en het mooie artikel hebben we haar artikel als voorbeeld genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:32

Zet dat dan als OP. En dan niet specifiek over Adelinde?
Ik maak het er nu pas uit op dat het een open wiki is geworden. Wat i.m.o. geen goed plan is met alle 'kennis' hier op Bokt maar goed dat terzijde.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:42

Idd een beetje offtopic BB, maar als je daar toch nog wat over wil zeggen, dan kan dat per pb of in het oudere dienstmededelingstopic hierover op Forumzaken.

Ik zal even kijken of iemand de OP kan verduidelijken, want ik kan die niet veranderen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:56

Dribbel schreef:
Ik kom even wat verduidelijking brengen. Blijkt dat het toch niet helemaal helder is.

Wij hebben tegenwoordig een open Wiki, wat betekend dat je geen schrijver meer hoeft te zijn om de Wiki te bewerken. D.m.v. eit artikeltje wilde we jullie laten zien hoe dat nou in zijn werk gaat op de Wiki. En gezien de huidige resultaten van Adelinde en het mooie artikel hebben we haar artikel als voorbeeld genomen.

En dat gebeurt door bovenstaande OP te plaatsen... Nee, sorry, dat is alles behalve duidelijk :').

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:33

musiqolog schreef:
Hoi Aurora3, ik maak bezwaar tegen de zin "Dit is de paardenversie van de grote Wikipedia." Bokt en zijn wiki hebben namelijk niets te maken met Wikimedia, het moederbedrijf van Wikipedia en verwante projecten. Die indruk wordt wel gewekt. De enige overeenkomst is dat deze encyclopedie dezelfde techniek gebruikt. Ik zeg dit maar even omdat ik zelf al jaren Wikipedia bewerk. :)

Voor de rest vraag ik me af of de Boktwiki wel zo nuttig is. Hoezo, zul je nu vragen, er staat toch heel veel nuttige informatie op? Ja, zeg ik dan, maar waarom zet je dat niet gewoon op Wikipedia? De onderwerpen die op de Boktwiki aan bod komen, zijn over het algemeen daar ook welkom: paardenrassen, rijtechnische zaken, bekende ruiters, toernooien etc., het is allemaal welkom op Wikipedia. En: het zal ook allemaal ooit worden toegevoegd. Ik heb de indruk dat we een beetje dubbel werk aan het doen zijn. Op Wikipedia lopen genoeg paardenliefhebbers rond (ik, en nog wat andere), maar niet heel veel echte hippische experts. Zulke mensen zouden meer dan welkom zijn om het artikelbestand daar aan te vullen.

_/-\o_
Had het zelf niet beter kunnen zeggen.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:43

Ik ben benieuwd wat er met de wiki gebeurd als alle pennymeisjes vakantie hebben.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:48

Maartenn schreef:
Ik ben benieuwd wat er met de wiki gebeurd als alle pennymeisjes vakantie hebben.. ;)

Precies.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:07

Maartenn schreef:

My thoughts exactly. _/-\o_

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:58

Ook in de vakantie zijn er wikimods................
(maar deze discussie is al gevoerd, wil je er op door gaan, doe dat dan in het topic dat Dribbel al noemde)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 11:20

musiqolog schreef:

Het is inderdaad zo dat de Bokt Wiki niets te maken heeft met de grote Wikipedia. Het was dan ook niet de bedoeling om de indruk te wekken dat dat wel zo is, met die zin wilden we alleen aangeven dat de opzet van de Bokt Wiki vergelijkbaar is met de opzet van de grote Wikipedia.

De bedoeling van de Bokt Wiki is om de kennis die bokkers op het forum laten zien in een overzichtelijke vorm op te slaan zodat dat makkelijk op Bokt terug te vinden is en dezelfde vraag niet steeds opnieuw gesteld en beantwoord hoeft te worden op het forum. Je zou daarvoor natuurlijk ook naar de grote Wikipedia kunnen verwijzen, maar wij zien de Bokt Wiki als een aanvulling op de kennis op het forum van Bokt. Het is dan ook de bedoeling dat het een kennisplatform voor en door bokkers is of wordt. De Bokt Wiki richt zich voornamelijk naar onderwerpen die in Nederland en Belgie van belang zijn terwijl de grote Wikipedia het allemaal wat breder bekijkt. Er zijn dus zeker wel verschillen tussen beide websites.
Bovendien is het niet noodzakelijk slecht als er twee vergelijkbare sites naast elkaar bestaan. Er is toch ook niemand die het vreemd vindt dat er meer dan 1 supermarktketen bestaat?