http://www.knhs.nl
Na dressuur en cross country is het Nederlandse eventing team in de eerste wedstrijd van de FEI Nations Cup competitie, die in het Franse Fontainebleau wordt verreden, opgeklommen naar de vierde plaats. Elaine Pen is met Vira op een 15de plek de beste Nederlandse combinatie. Slechts zes combinaties hoefden aan hun dressuurresultaat geen enkel strafpunt toe te voegen.
Oud Rabo Talent van het Jaar Elaine Pen had met Vira een minimale overschrijding van de tijd en is met deze 15de plek de beste Nederlandse combinatie. Alice Naber-Lozeman bleef met Coral Estate Mitok op de hindernissen ook foutloos in de cross en staat nu op een 22ste plaats. Pal daarachter staan de individuele Nederlandse combinaties Tim Lips met Keyflow en Ilonka Kluytmans met Canna Pride. Raf Kooremans had van bondschoach Martin Lips opdracht gekregen om in ieder geval foutloos aan de eindstreep te komen. Dat lukte, maar wel ten koste van een groot aantal strafpunten voor het overschrijden van de tijd. Tim Lips, die voor het team met Concrex Oncarlos als eerste van start ging, kreeg op een hindernis na een afsprong een langsloper, waardoor Lips ver terugviel in het klassement en nu de 53ste plaats inneemt.
Bondscoach Martin Lips was gematigd tevreden. "De fout van Tim was een beginnersfout die hij niet had mogen maken. Of Concrex Oncarlos was iets te sterk, of Tim had te weinig controle, of hij reed te hard en Tim had zijn focus niet op het tweede gedeelte van de sprong. Omdat Tim tegen die weigering was aangelopen moest Raf foutloos rondrijden. Aan die opdracht heeft hij zich gehouden, alleen had hij best iets sneller mogen rijden. Alice Naber en Elaine Pen hebben er een schepje bovenop gedaan en beiden hebben een zeer goede prestatie neergezet. Dat geldt ook zeer zeker voor Ilonka Kluytmans met Canna Pride en voor Tim met Keyflow, die als individiuele ruiters aan deze wedstrijd deelnemen", aldus Martin Lips.
Elaine Pen was zeer tevreden over haar rit. "Ik heb overal de kortste weg kunnen nemen en heb daarbij ook getracht zo snel mogelijk te rijden. Uiteindelijk was ik acht seconden te langzaam, maar ik ben er zeker van dat ik niet sneller had kunnen rijden", aldus Pen.
Alice Naber, die met Coral Estate Mitok op de hindernissen geen fout maakte, kreeg acht strafpunten aan de broek voor het overschrijden van de tijd. "Ik heb dit jaar voor het eerst aan het begin van het seizoen Mitok op een drie sterren wedstrijd ingezet. Ik ben blij dat hij het zo goed aanpakte en ik denk dat ik er nu voordeel van heb gehad dat Mitok hier op dit terrein al eens een één ster heeft gelopen. Wat me vooral een goed gevoel geeft is dat we over al de kortste weg konden nemen en dat we nergens in de problemen zijn gekomen. Op de eerste watercombinatie heb ik mijn paard wel alle gelegenheid gegeven om de hindernis als het ware even te kunnen overzien", aldus Naber.
Raf Kooremans was het met iedereen eens die van mening was dat hij wel iets harder had kunnen rijden. "Wat men dan vergeet is dat ik de laatste twee maal dat ik deel uitmaakte van het Nederlandse team tegen een weigering aanliep. Die weigering konden we ons na de weigering van Tim niet permitteren. Aan de andere kant is deze wedstrijd ook voor Cavalor Telstar de eerste wedstrijd van het seizoen en is mijn paard ondertussen 17 jaar oud. Toch voelt hij beter aan dan twee jaar geleden", vertelde Kooremans.
Tim Lips liep te balen. "Het was gewoon een stomme fout van mij. We sprongen te ruig over het eerste gedeelte van hindernis 13 en waren het tweede gedeelte voorbij voor ik er erg in had. Ik kan niemand de schuld geven van deze fout, behalve mezelf en ik loop echt te balen. Met Keyflow ging het prima, maar dat is slechts een schrale troost".
Nadat alle Nederlandse paarden in de stallen een eerste verzorging hadden gehad werden ze nog even gecheckt. Ilonka Kluytmans straalde van oor tot oor. "Ik heb overal de kortste weg kunnen nemen en ook op de aller moeilijkste combinaties ging het fantastisch. In het bos was het een beetje bochtig en kon de bodem beter en daar heb ik dan iets gas teruggenomen, maar overal heb ik op volle snelheid kunnen rijden. Ik ben echt super tevreden over Canna Pride".
Duitsland bezet in het individuele tussenklassement de eerste drie plaatsen met Olympisch, Europees en Wereldkampioen Michael Jung met La Biosthetique Sam op één en op drie met Leopin, en daar tussenin Sandra Auffarth Opgun Louvo. In het afsluitende springparcours kan één balkje Jung fataal zijn ten gunste van zijn landgenote, terwijl als Auffarth een balkje afgooit Jung op de eerste twee plaatsen beslag kan leggen.
Van de 78 deelnemers slaagden slechts zes er in om de cross binnen de tijd te rijden. In de FEI Nations Cup gaat Duitsland aan de leiding met 139.4 punten, voor de Fransen, die op een totaal van 153.2 staan. Italië is verrassend derde met een totaal van 162.4, terwijl Nederland de Engelsen voorbij is gegaan en nu vierde staat met 182.4.
Naast de zes combinaties die de cross foutloos binnen de tijd wisten te rijden legden nog eens 41 combinaties de cross af zonder hindernisfouten. Tien combinaties van de 78 op de startlijst haalden de eindstreep niet.
Tussenstand na cross CICO3*:
1) Michael Jung (Dui) - La Biostethique Sam FBW - 35.6
2) Sandra Auffarth (Dui) - Opgun Louvo - 37.4
3) Michael Jung - Leopin FST - 38.2
15) Elaine Pen (Voorschoten) - Vira - 53.2(T)
22) Alice Naber-Loozeman (Biddinghuizen) - Coral Estate Mitok - 58.8 (T)
23) Tim Lips (Breda) - Keyflow - 58.0
24) Ilonka Kluytmans (Alphen) - Canna Pride - 59.4
42) Raf Kooremans (Turnhout B.) - Cavalor Telstar - 71.2 (T)
53) Tim Lips - Concrex Oncarlos - 91.4 (T)
Tussenstand Nations Cup:
1) Duitsland - 139.4
2) Frankrijk - 153.2
3) Italië - 162.4
4) Nederland - 182.4
5) Groot-Brittannië - 188.4