Het matchen van je motorische voorkeur met dat van je paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Het matchen van je motorische voorkeur met dat van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 12:47

http://www.paardenlifestyle.com/

De meesten van ons zijn bezig met de talenten van het paard. Maar hoe zit het eigenlijk met je eigen talenten? Waar ben jij goed in? Wat kenmerkt jou, zodat je een goede ruiter kunt zijn?

Veel ruiters vragen zich dit te weinig af. Er zijn een aantal talenten die voor een ruiter belangrijk zijn, zoals doorzettingsvermogen, coördinatie, lichaamsbewustzijn, mentale weerbaarheid, omgaan met spanning, vermogen om te leren en coachbaarheid. Een ander heel belangrijk aspect om een goede ruiter te kunnen zijn is de motoriek van een ruiter. En omdat onze motoriek zo belangrijk is, moeten we ons afvragen wat onze motorische voorkeur is.

Motorische voorkeur?
Ja, iedereen heeft een bepaalde motorische voorkeur die bij hen als persoon past.

Wat is motoriek?
Motoriek is het vermogen om te bewegen. Er wordt hierin een onderscheid gemaakt tussen de fijne en de grove motoriek. Grove motoriek zijn bijvoorbeeld fietsen en lopen. Hierbij gebruik je voornamelijk je grote lichaamspieren, zoals je buikspieren, rugspieren en beenspieren. Bij de fijne motoriek gebruik je juist je kleine spieren om fijne bewegingen te maken, zoals bij het schrijven.

Iedereen ontwikkelt zijn motoriek in zijn jeugd en afhankelijk van het type persoon dat je bent ontwikkel je een motoriek die het beste bij je past. Dit noem je jouw motorische voorkeur.

Hoe verhoudt de motorische voorkeur zich tot de paardensport?
Sporters hebben allemaal een motorische voorkeur. Sommige hebben een voorkeur voor de grove motoriek en sommige sporters voor de fijne motoriek. Elke sporter heeft dat, dus ook ruiters.

Lees hier de rest van het artikel

orion456

Re: Het matchen van je motorische voorkeur met dat van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:03

Erg leuk artikel van Marlon weer! Goed om bewust van te zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 14:00

Het stuk is interessant om te lezen in de zin dat het idd erg belangrijk om een dier te kiezen dat qua stijl past bij jouw stijl, maar ik vrees dat de uitspraken van de auteur betreffende de werking van menselijk motorisch systeem bijzonder weinig te maken hebben met de werkelijkheid... Je mag het mierenn&%ken vinden maar als je hierin les geeft (en dat doe je middels zo'n stuk) zou je eigenlijk wel eerst moeten nagaan hoe datgene werkt waar je het over hebt..

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 05:35

Ik snap het precies.
Na jaren (15jaar) wedstrijdzwemmen gedaan te hebben.
Heb ik hier door af en toe echt wel omscholings problemen naar het paardrijden toe.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:05

Helemaal met eens met het laten aansluiten. Ik val zelf onder de wat grovere ruiter. Maar ik heb daar eigenlijk altijd mijn paarden ook op uitgekozen. Mij moet je niet op een vreselijk sensibel paard zetten, daar kan ik niets mee en het paard kan niets met mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:12

Ik heb echt voorkeur voor sensibele, voorwaartse paarden. Een flegmatiek paard is niets voor mij. Vind het een interessante column, komt voor mij niet uit de lucht vallen trouwens. Ik heb bewust naar een paard gezocht dat bij mij past, en haar gevonden ook :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:18

Ik houd ook van gevoelige dieren maar ben wel een grove motoriek mens. Deels van nature deels ivm ziekte. Toch werkt de combinatie wel, heb nooit slome dieren en ze werken graag. :j herken het we idd veel kracht maar snel moe.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 00:21

Ik ben absoluut van de grove motoriek. En dan nog denk ik dat ik heel fijntjes en subtiel bezig ben :))
Nee hoor, voor mij absoluut geen sensibel paard. Ik zou het arme dier helemaal gestoord maken (en daarmee andersom ook).
Kan me overigens wel vinden in het artikel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:38

:)) delerium :))

Vind het wel echt goed als mensen het weten van zichzelf, je kunt dan imo ook eerlijker zijn naar je paard.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:40

Lap hier van de fijne motoriek en een flegmatiek paard,... Krijg er indd soms moeilijk actie in en kan ze moeilijker bij elkaar rijden. Maar soms ben ik super verbaast hoe gevoelig ze kan zijn,...
En indd mijn vorige merrie was super gevoelig en daar kreeg ik alles van gedaan, terwijl als er een ruiter opzat die minder fijn is dan was het een echte beenplak, pismerrie.
Ik vind het een artikel waarin ik me in kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:42

Ik ben ook iets grover in het rijden en kan super overweg met flegmatieke stugge bokken :')

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:46

Yamcha schreef:
Ik heb echt voorkeur voor sensibele, voorwaartse paarden. Een flegmatiek paard is niets voor mij. Vind het een interessante column, komt voor mij niet uit de lucht vallen trouwens. Ik heb bewust naar een paard gezocht dat bij mij past, en haar gevonden ook :j

same here, heel interessant artikel! Ik heb ook duidelijk een voorkeur voor dit soort paarden, kan dat ook echt terugzien in mn eigen pony.