Stal in New York dicht na zes overleden paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Stal in New York dicht na zes overleden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 15:14

www.bokt.nl / http://www.nytimes.com

Rijschool Cedar Lane Stables in Howard Beach, Queens, New York is tijdelijk gesloten nadat zes paarden in zes maanden tijd zijn overleden. De stal staat in Tudor Park en het stalmanagement is sinds 1998 in handen van de Black Cowboys. Een paard is overleden nadat het verstrikt raakte in zijn halster. Twee andere paarden overleden vanwege ouderdom. Een vierde overleed kort na de geboorte. In dit geval wist niemand dat de merrie drachtig was. De dierenarts was ingeschakeld, maar toen deze arriveerde, was het veulen al zo zwak dat het is ingeslapen. Van twee andere paarden is de overlijdensoorzaak niet bekend.

Het verantwoordelijke overheidsapparaat, het Parks departement, zegt dat er sprake is van een alarmerende hoeveelheid ongelukken. Naast het overlijden van zes paarden waren er ook andere problemen. De stal is op last van de overheid gesloten en de licentie van de uitbater is ingetrokken. De circa 45 andere paarden zullen elders worden opgevangen.

De Black Cowboys presenteert zichzelf als een culturele organisatie om paardrijden te promoten onder de Afro-Amerikaanse bevolking. Het Parks departement hield de stal sinds de zomer van 2012 al in de gaten toen het eerste paard stierf. Het laatste sterfgeval vond vlak voor de kerst plaats. Ondanks dat de paarden allemaal aan verschillende oorzaken zijn overleden bleef de stal onder het aandacht van de overheid staan omdat de stal via een zogenaamd ‘rough board’ systeem werkt. Hierbij betalen klanten de stalling van hun paard, maar zij zijn zelf geheel verantwoordelijk voor de verzorging van de dieren.

Volgens een van de mensen die haar paard daar gestald had, zijn vier paarden overleden aan een natuurlijke oorzaak. De andere twee paarden waren in eigendom van iemand die al bij de overheid was aangegeven als iemand die zijn paarden slecht behandelde.

De Black Cowboys krijgen nu zes maanden de tijd om hun stallen op te knappen. Allen stallen waren tot nu toe omgebouwde zeecontainers. Na de opknapbeurt mogen zij weer open, maar alleen als het ‘rough board’ systeem van tafel gaat. De uitbaters zullen akkoord moeten gaan met het feit dat zij de zorg en voeding van de paarden op zich zullen nemen.

Een voormalige klant van de stal zegt dat hij zijn paard heeft weggehaald uit bezorgdheid. Hij geeft de Black Cowboys de schuld voor de verwaarloosde paarden. “Die paarden hadden geen eten en drinken. Niemand greep in om voor die paarden te zorgen.”

In januari is er, namens het departement, een dierenarts op de stal geweest. Hij heeft diverse paarden onderzocht en zei destijds dat de meeste paarden in goede conditie waren. Een aantal moesten beter verzorgd worden. “Het enige dat je nodig heb is een aantal mensen die niet hetgeen doen wat ze moeten doen en gelijk is alles verschrikkelijk.”

De stallen in de stad New York staan onder een vergrootglas bij de dierenwelzijnsorganisaties. Een voormalige staleigenaar uit de buurt zegt dat daardoor veel stallen veiliger zijn dan de meeste stallen. “Als deze zes paarden op een boerderij waren overleden, dan had niemand er ooit wat van gehoord.”

lady62

Re: Stal in New York dicht na zes overleden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:18

Het is natuurlijk wel goed dat er een onderzoek word ingesteld omdat door verdachte omstandigheden
paarden zijn overleden.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:19

Raar..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:23

Als ik het goed begrijp is het een soort doe het zelf principe. En wat is er mis met zeecontainers? Een vreemd verhaal zo. Het klinkt niet als schokkende overlijdensredenen wat er staat. Lf het verhaal hier is niet compleet.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:47

Geboortes kunnen slecht aflopen. paard dat zich ophangt noem ik een gevalletje pech. Ik lees eigenlijk niets schokkend. Of er staat meer in het originele artikel denk ik.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:53

Vind er ook niet echt iets schokkends aan.
Tja wat mis is met zeecontainers vraag ik me ook af, die van mij en nog 2 andere paarden staan ook in een zeecontainer en het zijn ideale stallen, geen scherpe dingen, niets waar ze zich aan kunnen ophangen, en heerlijk ruim!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:01

Ik vind het ook niet heel schrikbarend ofzo.. ik ga mee met petraaken. ouderdom kun jeo ok niet voorkomen dat ze dan dood gaan..

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:10

Wat raar...

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 17:15

En zal heus wel reden zijn om de stal in de gaten te houden.......
Op zich niets mis met zeecontainers...hoewel ze zijn ontworpen als zeecontainers en niet als stallen.....maar als een "professioneel" bedrijf uitsluitend zeecontainers heeft, standaard, dan is de kans dat het heel hoogstaand bedrijf is...niet heel erg groot. Ze verhuren in eerste instantie ook alleen stalruimte....dan vind ik dat je eigenlijk meer moeten bieden dan een container...maar goed dat is mijn mening.
Weet ook niet of die paarden verder een lekkere wei hebben of zo...zo ja dan kan zo''n container natuurlijk een prima schuilstal zijn.....

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:49

Ik snap het wel, je kan er dus een paard stallen en zolang je er zelf niet voor zorg worden de dieren verwaarloosd. Nu zijn ze dus verplicht iemand, naast de eigenaar van het paard, verantwoordelijk te maken. Dus mocht een eigenaar nu dus nalatig zijn, krijgt het paard zowiezo de basis behoeftes. (verzorgt door een daarvoor aangenomen persoon)

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:49

Hmm... Een beetje raar

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 01:18

Het is natuurlijk precies wat in de laatste alinea staat... gebeuren deze dingen ergens in 'rural' area op een stal hoort geen mens het en is't gewoon 'domme pech'. Nu is het een stal in NewYork die met een vergrootglas in de gaten gehouden wordt (wat op zich goed is natuurlijk) en dan wordt alles ineens een stuk fanatieker benaderd, ook al omdat er natuurlijk in meer steden (ook in europa) geluiden zijn dat paarden uit de stad zouden moeten, ook die voor de koetsjes e.d.
Zo'n zelfdoesysteem is mooi en kan goed werken maar er zijn - zeker nu er met de crisis overal paarden 'gedumpt' worden - altijd mensen die niet doen wat ze moeten doen.... Daar zou een vangnet voor moeten zijn zodat die dieren in ieder geval wel gewoon de verzorging krijgen die ze nodig hebben en ik begrijp dat ze daar nu ook toe verplicht worden. Da's op zich mooi... zal het stalgeld van omhoog gaan want die kosten zullen wel ergens vandaan moeten komen.
Hier is een 'zelf doe stal' heel normaal, daar kennelijk niet...

alwinlove123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 06:37

Zielig

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:51

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:24

Een doe-het-zelf-stal is prima, maar de staleigenaren moeten wel ingrijpen als er bepaalde eigenaren zijn die niet komen opdagen waardoor paarden te lang zonder water of voer zitten. Dat is hier niet gebeurd, en dat is kwalijk.