IB: Dag drie: afscheid van een legende

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

IB: Dag drie: afscheid van een legende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 13:46

* Bokt

Eddy_Rocks

Dag twee van Indoor Brabant stond in het teken van de dressuur. De wereldbekerwedstrijd Kür op muziek werd verreden en daarna werd voorgoed afscheid genomen van Salinero in de sport.

Maar liefst 15 combinaties kwamen aan start in de FEI wereldbeker dressuur. Marcela Krinke Susmeij beet het spits af en zette met Smeyers Molberg meteen een sterke score neer van 73,850 %.

Als je het over stevige hengsten hebt, dan is Axis TSF van Terhi Stegars een goed voorbeeld. En dan stevig in de breedste zin van het woord, Tineke’s commentaar vrijdag was dan ook dat hij een ‘nogal stevige... euh hengstennek heeft.’ :') Meer een geval van ‘paard waar ga je met die vrouw naartoe?’ :+

Laurens van Lieren verscheen weer in de ring met zijn fluwelen jasje en zette een erg goede Kür neer. Hij werd zesde met zijn Hexagon’s Welnetta en reed een nette proef die goed bij de muziek paste.

Toen Adelinde de ring in kwam kreeg ik toch wel even de kriebels. Er was zoveel over die Kür te doen geweest, nu was ik ook wel benieuwd wat ze bedoelde met haar ‘ridderverhaal’. Toen de muziek starte was mijn eerste indruk dat het echt sprookjesmuziek is, je waant je in de Efteling. De muziek past perfect bij Parzival en Adelinde laat duidelijk zien dat ze op dit niveau hoort, ze reed ingewikkelde lijnen en je zag wel dat het de eerst keer was, het kon volgens haar ook nog allemaal net iets beter. “Ik was best wel gespannen vandaag, de Kür was dinsdag pas echt klaar en ik heb hem nog maar één keer helemaal gereden. De vorige Kür kon ik dromen, die reed ik op de automatische piloot. Hier was het nog her en der zoeken en daarom zaten er nog een paar kleine foutjes in. De overgang van galop naar piaffe kon nog wat beter, maar die heb ik nog maar een stuk of zes keer gereden.” Dat nieuwigheidje viel mij inderdaad ook al op, er zitten veel nieuwe lijnen in de Kür: “Het was erg lastig om al die nieuwe lijnen te maken, vooral omdat ik er qua moeilijkheidsgraad niet op achteruit wil gaan.” Vertelde Adelinde na haar proef. Ze gaf aan thuis nog veel te gaan oefenen. “Er mogen een paar dingen beter, het is nog lang niet perfect.”

Edward gaf aan vandaag met Undercover voor het eerst hetzelfde gevoel te hebben als met Totilas. “Het wauw gevoel. Hij gaat altijd maar door en geeft alles, hij geeft nooit aan dat hij wil stoppen. Ik rij hem natuurlijk pas een jaar en het duurt even voordat het echt ‘jouw’ paard is. Totilas reed ik al een jaar of 5 voordat ik hem uitbracht op dit niveau. Edward reed een ontroerende Kür, je kunt zien dat hij en Undercover steeds meer een team gaan vormen. Het is een heet paard en Edward heeft er vaak zijn handen vol aan. “Vandaag was hij gelukkig heel relaxed, maar de laatste indoorwedstrijd in Londen was hij heel erg heet. Dat heb je nodig, maar je moet er wel mee om kunnen gaan. Hij kan zeker nog beter, bijvoorbeeld in de verzamelde stap, maar voor nu ben ik heel erg tevreden.”

De Duitse Isabell Werth eindigde met Don Johnson FRH op een derde plaats. Don Johnson had de vaart erin zitten en had heel erg veel power, te veel power want in de uitgestrekte draf maakten ze een flinke fout. “Ik wilde het wat minder, maar Donny heeft zoveel power. Je moet er inderdaad, zoals Edward al zei, wel mee om kunnen gaan. We zijn goed onderweg, ik kan leven met de fouten die ontstonden door de spanning. Onze proef was niet perfect, maar wel goed.” Aldus Werth.

Afbeelding
Meteen na afloop van de wedstrijd was het tijd voor het echte afscheid van Salinero. We hadden donderdag natuurlijk al een voorproefje gehad, maar nu was het tijd voor de echte emoties. Het was serieuzer, minder lachwekkend. Het afscheidsfilmpje van Salinero werd afgespeeld, er werd minder hard gegrinnikt om zijn moeder en Salinero’s team kwam met fakkels de ring in om hem naar binnen te begeleiden. Ze bouwden de spanning trouwens goed op. Anky nam ruim de tijd om naar binnen te komen en we konden haar volgen op het grote scherm. Dat had toch iets intiems. Iets spannends. Wibi Soerjadi kwam gewoon te voet de ring in, hij zei later op Twitter dat hij tijdens de Kür de tranen de vrije loop had gelaten.

De Kür was wederom prachtig, zoals een Kür op muziek hoort te zijn. Het is muziek die bij het paard past en daarvoor geschreven is. Niet een riedel van aan elkaar geplakte stukjes muziek. Nee, ik vind Dance of Devotion zeker een van de mooiste stukken ooit geschreven.

Toen Anky het woord kreeg sloeg ze vanaf het eerste moment aan. “Ik had me nog zo voorgenomen om niet te gaan huilen, maar daar ga ik al.” Anky heeft een geweldige band met haar paard, dat kwam wel naar voren in haar dankwoord aan hem. “Sali je bent echt een geweldig paard. Ik ben blij dat ik jou nog elke dag in de wei kan hebben en kan rijden. Maar alleen nooit meer in de ring.” Het publiek ging mee met Anky, ook op de perstribune hield niemand het droog. Tijdens hun laatste ereronde zwaaide het publiek met witte zakdoeken die we eerder van de organisatie hadden gekregen. Damn. Ik vind het knap dat Anky nog lachend de ring uit kon, ook al was het een lach door de tranen heen.

Na een flinke pauze was het tijd voor iets luchtigers: de Indoor Derby. Enentwintig combinaties kwamen aan start en de vaart zat er vanaf het begin af aan goed in. Vooral het commentaar was hilarisch. Ik zat met samengeknepen billetjes te kijken want vaak ging het maar net. Pfoe, ik durf met mijn pony met die snelheid al niet over 50 centimeter, laat staan over die muren die daar staan :oo .

Uiteindelijk ging de Zweede Janika Sprunger met haar paard JL’s Komparse er met de eerste plaats van door. Noem me feministisch of niet, ik vind dat de vrouwen toch altijd net wat gedurfder rijden, ze nemen net wat meer risico en komen daar ook bijna altijd mee weg. Als tweede eindigde Jur Vrieling met Labors Wonderboy.

Als laatste was het tijd voor de Grote Prijs. 1,55 tot 1,60 m met barrage. Het duurde even voor de eerste foutloze rit was gereden, maar uiteindelijk hadden we een barrage met maar liefst negen combinaties. Het publiek tilde ze over de laatste hindernissen heen en ging helemaal uit zijn dat toen de Brabantse Maikel van der Vleuten er met de eerste prijs vandoor ging. Waren we toch wel een beetje trots.

Het was een mooie, maar lange dag. Vandaag is het tijd voor de Liliane Fonds prijs en de wereldbekerwedstrijd Springen. Daarna is het alweer voorbij, dus nog eventjes genieten!

Verwante artikelen:

[VN] IB: Maikel van der Vleuten wint de Grote Prijs
[VN] IB: Janika Sprunger wint Derby
[VN] IB: Jessica Kürten wint Borek Prijs
[VN] IB: Anky in tranen bij Salinero's afscheid
[VN] IB: Cornelissen wint wereldbekerwedstrijd Kür op muziek
[VN] IB: Spanning op dag twee van Indoor Brabant
[VN] IB: Olivier Phillippaerts wint de Brabants Dagblad Prijs
[VN] IB: Edward Gal ook winnaar Kür op muziek
[VN] IB: Adelinde Cornelissen wint de Grand Prix
[VN] IB: Pech voor Minderhoud en Schellekens-Bartels
[VN] IB: Groots afscheid van Salinero
[VN] IB: Edward Gal naar winst in de Grand Prix
[VN] IB: Volg de Derby op zaterdagavond live op Omroep Brabant
[VN] IB: Emotie en topsport op de 46ste editie van Indoor Brabant
[VN] IB: Madeleine Witte-Vrees en Wynton ook nieuwe Kür
[VN] Première nieuwe Kür Adelinde Cornelissen tijdens IB [video]
[VN] IB: Anky en Salinero 'briljante' dressuurcombinatie

Liekelianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:24

gave foto Sjoert!

wat is salinero toch een gaaf paard!!

Tumvum

Re: IB: Dag drie: afscheid van een legende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:28

Leuk geschreven weer!
Ik heb ook even traantjes moeten wegpinken hoor, maar wat een toppaard is het ook!
Is de kür van Adelinde nog ergens terug te kijken?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:36

Goed geschreven stukje, kan me helemaal voorstellen dat het afscheid erg emotioneel was.
Staat het op film?

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 15:04

het afscheid was zo mooi, geen woorden voor! heb ook een paar tranen moeten laten hoor :)

8386

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 15:46

Wat geweldig mooi zo'n afscheid ik heb voor verbazing zitten kijken en ook zeker een traan weggepinkt.
En anky ik vind haar echt een toppers wat een sportvrouw ,dat mag ook gezegd worden.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 15:56

Tumvum schreef:
Leuk geschreven weer!
Ik heb ook even traantjes moeten wegpinken hoor, maar wat een toppaard is het ook!
Is de kür van Adelinde nog ergens terug te kijken?

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1332010
Niet alleen de kür van Adelinde, maar van veel meer + het afscheid. :)

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:48

ik heb het op tv gekeken en kreeg echt een brok in me keel van salinero en anky, wat een topcombinatie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 19:03

De volgende keer moet je wel gaan staan met het wilhelmus. :D

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:50

Niemand hield het droog bij ons! Zo mooi was het!! Dank je Anky en Salinero voor al het mooi dat je ons bracht, dank jullie! We zullen jullie missen in de ring!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:24

Weet iemand waar ik dit terug kan kijken? (en of ik dit terug kan kijken?)

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:31

Het werd uitgezonden op studiosport op NL 1 afgelopen zaterdag van 16:00-18:00. De kür en het afscheid van Salli. Volgens mij kun je het gewoon terug kijken via uitzending gemist.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:39

Ja kan het alleen niet vinden, ga weer even zoeken

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:06

Ik heb de link hier al in het topic gezet. :)

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:44

Ik ben er ook bij geweest, geweldige dag gehad :)

Vond Edward super gaaf om dat live te zien, fenomenaal een echte kunstenaar wat mij betreft... En een verdiende staande ovatie :)

Afscheid salli was ook super mooi gedaan. Wij waren degene die zwaaide met met roze hello kitty zakdoekjes :+ (had even niets anders)