Veel nieuwe talenten bij Indoor KNHS-kampioenschappen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Veel nieuwe talenten bij Indoor KNHS-kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 13:02

www.knhs.nl

Arthur van Rooij KNHS-kampioen Z1 dressuur
Arthur van Rooij schreef gisteren het KNHS kampioenschap in de klasse Z1 op zijn naam. De ruiter klom van de tweede plaats naar de hoogste trede van het podium na de tweede proef. Van Rooij reed de bruine Zivone, een nakomeling van OO Seven die goed vertegenwoordigd was met nakomelingen in dit kampioenschap. Ook de nummer drie Boa Vista Do Bria, gereden door Dorien Hoppener, stamt van OO Seven. Op de tweede plaats eindigde Zinzi Aegten met Whipering Dream (v.Diamond Hit).

Dertig Z1-combinaties sloten vanavond het KNHS Indoorkampioenschap dressuur in de prachtige accommodatie van De Voornruiters af. De best acht reden aansluitend een spannende finale voor een nieuwe jury.

Arthur van Rooij verbeterde zijn tweede plaats (64,8) uit de eerste proef met de winnende tweede, waarmee de titel een feit was. Zilveren medaillewinnares Zinzi Aegten maakte een nog grotere opmars in het klassement. Ze kwam van de vierde plaats na de eerste proef. Dorien Hoppener ging moest haar gouden uitgangspositie omruilen voor het brons.

Uitslag KNHS Indoorkampioenschap dressuur paarden klasse Z1
1. Arthur van Rooij (Sint Michielsgestel), Zivone (v.OO Seven), 65,78
2. Zinzi Aegten (Bree, B), Whispering Dream (V.Diamond Hit), 64,85
3. Dorien Hoppener (Den Haag), Boa Vista Do Bria (v.OO Seven), 64,47

Tweede titel voor familie Jansen uit Wijchen
De familie Jansen uit Wijchen zal de KNHS Indoorkampioenschappen 2013 niet gauw vergeten. Vandaag was Francis Jansen ’s lands beste in het Z1, categorie D/E. Vorige week won haar jongere zus Lois met Bliksum de titel in het M1/M2, categorie B. Een mooie succes voor hun trainer Piet Thijssen. Romée van Paassen en de over veel uitstraling beschikkende Keulse Hoeve’s Zico wonnen het zilver, derde werd Eveline Bos en de palamino Liberty.

“Ik ben heel blij. Ik had het niet verwacht hier te winnen vandaag. Er was sterke concurrentie en ik had niet verwacht dat ik daar tegen op kon”, vertelt kampioene Francis op de rug van haar fraaie vos Hoppenhof’s James. Vorig jaar was ik met James kampioen Indoor in de klasse L2. Ik wil nu naar het Z2. Naast James rijd ik nog een dekhengst in het L1. James is nu 7 en heb ik vanaf het begin helemaal zelf opgeleid.” Vorige week was het voor haar zus Lois de laatste wedstrijd met haar pony Bliksum die verkocht is. “Deze is niet te koop hoor”, besluit Francis.

Uitslag KNHS Indoorkampioenschap pony’s klasse Z1, categorie D/E
1. Francis Jansen (Wijchen), Hoppenhof’s James (v.Woodrow Carlsberg), 67,84
2. Romée van Paassen (Rotterdam), Keulse Hoeve’s Zico (v.Rietheim’s Hilbert),
3. Eveline Bos (Weert), Liberty (v.Bokkesprong Czardas), 65,2

Tweede podiumplaats in een week voor Zoe Schipper
Vorige week behaalde Zoe Schipper een tweede plaats in het M1, categorie D/E. Vandaag reed ze voor de laatste keer met haar C-pony Amigo. Mooier dan met het KNHS Indoorkampioenschap in de klasse Z1/Z2 kon ze haar tijd met Amigo niet afsluiten. Kim van Hekken behaalde met Nimzikki de tweede plaats.

Zoe Schipper had haar handen vol aan Amigo in de ereronde. “Amigo gaat morgen naar zijn nieuwe eigenaar Mila, die hier vandaag ook is. Ik train met mijn pony’s bij Christa Larmoyeur. Elke dinsdag en de weken voor dit kampioenschap twee keer in de week. Ik ga nu verder met mijn D-pony en hoop van de zomer in het Z1 te rijden. Mijn doel is om me in het Rabo Talentenplan te rijden.

Uitslag KNHS Indoorkampioenschap pony’s klasse Z1/Z2, categorie C
1. Zoe Schipper (Nieuw-Buinen), Amigo, 66,58
2. Kim van Hekken (Steenbergen), Nimziki (v.Nobility), 63,85

Judith Werkman indoorkampioene in M2, D/E
De KNHS Indoorkampioenschappen in De Meern begonnen vanochtend met de pony’s in de dressuur klasse M2, categorie D/E. De titel ging de Drentse amazone Judith Werkman. Kimberly Pap volgde op precies drie procent op de tweede plaats. Joelle Bartels veroverde het brons.

Weer drie amazones op het podium tijdens de kampioenschappen in De Meern. Waarvan de 15-jarige winnares Judith Werkman een ruime voorsprong nam op haar concurrenten. Judith reed de zesjarige vos Brouwershaven’s Thomas. “Ik ben heel blij, dit had ik echt niet verwacht”, is de eerste reactie van Judith. “Ik was wel tevreden over mijn proef, maar het kan altijd beter. Normaal loopt Thomas buiten beter, dus dat het binnen nu goed ging is fijn. Mijn doel is nu om buiten Z met hem te starten.”

Uitslag KNHS Indoorkampioenschap pony’s klasse M2, categorie D/E
1. Judith Werkman (Eursinge), Brouwershaven’s Thomas (v.Hagelkruis Valentijn), 64,89
2. Kimberly Pap (Nunspeet), Ifar (v.Aester El Nino), 61,89
3. Joelle Bartels (Laag Zuthem), De Goede Ree’s Krack (v.Orchard Boginov), 61,67

Febe van Zwambagt en FS Coco Jambo beste Z2 ponycombinatie
Febe van Zwambagt won vanavond met FS Coco Jambo de KNHS Indoortitel klasse Z2, categorie D/E. De amazone uit Bergharen reed met haar prachtige Duits gefokte valkpony een proef van hoog niveau die beloond werd met een prachtige percentage van 74,27. Demy Kurstjens won het zilver met Ciske van de Beekerheide. Het brons in deze titanenstrijd ging naar Lisanne Zoutendijk met Champ of Class.

Febe won met haar 7-jarige ruin met 74,27%. "Ik had deze winst niet verwacht. Het is mijn eerste grote titel met Coco", vertelt Febe. Met haar pony FS Watson werd Febe afgelopen zomer kampioene op de Hippiade, maar voor het binnenrijden vond ze Coco meer geschikt. "Met Coco is de klik ook net iets beter. Coco was vandaag helemaal in vorm", zegt de 15-jarige Febe. "Gisteren bij de generale ging het bar slecht, maar bij het inrijden vandaag voelde het erg goed."

Febe zit in het A-kader en krijgt les van Nicolet van Leeuwen en Seth Bosman. Op de vraag waarom Febe een goede ruiter is antwoord ze: "Ik ben heel precies en kan rustig blijven." Ze wil graag de nieuwe Anky worden, maar haar eerste doel is het EK komende zomer in Italië.

Marije Tromp pakt tweede goud voor Noord Holland
Marije Tromp won vanavond in het Rabobank Hippisch Centrum in Utrecht de titel in het M1 met de zwarte Aq Stables Catosion. Zilver was er voor Annieta Klip-van de Laar met de prachtige Chinook, de volle broer van hengstencompetitiewinaar Desperado. Marjan van der Jagt legde beslag op de derde plaats met Jagers Axel.

Super blij is Marije Tromp met het behalen de winst in de M1 met de 6-jarige merrie Aq-Stables Catosion (v. Sir Donnerhall). “ Ze vond het allemaal heel spannend en tjdens de regiokampioenschappen was ze nog een beetje bang”, vertelt Marije. “Catosion is een heel sensibel paard en bij het losrijden was ze ook nog wat gespannen, maar in de ring ging ze voor me door het vuur! De draf voelde fantastisch en de zijgangen liepen goed” , vult Marije aan, na het rijden van de ereronde in het RABO Hippisch Centrum. Marije noemt de accommodatie van de Voornruiters super met een mooie bodem, mooi licht en fijn aangekleed. Marije is werkzaam bij de eigenaar van Catosion, Aq-stables en rijdt daar dagelijks zo’n 7 paarden. Ze rijdt Catosion vanaf haar 3e en reed ook de Ibop en de Pavo Cup met haar. Les krijgt ze van Imke Schellekens-Bartels.

"De meelevende fokkers van Catosion, familie van der Oord zal ook trots zijn” besluit Marije.

De jury noemt Catosion een prachtig paard met veel uitstraling en een mooi front. De aanleuning is nog een aandachtspunt en vanuit de galop mag de merrie net iets meer souplesse tonen. Dan mag ze net iets meer loslaten. Het drafgedeelte noemt de jury fantastisch. “Marije rijdt de merrie mooi bergop en heeft een blije uitstraling” Opvallend was ook de ‘bling bling’ aankleding die passend was omdat het niet teveel de aandacht trok.

De 2e prijs was voor Annieta Klip-Van De Laar met Chinook met 69,56%. “Een draf met zeer veel veer” noemt de jury over Chinook. “De galop was mooi groot, maar het paard mag in de wendingen nog iets meer gedragen blijven. Voor een 6-jarige en dus nog jong paard is dit wel normaal. Annieta had een mooie aanleuning en kan fantastisch mooi zitten. We hebben genoten van haar proef. Dit paard heeft veel potentie."

Marjan Van der Jagt werd met Jagers Axel 3e met 67,33%. Marjan reed een constante proef noemt de jury, met een stille aanleuning. Ze kreeg veel 7-ens, maar voor een 8 mag nog iets losser worden gereden met het neusje er iets meer uit. De hulpen zijn goed en het paard heeft goede gangen en kan zeker nog meer.

Uitslag KNHS Indoorkampioenschap dressuur klasse M1 paarden
1. Marije Tromp (Warmenhuizen), Aq Stables Catosion (v.Sir Donnerhall), 71,33
2. Annieta Klip-van der Laan (Rockanje), Chinook (v.Vivaldi), 69,56
3. Marjan van der Jagt (Spier), Jagers Axel (v.Florencio), 67,33

Britt Bos bij alle juryleden op 1
De nieuwe KNHS Indoorkampioene in de klasse L2 dressuur bij de paarden, Britt Bos, deed dat met veel overtuiging. Alle drie juryleden hadden haar dan ook op de eerste plaats. De 21-jarige Britt Bos behaalde met haar goede proef een percentage van 70,78. Dat was bijna 2,5 procent meer dan Ilse de Groot en de sterk dravende DJ Tiësto, die Ylona van Ginkel met Dashing achter zich liet.

“Super trots”, is de eerste reactie van winnares Britt Bos na de prijsuitreiking. “Dulong is pas vierenhalf. Ik heb hem zelf opgeleid vanaf driejarige leeftijd. Vandaag was het pas zijn vijfde wedstrijd, dus hij heeft het voortreffelijk gedaan. Heel gaaf dat hij dit al wint. Beter kon eigenlijk niet.”
Twaalf jaar geleden was Britt (21) al eensKNHS-kampioen met een C pony. “Daarna ook nog wel wt titels in de regio, maar dit is de eerste bij de paarden. Dulong (Westenwind x Rousseau) is gefokt bij Black Horse. “Hij is als jong paard bij mijn trainer Sander Marijnessen terecht gekomen. Daar heb ik hem gekocht. Hij is super lief enleert heer snel. Dulong pakt alles super aan. Hij vindt niets eng. Prijsuitreikingen loopt hij super zijn ererondje.”
“De laatste week heb ik meer proefgericht getraind, maar verder normaal getraind”, vertelt de Noordhollandse amazone uit Krommenie. “Dulong bleef er super aan trekken. Hij vond het een beetje spannend in spannend in de hal, maar daardoor bleef hij wel super lopen. Ik hoefde niets aan zijn houding te doen. Ik moest gewoon goed de oefeningen rijden en dat is denk ik wel gelukt.

Juryvoorzitter Ellen van den Berg blikt met een goed gevoel terug op het L2-kampioenschap: “Ik vond het een leuke rubriek met een goed niveau met leuke jonge paarden, veel vijfjarigen.” In de top lagen de punten wat hoger dan in het M2. Van den Berg heeft daar wel een verklaring voor:” In het L2 kunnen de paarden wat lekkerder door lopen. En met goed bewegende paarden en ruiters die er goed op zitten dan kun je wel wat punten kwijt.”
Over winnares Britt Bos, die bij alle juryleden op de eerste plaats stond, zegt de juryvoorzitter: “Zeer correct voorgesteld. Britt reed haar paard lekker voorwaarts. Ze heeft een paard dat goed stapt en galoppeert.”

Uitslag KNHS Indoorkampioenschap dressuur klasse L2 paarden
1. Britt Bos (Krommenie), Dulong (v.Westenwind), 70,78
2. Ilse de Groot (Pynacker), DJ Tiësto (v.Ziësto), 68,33
3. Ylona van Ginkel (Kesteren), Dashing (v.Hotline), 68,11

koenborias

Re: Veel nieuwe talenten bij Indoor KNHS-kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:57

Ze blijven verrassen!

druifjes

Re: Veel nieuwe talenten bij Indoor KNHS-kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 07:40

Leuk stukje van ons ! :D