Minder kwalificatiekansen OS voor Noord- en Zuid-Amerika

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Minder kwalificatiekansen OS voor Noord- en Zuid-Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 15:15

www.bokt.nl / ww.dressage-news.com

Naast aanpassingen in het dressuur en eventingteam voor de Olympische Spelen 2016 blijkt nu dat er ook een voorstel op tafel ligt om de kwalificatierondes aan te scherpen. Omdat Brazilië de Spelen organiseert zijn zij verzekerd van een teamplaats. De overige landen in Noord-, Centraal- en Zuid-Amerika, die eerder ook via de Pan American Games (Pan Ams) een kwalificatie kunnen behalen, zien dat aantal krimpen naar slechts 1 kwalificatie voor een land (via de Pan Ams).

Daarmee zijn het aantal kwalificatiemomenten beperkt tot de volgende opties:Tijdens de Wereldruiterspelen (WEG) 2014 in de top drie eindigen, eerste worden in de Pan Ams 2015 of via individuele kwalificaties voldoende kwalificaties binnenhalen (minimaal drie stuks) om op deze manier een team te kunnen vormen.

Omdat Brazilië (Zuid-Amerika) automatisch al meedoet, zag het dressuurcomité de FEI zich genoodzaakt om de kwalificatie mogelijkheden tijdens de Pan Ams te beperken.

Op de Amerikaanse continenten zijn ze niet blij met dit voorstel. Het zou de Europeanen bevoordelen en de Amerikanen benadelen. De top drie tijdens de WEG is verzekerd van een plaats, de top drie van Noordwest, Zuidwest, Centraal en Oost Europa en Centraal Azië mogen gaan als zij niet al een plaats hebben veroverd via de WEG. Als Centraal en Oost Europa en Centraal Azië geen plaats kunnen krijgen, dan gaat deze plaats naar een Europees land.

Van Afrika en het Midden-Oosten, Zuidoost Azie en Australië en Nieuw-Zeeland gaat het beste team van de WEG door en nog een ander team via overige kwalificatiewedstrijden. In Noord- en Zuid-Amerika zijn ze bang dat in het ergste geval er, naast Brazilië, maar één ander land uit beiden Amerika’s mee kunnen doen.

Over dit voorstel zal volgende maand worden gestemd in Zwitserland.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:22

:\

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:33

NÒG minder kwalificatiekansen OS voor Noord- en Zuid-Amerika was ook een toepasselijke titel geweest.
Latijns Amerika alleen al omvat 26 landen, en dan heb je nog de grote landen USA en Canada.
Denk dat niet veel mensen weten dat zelfs wanneer er in Zuid-Amerika meerdere ruiters aan de kwalificatie eis voor de OS voldoen er toch maar eentje namens alle landen afgevaardigd mag worden. (Weet niet of Midden Amerika hierbij gerekend wordt.)

Daarnaast, de PANAM games voor OS selectie zijn op PSG niveau... :')
Komt nog bij, wanneer je eenmaal GP gestart heb je niet meer teruggeplaatst mag worden naar PSG om je (als team) te kwalificeren, en als je wel een kans maakt op individuele afvaardiging dan moet je toch GP gaan starten wetende dat je met dat paard tijdens en daarna nooit meer aan de PANAM games mee mag doen. Daarom blijven de meeste ruiters bewust in de PSG hangen, en gelijk hebben ze. Met alle gevolgen van dien.
Daarom reed dat meisje uit Brazilie in Hong Kong op een 'wit paard' (Samba), en de tweede keer in Londen op een 'bruin paard' (Pastor). Want met de witte mocht ze niet meer aan de PANAM meedoen, dus om weer te kunnen kwalificeren is er een ander paard nodig. Alsof dergelijke paarden voor het oprapen liggen. Is toch zonde dat niet met hetzelfde paard dit doorgezet kon worden? Ze was 16 jaar oud tijdens haar eerste OS, 4 jaar later had ze een veel sterkere proef kunnen laten zien. Maar er wordt van landen verwacht die al weinig dressuurcultuur hebben dat er elke 4 jaar een hele nieuwe kudde aan GP paarden briesend klaarstaat. In Europa mag je netzolang met hetzelfde paard een poging wagen tot hij met pensioen is. Dan bouw je ook wat op aan ervaring en finetuning.

FEI website: "The primary mission of the FEI is to advance the orderly growth of equestrian sport worldwide by promoting, regulating and administering humane and sportsmanlike international competition in the traditional equestrian disciplines” - FEI Mission Statement."

Nu bestaat er kans dat (buiten Brazilië) namens heel Noord, Midden en Zuid Amerika er maar 1 landenteam mee mag doen.
_O- Laat gewoon verder niemand meedoen en verdeel alle plaatsen over de top 4 Europese landen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:05

Ik kan me je reactie voorstellen, en ook dat ze in Zuid Amerika het graag anders zouden willen.
MAAR aan de andere kant, als je zo graag op wereldniveau wilt acteren, dan wordt het tijd om gewoon de PANAM games op Grand Prix niveau te verrijden en te zorgen dat je ruiters dus leren op het hoogste niveau al die wedstrijden te rijden, dan hebben ze straks ook meer combinaties die daadwerkelijk het niveau aankunnen, want oefening baart nog altijd kunst. Dus de hand in eigen boezem steken en eens kijken wat je zelf als land of continent kan doen om de sport op een hoger niveau te krijgen (op Olympisch niveau) is misschien wel iets wat gestimuleerd wordt door dit soort maatregelen, in dat opzicht kan het ook een motiverende werking hebben. Soort "stok achter de deur" zeg maar.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:25

horseyfries schreef:
gewoon de PANAM games op Grand Prix niveau te verrijden

Gewoon? Dat het op PSG level is, is geen keuze van de 'Amerika´s'. Als het aan de landelijke federatie lag was het allang op GP niveau. Zijn zat petities geweest, ook vanuit de VS.
Helaas beslist de Braziliaanse bond daar niet over. Er wordt al zolang geprobeerd om het op GP niveau te krijgen!!!

Ik haalde dat voorbeeld aan omdat er geschreven werd dat de kwalificatie eis voor de OS op PSG niveau verreden wordt. En dat is vreemd, en uit je antwoord maak ik voorzichtig op dat jij dat ook niet bevorderlijk vindt. Zijn we het daarover eens. Dat dit iets is wat 'de eigen schuld' is van deze landen daarover verschillen we van mening. Want deze regel is niet door deze landen ingevoerd, die zijn daar met uitzonderingen daargelaten, ook niet blij mee.
Ik vraag me namelijk af hoe je (FEI) tot zo´n beslissing komt om juist een wedstrijd die op dàt niveau gereden wordt te selecteren als kwalificatie wedstrijd.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:35

Met andere woorden: Alleen als de FEI het goedkeurd dan wordt de PANAM ook op GP niveau gereden. Voor 2015 in Toronto wordt er dacht ik een proef gedaan met deels PSG en deels GP deelnemers.
Sommige landen willen echter dat het op PSG blijft. O.a. Brazilie en VS willen dat het GP wordt.

horseyfries

Re: Minder kwalificatiekansen OS voor Noord- en Zuid-Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:26

Het is volgens mij niet de FEI die zegt dat de PANAM games op PstG niveau verreden moet worden, maar dat is een beslissing van de deelnemende landen en de organisatie. Misschien dat dit het zetje geeft wat nodig is om hen zover te krijgen een meerderheid te krijgen voor GP niveau, en dat is in mijn ogen een positief iets. Over "eigen schuld" heb ik het niet, maar soms is er wel eens een schokeffect nodig om mensen die aan het oude vasthouden ervan te overtuigen dat er vernieuwing nodig is, en dit zou dat effect kunnen hebben bij de organisatie van de PANAM Games.
Ik denk dat de FEI niet veel anders kon op het moment dat er geen enkel ander kampioenschap is waar alle landen aan deelnemen uit dat continent, en dat het dus kiezen is uit twee kwaden, en hebben ze idd voor de ontwikkeling van de sport gekozen voor deze optie.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:04

Hoop inderdaad dat er veranderingen mogelijk zijn die op het grootste deel van noord/middden/zuid Amerika een positieve invloed heeft.

Ze zouden best eens serieus kunnen kijken naar de problemen dat je bij kans op een kwalificatie elke vier jaar een ander paard klaar moet hebben staan, een kwalificatie voor een OS op PSG level verreden wordt, omdat Europese landen een wegstreepresultaat willen andere landen maar helemaal niet meer moeten komen, en dat er namens een heel continent sowieso maar 1 ruiter afgevaardigd mag worden ook al zijn er meer combinaties die aan de volledige OS kwalificatie eis voldoen.
Zou misschien mogelijk zijn, ik schiet ook maar wat, dat ze een team maken namens Zuid Amerika. Een paar landen samen kan vast een redelijk team samenstellen wat een beter aansluitend niveau heeft. En bij meer kans op deelname motiveert dat vast.
Misschien andere kwalificatie eisen stellen. Met 4 ruiters indivueel x aantaal keer 64% of hoger scoren op GP wedstrijden, en het land wat gemiddeld het hoogste scoort mag een team afvaardigen, en laat de Panam dan op PSG niveau zodat meer landen daaraan mee kunnen doen.

Nouja, zullen ongetwijfeld allerlei ideeën zijn wat de sport in andere landen in een stroomversnelling kan brengen en naar hoger niveau kan tillen, maar veranderingen in de paardensport duren altijd heel lang. Niet alleen hier. Lijkt me iets universeels. :) Het enige doel wat ik eigenlijk had met mijn stukje is dat veel mensen niet weten hoe het in andere landen geregeld is, en tijdens de OS klagen dat het niveau zo beroerd is en er maar zo weinig mensen buiten Europa zich gekwalificeerd hebben.
Is toch zonde dat Luiza op 16 jarige leeftijd met haar paard aan de OS meedeed en daarna met datzelfde paard zich niet meer via de panam mag kwalificeren. Deze regel is wereldwijd niet 'gelijk', en daar zou eens goed naar gekeken moeten worden.

Wat ze hier dan wel weer hebben is dat paardensport, incl dressuur, een mannensport is. :j

horseyfries

Re: Minder kwalificatiekansen OS voor Noord- en Zuid-Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:20

Ik vind het een goed plan, maar denk dat het moeilijk is om te zetten in praktijk omdat de algemene Olympische regels hiervoor gelden, en dan is Noord Amerika nog altijd één "land" en Zuid Amerika een heleboel verschillende landen. Dat heeft zijn voor- en zijn nadelen nu éénmaal, als ze straks de boel wel wat hebben opgekrikt van niveau kunnen ze wel voor ieder afzonderlijk land een team sturen, terwijl Noord Amerika maar één team kan maken.
Lijkt me trouwens niet zo moeilijk om PanAm games bijv. te organiseren in een gedeelte Pst G en een gedeelte GP, en zo niet het één uit te sluiten en toch het ander te stimuleren.