Vandaag gaat de KWPN-fokhengst Bakboord HBC van de HBC-stal en Jan Poppen ons land verlaten. Hij gaat een box betrekken in de stallen van vierspanrijder Marek Koval in Senec in Slowakije. De handel kwam tot stand via Marcel Leusink. HBC-stal medewerker Harry van Middelaar licht toe: ” Er kwam vraag naar Bakboord. Nou, toen hebben wij de afweging gemaakt tussen beschikbaar houden voor de fokkerij hier of ingaan op het aanbod. Kijk, Bakboord dekte eigenlijk maar weinig merries hoewel hij naar mijn idee heel goed paste op bijvoorbeeld Patijn-merries of andere veel Hackneybloed voerende merries. Hij komt namelijk uit een klassiek gefokte merrielijn en voert weinig Hackneybloed. Maar de fokker beslist. Daar komt bij dat wij weer jonge hengsten hebben die deel gaan nemen aan het verrichtingsonderzoek of aangeboden worden op de herkansing. Mede daardoor kwam wij tot de beslissing om in te gaan op het aanbod.”
De in 2006 geboren vos Bakboord HBC is een zoon van de keurhengst Larix uit Nuwalda II (ster van Harald x Guwalda van Allegro). Bakboord is een telg uit de Nuwalda-lijn. Als driejarige bood de combinatie HBC-stal/J. Poppen de hengst aan op de hengstenkeuring en werd Bakboord in ’s-Hertogenbosch kampioen. In 2009 werd hij in het stamboek ingeschreven. Van hem staan 49 veulens geregistreerd maar de lichting van dit jaar komt daar dan nog bij. Vorig jaar dekte de hengst 12 merries. Zijn zoon Franko (uit Anca keur van Unieko) was in 2010 nationaal veulenkampioen. Bakboord HBC heeft 68 winstpunten op zijn naam staan.
Via een Hongaarse relatie kwam Marcel Leusink in contact met Koval. Leusink: “Koval wilde gaan mennen met tuigpaarden. Hij had de vossen Candor (v.Reflex M) en Calvin (v.Torino) al bij mij gekocht. In Hongarije had Koval ook al een jonge Saffraan gekocht en nu wilde hij dus een vierde goed passende vos. Nou, Bakboord paste heel goed en met deze vossen gaat hij nu een vierspan formeren. Bakboord blijft wel hengst, misschien dat Koval hem daar ook gaat inzetten als dekhengst.”
Het tuigpaard zal wel blijven bestaan, ondanks de verkoop van enkele belangrijke hengsten. Het puur Gelders gefokte tuigpaard is al weggefokt c.q. uitgestorven.
Er zitten er zat in Amerika inmiddels. Enkele uit mijn hoofd; Uromast, Gelviro, Jonker, Vaandrager, Baanbreker, Waldemar
Tja, de hackney. Beetje dubbel. Het snelle en flitsende is wel iets wat mij aanspreekt. De kleine, smalle paardjes die tuigpaarden steeds vaker worden niet echt...