Vastgelopen Merel Blom weer veilig thuis [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Vastgelopen Merel Blom weer veilig thuis [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 11:30

http://www.bokt.nl

De Nederlandse Merel Blom, die gisteren vast zat op de Franse autosnelweg was niet alleen in Nederland trending topic, ook de Britse Horse and Hound nam contact op met de eventingamazone en vroeg naar de laatste stand van zaken. Het was haar eigen tweet met verzoek om hulp die er uiteindelijk voor zorgde dat ze die kreeg, evenals veel media aandacht.

In Nederland was het vastzitten van Merel Blom onderwerp van gesprek op paardenforum Bokt.nl. Het nieuws van de gestrande amazone die vanuit Portugal op weg was naar huis werd opgepikt door onder andere Hart van Nederland, die er een kort nieuwsitem van maakte. NOS berichtte omstreeks het middaguur reeds al dat de amazone weer onderweg naar huis is. In gesprek met de NOS zei de amazone, die toen al 33 uur vast had gezeten: "Ongelofelijk hè, een beetje Middeleeuwenachtig. We zijn zondagavond vertrokken, maar na twaalf uur boven Parijs gestrand. We hadden hulpdiensten verwacht zoals je in Nederland zou hebben, maar in Frankrijk werkt het toch iets anders. Geen hulp, geen informatie."

Eergisteren had Blom en haar drie medepassagiers nog voer en water voor één dag. Gisteren raakte dat op. "Ik had dit echt niet zien aankomen. 's Nachts viel de accu uit. Het was -7, maar het voelde kouder. De paarden stonden in het donker en hadden dorst en honger." Uitzicht op hulp was er niet. "Het leger kwam wel langs, maar richting Parijs. Het duurde eindeloos."

Uiteindelijk heeft de amazone haar brommer van de vrachtwagen gehaald en is ze over de snelweg op zoek naar hulp gegaan. Bij een kippenboer kreeg ze stro en water voor de paarden. Ook wierp haar oproep via twitter zijn vruchten af. "Sportpaarden moeten bewegen, anders worden ze ziek. Mensen met een stal in de buurt kwamen speciaal naar ons toe om met de paarden te wandelen."

Via twitter gaf Blom nog aan dat ze sneeuw aan het smelten waren voor de paarden.

In gesprek met de Britse Horse and Hound zei Blom dat er circa 30 mensen waren die wilden helpen, maar aangezien de vrachtwagen in het midden van de autoroute stond kon haast niemand iets doen. “Maar terwijl we ’s ochtends met de paarden aan het wandelen waren, in en uit de vrachtwagen op een bevroren autoweg, waren er een aantal Franse mensen die ons wilde helpen. Dat was geweldig. Blom gaf aan dat ze geshockt was dat de Franse overheid weinig tot niks deed. Een kippenboer zorgde voor hooi en stro, hij reed het tot aan de snelweg voor mij.”

In gesprek met Horse and Hound was de amazone nog onderweg. “Ik heb echt slaap nodig, maar als ik thuis kom, gaan de paarden direct naar de dierenarts, zodat zij de komende 48 uur onder controle staan.”

Blom was ’s middags nog op de Radio 2 te horen. Toen reed ze net Nederland binnen. “Wat een opluchting.”

Niet alleen Merel Blom stond vast, ook de Nederlandse Althea Bleekman, die in Groot-Brittannië woont zat in Frankrijk vast. Zij had vijf paarden bij zich. Bleekman had het geluk wel iemand met paardenstallen te treffen waar haar paarden konden overnachten. Springruiter Harrie Smolders was ook afgereist naar Portugal, ook hij stond vast in de file en heeft ook hulp gekregen.

Inmiddels is Merel Blom weer thuis. ‘Yes Yes, na een trip van 61 uur, waarvan 33 uur stilstaan op de Franse A1, eindelijk thuis. De paarden zijn echt blij dat ze weer in hun eigen stal staan. Ik ben blij veilig thuis te zijn. Iedereen enorm bedankt voor de support, de hulp het retweten en alles! Dat heeft ons enorm geholpen. Goed om te weten dat zoveel mensen willen helpen.”

Bekijk hier de video van Hart van Nederland.
Foto van verkeer dat op dat moment zeven uur vaststond
Foto thuiskomst

Verwant artikel
[VN] Merel Blom al enkele uren vast op Franse snelweg

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Vastgelopen Merel Blom weer veilig thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:53

Ik vond het tof om te zien hoe mensen te hulp schoten :). Fijn dat ze weer thuis is, hopen dat de paarden geen opdonder hebben gehad.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:57

OMG, ik moet er niet aan denken zeg ,met de paarden vast te zitten in een vreemd land. Gelukkig is ze terug.
Hopen dat de paarden de komende 48 uur goed door komen.

Solvej

Re: Vastgelopen Merel Blom weer veilig thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:16

Pffff ik word al bijna emotioneel van het filmpje, wat ontzettend heftig zeg!!!! Gelukkig zijn ze nu veilig thuis!! Geweldig dat die boer te hulp is geschoten!!!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:32

nou gelukkig maar weer!

AmyII

Re: Vastgelopen Merel Blom weer veilig thuis [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:13

Wat supergoed dat ze weer thuis is :j. Ook ik werd emotioneel bij het zien van het filmpje, het zal je toch maar gebeuren.. :oo

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:52

de paarden zijn dus wel uit de vrachtwagen gehaald op de snelweg?

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:09

pfff diep respect! ik vind 1 uurtje file al vreselijk laat staan dit... _/-\o_

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:31

en zij heeft dat nog een vrachtwagen je zou daar dus maar staan met je trailer waar je paard dus nog minder ruimte heeft zonder connecties om te bellen :O
wat een hel zeg

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:56

Top dat alle ruiters hulp kregen voor hun paarden!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:57

Solvej schreef:
Pffff ik word al bijna emotioneel van het filmpje, wat ontzettend heftig zeg!!!! Gelukkig zijn ze nu veilig thuis!! Geweldig dat die boer te hulp is geschoten!!!

je bent niet de enigste, ik krijg er ook tranen van..

Wat onzettend goed van die kippenboer dat die hooi en stro en water is komen brengen. En niet te vergeten al die mensen die met die paarden hebben gewandeld. Hoop dat het goed met ze gaat..

En ook met de andere 2 nederlanders die vast stonden. O.a. Harrie Smolders met 4 paarden