Nieuw Haflinger Stamboek opgericht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nieuw Haflinger Stamboek opgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 08:24

http://www.nhps.nl/ / Editie Paardenkrant 13 maart 2013 / http://www.bokt.nl

De nieuwe vereniging, met als naam Nederlands Haflinger Paarden Stamboek (NHPS), is op 28 februari 2013 opgericht en notarieel vastgelegd. Het initiatief hiervoor is genomen door een groep fokkers, die zich niet langer kon vinden in het gevoerde beleid van het stamboek, waarbij de Haflingers zijn ondergebracht.

Het NHPS heeft zich tot doel gesteld de belangen van de Haflingerfokkers en -gebruikers te behartigen, waarbij het de nadruk legt op een open cultuur, met duidelijke inspraak voor de leden. Initiatiefnemers zijn Hetty Doeze Jager (voorzitter), Truus Grevers (secretaris), Linda Peeters (penningmeester), Ella Willemsen, Jan Oonk, John Aarts, Wim Grevers, Nel Oolman, Bob Schouten en Sjraar Peeters.

Het NHPS streeft ernaar de fokkerij van de Haflingers op een hoger peil te brengen. Het zal de registratie gaan verzorgen van veulens en o.a. jaarlingbeoordelingen en stamboekopnames verzorgen. Ook dit jaar al zullen er, afhankelijk van de toestroom van leden, een aantal keuringen worden georganiseerd, met internationaal erkende juryleden. Hierbij wordt ondersteuning vanuit Tirol verleend.
Daarnaast zullen er ook wedstrijden komen, zowel voor onder het zadel, als aangespannen en zal het NHPS ook de recreant niet vergeten. Eventuele samenwerking op dit gebied met andere partijen moet nog verder worden uitgewerkt.

Afgelopen weekend heeft een deel van de groep in Zwitserland een internationaal seminar bijgewoond, waar de aanmelding van het NHPS bij het Haflinger Pferdezuchtverband Tirol een feit werd. Bij deze organisatie wordt de registratie van de paarden ondergebracht. Tevens is het lidmaatschap van de nieuwe overkoepelende wereldvereniging, de HWZSV, bekrachtigd.

Reden genoeg voor het NHPS om nu naar buiten te treden. "We gaan vol vertrouwen van start, met een nu nog kleine groep. Iedereen, die zich bij ons wil aansluiten, is van harte welkom", aldus voorzitter Hetty Doeze Jager, die de laatste tijd is benaderd door vele geïnteresseerde Haflingerfokkers en -gebruikers, die zich grote zorgen maken over de toekomst van de Haflingers in Nederland. "We vertrouwen erop, deze mensen een goed alternatief te kunnen bieden"

Voormalige voorzitter van de Haflinger hengstencommissie Jan Oonk liet eind vorig jaar in gesprek met De Paardenkrant al weten dat er een afspitsing van de KVTH dreigde. Als de meerderheid van trekpaardafgevaardigden zou bijven heersen over de minderheid van Haflingerleden, zou dat niet zonder gevolgen blijven.

Al langere tijd heerst onvrede onder Haflingerleden van de Koninklijke Vereniging het Nederlandse Trekpaard en de Haflinger (KVTH).
Veel liefhebbers van het Haflingerpaard hebben niet het gevoel dat ze baas zijn in eigen huis en dat ze worden overvleugeld door een meerderheid van trekpaardleden. Vorig jaar september kwam de onvrede tot een uitbarsting toen het KVTH -bestuur de Haflinger hengstenkeuringscommissie passeerde naar aanleiding van de afstammelingenkeuring van de hengst Anthony van de Wortel. De reguliere afstammelingenkeuring op 8 september leidde tot afkeuring van de hengst. Op 19 oktober verkreeg Anthony alsnog zijn goedkeuring.

"We gaan vol vertrouwen van start, met een nu nog kleine groep", aldus voorzitter Hetty Doeze Jager. "Iedereen die zich bij ons wil aansluiten is van harte welkom. We vertrouwen erop deze mensen een goed alternatief te kunnen bieden."

Het bestuur van de KVTH wilde niet reageren op het feit dat er nu een concurrerend stamboek is ontstaan. "Net als in het verleden blijft het bestuur op het standpunt staan om niet via de pers te reageren."

Lante

Re: Nieuw Haflinger Stamboek opgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 08:32

Ik vond het altijd al een rare constructie om twee zo verschillende rassen samen te 'besturen' met één bestuur... Als ik nog een haflinger had, dan stapte ik snel over.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 08:48

Maar ze blijven dus naast elkaarbestaan? Niet alle halflinger mensen zijn in de nieuwe vereniging meegegaan? Dat lijkt me erg gecompliceerd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:03

Er is idd een nieuw stamboek naast het bestaande stamboek opgericht. 6 april is een infodag van het nieuwe stamboek en dan hopen wij als haflinger eigenaaren duidelijk te krijgen wat nu verder.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:30

o god ze gaan de tinkers achterna. Wij hebben 4 stamboeken, wahahha

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:45

Dat is ook niet wenselijk. :+

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:40

ik begrijp volledig dat haflingers en trekpaarden elk een eigen volwaardig stamboek horen te hebben, en dat beide rassen niet samen horen te zitten. Maar als er dan verschillende stamboeken voor 1 ras naast elkaar gaan werken, zoals bij de tinkers, naja dat vind ik toch maar niets. Schep een beetje duidelijkheid, zou ik zo zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:48

Ik denk dat dit een mooi begin is en ik denk dat er uiteindelijk een hoop mensen overstappen. Dat de haflingers en trekpaarden ieders een eigen stamboek krijgen zou wel een mooi iets zijn IMO. Heb dat nooit zo goed gesnapt eigenlijk. Totaal offtopic maar Hetty is een vrouw om van te houden (maar ook Frans haar man) Zo begaan als zij met dit ras zijn, dat verdient een dikke pluim!!

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:03

heb zelf een haflinger voor de recreatie en ga dit even volgen. willen ze het ras meer voor de sport door fokken of toch ook het klassieke type behouden. gaan ze ook de al bestaande leden benaderen voor een evtuele overstap of hoe gaan ze dit aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:15

Ik denk dat het fokdoel gelijk zal zijn aan oostenrijk dus een moderne haflinger net als kvth doet.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:17

hoop dat ze dat ook kijken binnen het stamboek om het klassieke type te behouden. want als je je oor te luisteren legt hoor je ook veel mensen die naar het oude type trekken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:22

kinel schreef:
heb zelf een haflinger voor de recreatie en ga dit even volgen. willen ze het ras meer voor de sport door fokken of toch ook het klassieke type behouden. gaan ze ook de al bestaande leden benaderen voor een evtuele overstap of hoe gaan ze dit aanpakken.

Mag toch hopen dat beide types gefokt gaan worden of iets er tussen in. Mijn haflinger is nu 22 en was op zijn 3e een moderne haflinger, nu is hij een ouderwetse haflinger.
Vind het zo jammer dat elk ras tegenwoordig zonodig het woordje sport ervoor wilt hebben, ze super slank willen en gelijk boven de 1.50. Daar gaat zo'n ras aan kapot.

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:23

ben het volledig met je eens cowgirl.

marguerite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:33

hopelijk nog wel de ouderwetse type,want ik heb nu een mooie barokke[ouderwetse] haflinger die nog steeds de show steelt overal en nog mooier kan lopen als de sport uitvoering en ik wil heus na hem nog een haflinger kopen maar echt niet zo slank sport atleet zonder bles hahahaha,hij heeft 6 jaar geleden 1 ste premie gehaald en de jaren erna was hij te ouderwets

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:28

Ik was deze zomer in Oostenrijk en ook op bezoek bij een haflingerfokker met o.a. goedgekeurde dekhengsten en merries met veulens. Niet zo modern als je ze hier ziet gelukkig. Dus dat kan nog best eens mee gaan vallen :)

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:14

Ik ben wel benieuwd naar de info dag. Ik neem aan dat hier ook een samenvatting op bokt van komt te staan?

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:46

Die infodag ben ik idd ook wel benieuwd naar. Ik ga eens informatie opzoeken :)

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:51

ben erg benieuwt heb een 3 jarige waarmee ik dit jaar na de keuring had willen gaan en nu weet ik dus even niet welk stamboek

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:57

Waren het niet trekpaarden/haflingers en friezen bij elkaar? Dus 3 rassen?

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:59

Akhal_Teke schreef:
Waren het niet trekpaarden/haflingers en friezen bij elkaar? Dus 3 rassen?

Neehoor, het zijn Haflingers en Trekpaarden, voor Friezen heb je het KFPS. :)

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:36

Dit ga ik even volgen. Wij zijn jaren geleden al uit onvrede weggegaan bij het KVTH Stamboek.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:48

Ik heb ook een Haf ruin voor recreatie, ingeschreven bij het oude clubje.
Ben verder geen lid maar wil de Haf wel op mijn naam laten registreren.
Volg dit ook even om te kijken waarbij ik dan straks terecht kan.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:00

Wel interresant, ga dit ook even volgen heb ook een haflinger(merrie).Met haar rijd ik recreatiefwestern.
Ben ook al jaren niet meer lid van het KVTH.
Ben wel met haar naar de keuring geweest, en ook 1e premie behaald toen (2004).
Daarna ook niet meer naar keuringen geweest, omdat het ze het type haf van mij toch niet meer willen zien.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:05

Zo, ik ben benieuwd wat er van gaat worden. Hopelijk wordt inderdaad de ouderwetse Haflinger meer teruggehaald. Die Haflingers van tegenwoordig zijn net Arabieren in Haflingervacht. Als je dan zo graag een sportpony wilt, neem dan een anders ras. Neemt niet weg dat Haflingers ook heel goed de sport in kunnen, veelzijdig als ze zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:18

Ik gok niet dat ze het fokdoel bij gaan stellen naar ouderwetse haf. Maar we komen 6 april vast een hoop te weten!