IB: Emotie en topsport op de 46ste editie van Indoor Brabant

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

IB: Emotie en topsport op de 46ste editie van Indoor Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 22:11

* Bokt

Afbeelding
Anky en Salinero.
foto: http://www.sjoert.com

Morgen begint de 46ste editie van Indoor Brabant. Voor de dressuur- en springruiters zal dit de laatste kans zijn om zich te kwalificeren voor de wereldbekerfinale, die eind april in het Zweedse Gothenburg gehouden wordt. Het belooft een emotioneel weekend te worden, op donderdag en zaterdag zal afscheid genomen worden van Salinero (v. Salieri), het paard waarmee Anky van Grunsven meerdere zeges behaalde.

Dressuur
De FEI Reem Acra World Cup, die zaterdagmiddag op het programma staat, is voor de dressuurruiters het hoogtepunt. Deelnemers uit elf verschillende landen nemen deel en de meeste aandacht zal uitgaan naar de winnares van de finale vorig jaar, Adelinde Cornelissen. Zij zal met haar paard Jerich Parzival (v. Jazz) een gloednieuwe kür gaan rijden. Deze heet ‘Tribute To My Red Knight’ en moet het publiek het gevoel geven dat de combinatie zich in een ridderverhaal bevindt.

Adelinde is als titelverdedigster al zeker van een deelname aan de finale, maar ook van Edward Gal, die met Glock’s Undercover nu vijfde staat, wordt verwacht dat hij zich zal kwalificeren. Marlies van Baalen en Imke Schellekens-Bartels staan nu 12de en 13de. In de finale is plek voor drie ruiters per land en daarvan komen er negen uit West-Europa. Marlies van Baalen staat nu dertien plaatsen lager dan de Duitse Isabell Werth, dus dat lijkt niet zo’n makkelijke opgave.

De laatste kwalificatiewedstrijd voor de wereldbekerfinale van het springen, de Rolex FEI World Cup, staat zondagmiddag op het programma. De Nederlandse springruiters zullen alles op alles moeten zetten om naar de finale te mogen. Van de West-Europese League mogen er achttien naar de finale. Marc Houtzager staat op een 16e plaats met 41 punten, Gerco Schröder, Jeroen Dubbeldam en Maikel van der Vleuten staan op de plaatsen 19, 20 en 21 en zullen er in de laatste wedstrijd alles uit moeten trekken. Houtzager zal deelnemen met Sterrehof’s Opium, waarmee hij vorig jaar de Grote Prijs van ‘s Hertogenbosch won. Gerco Schröder zadelt New Orleans en Van der Vleuten jr. neemt naast twee andere paarden ook VDL Groep Verdi mee naar de Brabanthallen.

Springen
Naast deze ruiters reizen ook Jur Vrieling met VDL Bubalu, Albert Zoer met Sam, Eric van der Vleuten met Wan Architect, Harrie Smolders, Piet en Joep Raijmakers, Jody van Gerwen en Suzanne Tepper af.
Afbeelding
Schroder & Eurocommerce California
Foto: http://www.sjoert.com

De concurrentie liegt er niet om. Uit Duitsland komen Ludger Beerbaum en Marco Kutscher, maar ook Marcus Ehning en Christian Ahlmann reizen af. Vanuit Ierland komen Jessica Kürten en Denis Lynch, en Scott Brash en Tina Fletcher komen uit voor Groot-Brittanië. Andere deelnemers zijn Olympisch kampioen Steve Guerdat met zijn paard Nino des Buissonnets en Pius Schwizer (Zwitserland). De Zweedse Pius Malin Bayard-Johnsson en Rolf-Göran Bengtsson kunnen ook beiden nog twee punten gebruiken voor de finale.

Salinero
Anky won van 2003 tot 2012 met Salinero alles wat er te winnen viel. Ze werden Nederlands Kampioen in 2003, 2005 en 2007 en werden in 2012 tweede. Ze wonnen de wereldbekerfinales van 2004 in Düsseldorf, 2005 in Las Vegas, 2006 in Amsterdam en in 2008 op Indoor Brabant. Op het EK in Hagen in 2005 wonnen ze met het team zilver en behaalden ze individueel goud. Ze veroverden twee jaar later in La Mandria teamgoud en individueel goud in de Kür en wonnen ze in de GP Special het zilver. Ook in 2009 maakten ze in Windsor deel uit van het goud-winnende dressuurteam en behaalden ze in de kür individueel brons. In Aken maakten ze in 2006 deel uit van het zilver-winnende team, veroverden ze individueel zilver in de GP Special en won ze met grote overtuiging het goud in de Kür. Tijdens de Olympische Spelen van 2004 wonnen ze in de Kür indivudeel goud en dat herhaalden ze in 2008 in Hong Kong. Ook daar haalden ze team-zilver.

Vanwege deze lijst met indrukwekkende prestaties wordt van Salinero zowel op donderdagavond als op zaterdagmiddag groots afscheid genomen.

Naast dit alles is er ook tijd voor de bekendmaking van het Rabobank Talententeam, de indrukwekkende Indoor Derby op zaterdagavond en het ponyspringen op zondagochtend.

Klik hier voor het programma van Indoor Brabant

Verwante artikelen:
[VN] IB: Madeleine Witte-Vrees en Wynton ook nieuwe Kür
[VN] IB: Anky en Salinero 'briljante' dressuurcombinatie
[VN] Paard Salinero nog steeds ongeëvenaard
[VN] Nederland 1 en 2 besteden aandacht aan afscheid Salinero
[VN] Première nieuwe Kür Adelinde Cornelissen tijdens IB [video]
[VN] IB: Anky en Salinero 'briljante' dressuurcombinatie
[VN] Imke bereidt zich voor op Indoor Brabant

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:22

heb er zoveel zin in :D! ik ben zaterdag van de partij :D
Laatst bijgewerkt door Miesemuisje op 13-03-13 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Re: IB: Emotie en topsport op de 46ste editie van Indoor Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:28

Ik ook :D

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:06

krijgen we hier ook dagelijks verslag van op bokt :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 23:29

Ketaki schreef:
krijgen we hier ook dagelijks verslag van op bokt :)

Dat is wel de bedoeling :j

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 05:07

Ik ga vrijdag avond heen.

Heb kaarten gewonnen via een prijsvraag.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 08:57

toch wel jammer dat ik uiteindelijk heb besloten dit jaar niet te gaan. ben er al 3 x achter elkaar geweest en het blijft een ontzettend gaaf evenement.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 08:59

is IB ook ergens te volgen grateloos op internet?

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:36

heb er super veel zin in, ik ben er zaterdag ochtend en middag samen met een vriendin :D

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:52

Ik ben zaterdagavond weer van de partij. Ik neem mijn fototoestel mee, wil toch weer eens wat plaatjes schieten van de derby.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:55

Ladybird schreef:

Dat hoop ik wel.. Ik weet nog dat het vorig jaar uitgezonden zou worden op de NOS maar toen gooide Geert Wilders z'n kont tegen de krib en werd die zendtijd aan politiek besteed omdat het kabinet toen viel :=

De NOS gaat iig om 4 uur een stukje over Salinero uitzenden, maar ik denk dat dat een stukkie van 5 minuten is :Z Vrees dat je het alleen kunt zien als je flink in de buidel tast bij FEI tv.

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:24

Ik ben zaterdag ook van de partij, heb er super veel zin in!

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:44

Ik ga zaterdag! Ben er nog nooit geweest dus erg benieuwd :-)
Heb er veel zin in!!

Clairexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:10

ik ben ook van de partij op zaterdag! heb er zin in.

Desireetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:24

Wou naar de springfinale op zondag,maar helaas in januari al uitverkocht. Wat wil je met zo'n topwedstrijd. Ga zeker kijken op televisie! Word genieten!

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:56

Heb er ook verschrikkelijk veel zin in! :) Ben er zaterdag ochtend en middag

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:56

kun je de kaarten voor zondagmorgen daar ook terplekke kopen of moet dat perse online???

vessuvius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:01

Aranel schreef:
Ladybird schreef:

Dat hoop ik wel.. Ik weet nog dat het vorig jaar uitgezonden zou worden op de NOS maar toen gooide Geert Wilders z'n kont tegen de krib en werd die zendtijd aan politiek besteed omdat het kabinet toen viel :=

De NOS gaat iig om 4 uur een stukje over Salinero uitzenden, maar ik denk dat dat een stukkie van 5 minuten is :Z Vrees dat je het alleen kunt zien als je flink in de buidel tast bij FEI tv.

je kan via de Fei ook per dag betalen das rond de 5,- lees ik

op tv vrij15 maart 22.00 – 22.50 uur, Ned 2 Portret Anky & Salinero, afscheid Salinero zat16 maart 16.00 – 17.50 ned 1

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:24

ik ga zondag de hele dag *\o/*
super veel zin in , ik ga de 1e keer dus ben benieuwd

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:25

Aranel schreef:
Ladybird schreef:

je kan via de Fei ook per dag betalen das rond de 5,- lees ik

op tv vrij15 maart 22.00 – 22.50 uur, Ned 2 Portret Anky & Salinero, afscheid Salinero zat16 maart 16.00 – 17.50 ned 1[/quote]
op welke zender is dit , of Fei of.....

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:28

Ik ben zondag er de hele dag! Weet iemand of er ook ergens de complete deelnemerslijst staat?
Of dat de hengst Warrant meedoet? :o

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 16:39

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:22

weet iemand waar het live te volgen is? Vorig jaar had ik het helemaal gevolgd via internet ergens tegen betaling van 5 euro per dag geloof ik, ben alleen vergeten waar...

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:38

fei.tv?

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:24

Sjoert schreef:
fei.tv?

ja had ook al gevonden maar daar wordt alleen de dressuur zaterdag en springen zondag uitgezonden voor zover ik kan zien? wordt het ergens anders live uitgezonden?