Schadevergoeding van 40.000 euro voor Britse eventingamazone

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Schadevergoeding van 40.000 euro voor Britse eventingamazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 14:40

www.bokt.nl

Een Britse amazone deed in 2008 mee aan een eventingclinic in Newton, Notss, Groot-Brittannië. Het paard was nog vrij onervaren in het parcours. Volgens de eiser, Rachel Wallace, moest ze van de instructie een hindernis nemen van de verkeerde kant. Het paard kwam ten val en brak zijn nek.

Wonderwel herstelde het paard en heeft inmiddels met een andere ruiter op het laagste niveau een wedstrijd gereden.

Wallace kreeg buiten de rechtbank om een schadevergoeding van ruim 40.000 euro (35.000 GBP). In gesprek met de Britse Horse and Hound zegt ze: “Ik had de hindernis eerder gesprongen, maar het voelde niet goed aan. Ik probeerde beter aan te rijden, maar het ging verkeerd. Het paard probeerde over de bovenkant te springen, omdat het op een heg leek. Aan de andere kant stond echter een paal.”

De instructrice, die de clinic ook had georganiseerd, zeg tegen het blad: “Dit is de eerste keer in 25 jaar dat iemand mij voor de rechter sleept. Als je 1.500 mensen per jaar traint, valt er altijd wel iemand af. Dan is er altijd wel iemand die je aanklaagt.”

Over het specifieke ongeluk: ”De hindernis had wel een rode en een witte vlag voor hunterwedstrijden, maar de hindernis was prima te springen van beide kanten.”

Waarom er besloten is om buiten de rechtbank te schikken voor een dergelijk bedrag wordt niet bekend gemaakt in het artikel.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:46

Die instructrice reed toch niet op het paard. Ze heeft nog altijd zelf de teugels in handen en had ze zelf kunnen stoppen. Ze maakt vervolgens, na een goede sprong, zélf de keus om alsnog te springen. Dat dit dan fout gaat, is een bitter feit. Waarom dan zoveel geld? Wellicht om de onkosten en verlies van het paard op te vangen?

smurffie

Re: Schadevergoeding van 40.000 euro voor Britse eventingamazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:48

Ik vindt de ruiter zelf toch echt altijd nog verantwoordelijk.
Als mijn instructeur wil dat ik iets spring waar ik over twijfel doe ik het ook niet.

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:51

Ik vind dat de ruiter hier heel makkelijk geld krijgt.
Ze heeft zelf de teugels in handen en als je iets niet wilt, dan neem ik aan dat de instructrice je niet kan dwingen.

_Cher

Ze geeft zelf al aan dat het niet goed voelde. ik snap niet waarom ze hem dan toch gesprongen heeft.
Ik vind dat het haar eigen verantwoordelijkheid is en niet die van de instructrice.

Evelijn

Instructrice is wel verantwoordelijk... daarom is het ook voor instructrice belangrijk om een papiertje te hebben (ivm verzekering). Als je iets opdraagt aan een ruiter om te doen... dan mag de ruiter ervan uitgaan dat dat mogelijk is en veilig.
Zo heb ik wel eens instructeur die inviel voor ander gewaarschuwd voor een manegepaard die soms wat feller uit de hoek kon komen (als in lelijk bokken) Inval instructeur riep: "Pak hem maar aan, hij doet toch niks" Tja en dat was gewoon niet waar... en daar is hij dan verantwoordelijk voor mocht de ruiter dan ten val komen.

Dat er geschikt is voor zoveel geld...tja dat weet ik ook niet. Zal wel heel duur paard zijn geweest.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:53

Evelijn schreef:
Instructrice is wel verantwoordelijk... daarom is het ook voor instructrice belangrijk om een papiertje te hebben (ivm verzekering). Als je iets opdraagt aan een ruiter om te doen... dan mag de ruiter ervan uitgaan dat dat mogelijk is en veilig.

Als ik het niet vertrouw, dan doe ik het niet. Vaak zat tijdens springles gestopt hoor. Terwijl de instructeur zei dat mijn paard het makkelijk kon; ik zit er ook nog op!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:01

Dat is ook alleen maar verstandig van je Caesar... maar je instructeur is wel verantwoordelijk als hij jou iets laat doen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:16

Verhaal heeft 2 kanten, instructeur heeft niet voor niks een verzekering en moet weten wat wel niet kan. Vanuit de ruiter het is een sport met risico's voor zowel ruiter en paard

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:13

Als instructrice denk je nu wel twee keer na voordat je zegt: "tik hem maar even aan met het zweepje"

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:37

Er zijn ruiters die zichzelf onderschatten, die iets niet doen, terwijl ze het makkelijk kunnen.
Maar zo zijn er ook die zichzelf overschatten en dan stomme dingen doen.

Aan de instructeur om beide types toch in goede banen te leiden.

Nu zeg ik niet dat er in dit geval sprake is van overmoed, door zowel amazone als instructrice is de situatie onderschat, alleen is de instructrice in dit geval verantwoordelijk.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:53

Evelijn schreef:
Zo heb ik wel eens instructeur die inviel voor ander gewaarschuwd voor een manegepaard die soms wat feller uit de hoek kon komen (als in lelijk bokken) Inval instructeur riep: "Pak hem maar aan, hij doet toch niks" Tja en dat was gewoon niet waar... en daar is hij dan verantwoordelijk voor mocht de ruiter dan ten val komen.

Dat er geschikt is voor zoveel geld...tja dat weet ik ook niet. Zal wel heel duur paard zijn geweest.

Dit heeft niks met het ORUN-papiertje te maken. Het papiertje is alleen een voorwaarde om een verzekering aan te vragen. Als je wel je papiertje hebt maar geen verzekering aanvraagd, en iemand klaagt je aan, kun je bloeden voor de rest van je leven. Dit is terug te vinden in 6:170 van het Burgelijk Wetboek.

Jij bent verantwoordelijk voor jouw eigen paard, les of geen les. Iemand die gediplomeerd is, is niet automatisch verzekerd. Alleen in het geval dat je op een manege lest ligt het anders en is de manege eigenaar van het paard. En dan kan de ruiter, de manege aansprakelijk stellen.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 13-03-13 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:56

dan heeft het dus wel iets met papiertje te maken... want zonder krijg je die verzekering zeker niet.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 15:58

Evelijn schreef:
dan heeft het dus wel iets met papiertje te maken... want zonder krijg je die verzekering zeker niet.

Ja maar dan moet je wel zelf die verzekering aanvragen anders ben je niet verzekerd. Maar als eigenaar van je paard, ben jezelf verantwoordelijk voor je paard.

Maar een groot misverstand is dat mensen denken dat iemand met een papiertje, ook gelijk verzekerd is, maar dat is niet automatisch zo. Mijn instructrice heeft wel een papiertje maar heeft zich niet laten verzekeren.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 13-03-13 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:00

Evelijn schreef:

Iedereen die op een paard klimt zou toch zelf het vermogen moeten hebben om na te kunnen denken en fatsoenlijke beslissingen te kunnen nemen.
Lekker makkelijk om klakkeloos een opdracht van een ander uit te voeren zonder na te denken en dan achteraf te gaan zeuren.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:03

Ik raad ook niemand aan om klakkeloos je instructeur te volgen... maar een instructeur is wel verantwoordelijk.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:05

Evelijn schreef:
Ik raad ook niemand aan om klakkeloos je instructeur te volgen... maar een instructeur is wel verantwoordelijk.

Nee, je blijft nog altijd verantwoordelijk voor je eigen doen en laten op jou paard. Zie artikel 6:170 van het Burgelijk Wetboek. ;)
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 13-03-13 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:11

maar net zij je dat de instructeur moest bloeden en verwees je naar hetzelfde wetboek nummer????

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:13

Evelijn schreef:

Dat heeft desbetreffende persoon in dit verhaal dus wel gedaan.
Die had al geen goed gevoel bij de sprong en heeft hem toch genomen. Dat is dus niet zelf nadenken, maar klakkeloos een ander volgen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:13

Evelijn schreef:
maar net zij je dat de instructeur moest bloeden en verwees je naar hetzelfde wetboek nummer????

Ja als je niet verzekerd ben maar wel een papiertje hebt. In hele uitzonderlijke gevallen kan de instructeur gedeeltelijk aansprakelijk zijn (een beginnende ruiter over een oxer van 1,50 laten springen) maar in 99,9% ben jij verantwoordelijk voor je paard en je doen en laten.

Daarmee doelde ik op verzekering-technisch. Het maakt niks uit of jij van een gediplomeerd of een ongediplomeerd iemand les hebt, behalve als die gediplomeerde lesgever een verzekering heeft afgesloten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:19

Gaat er niet vooral om dat je deels moet kunnen vertrouwen op je instructeur... en dat beide ruiter en instructeur verantwoordelijk zijn voor eigen handelen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:24

Evelijn schreef:
Gaat er niet vooral om dat je deels moet kunnen vertrouwen op je instructeur... en dat beide ruiter en instructeur verantwoordelijk zijn voor eigen handelen.

Ben ik met je eens maar juridisch ligt dat dus qua verhouding 99,9% verantwoordelijkheid ruiter en 0,01% verantwoordelijk instructeur, dan wel of geen papiertje, dan wel of geen verzekering.

Ben wel benieuwd waarom er buiten de rechtbank geschikt is.