EASP stamboek selecteert 15 hengsten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

EASP stamboek selecteert 15 hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 11:12

www.easpstamboek.nl / www.bokt.nl

Op de hengstenkeuring van het EASP in het Paardensportcentrum Eehzerwold te Steenwijk kregen zaterdag 9 maart 15 hengsten het groene licht. Bij het ERS sportpaard werden 6 en bij de ERS Arabo-Friesians 5 hengsten ingeschreven. Bij de EPS (D en E) sportpony’s kregen 4 hengsten het dekbrevet.

Bij de sporthengsten mochten zich uiteindelijk zeven hengsten opstellen. Het EASP streeft naar veelzijdige sportpaarden en sportpony’s en dat betekent dat alle hengsten ook vrij moeten springen. De jury was zeer content met de kwaliteit die in het bijzonder op het harde werd gedemonstreerd. Zeer lichtvoetig en met veel ruimte en balans wisten de geselecteerde hengsten zich op het harde te bewegen. Met 59 punten werd als eerste de driejarige Plutarchis (Perfectum x Cassini I) van fokker/eigenaar K. de Lange te Steenbergen opgesteld. Deze hengst staat zeer goed in het evenwichtmodel en heeft daarbij buitengewoon goede harmonische verhoudingen. Dat kwam in de tactmatige en lichtvoetige bewegingen zeer goed tot uitdrukking. Hij toont een ruim en goed gebalanceerd zweefmoment en komt daarbij goed van de grond. Met een pijpomvang van 22 cm. heeft hij niet alleen een fors fundament maar ook veel kwaliteit. Voor het springen kreeg hij een 8.5.

Plutarchis (Perfectum x Cassini I)
Als tweede werd de massale en robuuste Phaeton B (Pronto x Lorenzo W) gefokt door T.A. Bakker en in eigendom van S. de Leeuw te Neerijnen geplaatst. Phaeton staat over veel bodem en is een zeer werkwillige hengst die met veel levenslust zijn rondjes bij het vrijbewegen en het vrij- springen demonstreerde. Van vaderszijde komt hij, net als Plutarchus uit de Shagya-Araberlijn van Paris ShA. Deze machtige en sympathieke hengst heeft een borstomvang van 203 cm en een pijpomvang van 22.5 cm. In de beweging worden zijn klassieke lijnen mooi rond en hij zou daarbij nog iets meer in de achterhand moeten dalen. Bij het springen bracht hij de voorbenen goed en snel naar de hals toe.

Phaeton B (Pronto x Lorenzo W)
De Oldenburgs gefokte hengst Sultan (Schumacher x Fidertanz) van A. Raamsman te Haarle mocht zich met 53.5 punten als derde opstellen. De Shagya-Arabische genen komen in zijn ras en adel alsmede in het evenwichtsmodel goed tot uitdrukking. En dat model resulteert ook in de ruime en lichtvoetige bewegingen die hij telkens met veel veerkracht en een groot zweefmoment toonde. Zijn pedigree verraadt een laatrijpe hengst en dat is eerder een voor- dan een nadeel. Om nog beter te kunnen taxeren, zou hij bij het springen de hals nog iets meer opgericht mogen houden.

Sultan (Schumacher x Fidertanz)
Verder mocht zich opstellen een zoon van Contador x Karandasj van M.J.H. Schothorst te Rossum. Deze klassiek gelijnde hengst is harmonisch gebouwd en toonde bij het springen veel talent. Daarna volgde Diamant (Diarado x Voltaire) van fokker G.J. Ernst en eigenaar R. H. Borghuis te Weerselo. Deze hengst met zijn fraaie front en diepe romp toont veel vermogen bij het springen. Dat gold ook voor de hekkensluiter Vermelo (Vingino x Up to Date) van Stal Krijthe te Ter Aard. Deze hengst voert aan vaders- en aan moederszijde ettelijke keren het bloed van Ramzes x in zijn pedigree. Daar komen de Arabische genen van Fax I en via Farn nog een keer bij en dat betekent steevast laatrijp en veel springtalent.

Nu de Friezen met een sterke inteeltproblematiek kampen, winnen de Arabo-Friesians sterk aan populariteit. Dat komt niet alleen omdat ze vrij van de inteeltgevolgen zijn maar ook omdat ze het, ondanks de kleine populatie, in de sport in verschillende disciplines zo uitzonderlijk goed doen. In de marathons kunnen ze zich meten met elk ras en in de dressuur tonen ze een meer dan gewone aanleg. Maar ook bij het vrij- springen blijken ze uit het goede hout gesneden te zijn. En we moeten ons ook niet verbazen als er eerdaags een Arabo-Friesian bij de eventing of endurance een partijtje vooraan mee gaat blazen. Opvallend is ook dat de Arabo-Friesians een veel minder sterk geheld kruis hebben en veel beter in het evenwichtmodel staan dan de moderne Friezen. Daardoor stuwen ze veel minder dan de reguliere Friezen en komen ze veel beter tot dragen.

En dat laatste demonstreerde Gharib Liberator (Bling Blings Fantasy x Ras) van Jan Driessen te Maaseik (B) als geen ander. Terecht kreeg voor zijn type een 8.5 maar ook voor de bouw en harmonie. Voor zijn bewegingen scoorde hij 2 keer een 8 en voor de draf zelfs een 9. Bij het vrijspringen is hij nog wat gehaast en onervaren maar aan techniek en talent ontbreekt het hem zeker niet. Zijn type voldoet buitengewoon goed aan de eisen die het EASP aan een veelzijdig sportpaard stelt. Met zijn fraai gewelfde front en mooi hooggelegen boeggewricht was hij in staat om de achterhand te laten dalen. Dat resulteerde weer in een goed gebalanceerde, sterke draf die hij onverminderd en zichtbaar onvermoeid demonstreerde.

Gharib Liberator (Bling Blings Fantasy x Ras)
Zilke van Weltevreden (Dark Ynte x Melle) en Borke v/d Schepersdijk (Yk Dark Danilo x Ritse) bezetten de 2e en 3e plaats. Ze zijn beide in eigendom van H.G. Wilgen uit Duitsland die deze hengsten reeds succesvol in de marathons uitbrengt en het komende weekend een grote demonstratie op de Equitana te Essen (D) geeft. De beide hengsten kenden bij uitstek “het klappen van de zweep”. Op het moment dat de zweep ook maar even werd gelicht, zetten ze zonder enige paniek aan en demonstreerden ze een werk- en levenslust die in de marathons onontbeerlijk zijn. Beide hengsten staan goed in het evenwichtsmodel en toonden goedgedragen bewegingen met de gewenste knieactie.

Zilke van Weltevreden (Dark Ynte x Melle)
Op de 4e en 5e plaats eindigden respectievelijk Hamid Maestoso van Interalpha te Maaseik (B) en Dark Ilyas (Dark Leas x Fetse) van Stal Groot Prooyen VOF te Middelburg.

Bij de goedgekeurde EPS-sportpony’s was de uniformiteit opvallend groot en daarmee krijgt het fundament van deze fokkerij steeds meer diepgang. De EPS sportpony’s worden bij het EASP conform de wedstrijdindeling van de KNHS opgedeeld in een D- en E- categorie. Eigenlijk is het jammer dat de KNHS zich bij de FEI niet sterk maakt om ook voor de E-pony’s internationale kampioenschappen uit te schrijven. Met name nu de kinderen steeds groter worden en er toch nogal wat stamboeken zijn waarvan de fokproducten tot de E-categorie behoren. Met de huidige teruggang zou dit ook voor de KNHS en de FEI een welkome uitbreiding kunnen zijn en voor de grotere kinderen een mogelijkheid om ook op Europees niveau mee te kunnen doen.

De beeldschone Wester Aikema’s Donar (Hagelkruis Valentijn x Aester Nino) van JK Stables te Tolbert vertegenwoordigt bij uitstek het fokdoel van het EASP. Zijn croupe zou nog iets minder geheld mogen zijn. Maar op alle onderdelen scoorde hij een gemiddeld een 8.2 en dat is niet alleen uitzonderlijk goed maar bevestigt ook zijn veelzijdige talent. Opvallend was ook het buitengewone goede karakter dat deze ponyhengsten demonstreerden. Bij de veterinaire keuring stonden ze broederlijk naast elkaar en wachten ze aan de hand van kinderen keurig hun beurt af.

Wester Aikema’s Donar (Hagelkruis Valentijn x Aester Nino)
Bij de D-pony’s mocht zich als eerste de robuuste Princeton v.d. Beekerheide (Prince van de Kiboets x Neptune van de Beekerheide) van VOF te Maasbree opstellen. Deze sympathieke hengst toont veel diepte en harmonie, een zeer goedgestelde achterhand en dito bewegingen. Ook hij scoorde meer dan een 8 gemiddeld en daarmee wordt zijn veelzijdige aanleg bevestigd.

Princeton v.d. Beekerheide (Prince van de Kiboets x Neptune van de Beekerheide)
Ook de fraaie voshengst Neyo van de Beekerheide (Neptune van de Beekerheide x Isarco) verkreeg met 56.5 punten terecht een goedkeuring.

Neyo van de Beekerheide (Neptune van de Beekerheide x Isarco)
Die goedkeuring was er ook voor de laatrijpe en nog jeugdig aandoende Oscar van de Beekerheide (Orchid Floris x Isarco) van VOF Beekerheide te Maasbree.
Show

De vorig jaar goedgekeurde King Stayerhof’s Jango (Kosmo van Orchid x Jacobspeels Rocky) van H. H. Dibbits te Horssen en gereden door Geesje Jansen maakte zijn verwachtingen die hij vorig jaar aan de hand toonde onder het zadel volledig waar. Met veel tact en ritme liet deze zwarte parel onder het zadel zien dat een paard, mits goed en klassiek gereden, gaat zoals het staat.

King Stayerhof’s Jango (Kosmo van Orchid x Jacobspeels Rocky) toont hier het voorgeschreven zweefmoment.

Foto’s

Nimber

Re: EASP stamboek selecteert 15 hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:33

Alike gefeliciteerd met je eerste ggk hengst!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:52

Sammie schreef:
Met 59 punten werd als eerste de driejarige Plutarchis (Perfectum x Cassini I) van fokker/eigenaar K. de Lange te Steenbergen opgesteld.

Wij van Wc-eend adviseren... Wc-eend :+

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:43

Precies VValar :)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:48

VValar schreef:
Sammie schreef:
Met 59 punten werd als eerste de driejarige Plutarchis (Perfectum x Cassini I) van fokker/eigenaar K. de Lange te Steenbergen opgesteld.

:o _/-\o_

Zijn alle hengsten aangewezen?

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:52

Gezien de foto's kan elke hengst met 4 benen bij dit stamboek goedgekeurd worden.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:10

nee niet allemaal ( heel uniek haha) geloof dat er 18 waren en er zijn er 15 goedgekeurd.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:12

Ja The Stig dat heb jij heel goed.
Er zitten soms best leuke gebruikspaarden tussen, maar om die nou goed te keuren als hengst?
Sommigen zijn mooi, maar zodra ze gaan bewegen of laat staan springen dan zouden ze eigenlijk af moeten vallen en sommigen zijn qua exterieur niet de beste maar dan valt de beweging e.d. nog mee.
Meeste van deze paarden komen op een "reguliere" keuring niet zo heel ver vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 18:35

Het is niet mijn smaak :n , maar hoera denk ik dan? :')

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:30

Blacksmurf schreef:
Meeste van deze paarden komen op een "reguliere" keuring niet zo heel ver vrees ik.

En toch zie ik ook 2 hengsten voorbij komen die voorheen ggk waren bij een ander stamboek...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:01

één vd criteria is toch opwaartse romp :=
Afbeelding
Afbeelding

marcs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:24

Staat de voorzitter van het EASP nu zijn eigen paard te keuren? :oo

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:26

VValar schreef:
Sammie schreef:

_/-\o_

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 23:44

Ik vind die schimmel een heel eng dier om te zien, vraag me af waar die op goed gekeurd is.
Op de draf foto ligt zijn kogel haast op de grond.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 08:27

Ik vraag me dus echt af wie er bij deze hengsten gaat dekken. Ik zie geen enkel aansprekend vaderdier. Daarnaats vraag ik mij af of sommige eigenaren deze keuring wel serieus nemen. Rijpaarden die niet ingevlecht zijn en die vos waar je trianghel op de ribben kunt spelen (totaal niet in keuringsconditie).

Ik zie of hoor ook nooit wat van de EASP hengsten in de sport.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 08:30

Afbeelding
inderdaad ..dit is toch een hengstenkeuring onwaardig ..zoiets stuur je toch op het voorterrein naar huis als je ietwat aanzien hebt als jury of bestuur ??

vind deze rug trouwens ook maar bedenkelijk om op de fokkerij los te laten :o
Afbeelding

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 09:42

Welke 2 zijn bij een ander stamboek goedgekeurd? Ik heb mij daar verder niet in verdiept. En ook bij andere stamboeken kunnen de meningen natuurlijk verdeeld zijn. :)
Heb alleen de afgelopen 3 jaar de paarden van dit stamboek voorbij zien komen. Zijn inderdaad echt niet allemaal vaderdieren. Sommigen zullen leuke gebruikspaarden zijn/kunnen worden maar zie ze inderdaad niet als vaderdier. Ja en die vos die was echt erg, gewoon zielig. Snap dat ook niet.
En ja de voorzitter heeft een behoorlijke vinger in de pap....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 10:18

Princeton en Neyo van de beekerheide waren bij het NRPS GGK... (zijn pony's)

juliomariner schreef:
Ik vraag me dus echt af wie er bij deze hengsten gaat dekken. Ik zie geen enkel aansprekend vaderdier.

Ik :')
Met deze hengst;
https://picasaweb.google.com/116653043035526008016/March102013/#5853764509494096850
Vader zat in het kadar springen en is nu verkocht naar het buitenland. Moederlijn is dezelfde moederlijn als een andere nrps hengst (First Stayerhof's Ramzi H) die zz springen liep en die erg goede nakomelingen gaf, maar nu helaas is verkocht naar het buitenland... Ik heb 2 veulens van ramzi bij mijn keurmerrie gehad en beide zijn erg aansprekend (1ste plek nationale keuring en 3de plek nationale keuring). Toen ik 2 jaar geleden hoorde van de hengstenhouder dat ie deze afstamming in de wei had lopen was ik op papier al geintereseerd... Toen heb ik het dier op stand bekeken en los zien bewegen toen die net "rauw" uit de wei kwam. Toen hij daarna zowel klinisch als rontgen goed bleek te zijn en de myotonie test ook goed was heb ik mijn definitieve keuze gemaakt :) Ik zoek ontzettend veel op van hengsten en weet hoe mijn merrie fokt en daardoor denk ik dat dit een ontzettend goed veulen kan worden :o

Die vos is idd totaal geen reclame! Ik zou zo'n dier niet eens in die toestand durven voor te stellen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:27

Blacksmurf schreef:
En ja de voorzitter heeft een behoorlijke vinger in de pap....

Die voorzitter (karel de Lange) heeft op Horses ook al berichten laten verdwijnen zag ik.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:42

Dit is een 'stamboek' wat in mijn ogen de naam 'stamboek' niet zou mogen dragen. Vreemd sekte-achtig clubje met twijfelachtige paarden. Ik heb een paard nog liever zonder papier dan met AESP papier. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 11:48

Omg wat een paarden zeg :oo Zo kan je elke hengst wel goedkeuren!!!
Bijv deze, is toch echt niet mooi in model als je t mij vraagt?! Iets met overbouwd ofzo...
Afbeelding

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:05

Achter arabier, voor fries :D
En nee, hier zitten geen echte vader dieren tussen. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:15

aikon schreef:
Achter arabier, voor fries :D
En nee, hier zitten geen echte vader dieren tussen. :n

Haha idd, de achterkant lijkt alleen iets hoger :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:15

Sizzle schreef:
Ik vind die schimmel een heel eng dier om te zien, vraag me af waar die op goed gekeurd is.
Op de draf foto ligt zijn kogel haast op de grond.

Idd :')

Afbeelding

Ziet er uit de ogen van een leek toch niet goed uit ? Of ben ik zo onnozel?