Ook in Groot-Brittannië wormmiddelen op recept

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Ook in Groot-Brittannië wormmiddelen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 15:03

www.bokt.nl

De Britse dierenartsenorganisatie BVA heeft voorgesteld om de wormmiddelen voortaan alleen op recept uit te gaan geven. Voorheen mocht een gekwalificeerd persoon (SQP) of een dierenarts het middel voorschrijven. De BVA wil dit beperken tot enkel de dierenarts. Reden hiervoor is dat er bij wormen een groeiende resistentie is te vinden.

Waar wij in Nederland er al enige tijd aan gewend zijn dat wormmiddelen alleen via recept van de dierenarts is te verkrijgen, zijn ze in Groot-Brittannië erg ontzet over dit nieuws. Volgens tegenstanders zullen de kosten stijgen, waardoor sommige eigenaren wellicht helemaal geen wormmiddelen meer zullen gebruiken.

In Groot-Brittannië zijn ongeveer 5.000 SQP’s te vinden, zij zijn bijvoorbeeld werkzaam in dierenspeciaalzaken. Zij hebben niet dezelfde opleiding gehad als een dierenarts en daarom wil de BVA de uitgifte beperken. Volgens parasietenexperts is het zomaar voorschrijven van de wormmiddel door SQP’s een van de redenen voor de groeiende resistentie.

BVA voorzitter Peter Jones tegen Horse and hound: “ Resistentie is een groot probleem dat we aan moeten pakken. Dit soort middelen moeten we alleen voor laten schrijven door een dierenarts, die de paarden kent. De dierenarts maakt zijn beslissing op basis van een goede diagnose.”

De British Equestrian Trade Association (BETA) was echter verrast door het voorstel en vindt het een stap achterwaarts. Een woordvoerder: “Als dit doorgaat, moeten ruim 450.000 paardeneigenaren advies van een dierenarts in gaan schakelen. Hierdoor komen er consultantkosten bij. Er zullen mensen zijn die daarom maar geen dierenarts laten komen.” Maar BETA-voorzitter Keith Chandler zag ook een voordeel: “Het gebruik van wormmiddelen deels aan banden leggen, zal de wetenschappers tijd geven om nieuwe of andere wormmiddelen te ontwikkelen.”

Bijkomend gevolg is dat de kans bestaat dat je in Nederland geen wormmiddelen meer kan bestellen via Britse websites.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 16:42

Denken ze echt dat hier in Nederland wel iedereen zijn paarden ontwormt nu het alleen via de DA kan ?
Ik hoor van genoeg mensen dat echt op het ogenblik het minimum aan preventieve zorg gegeven wordt, sinds overal een BTW van 21% op zit bij de dierenartsen.

Marion71

Re: Ook in Groot-Brittannië wormmiddelen op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 16:51

Medicijnen is 6%. En daar komt bij als het betalen van die 2% extra zo'n probleem is, gaat er imo al iets niet goed. Besparen op prventie is altijd dom en kost per saldo meer. Kan men beter besparen op de brandstof want daarmee valt echt iets te verdienen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 16:59

Aaaaah nee, wanneer willen ze dat in laten gaan???? Dan ga ik snel nog wat bestellen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:23

Suzanne F. schreef:
Aaaaah nee, wanneer willen ze dat in laten gaan???? Dan ga ik snel nog wat bestellen.

ik ook !
en anders...is duitsland nog een optie ?

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:31

Ierland nog...

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 02:21

proudmama schreef:
Denken ze echt dat hier in Nederland wel iedereen zijn paarden ontwormt nu het alleen via de DA kan ?
Ik hoor van genoeg mensen dat echt op het ogenblik het minimum aan preventieve zorg gegeven wordt, sinds overal een BTW van 21% op zit bij de dierenartsen.

Laat nu juist dat preventieve gebruik een van de redenen zijn!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 09:24

ptiteblue schreef:
Ierland nog...

Volgens mij is Ierland onderdeel van Groot-Brittannië.

Edit: Opgezocht, alleen Noord-Ierland.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:26

Had een paar weken geleden een bestelling gedaan maar niet voor het najaar/winter. Dus ga ik ook snel bestellen. Je spaart zowiezo velen euro's uit desondanks de verzendkosten!

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:14

Op welke site bestellen jullie nog? Vertrouwbaar? Dan zou ik ook een stokje doen denk ik.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:42

Preventief NA wormonderzoek natuurlijk wat je WEL op een rekening met 21% komt....