Wederom schuur manege op Texel uitgebrand [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Wederom schuur manege op Texel uitgebrand [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 12:55

http://www.rtvnh.nl

Een schuur van manege Kikkert aan het Oude Dijkje in De Koog op Texel is zaterdagavond helemaal afgebrand.

De brand brak rond 20.30 uur uit en de schuur stond in korte tijd in lichtelaaie. In de schuur stonden op het moment van de brand vijf paarden, maar die konden op tijd in veiligheid worden gebracht. De brandweer zette een extra brandweervoertuig in om vliegvuur, dat bij harde wind ontstaat, te bestrijden. Van de twee woonhuizen op het terrein werd er één enige tijd ontruimd. Rond 23.00 uur was de brand geblust.

Dezelfde manege is ongeveer vier jaar terug rond de kerst ook helemaal afbrand en daarna weer herbouwd. Toen was de vermoedelijke oorzaak kortsluiting in de kerstverlichting. De oorzaak van de brand van zaterdagavond is nog niet bekend.

Niet zover van de nu getroffen manege brandde half januari ook al een schuur van boerderij Hoogvliet af. Daar konden toen ternauwernood 200 schapen en 50 koeien worden gered.

Foto's + video

riona

Re: Wederom schuur manege op Texel uitgebrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:04

200 schepen??

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:06

riona schreef:
200 schepen??

:') Schapen denk ik.

Bah wat naar -O- Heb daar vaak een ritje gemaakt!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:34

Ik denk dat dat nummer 1 nachtmerrie van elke paarden/koeien/schapen/varkens houder is... gelukkig konden de dieren naar buiten maar wederom de boel opbouwen etc.. Lijkt mij toch nu wel verdacht ..3 keer brand in een schuur op dichte afstand? Is dat nog toeval?

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:41

De schuur van boederij Hoogvliet is niet afgebrand, daar is een stukje van afgebrand, een opslag van gereedschap etc., maar dat was al erg genoeg. De dieren stonden in deel van de schuur hier achter. Bij Kikkert is het een schuur die gebruikt werd om 's winters wat manegelessen in te geven, en er was hooi en stro etc. in opgeslagen. Vier jaar geleden is de schuur niet afgebrand, maar is er wel brand geweest, in 1999 is de schuur wel helemaal afgebrand, en dat is toen veroorzaak door kerstverlichting.
(ik zit tussen Hoogvliet en Kikkert in, dus ben redelijk op de hoogte, beiden schuren staan hemelsbreed misschien een km uit elkaar).
Bij de brand zaterdagavond was er echt gevaar voor een paar woningen aan de overkant van de weg, ivm vliegvuur. De brandweer heeft de schuur uit laten branden, en is zondag ook nog wezen nablussen (man zit bij de plaatselijke brandweer)

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 18:30

Jammer dat het nieuws niet nouwkeurig wordt overgenomen er stonden geen paarden in de schuur wel in de nabijheid van de schuur.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:16

texelse schreef:
De schuur van boederij Hoogvliet is niet afgebrand, daar is een stukje van afgebrand, een opslag van gereedschap etc., maar dat was al erg genoeg. De dieren stonden in deel van de schuur hier achter. Bij Kikkert is het een schuur die gebruikt werd om 's winters wat manegelessen in te geven, en er was hooi en stro etc. in opgeslagen. Vier jaar geleden is de schuur niet afgebrand, maar is er wel brand geweest, in 1999 is de schuur wel helemaal afgebrand, en dat is toen veroorzaak door kerstverlichting.
(ik zit tussen Hoogvliet en Kikkert in, dus ben redelijk op de hoogte, beiden schuren staan hemelsbreed misschien een km uit elkaar).
Bij de brand zaterdagavond was er echt gevaar voor een paar woningen aan de overkant van de weg, ivm vliegvuur. De brandweer heeft de schuur uit laten branden, en is zondag ook nog wezen nablussen (man zit bij de plaatselijke brandweer)

Oh ja dat weet ik nog wel :j het is me oude manege..
Wat een nachtmerrie de branden :(

Mieke_Cunna

Re: Wederom schuur manege op Texel uitgebrand [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:49

vreselijk, geen woorden voor.

nannyrana7

Re: Wederom schuur manege op Texel uitgebrand [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:31

Nee het is gewoon erg eng en er stonden idd geen paarden in de schuur maar die liepen op een stuk wei bij de schuur. maar die hadden zich zelf al in veiligheid gebracht door het pad op te lopen en daar stonden ze ook uit de rook dus dat was mooi. heb zelf mijn paard op het terrein staan hij stond alleen even verderop en ook deze hadden er verder geen last van . De wind ging over de huizen van over buren en daarvan moest er een worden ontruimd echt vreselijk.
Vanwege het rondvliegende vuur mocht niemand in de buurt komen dus kon ik ook niet bij mijn eigen paard komen en ondanks dat je dan weet dat ze allemaal oké zijn is dit heel frustrerend. vind het gewoon echt een akelig gezicht als je die kant op kijkt.en de schuur is weg.
Gelukkig hebben de paarden niks en kunnen we volgende week wel weer naar ons zomer adres maar is wel erg zonde en er is ook hoop hooi verloren gegaan. En het kost ook weer een hoop geregel en tijd om alles weer op te bouwen.