Geldboete voor springamazone in Duitsland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Geldboete voor springamazone in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 15:43

Weser-kurier.de/ bokt.nl

De Zweedse springamazone Linn Z (32) is gisteren in Verden door het kantongerecht tot een geldboete van 3200 Euro veroordeeld.
Meerdere getuigen hadden tijdens het proces verklaard dat de Zweedse amazone haar paard tijdens het Verdener Aller-Weser-concours in mei 2012 gedurende langere tijd met sporen en zweep heeft bewerkt. Vanwege het overtreden van de wet op de dierenbescherming werd ze daarom veroordeeld tot een geldboete.

De rechter sprak na twee dagen en na de pleidooien van de advocaten al snel een oordeel. Voor hem stond vast, dat Linn Z., haar 13-jarige Hannoveraanse merrie Graf Magna, onnodig en langdurig heeft gestraft. dit gebeurde onder andere na een weigering tijdens het parcours.

De rechter, een leek op het gebied van paardensport, vonniste zijn oordeel op basis van de deskundigheid van Dr. Martina Gouverneur, gemeentedierenarts van Verden. "Er bestaat geen redelijke twijfel dat een hoog sensibel die als het paard enorme pijn en leed is toegedaan, wanneer het zo behandeld wordt." lichtte de rechter toe. Ook is er geen reden om te twijfelen aan de geloofwaardigheid van de getuigen.

De boete van 3500 Euro is hoger dan de officier van justitie eiste. ( 1600 Euro) De rechter wil met deze hoge boete een duidelijk teken afgeven. Weliswaar is het logisch dat de amazone Linn Z geïrriteerd was dat haar paard zo in verzet ging, ze had echter als ervaren amazone deze gevoelens moeten onderdrukken .Ze is geen onbekende amazone en heeft een voorbeeldfunctie.

Haar verdediger, een vakadvocaat op het gebied van de fokkerij, eiste vrijspraak. Volgens hem konden geen bewijzen getoond worden dat zijn cliënt tegen de wet op de dierenbescherming had gehandeld. De verklaringen van de getuigen spraken elkaar tegen en moeten in twijfel worden getrokken. De eigenaren van het paard hebben op het wedstrijdterrein zelf ook niet kunnen vaststellen dat het paard bloed van de sporeninwerking had. Ook waren er geen sporen op de hals en hoofd te vinden die door een zweep zouden zijn toegediend.

Een getuige verklaarde onder ede gezien te hebben hoe Linn Z. het paard meermaals geslagen heeft en met de sporen in de lies heeft getrapt. Toen zij hiervan de concoursrechters op de hoogte wilde stellen werd ze gehinderd door de werkgever van Linn Z met de volgende woorden "Wanneer ik het wagen zou......".

Het oordeel is nog niet rechtsgeldig. De advocaat van Linn Z. gaat bekijken of ze nog in hoger beroep gaan.

Lotte86

Re: Geldboete voor springamazone in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:44

Mmmm.... dit komt denk ik vaker voor dan je denkt. En niet altijd op wedstrijd :s

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:44

Wel een beetje vreemd om haar achternaam niet te noemen en het paard wel. Zoek de naam van het paard op google en iedereen weet wie het is.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:28

met de sporen in de lies getrapt?? En ze zat er nog op daarna? Paard was niet in de nok gesprongen?
Sorry hoor, ben absoluut ervoor dat op zweepgebruik etc beter wordt gelet dan 20 jaar geleden, maar dat incident lijkt me toch heel erg sterk.

Tikte een keer per ongeluk mn verzorgpaard aan met de zweep in dr lies (was niet eens hard, maar een klein tikje, en was uiteraard ook niet de bedoeling dat dat tikje in dr lies kwam; had zweep net in de verkeerde hoek vast)) toen ze niet vlot wou aanspringen in galop; nou kreeg toen al een flinke bok van dr terug.

Laat staan dat je een flinke schop met sporen in de lies geeft.

En tuurlijk; ene paard reageert feller dan een andere, maar toch.......

bluezarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:58

Tikkie Naïef CYNN...
Als je werkelijk denkt dat een paard daardoor uit zijn bol gaat heb je duidelijk nog nooit gezien hoezeer dat verzet wordt afgestraft waardoor vele paarden dat verzet dus ook niet meer durven te tonen.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:53

Helaas is het waar wat bluezarka zegt. Ik vind het goed dat hier toch flink op gelet wordt, het is niet niks wat er allemaal op wedstrijden soms gebeurt. Laat staan op stallen -O-

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:15

bluezarka schreef:
Tikkie Naïef CYNN...
Als je werkelijk denkt dat een paard daardoor uit zijn bol gaat heb je duidelijk nog nooit gezien hoezeer dat verzet wordt afgestraft waardoor vele paarden dat verzet dus ook niet meer durven te tonen.

Helaas waar. Hoe vaak ik niet bij lessen heb staan kijken waarbij de instructeur/instructrice de longen uit het lijf stond te schreeuwen om maar vooral die sporen erin te houden of de zweep te gebruiken bij verzet |( :( -:(-
Mijn ruin accepteert het echt niet *\%/* Ik rijd al nooit met zweep en als ik dat wel doe (ik haal de minder dan 1x per jaar) en hij voelt een tikje (vergelijk het met een aai) dan krijg ik al een paar rotbokken. Ik kan dan alleen maar lachen. Hij zegt mij luid en duidelijk dat hij de vraag niet goed heeft begrepen. Dus nog een keer vragen en vaak gaat het dan goed.
Ik rijd met een spoor voor de verfijning, ook hier hoef ik echt niet streng mee te zijn op straffe van een rodeo of een geblokkeerd paard waar ik niets meer mee kan. Heb ik geen spoor om dan moet ik hem heel erg aandrijven en dat wil ik niet, dat vind ik echt geen rijden.
Ik geloof er niet in dat je dingen er bij een paard in kunt slaan. Als er verzet is dan duidt dat op spanning, miscommunicatie, onkunde (van de ruiter), fysieke problemen van het paard of onvoldoende scholing (van ruiter en/of paard).
Scholing is door herhaling leren, niet door straffen leren.