Paarden in Arnhem niet dood maar springlevend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Paarden in Arnhem niet dood maar springlevend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 14:53

http://www.omroepgelderland.nl

'Ze zijn niet dood, ze slapen.' Janny, de telefoniste van Stadsboerderij Presikhaaf in Arnhem wordt om de haverklap gebeld door bezorgde dierenliefhebbers.
Op het park aan de Ruitenberglaan in Arnhem liggen twee grote paarden vaak doodstil in de wei. Fietsers en wandelaars die langskomen bellen dan bezorgd op.
Op het eerste gezicht lijkt het alsof er iets ernstig aan de hand is met de dieren, maar niets is minder waar. De trekpaarden zijn heerlijk aan het luieren.

Volgens dierverzorger Mark Tilleman is het heel normaal dat de paarden zo slapen. 'Paarden kunnen ook staand slapen, maar als ze gaan liggen dan nemen ze het er echt van.'
Trekpaard Alice en haar zoon Daan zien er door hun dikke wintervacht nogal ruig uit. Moeder Alice is zo'n 10 jaar oud en weegt zo'n duizend kilo. Daan is twee jaar oud. Alleen luieren is er niet bij voor de edele viervoeters. Drie keer in de week moeten moeder en zoon aan de slag. Een paardentrainster laat de dieren flink zwoegen.

'Nederlandse trekpaarden zijn van nature erg rustig', zegt Tilleman. 'Dat is anders bij Friese paarden, bijvoorbeeld. Die zie je regelmatig door de wei galopperen. Deze paarden hebben daar gewoon veel minder behoefte aan.'

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:03

Dat lijkt me wel vermoeiend. Snap best dat mensen bezorgt zijn ergens goed natuurlijk dat ze een oogje in het zeil houden. Misschien moeten ze een bordje op hangen dat de paarden graag plat liggen slapen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:06

Hier liggen de pony's met zijn 4-en ook vaak plat in de paddock. Ziet er heel bizar uit. :')

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:07

Het is moeilijk te zien uit de verte, ik probeer altijd te kijken of ik ze zie ademhalen als ik een paard zie liggen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:09

Kan me de 'frustraties' voorstellen, maar kan er ook wel de humor van in zien. Er zijn iig mensen die zich er druk om maken :D

Wij hebben ook 2 paarden op stal, dat als je ze moest geloven, ze doodgaan tijdens het rollen. De 1 kreunt en steunt tijdens het liggen gaan en de ander blijft heerlijk even op z'n zij liggen xD

Gypsylady

Re: Paarden in Arnhem niet dood maar springlevend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:22

Zo hebben wij een Shetlanders
Die kan zo vast slapen dat ik zelf wel is heb gedacht dat ze de laatste adem had uitgeblazen
Dat roep of fluit je geen reactie
Ga je er heen, pas als je naast staat kijkt ze geschrokken op
Je ziet haar dan ook niet adem halen zo erg is ze dan in rust

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:23

ALs ze 3 x in de week flink moeten zwoegen, dan zal die zoon toch wel ouder zijn dan 2 jaartjes...

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:29

Je weet niet wat die mevrouw bedoelt met 'zwaar zwoegen'. Wellicht staat het dier samen met moeder voor de kar, wat wel vaker met 2 gebeurt. Of wordt het dier dit jaar drie. Of wandelt die trainster hele einden met de dieren?

Wel lastig dat ze zo vaak worden gebeld, maar ik vermoed dat dit bericht daar niet superveel aan gaat veranderen.

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:30

Haha heel herkenbaar. Mijn pony's staan bij de school waar ik werk in een landje en met een zonnetje erbij liggen zij ook zo lekker te slapen.
In het begin werd ik regelmatig de klas uit geroepen door bezorgde leerlingen dat ze dood waren.
De eerste twee keer ging ik ook kijken natuurlijk, want ja het zijn toch je dieren....

En eigenlijk toch prettig om te weten dat mensen de dieren zo goed in de gaten houden ? :)

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:38

Dacht in Turkije ook zo'n lekker languit liggend paard te zien..........maar toen we aan de andere kant van de weg waren bleek het een karkas.

Lotte86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:39

Goed oplettende mensen, niets mis mee toch?

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:52

Bordje ophangen: Sssstttt wij slapen ;)

ik heb het een keer gehad bij het land.. stonden meer dan 10 paarden.
Kwam aanlopen over de baan en alles lag helemaal plat.. ben toch wat harder gaan lopen want dat ze allemaal lagen had ik nog nooit gezien.. lagen dus ook heerlijk te luieren in het zonnetje :)

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:58

zou er gek van worden.

die van mij gaat al liggen bij een klein beetje zon. het is dan ook een echte zon aanbidder, hoe vaak ze niet mijn kop gek zeuren ....daar wordt je soms moedeloos van.
maar ok aan de andere kant liever oplettende mensen dan dat er straks echt wat is

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:40

Gypsylady schreef:
Zo hebben wij een Shetlanders
Die kan zo vast slapen dat ik zelf wel is heb gedacht dat ze de laatste adem had uitgeblazen
Dat roep of fluit je geen reactie
Ga je er heen, pas als je naast staat kijkt ze geschrokken op
Je ziet haar dan ook niet adem halen zo erg is ze dan in rust

zoiets dergelijks heb ik met mn vorige hond gehad. Sliep altijd heel licht; kleinste geluidje en kop kwam omhoog. Een keer was ze zo moe blijkbaar dat ze echt heel diep in slaap was. Ook roepen; geen reactie. Eens aan dr schudden; geen reactie. Begon toen toch wel even lichtelijk in paniek te raken, dus echt keihard schudden (alsof je een dronkelap uit zn/haar alcoholcoma haalt zeg maar) en toen werd ze eindelijk wakker; let wel; heb dr nog zo'n 10 tot 15 sec echt keihard geschud voordat ze wakker werd. Zelden zo opgelucht geweest :D

ontopic; geniaal bericht, heb me dood gelachen hierzo _O-

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:53

o ja heerlijk :z ik heb er ook zo een gehad.een brabants trekpaard die ook vaak hele uren plat lag in de weide en totaal niet wakker werd van geroep.kwam ik een keer aangereden staat de eigenaar van de wei er.ellie ,zou jij even kunnen gaan kieken want volgensmij leeft je vosje niet meer.ik met bonkend hart erheen.roepen,geen reactie.pas toen ik dichtbij kwam hoorde ik hem lekker snurken.had ook geen zin om wakker te maken,want dat had toch geen zin.

de keerzijde was wel toen we hem een keer heerlijk zagen liggen(niet plat maar gewoon aan t rondkijken)dat ik dacht dat ie aan t uitrusten was.later bleek hij koliek te hebben en is hem dat een paar dagen later fataal geworden.dus ja ik vindt het wel fijn dat anderen zo oplettend zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:57

Hihi, wel herkenbaar hoor, ben me ook een paar keer rotgeschrokken van een diep slapende paard of pony, dus ik snel erheen en kijken of ie nog ademde en ja hoor ze ademen nog pffffffffffff.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:01

Als zelfs paardeneigenaars met een uitzinnig kloppend hart de wei inlopen omdat hun lieveling doodstil neerligt, dan vind ik niet dat je paardenleken hun bezorgdheid kan verwijten.
Ik blijf erbij, ik word liever tien keer voor niets gebeld dan 1 keer te laat. Oplettendheid van omstanders is echt een zegen, moet je heel blij mee zijn, dat heb ik op de harde manier geleerd.
Laatst bijgewerkt door Gini op 09-03-13 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:02

Mijn 2 jarige ligt ook erg vaak als de zon schijnt,
Ooit lag hij te slapen,
Ik loop naar hem toe til zijn hoofd op llaat het los ik dacht oh nu is die wakker nee,
zijn hoofd lag weer op de grond!
Haha toen heb ik zijn hoofd weer opgetilt,
Ben der gaan zitten heb zijn hoofd op me benen gelegt!
En zo zat ik daar een 1 uur 2 haha

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:08

Haha geweldig, zo hebben wij er ook een paar op de stal staan en vooral straks met die heerlijke warme zonnetje.

Maar ja, zo zie je wel dat ze zich helemaal op hun gemak voellen anders zouden niet helemaal plat gaan liggen (met zonder een uitkijker).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:11

Zo heb ik vorige maand jankend mijn man gebeld, ik dacht dat het oudje doodwas. Lag languit en doodstil en reageerde niet op klappen en fluiten toen ik aan kwamlopen. Pas toen ik naast hem stond werd hij wakker. Ben me tot geschrokken

Zidalgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:59

Zo heb ik eens gedacht dat mijn paard uit de wei was verdwenen. Het gras stond in de zomer wel een halve meter hoog, toen ik bij de wei kwam zag ik geen paard. Ik roepen, geen reactie! Dus ik gaan zoeken en toen ik op een paar meter afstand was vloog ze van schrik omhoog. Ze bleek dus erg diep te hebben geslapen.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:01

Ik ken het mama trekpaard! Toen ik nog daar in de buurt woonde heb ik haar regelmatig languit zien liggen :j

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:58

Bij ons naast in de wei lag ook eens een paard plat te slapen. Zat er een vogel op om haren te stelen.
Werd er aan gebeld dat het paard dood was, en dat de vogels hem al aan het opeten waren.
Hilarisch toch hahahaha

HorseAlround

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:11

Vorig jaar belde er bij mij ook iemand aan de deur, of ik even op het land verder op wilde kijken. Er zou daar een dode pony liggen.

Beestje lag gewoon lekker te slapen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:20