Groot-Brittannië: Geen tuigpaard maar tuig'koe'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Groot-Brittannië: Geen tuigpaard maar tuig'koe'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 15:27

www.horseandhound.co.uk/ bokt.nl

Een koe van drie jaar oud heeft haar roeping in het leven gevonden. Ze gaat nu als tuig'koe' door het leven. De koe, Hettie Moo, een Galloway, werd door Amanda Saville de afgelopen twee jaar getraind om aangespannen te lopen.

“Ze werd ons aangeboden nadat haar moeder was overleden," verklaarde Amanda Saville, die onlangs nog twee andere koeien aangespannen heeft gereden.
“Doordat ze met de hand is grootgebracht was het niet mogelijk om haar in een kudde te plaatsen.”

Toen Hettie Moo zich goed aanpaste bij de paarden, besloot Amanda de koe aan haar team toe te voegen. Gedurende de zomer rijd ze met haar "Fire Display team" shows door het hele land. “Het is makkelijker een koe te "breken" wanneer ze nog erg jong zijn, daarom zijn we ook vroeg begonnen te trainen en haar aan het bit te wennen.”

“Hettie Moo kan pittig zijn, maar ze is heel goed te mennen. Koeien kunnen problemen geven bij het sturen voor een kar, maar Hettie Moo is prima te sturen en weet precies wat ze moet doen. Ze springt zelfs en vind het leuk zodra ze een sprong ziet gaat ze er nauwkeurig over heen.

Ashley5760

Re: Groot-Brittannië: Geen tuigpaard maar tuig'koe'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:32

Ik reed vroeger op onze koe :+
Met halster ;)

Is er geen foto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:33

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:33

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:34

Ashley5760 schreef:
Ik reed vroeger op onze koe :+
Met halster ;)

Is er geen foto?

:D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:35

aawh wat schattig!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:22

In India, Oost-Europa, Azië is dit nochtans doodnormaal.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:25

Geweldig!

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:28

Ik verbaas me dat ze een gewoon tuig gebruikt, koeien hebben eigenlijk een gareel nodig omdat ze een ander borstbeen hebben dan paarden.
Leuk om te zien!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:30

Je hebt hier in nederland bv de trouwkoe. Trekt een koe je koets ipv een paard. Dus zo bijzonder is dat niet allemaal.
Plus inderdaad wat foxy80 zegt

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:36

Ziet er leuk uit :D ! Maar inderdaad, niet heeeeul uitzonderlijk.

_xxanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:39

wat een leuk idee van die koe voor de kar

jmvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:06

Haha leuk idee . :)

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:37

Arm dier! Vanaf 1 jarige leeftijd al getraind worden voor de kar.. Lekker is dat! Net als die meid die met een koe over een hindernis springt.. Ook dat dier is nog geen 2 jaar.. De koe is zo te zien een lakenvelder, en op de foto een jaar of 1,5..

De trouwkoe is overigens een volwassen koe (jaar of 10). Dat vind ik geen probleem, maar bovenstaande is in mijn ogen toch echt slecht voor het dier!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:12

Op de manier waarop is wel apart maar ook hier in NL lopen her en der ossen voor een kar.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:32

EliseBrouwer schreef:
Arm dier! Vanaf 1 jarige leeftijd al getraind worden voor de kar.. Lekker is dat! Net als die meid die met een koe over een hindernis springt.. Ook dat dier is nog geen 2 jaar.. De koe is zo te zien een lakenvelder, en op de foto een jaar of 1,5..

De trouwkoe is overigens een volwassen koe (jaar of 10). Dat vind ik geen probleem, maar bovenstaande is in mijn ogen toch echt slecht voor het dier!

Een koe is eerder volwassen dan een paard. Ze zijn op 2 jarige leeftijd helemaal volwassen en hebben dan vaak al gekalfd. Een koe van 10 is oud.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:36

pillow schreef:
EliseBrouwer schreef:

Een koe is eerder volwassen dan een paard. Ze zijn op 2 jarige leeftijd helemaal volwassen en hebben dan vaak al gekalfd. Een koe van 10 is oud.

Dat is dus echt niet zo. Een koe is op 2 jarige leeftijd beslist niet volwassen en een koe kan 20 jaar worden of meer. Want ook een tweejarig paard kun je laten dekken en die kan op die leeftijd een veulen krijgen en voor de kar aan het werk. En reken maar dat een tweejarige die vroeg te veel moet gaan doen ook geen 20 gaat worden.

Dat koeien niet oud worden komt omdat we er te vroeg teveel van willen. En omdat ze naar de slager gaan omdat de melkproductie op een gegeven moment terugloopt. Kortom, het is de mens die ervoor zorgt dat koeien niet oud worden.

Waarom is het algemeen geaccepteerd dat een vaars op 2 jarige leeftijd een kalf moet krijgen en gaat men op zijn achterbenen staan als een tweejarige merrie moeder moet worden en daarna aan het werk moet?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:37

pillow schreef:
EliseBrouwer schreef:

En dan moet je nog weten wat erbij komt. Mee lopen aan de hand tuig erop leggen. Dat zal wel mee vallen hoe zielig de koe is :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:00

Een koe is technisch nog niet in de hoogte uitgegroeit. Mijn kalfje ben ik vanaf klein af aan aan het borstelen en met halstertje om lopen, daarna half jaar laten staan en weer halstertje om gedaan en mee wezen wandelen, soms hang ik er wat op (niet met mijn hele gewicht). Ze is 1ste kerstdag een jaar geworden en doe het beleren rustig aan. Puur als het lukt mag ze, het is geen must, dit vind ik ook al leuk :)

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:30

1997suus schreef:
En dan moet je nog weten wat erbij komt. Mee lopen aan de hand tuig erop leggen. Dat zal wel mee vallen hoe zielig de koe is :)

Nou, op de foto zie je toch zeker wel een heel jong dier! Een koe is op ongeveer 6 tot 7 jarige leeftijd pas uitgegroeid...

Bekijk dit filmpje eens: http://www.dailymotion.com/video/xhzc5f ... To4MBzZaMo

Ze zeggen dat er 2 jaar over gedaan is om hem te trainen.. Of het beestje heeft een fikse groeiachterstand óf die 2 jaar is overdreven..
Hij ziet eruit als een maand of 20.. Nog lang niet uitgegroeid.

Of dan deze:
Afbeelding

naar schatting net een jaartje oud of zelfs nog jonger..
Staat gelijk aan hierop rijden:

Afbeelding

Hier eentje van bokt geplukt, op een belgische blauwe (vleesras)

http://i59.photobucket.com/albums/g305/steentje89/81.jpg?t=1201536387
Deze is dan wel ietsje ouder, maar ook nog láng niet uitgegroeid!!

Op een koe rijden of mennen vind ik helemaal geen probleem, ook ik heb regelmatig op een koeienrug gezeten wanneer ze weer het weiland uitliepen, maar doe het dan wel met een dier dat (bijna) uitgegroeid is en niet met een kalf, pink of vaarsje!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:32

Even op zitten, ook op leeftijd van 2,5 jaar, vind ik geen probleem. Hard en gestructeerd aan het werk dan weer wel....

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:24

@EliseBrouwer, die koe in je laatste link, ken je die persoonlijk?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:27

Nee, deze ken ik niet persoonlijk maar aan de lichaamsverhoudingen te zien is ze nog niet zo oud..
Of een achterblijvertje geweest en niet voldoende uitgegroeid.. Maar niet geschikt om op te klimmen..

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:39

Ik kan je vertellen dat deze al zeker 6 jaar oud is ;) Ik ken deze wel. Is wel goed uitgegroeid, maar foto is erg belabberd.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:54

JudithO schreef:
Ik kan je vertellen dat deze al zeker 6 jaar oud is ;) Ik ken deze wel. Is wel goed uitgegroeid, maar foto is erg belabberd.

Ook op het moment van deze foto?
In iedergeval vind ik dat ze erg weinig bespiering heeft en heel weinig inhoud voor haar leeftijd! Dit is met gemak van deze foto te zien.. Ook heeft ze een oplopend kruis, de draaiers zijn dan vaak slecht geplaatst waardoor ze een weke rug hebben.. Of ze moet ontzettend veel last van de ruiter hebben waardoor ze haar rug hol trekt.. Hoogtemaat is voor haar ras niet zo heel verkeerd..
Ik vind het geen koe om op te gaan zitten..
Maarja, dat is mijn mening ;-)