PETA wil fokpensioen voor Rachel Alexandra

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

PETA wil fokpensioen voor Rachel Alexandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 13:46

http://www.bokt.nl

Dierenwelzijnsorganisatie PETA heeft gisteren een persbericht opgesteld over het feit dat zij de eigenaren van de volbloedmerrie Rachel Alexandra een brief hebben gestuurd. Zij verzoeken hen dringend om te stoppen met fokken met Rachel Alexandra. Aanleiding hiervan is de complicatie die optrad bij de bevalling vorige maand. Op 12 februari werd er een merrieveulen geboren, maar Rachel Alexandra moest met spoed geopereerd worden aan haar dunne darm.

Volgens PETA had Rachel Alexandra bij de geboorte van haar eerste veulen ook complicaties en moesten er delen van haar darm verwijderd worden. “Deze complicaties zijn levensbedreigend en vele andere prijswinnende paarden, waaronder Lady’s Secret, Meadow Star, Typhoon Tracy en Urban Sea overleden tijdens de bevalling. Na het winnen van meer dan drie miljoen dollar, heeft Rachel Alexandra recht op een lang, pijn en risicovrij leven.”, aldus het persbericht van PETA.

Daarnaast verwijst PETA ook naar de moeder van Rachel Alexandra, Lotta Kim. Zij kreeg een te vroeg geboren veulen dat overleed. Een andere veulen moest met twee jaar worden ingeslapen, vanwege Wobbler. Rachel Alexandra werd verstoten door haar moeder en moest opgroeien bij een pleegmoeder. Deze “nurse” merries worden telkens vroeg van hun eigen veulen gescheiden, zodat ze het andere veulen kunnen voeden. Het eigen veulen wordt met de fles groot gebracht.”

Dit is ook het geval met het veulen van Rachel Alexandra. Haar veulen wordt nu gevoed door Miss Beautiful Ojos, wiens eigen veulen met de fles wordt groot gebracht. Met Rachel Alexandra gaat het bijzonder goed. Er wordt met regelmaat met haar gewandeld en ze mag ook weer gras eten. Haar herstel vlak na de operatie ging spoediger dan verwacht. De eigenaren van Rachel Alexandra hebben nog niet gereageerd op de brief van PETA.

Verwant artikel
[VN] Rensport: Rachel Alexandra met spoed geopereerd
[ON] Update Rachel Alexandra

vanLotje

Re: PETA wil fokpensioen voor Rachel Alexandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:54

Bloody PETA with it's bloody big nose.
Ik ben helemaal voor dierenrechtenorganisaties, maar de dames en heren bij PETA slaan m.i. een beetje door.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:04

Ik denk dat het tijd wordt om APETA op te richten A als in Against

Net als VanLotje ben ik voor dierenrechtenorganisaties maar deze mensen gaan over alle grenzen heen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:06

Waar bemoeien ze zich mee zeg :roll:

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:07

ach ja... somminge slaan inderdaad een beetje heel erg door... laat ze aub iets nuttigs gaan doen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:07

Ik ben voor het pensioen van PETA :j

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:10

vuurneon schreef:
Ik ben voor het pensioen van PETA :j

*\o/*

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:14

Ik vind het eigenlijk een goed voorstel.
En juist not done het eigen veulen weg te halen om een ander veulen groot te brengen!
Als een dier een groot risico loopt door er een veulen bij te fokken, fok je niet. En je gaat zeker geen leed veroorzaken bij een ander moederdier en veulen om financieel gewin.
Niet ieder mens is geschikt om kinderen te krijgen, niet ieder paard ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:15

Ik ook hoor, laat dat dier lekker. Het dier heeft genoeg opgebracht toch. Waarom moet er dan elk jaar weer een veulen uitgeperst worden als het elke keer zo'n gesodemieter is. Nou en dan komen we weer bij het standaard antwoord. Om de centen, zolang er centen en een hoop centen met zo'n dier verdiend kunnen worden, is het welzijn daar gewoon ondergeschikt aan.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:28

Als dit het ernstigste dierenleed in de VS zou zijn, zouden ze het daar heel goed voor elkaar hebben. Ik vind dat PETA zich maar eens af moet gaan vragen waar hun prioriteiten liggen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:30

Ik vind het niet helemaal normaal zoals er gefokt wordt hoor en PETA heeft zeker wel een punt, alleen als je al het dierenleed ziet wat er is denk ik dat ze zich beter kunnen richten op dieren die nog veel meer lijden

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:33

Lon schreef:
Als dit het ernstigste dierenleed in de VS zou zijn, zouden ze het daar heel goed voor elkaar hebben. Ik vind dat PETA zich maar eens af moet gaan vragen waar hun prioriteiten liggen.

PETA kiest voral datgene waarmee ze veel publiciteit trekken en niet noodzakelijkergewijs de zaak met de hoogste noodzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:33

Lon schreef:

Nee, er is veel erger dierenleed, dus dat maakt dat minder vervelend? Dat is dingen recht praten die krom zijn. Je kop in het zand steken. Niemand beweerd dat er geen erger leed gebeurd immers. Helaas heeft dit paard er zo weinig aan dat het ergens anders erger is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:34

NatasjavE schreef:
Lon schreef:

PETA kiest voral datgene waarmee ze veel publiciteit trekken en niet noodzakelijkergewijs de zaak met de hoogste noodzaak.

Mwah, ik vind de situatie die beschreven wordt best abnormaal, ik vind het zorgwekkend dat het in de paardenwereld heel normaal gevonden wordt. Maar goed, het levert geld op, anders deed men het niet.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:42

Mindim, een korte cursus begrijpend lezen zou je goed doen. Ik zet vraagtekens bij de prioriteiten van PETA, ik schrijf nergens of ik het fokken met Rachel Alexandra goed- of afkeur. Vervolgens uitgemaakt worden voor struisvogel stel ik niet op prijs.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:49

Mindim schreef:
Mwah, ik vind de situatie die beschreven wordt best abnormaal, ik vind het zorgwekkend dat het in de paardenwereld heel normaal gevonden wordt. Maar goed, het levert geld op, anders deed men het niet.

Ik zal niet zeggen dat het een normale situatie zoals deze hier beschreven word. Eens.

Maar om nou te zeggen zorgwekkend, zeer groot leed...mwoh.

Ik zou overigens het verhaal van de fokker wel eens willen horen...PETA kennende trekken ze een verhaal ook nog wel eens uit het verband.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:54

Misschien een domme vraag maar doen ze daar niet aan embryotransplantatie, lijkt me toch veel beter voor iedereen in dit verhaal? Heeft de topper rust en de merries houden hun eigen veulentjes aan de voet... *\o/*

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:54

Lon schreef:
Mindim, een korte cursus begrijpend lezen zou je goed doen. Ik zet vraagtekens bij de prioriteiten van PETA, ik schrijf nergens of ik het fokken met Rachel Alexandra goed- of afkeur. Vervolgens uitgemaakt worden voor struisvogel stel ik niet op prijs

Nou hang je toch echt de gebeten hond uit ;)

On-topic: is embryotransplantatie geen optie?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:57

Dat is zeker een optie maar ook zwaar voor het paard hoor. Er worden dan hormonen gespoten en de merrie moet wel geinsemineerd worden en gespoelt.

Alleen de dracht mist ze dan.. Maar ik zie niet in waarom dit paar het niet zelf zou kunnen. Dat het moeilijk liep met de moeder betekend niet dat dat ook nu telkens met deze merrie gaat gebeuren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:59

NatasjavE schreef:
Dat is zeker een optie maar ook zwaar voor het paard hoor. Er worden dan hormonen gespoten en de merrie moet wel geinsemineerd worden en gespoelt.

Alleen de dracht mist ze dan.. Maar ik zie niet in waarom dit paar het niet zelf zou kunnen. Dat het moeilijk liep met de moeder betekend niet dat dat ook nu telkens met deze merrie gaat gebeuren.

Mwoh, een voldragen dracht kost veel meer energie en is veel zwaarder voor een merrie.

Daarnaast is deze merrie nu al 2 keer in moeilijkheden gekomen tijdens een bevalling, daarnaast zitten er meer problemen in de (merrie)lijn.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:01

Ik denk dat ze daarmee aantonen dat de kans dat het vaker gebeurd, bij dit paard aanwezig is. Of groter is.
Volgens mij heeft Peta gelijk. Dit is een voorbeeld. Mijn steun hebben ze.
En helaas moeten dit soort organisaties zich met dit soort misstanden 'bemoeien' omdat de meeste mensen de veranwoordelijkheid blijkbaar zelf niet aankunnen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 15:08

ET mag niet bij de volbloedfokkerij :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:09

Sammie schreef:
ET mag niet bij de volbloedfokkerij :)

Dan moeten ze met deze merrie niet meer gaan fokken.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:13

Omdat het 2x mis gegaan is, mag de merrie geen veulens krijgen? Ik zie nergens staan dat het probleem met de darmen door de bevalling of dracht veroorzaakt is. Misschien is ze gewoon gevoelig aan koliek. Dat weten we dus niet en PETA ook niet. Ik denk niet dat de pleegmoeders hun veulen met de fles wordt opgevoed, ik denk dat het eerder een systeem is zoals we hier hebben. Merries van wie het veulen sterft, die veulens adopteren die geen moeder meer hebben. Dat was hier ook het geval, merrie was ziek, dus kon niet goed voor het veulen zorgen. Juist knap dat ze een nieuwe moeder voor het veulen gezocht hebben.
Over dat Wobbler veulen, wie zegt in godsnaam dat dat erfelijk is?! Die 2jaar kan als veulen of jaarling slecht gevallen zijn en daardoor Wobbler ontwikkeld hebben, of het kan gewoon een foutje zijn, dat wilt niet zeggen dat het erfelijk is, aangezien het verder niet voorkomt in die stam. Anders hadden ze dat zeker wel vermeld.

Ik vind dit dus echt weer een typische PETA actie, veel roepen en beweren wat niet gegrond is.
Echt PETA zou zich beter eens gaan bezig houden met echt belangrijke zaken van dierenleed en mishandeling ipv constant aannames te doen en iedereen vals te beschuldigen.
Ik ben dus ook voor het pensioen van PETA, die groep betekend niets.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:23

Ik denk dat we sowieso fokken moeten verbieden! Al die merries en veulens lopen gigantische risico's! Weet je wat, ik denk dat we paarden als ras maar moeten verbieden. Al dat leven leidt immers tot de dood! En dat kan erg pijnlijk zijn en dat is wetenschappelijk bewezen ook nog :roll: