Op wedstrijd gaan versus thuis doortrainen. Wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Op wedstrijd gaan versus thuis doortrainen. Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 13:02

http://www.paardenlifestyle.com/ / Blog Marlon van Wissen (DressuurPlatform)

Met enige regelmaat ontmoet ik ruiters die niet verder lijken te komen. Ze gaan vaak op wedstrijd, maar de scores blijven uit. Af en toe komen ze met een winstpunt thuis, maar dat is meer uitzondering dan regel.

Heb jij dat ook wel eens meegemaakt? Je gaat bijna elk weekend trouw op wedstrijd, maar je komt iedere keer weer thuis met weer score onder de 60%.

Hoe kan dat nou? Wat doe je verkeerd? Je hebt bijna wekelijks les en elke keer herhaal je dezelfde oefeningen. Dan moet het toch wel een keer gaan lukken op wedstrijd?

Mocht jij, net als vele ruiters met jou, ‘vastlopen’ op wedstrijd en niet verder komen? Dan weet je eigenlijk bijna zeker dat er iets schort aan de basisopleiding van jou en je paard. Je zult eerst de ‘vergeten’ basisstappen op moeten pakken en trainen voordat er weer beter of voldoende gescoord gaat worden op wedstrijd. Vaak is het zelfs beter om een periode niet op wedstrijd te gaan en je eerst te richten op het verder afwerken van de basistraining van je paard.

Niet op wedstrijd zeg je?!

Voor veel ruiters is dat even slikken. Veel ruiters willen namelijk niet horen dat het beter is om een bepaalde periode, misschien wel een half jaar, niet op wedstrijd te gaan en thuis te blijven doortrainen. Maar eerst moeten zij hun paard beter voor elkaar hebben voordat het weer zinvol is om op wedstrijd te gaan.

Lees hier de rest van de blog

Soetekind

Re: Op wedstrijd gaan versus thuis doortrainen. Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:07

Ik vind dat persoonlijk ook erg zonde van mijn geld en motivatie.
Rijden doe ik toch nog steeds om te winnen en niet om elke keer achteraan mee te moeten rijden.
Ik rij dus ook alleen wedstrijden als mijn paard fijn rond te sturen is. Zo niet, eerst weer terug naar de basis en wat meer lessen nemen.
In sommige gevallen zit je ook aan de top met je paard en moet je keuzes gaan maken. Als het niet meer gaat, gaat het niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:11

Bij mij verschilt het per pony.
Merrie waar ik nu Z mee start is goed genoeg voor een winstpunt (oke, soms zit het tegen, kan gebeuren) en verbeterd thuis in mijn training duidelijk.
Jonkie waar ik L mee start is thuis amper L klaar, laat staan op wedstrijd. Maar die heeft kilometers op vreemd terrein nodig. Dus die gaat wel af en toe al eens mee ondanks dat daar nog geen winstpunt in zit (imo, beide keren dat hij mee geweest is had hij in 1 van z'n proeven een punt, en afgelopen weekeind zelfs een 2e prijs, dus ik ben zelf ook strenger dan de jury lijkt wel).

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:12

Je hebt natuurlijk ook paarden die veel kilometers moeten maken op vreemd terrein en in de ring omdat zij het spannend vinden. Scores blijven dan ook een tijd vaak uit of erg wisselvallig.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:14

Helemaal mee eens, veel mensen missen inderdaad belangrijke basisstappen! Die komen de B nog wel door maar in het L gaan ze problemen krijgen.
Ik denk dat veel mensen ook met de ruk en pluktechniek les krijgen, dan lijkt het wat maar het paard loopt eigenlijk helemaal niet goed.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:24

Wat een interessante blog. Ik kan mij er helemaal in vinden. Ik rijd niet veel wedstrijden, buiten ging het afgelopen jaar best goed, bijna elke keer een winstpunt (soms net, de andere keer best ruim). In het binnenseizoen heb ik ook wat gestart, maar daar ging het niet goed, we waren beiden veel te gespannen, Felix zag de andere paarden niet meer en hinnikte veel. Ik neem aan dat ik hier gewoon kilometers in moet gaan rijden, maar ja, dat is ook niet fijn. Ik richt me dus meer op het buitenseizoen en kan nu lekker gaan werken aan de punten wat nog niet lekker loopt, met name in de basis, dat krijg ik ook mee van mijn instructeur. :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:25

Heel goed stuk!! Helemaal mee eens.
Ik schrik ook nog regelmatig van het (ontbreken van) nivo wat ik in de ring krijg.
Ook leerlingen gaven regelmatig aan toch op wedstrijd te willen terwijl de basis gewoon nog niet goed was. Ik heb het ze ten strengste afgeraden maar toch willen ze dan gaan. Vaak houdt het rijden van wedstrijden de verdere ontwikkeling tegen. De ontwikkeling gaat veel sneller als je een aantal maanden thuis doortraint.
En inderdaad zien teveel ruiters de proef en de onderdelen als einddoel maar de oefeningen dienen ter verbetering. Om het paard te gymnastiseren.

Juryleden hebben soms te weinig oog voor het rijtechnisch correct gereden paard.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:26

Eens, ik ben ook steeds met de basis bezig en moet het gewoon nog veel beter voor elkaar hebben. Aan de andere kant missen ik en mijn paard wedstrijdervaring waardoor we ook daardoor spanning hebben. Dus ja, toch maar op pad voor de kilometers en trainen op de basis.
Het blijven keuzes.... Als ik zelf meer ervaring op wedstrijd zou hebben, zou ik nog even thuis doortrainen, Dat wel. We zijn nu 3 keer gestart en missen net 1 of 2 punten voor de winst. Dat moet gewoon veeeeel beter.

welshfan97

Een tijd niet op wedstrijd is natuurlijk helemaal niet verkeerd (ook als je niet onderaan mee rijdt maar in de middenmood), en het is zelfs leuk om te zien dat als je na een wedstrijd pauze weer begint dat je scores dan ineens een stuk hoger liggen. Zelf rij ik met een pony helaas voor maar net winstpunten, maar hij heeft vooral veel last van spanning, dus veel zien is voor hem juist belangrijk.

Suzanne F.

The_Stig schreef:
Je hebt natuurlijk ook paarden die veel kilometers moeten maken op vreemd terrein en in de ring omdat zij het spannend vinden. Scores blijven dan ook een tijd vaak uit of erg wisselvallig.

Klopt, zo eentje heb ik er ook.
Die zal kampioen zijn in de eigen achtertuin maar er op wedstrijd niks van bakken de eerste tijd.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:27

Nou vind het wel een raar stukje. Voel me licht aangevallen omdat ik ook niet zomaar een WP rijd. Niet omdat ik de basis niet onder de knie heb, maar omdat ik een held op sokken onder mn kont heb.

Nee mag van mij wel wat anders geformuleerd worden.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:30

Ik ga zelf regelmatig met wedstrijd, omdat mijn paard vol met spanning zit op een ander terrein en ik tijdens zo'n proef gewoon vergeet om te rijden. Dit gaat nu steeds beter, maar het blijft een kwestie van ervaring.
Verder wil ik vooral niet te hard door de klasses heen, want ergens ga je toch een keer vastlopen. Ik vind het dus ook goed om af en toe gewoon even helemaal geen wedstrijden te doen, maar gewoon lekker te gaan trainen. Zeker met een paard+ruiter die veel wedstrijdervaring hebben kan het geen kwaad.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:33

Carolaaxxxx schreef:
Nou vind het wel een raar stukje. Voel me licht aangevallen omdat ik ook niet zomaar een WP rijd. Niet omdat ik de basis niet onder de knie heb, maar omdat ik een held op sokken onder mn kont heb.

Als je het hele artikel leest zul je zien dat daar onderscheid in wordt gemaakt = laatste gedeelte)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:34

Carolaaxxxx schreef:

Hm ja maar toch mogen de meeste ruiters wel wat meer zelfreflectie hebben. Het ligt altijd aan het paard of aan de jury.
Het kan best zijn dat jouw paard bang is maar toch is dat ook een onderdeel van de basis, onvoorwaardelijke gehoorzaamheid en daarmee reactie op de hulpen.
Maar er wordt ook duidelijk aangegeven in het stuk dat paarden waarvan de basis goed voor elkaar is maar gespannen zijn door onervarenheid, hier niet mee bedoeld worden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:34

connepon85 schreef:
Carolaaxxxx schreef:

Als je het hele artikel leest zul je zien dat daar onderscheid in wordt gemaakt = laatste gedeelte)

Oke, was er op voorhand al niet aan begonnen. Misschien niet heel slim maar zie het onderscheid liever in het begin kort uigelegt dat ze er later wel op in gaan. Komt nogal raar over vind ik op deze manier.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:41

Er was laatst een artikel op de voorpagina dat ze de spanning gemeten hadden op wedstrijdterrein van ruiter en paard en dat het toch echt de ruiters waren die spanning hadden en die dat overbrachten naar hun paard. Nou is dat de eerste keer op vreemd terrein voor een paard natuurlijk anders, maar daarna moet je werken aan je eigen spanning.

Was de OP trouwens maar waar... zat mensen in het Z met een scheef, gespannen paard wat in een valse knik loopt. Vraag mij dan altijd af waar die juryleden hun cursus gedaan hebben..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:44

Ik train thuis wel altijd door in de winter, paard verbeterd dan enorm, zodat ik het zomerseizoen goed mee kan draaien (grote wedstrijden, selecties en kampioenschappen)

Maar ik ben ook iemand die alle klasses bijna helemaal uitrijdt, zodat je zeker klaar bent voor de volgende klasse.
In training loop ik altijd 2 klassen vooruit als de klasse waar ik werkelijk in start.

Ook ik heb een spook met spanning, maar als ik hem goed genoeg voor elkaar heb, scoor ik toch nog altijd winst.
Ik heb soms hele dikke onvoldoendes door spanning, maar als de rest 7/8'en zijn kan je die onvoldoendes best wegpoetsen :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:47

Ik rij 1x per maand soms 2x per maand
Gewoon lekker voor de lol :)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:55

Waar ik me dan tegelijkertijd aan stoor is dat zoveel mensen in mijn omgeving direct bij 10 winstpunten doorgaan naar de volgende klasse. Ik ben net als Tamarant ook iemand die alle klasses uitrijd, ondanks of ik nou 10 keer 1ste wordt of geen enkele keer. Mijn idee is dat je nou eenmaal niet meer terug kan in klasses, en zeker als mensen niet overtuigend hun winstpunten halen (dus steeds rond de 180), dat je dan nog niets te zoeken hebt in een hogere klasse.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:58

Roxxiejj schreef:
Waar ik me dan tegelijkertijd aan stoor is dat zoveel mensen in mijn omgeving direct bij 10 winstpunten doorgaan naar de volgende klasse. Ik ben net als Tamarant ook iemand die alle klasses uitrijd, ondanks of ik nou 10 keer 1ste wordt of geen enkele keer. Mijn idee is dat je nou eenmaal niet meer terug kan in klasses, en zeker als mensen niet overtuigend hun winstpunten halen (dus steeds rond de 180), dat je dan nog niets te zoeken hebt in een hogere klasse.

Als je maar vaak genoeg op wedstrijd gaat, zit altijd wel een x een jury die net aan winst geeft :7 Tis ook niet mijn stijl...

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:59

corientjuhh schreef:
Ik rij 1x per maand soms 2x per maand
Gewoon lekker voor de lol :)

Voor mij zijn het er ook niet meer hoor, vind plezier ook belangrijk :)

Toch vind ik dat je op wedstrijd weer even met je neus op de feiten wordt gedrukt, zie je gelijk waar je nog kan verbeteren voor nog hogere punten. Ach en soms krijg je punten die je niet verdient en een andere keer vond ik het juist goed gaan en de jury blijkbaar niet. Mijn eigen gevoel vind ik altijd het belangrijkste: Heb ik lekker gereden en was mijn paardje braaf, super toch? Jammer dan dat ik geen punt heb gekregen, maar ik ga met een goed gevoel naar huis en heb al weer zin om de volgende dag te rijden of gewoon lekker aanklooien (spelen, longeren, vrij springen, knuffelen enzovoort) met hem. :D

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:01

Roxxiejj schreef:
Mijn idee is dat je nou eenmaal niet meer terug kan in klasses, en zeker als mensen niet overtuigend hun winstpunten halen (dus steeds rond de 180), dat je dan nog niets te zoeken hebt in een hogere klasse.

Dat vind ik toch zo'n onzin. Sommige paarden lopen nou eenmaal niet voor 195 punten of hoger. Die lopen een braaf gereden proefje zonder spectaculair te zijn en rijden 180-185 punten. Het is gewoon voldoende en als je je punten hebt kan je een klasse hoger.

Verder slaat dit stukje de spijker op de kop vwb bij mij. Ik was ook zo'n ruiter die koste wat het kost op wedstrijd moest en thuiskwam met scores van 50%-59% af en toe een uitschieter naar boven, waar het paard dan ook wel goed liep.
Nu ruim een jaar geleden overgestapt naar een andere instructrice en zo nu en dan wel een concoursje mee gepakt om zelf en paard gewent te laten aan vreemd terrein maar paard gaat nu pas, na ruim 1 jaar trainen op de basis het snappen en aanpakken.
Paard is zeer zeker nog niet bevestigd genoeg en bij mij schort ook nog wel echt het een en ander aan het rijden maar het is allemaal een stuk beter en scoor nu 7 en 8ens op mijn stap en draf. Galop is nog even een oefenpuntje :+

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:03

listiglistje schreef:
Roxxiejj schreef:

Als je maar vaak genoeg op wedstrijd gaat, zit altijd wel een x een jury die net aan winst geeft :7 Tis ook niet mijn stijl...

Een keer, tuurlijk, heeft iedereen toch wel eens? Maar iedere keer thuis komen met 181 of 178, sorry, maar nee, dan kun je wel 10 winstpunten hebben, maar die volgende klasse is echt te ver weg...
Uiteindelijk kom je dan jezelf wel tegen. Was bij mijn eerste paard in het M2 en bij mijn huidige paard het Z1. Maar als je jezelf in de B al tegen komt, dan ben je dom bezig :n

Lucifertje: Je mag het onzin vinden, maar ook een normaal, simpel, maar correct gereden paard kan een bovenaan eindigen, zonder ook maar 1 spectaculaire gang te hebben. Gaat er 90% van de tijd om wat JIJ doet. Als jij je voltes vierkant rijdt, ga dan niet een klasse hoger. Rij je niet door de hoeken? Idem. Daaaaaaar heb ik het over. Doe je dit wel, dan kun je dus makkelijk 190 punten halen in welke klasse dan ook.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:02

Ben het hier helemaal mee eens. Ga zelf ook niet vaak op wedstrijd. En het gaat nu bij mij niet om de winstpunten, die komen vanzelf wel. Ben vorig jaar met het huidige paard begonnen. Toen was de rechtergalop nog niet altijd controleerbaar. Maar wel zo dat ik anderen niet in gevaar bracht. Ben gewoon een aantal keren op pad geweest, om haar ervaring op vreemd terrein te geven. Ging mij toen helemaal niet om de winstpunten. Dit jaar gaan we daar wel voor. Maar heb wel zoveel zelfkennis dat ik weet wanneer het een winstpunt waard is en wanneer niet. Dus krijg ik hem een keer niet. Dan weet ik dat meestal van tevoren al. Omdat ik dan weet wat er fout is gegaan.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:10

Ik herken het wel heel erg. Ik kwam eerst in de m1 echt niet verder en toen ben ik een jaar gestopt. Daarna weer begonnen en binnen ongeveer 4 maanden waren we z gerechtigd