Staat Oklahoma wil slachten weer toestaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Staat Oklahoma wil slachten weer toestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 17:03

www.bokt.nl

Sinds 2007 mogen in de Verenigde Staten geen paarden meer geslacht worden. Dat jaar sloten de laatste slachthuizen in onder meer de staten Texas en Illinois. De controle op slachthuizen stopte eveneens, waardoor illegaal wel eens werd geslacht. De andere paarden werden over de grens vervoerd om daar geslacht te worden.

Nu zijn er, volgens de Amerikaanse website care2, twee wetten ingediend om het slachten in de staat Oklahoma weer toe te staan. Een oude wet wil men ongedaan krijgen. In een wet stammend uit 1963 staat dat paardenvlees in de staat niet verkocht mag worden. Met het idee dat het vlees internationaal geëxporteerd mag worden wordt de oude wet ongedaan gemaakt. De andere wet zal toe staan dat paarden geslacht mogen worden, maar het vlees mag niet verkocht worden voor humane consumptie. De wetten liggen nu bij het Senaat.

In 2010 kreeg de staat het voor elkaar om transport van paarden of paardenvlees voor consumptie te versoepelen.

Diverse dierenwelzijnsorganisaties in de Verenigde Staten zijn woedend. Zij geven als redenen aan dat de meerderheid van de mensen tegen paardenslacht is. Daarnaast grijpen zij het paardenvleesdebakel in Europa aan om aan te tonen dat paarden niet geslacht moeten worden, omdat het fraude gevoelig is en geld verdienen speelt een te grote rol. Ook de manier van transport en het slachten zelf is inhumaan voor de dieren.

Voorstanders zeggen dat de slacht een optie is voor paarden die oud, ziek of gewond zijn. Simone Netherlands van Respect4Horses zegt: “Ruim 90 procent van de paarden die naar de slacht gaan zijn gezond en in een goede conditie. Het vlees wordt per pond verkocht, dus de stevige gezonde paarden zijn meer waard. De dunnere paarden, die soms verwaarloosd worden, zijn niet interessant voor de kopers.”

Het aantal paarden dat geslacht wordt is echter niet gedaald sinds dat het in de VS zelf niet meer mag. Volgens de statistieken zijn er in 2012 176.000 paarden richting het slachthuis vertrokken. Een stijging van 32 procent. Het exporteren van paarden naar Mexico is bijna verdubbeld, van 68.429 stuks (2011) naar 110.202 stuks (2012). Export naar Canada daalde met 7,5 procent.

PocoGaucha

Re: Staat Oklahoma wil slachten weer toestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:16

ik hoop dat het door gaat, de exporten naar Mexico en Canada zijn echt walgelijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:16

_/-\o_

Toch nog wat verstand daar in Amerika met betrekking tot het slachten van paarden...

Nu maar hopen dat het binnen afzienbare tijd ook gaat lukken!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:29

Wat een dwazen he...wel luidkeels protesteren tegen slachten in eigen land en dan die arme paarden doodleuk naar Mexico exporteren. Nee dat is prettig voor de paarden.......

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:30

Jeej! :D

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:46

Oh inderdaad hopen dat het doorgaat! Mijn tante woont in California en die verteld heel vaak over hoeveel paarden er wel niet sterven aan ziektes/verhongeren en dergelijke :\ Al helemaal tijdens de recessie.. En het inslapen schijnt heel duur te zijn dus iedereen laat z'n paard sterven..

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:47

Zo dat werd tijd. Dat de derenwelijn organisaties gaan protesteren vind ik raar. Die paarden hebben het niet prettig op transport. Ik hoop alleen niet dat als dit door gast de paarden naar de andere kant van het land vervoerd worden om geslacht te worden...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:55

Op sommige punten zijn veel Amerikanen zo blind als een mol, en dat slachttaboe van paarden is er 1 van...
Ik zou wel eens willen weten waarom het in Oklahoma straks misschien wel weer mag... zou dat echt vanuit dierenwelzijn zijn (de welzijns organisaties zelf steigeren, heb ik begrepen), willen ze meer geld in het land houden, of hebben ze last van loslopende afgedankte paarden?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:55

Hopen dat het er door komt :j zou een hoop 'opruimen' en idd veel misstanden in transport e.d. schelen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:59

het inslapen is dacht ik 100 dollar en het ophalen kost ook zoiets... ik ben de prijzen even vergeten. Iig kwam je dacht ik al rond de 250 dollar aan inslapen en ophalen... dan heb je nog niet eens de reiskosten van de arts...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:26

Heel dubbel.. aan de ene kant natuurlijk beter dan dat paarden verhongeren.. aan de andere kant zijn het inderdaad vooral gespierde, gezonde, dikke paarden waar mensen veel slachtgeld voor krijgen. Zieke en magere paarden zullen alsnog verwaarloosd worden omdat het vervoer naar zo'n slachthuis vaak al meer kost dan zo'n paard oplevert.
Er zijn in Amerika dagen waarop je bij de ASPCA en dergelijke instanties gratis of tegen lage kosten je paard kan laten inslapen. Dus voor zieke en geblesseerde paarden lijkt dat me een betere oplossing, dan dat ze alsnog uren op transport moeten. Amerika is zo groot..
En of het slachten in Amerika netter gaat dan in Mexico daar twijfel ik aan..

Ik heb trouwens begrepen dat Amerikaanse paarden niet meer in Canada geslacht mogen worden.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:23

Ik vind het een beetje dubbel...: Ik denk dat als het slachten toegestaan wordt, de paarden gewoon eerlijk en pijnloos worden geslacht... Maar waar gaat al dat vlees naartoe???

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:36

Vroeger waren die slachterijen van België, en ging dat vlees dus naar onze frikandellen.
De regels zijn daar veel minder streng. Bij de vroegere slachterijen daar zijn er vaak protesten geweest omdat er zo slecht met de dieren werd omgegaan.. net als bij koeien in kleine hokjes gejaagd, veel stress.. dus hopelijk worden die regels dan wel verscherpt en wordt er goed gecontroleerd..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:59

Hoezo is het slachten daar 'inhumaan'? Sowieso een rare term want humaan staat voor menselijk en het betreft natuurlijk dieren. Maar is het daar anders dan in nl? Want dat is gewoon pang voorbij. Terwijl inslapen soms voor se nodige problemen kan zorgen.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:17

Inhumaan, als in, dierenmishandeling... Als het slachten verboden is, vinden ze veel dieronvriendelijke dingen om alsnog te slachten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:58

Ja, dat snap ik hoor. Maar ik vind het slachten van een paard geen dierenmishandeling. Gaat eigenlijk veel sneller en met minder problemen dan met inslapen. Bij het inslapen komt het nog wel eens voor dat een paard gaat vechten tegen het middel. Met slachten (mits op de juiste manier) is dat niet het geval. Daarom mijn vroeg hóe slachten ze in Amerika? Gaat het daar op een hele brute wijze?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 08:38

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij gaat het slachten daar net als met koeien.. een vrachtwagen paarden wordt uitgeladen en die worden niet netjes een voor een aan een touwtje naar een slachtruimte gebracht, maar worden in een ruimte losgelaten en dan een voor een in een klein hokje gejaagd waar ze klem worden gezet en geslacht. Heel stressvol. Dus wat dat betreft vind ik inslapen dan toch vriendelijker en kan ik de zorgen van de dierenwelzijnsorganisaties wel begrijpen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 08:45

De manier waarop paarden gehouden werden tot ze geslacht werden, in de zgn. "feedlots", was ronduit vreselijk. Zieke en gewonde dieren stonden daar, vaak onder erbarmelijke omstandigheden, nog dagen/ weken op hun dood te wachten.
Dat is de reden dat toen de slachthuizen gesloten zijn. In sommige gevallen stierven ze al een vreselijke dood voordat ze bij de slager in de buurt kwamen.
Als er nu humane slachterijen komen, waar de dieren meteen uit hun lijden verlost worden ( indien nodig) is er geen probleem meer. Dus laten we hopen dat dat ook het geval is in Oklahoma.

Een feedlot voor koeien, die worden overigens nog wel goed verzorgd omdat dat vlees geld opbrengt: http://www.wildhorserescue.org/harrisranch1.jpg
En wat feiten over slachten in Canada van paarden: http://www.humanefood.ca/pdf%20links/ho ... t%20v6.pdf /
http://www.humanefood.ca/horses.html
Als je op Google afbeeldingen zoekt op "horse slaughterhouses in the us" , begrijpt iedereen waarom dat niet meer mag worden toegestaan! Niet voor tere zieltjes want de foto's zijn afschuwelijk! ;( ;(

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:47

ik denk dat ze zich meer zorgen moeten maken over alle rotzooi die ze daar lukraak in de paarden spuiten... en dat dus in de consumptie komt.
amerika is veel makkelijker met allerlei middeltjes toedienen aan paarden die hier helemaal niet mogen of alleen door DA en gereguleerd.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:59

ElCid schreef:
De manier waarop paarden gehouden werden tot ze geslacht werden, in de zgn. "feedlots", was ronduit vreselijk. Zieke en gewonde dieren stonden daar, vaak onder erbarmelijke omstandigheden, nog dagen/ weken op hun dood te wachten.
Dat is de reden dat toen de slachthuizen gesloten zijn. In sommige gevallen stierven ze al een vreselijke dood voordat ze bij de slager in de buurt kwamen.
Als er nu humane slachterijen komen, waar de dieren meteen uit hun lijden verlost worden ( indien nodig) is er geen probleem meer. Dus laten we hopen dat dat ook het geval is in Oklahoma.

Een feedlot voor koeien, die worden overigens nog wel goed verzorgd omdat dat vlees geld opbrengt: http://www.wildhorserescue.org/harrisranch1.jpg
En wat feiten over slachten in Canada van paarden: http://www.humanefood.ca/pdf%20links/ho ... t%20v6.pdf /
http://www.humanefood.ca/horses.html
Als je op Google afbeeldingen zoekt op "horse slaughterhouses in the us" , begrijpt iedereen waarom dat niet meer mag worden toegestaan! Niet voor tere zieltjes want de foto's zijn afschuwelijk! ;( ;(

is het verbeteren van de manier van slachten dan niet beter?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:07

Ja, dat zou natuurlijk de oplossing zijn. Het is dus te hopen dat dit in Oklahoma zal gebeuren!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:32

Dat zou een mooie klus zijn voor Temple Grandin, om de paardenslachterijen van informatie te voorzien, overigens heeft zij inderdaad al nuttige informatie in haar website staan over hoe het niet en hoe het wel zou moeten.
Voor de mensen die engels kunnen lezen:

http://grandin.com/humane/questions.answers.horse.slaughter.html

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:52

Ik ben ook voor slachten boven het laten verhongeren of andere manieren van mishandeling.
Maar het is hierbij wel van belang hoé er wordt geslacht (+ vervoer).

Als je het filmpje bekijkt op deze website over een paardenslachterij dan krijg ik wel braakneigingen!!!

WAARSCHUWING: beelden kunnen als zeer schokkend worden ervaren!!
http://www.unleashed.org.au/take_action/laverton-knackery/

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 13:03

Het probleem met paardenslachterijen in de VS was dat ze paarden net zo behandelden als een kudde koeien, terwijl je met paarden heel anders om moet gaan... paarden kun je niet klemzetten bijvoorbeeld, want dan raken ze volkomen in paniek, met alle ellende die daaruit voortkomt. Ook even snel aan de lopende band een serie paarden slachten lukt niet goed, waardoor er ook ongelukken gebeuren, zoals paarden die verkeerd geschoten worden en zo. In feite waren de slachterijen ook niet speciaal gebouwd voor paarden, maar om snel grote hoeveelheden koeien te slachten.
Dat zal een hele belangrijke reden zijn geweest om het slachten van paarden in de VS te verbieden, maar toen gingen paarden dus naar Mexico, waar ze op een nog afgrijselijker manier worden geslacht...

Lotte86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:51

Tja ik hoop dat ze het in de VS ook weer gaan doen. Al die ellende om ze op een andere manier van het leven te beroven is ook niets. Eigenlijk walgelijk!