Luchtmacht waarschuwt paardenhouders vanwege oefening

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Luchtmacht waarschuwt paardenhouders vanwege oefening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 12:36

http://tubbergen.nieuws.nl/

De Koninklijke Luchtmacht waarschuwt houders van paarden dat van maandag 18 t/m vrijdag 29 maart een militaire oefening met helikopters en vliegtuigen wordt gehouden in de omgeving van vliegveld Twenthe.

Een C-130 transportvliegtuig, 2 Apache gevechtshelikopters, 1 Cougar helikopter, 3 Chinooks en 2 Amerikaanse Blackhawk transporthelikopters deel aan de oefening Cerberus Guard. De Luchtmacht adviseert paardenhouders rekening te houden met het vliegverkeer en eventueel maatregelen te nemen, zo bevestigt een woordvoerder.

De C-130 vliegt vanaf vliegbasis Eindhoven en de Blackhawks vanaf militair luchtvaartterrein Deelen, nabij Arnhem. De andere helikopters keren iedere dag terug naar vliegbasis Gilze-Rijen. Vanaf deze 3 locaties wordt gevlogen naar en in de omgeving van vliegveld Twenthe, bij Oldenzaal/Hengelo/Enschede. De transporthelikopters kunnen ook buiten het vliegveld landen.

De vliegbewegingen vinden 's middags en 's avonds, tot uiterlijk 23.00 uur, plaats. Weersomstandigheden en onvoorziene situaties maken de vliegplanning echter wel onderhevig aan wijzigingen.

Aan de oefening nemen zo'n 1.000 militairen deel. Tijdens de oefening wordt het voormalige vliegveld Twenthe veroverd op de vijand. Nadat het vliegveld is veroverd, wordt er een tijdelijke basis gebouwd. Vanuit deze basis worden acties in verschillende gemeenten uitgevoerd. Defensie sluit niet uit dat bewoners in het oefengebied hinder van de actie ondervinden.

JorisDy

Re: Luchtmacht waarschuwt paardenhouders vanwege oefening

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:42

Netjes dat ze dit zo melden! Bij ons (Voorthuizen) zijn ze de laatste dagen al lekker bezig. Ach ik en mijn paard hebben er geen last van.

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:44

Erg netjes dat dit gecommuniceerd wordt! +:)+

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:44

Idd, wat ontzettend netjes dat ze dit melden! _/-\o_ +:)+ Toppie hoor!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:03

Keurig dat ze het melden.

Nu kijkt mijn paard gelukkig niet op of om van overvliegende heli's ed maar toch is het altijd fijn om te weten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:05

Top!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:08

MarliesV schreef:

Nu kijkt mijn paard gelukkig niet op of om van overvliegende heli's ed maar toch is het altijd fijn om te weten.

Bij ons kijken ze ook niet op van een heli, echter een transportheli van de luchtmacht die laag overkomt is wel even wat anders, daar gaan ze hier wel van op de loop, gelukkig zit ik niet in die vliegzone.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:12

Ik zag net al 2 helikopters vliegen :) (ik woon kortbij Arnhem) Ik zag alleen dat de twenter wat draafde maar de 2 (9 & 14) gaven er niks om.

Netjes dat ze het melden :)
Laatst bijgewerkt door Sjors op 07-03-13 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:13

bigone schreef:
MarliesV schreef:

Bij ons kijken ze ook niet op van een heli, echter een transportheli van de luchtmacht die laag overkomt is wel even wat anders, daar gaan ze hier wel van op de loop, gelukkig zit ik niet in die vliegzone.

Mijn paarden hebben bij gilze gestaan direct achter de landings baan en de hangers van de heli's
Ze reageerde op geen enkel vliegend object :D
Maar er wordt altijd melding gemaakt hoor dat er gevlogen wordt.
Nu is het een grote oefening maar de normale vlieg uren staan ook vaak op de site.

Gister bij ons vlakbij papendrecht vloog er al een chinook over, ben het gewend :j

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:16

mooi, dat ze waarschuwen mogen ze hier ook weleens doen als ze van t Harde over dronten komen vliegen, schrik me soms het lazurus..
maj

Annevandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:32

Ach gister hadden wij al 5 straaljagers nog geen 70m boven de rijbak 'zoooooooooooooemmmmmmmmmmm'!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:34

Ben benieuwd of ik ze hier nog ga zien, een km of 30-40 hemelsbreed ten noorden van vliegveld Twenthe :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:12

NL is nu eenmaal niet zo groot, dus de kans is groot dat er een komt overvliegen waar dan ook.
De punten wat een laag vlieg gebied is zijn bekend.
Woon je nabij kazerne's zoals T'Harde of Luchtmacht basis dan weet je dat er regelmatig allerlei oefeningen gehouden kunnen worden.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:19

Barcelano schreef:
NL is nu eenmaal niet zo groot, dus de kans is groot dat er een komt overvliegen waar dan ook.
Woon je nabij kazerne's zoals T'Harde of Luchtmacht basis dan weet je dat er regelmatig allerlei oefeningen gehouden kunnen worden.

Precies daarom juist :D Wij zitten hier ook in (Duits) laag vlieggebied. Ik vind het altijd wat machtig mooi om te zien. M.n. die Chinooks en transportvliegtuigen als die laag over komen vliegen :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:29

flettie schreef:
Barcelano schreef:

Precies daarom juist :D Wij zitten hier ook in (Duits) laag vlieggebied. Ik vind het altijd wat machtig mooi om te zien. M.n. die Chinooks en transportvliegtuigen als die laag over komen vliegen :)

Ik krijg er ook nog steeds kippenvel van :+
Vooral die apache's :j

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:33

Gisteren had ik wedstrijd en toen vlogen er 3x straaljagers heel laag over...

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:40

feest, mijn paard staat pal onder de landingsbaan... dus heeeeeeeelll goed om dit ff te weten. Zou het ophangen op stal.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:11

Gut, ik werd toen ik in Harskamp woonde nooit gewaarschuwd en heb toch meer dan eens Chinooks létterlijk de toppen van de dennen in mijn paddock zien raken... Mijn Paintmerrie en veulen die op die momenten onderaan die dennen liepen, deden er overigens gelukkig niks op uit, net zo min als op het anti-tank geschut op de schietbaan of de leopards die op een halve meter van de paddock langs kwamen denderen, waarbij veulen dan gewoon strak langs het draad bleef staan...
(al dit grof geweld is overigens - in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt - géén garantie tot een verkeers-zeker paard... Dot, het veulen, wat dus opgegroeid is met dit soort groot materieel, ook diepladers met tanks er op en mega zware vrachtwagens, alles over het zware wildrooster voor de paddock, vond een simpele personenauto die langs haar heen kwam rijden tijdens een buitenrit toch echt iets héél anders :roll: )

Maar toch mooi dat ze waarschuwen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:13

:')

Heel erg offtopic, maar vlug!
Bescherm de hoogspanningsmasten!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:13

Ooh dear... Vliegveld Twente is hier vet dichtbij, kunnen er lopend heen :=
Ben benieuwd hoe de paarden het gaan vinden de komende tijd :=

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:19

Annevandam schreef:
Ach gister hadden wij al 5 straaljagers nog geen 70m boven de rijbak 'zoooooooooooooemmmmmmmmmmm'!

Ik denk dat je je een beetje vergist in de hoogte.

Straaljagers mogen niet lager dan 400 meter vliegen.
Bij een oefening van defensie kunnen ze met nadrukkelijke toestemming tot 150 meter vliegen,

Bij laagvliegoefeningen zouden ze tot 75 mogen, maar dit is echt uitzonderlijk.
En dit wordt dan niet boven bewoonde delen gedaan,maar bijvoorbeeld boven zee of grote open vlaktes.

Gisteren maakten wij een buitenrit, en vlogen ze ook 2x over, in formatie van 3.

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:04

Ik zie ze wel wij zitten hemelsbreed 50 meter vanaf vliegveld

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:14

Barcelano schreef:
flettie schreef:

Ik krijg er ook nog steeds kippenvel van :+
Vooral die apache's :j

Van heel dichtbij zijn ze nog mooier :j
De Apache's heb ik nog niet gezien, maar wel de F16's en wat andere helicopters.
Mijn vader komt soms voor zijn werk op de kazerne's en als ik vrij ben en mee mag van zijn werk ga ik dus wel eens mee.
lekker een dagje "luchtmacht"

De F16's zien landen vlak voor je is machtig mooi, maar zwaar pijnlijk voor je oren :')

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:18

Hmm, jammer dat die blackhawks hier niet over vliegen, gave dingen om eens te spotten..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:36

meeste paarden geven er niet veel om omdat ze ze van HEEEEEL ver aan kunnen horen komen. Bij ons vliegen de helikopters en commerciële vliegtuigen ook erg laag over en het boeit ze helemaal niks.
Afgelopen zomer kwamen in formatie bergen met gevechtsvliegtuigen, oude oorlog toestellen en helikopters heel laag over voor veteranen dag, waren ze allemaal naar de lucht aan het kijken :)