“Goede paarden nog steeds waardevast”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

“Goede paarden nog steeds waardevast”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 09:43

http://www.gooieneemlander.nl/

Paarden staan de laatste tijd volop in de belangstelling. Niet alleen door de berichten over paardenvlees in de lasagne en de Zweedse gehakballetjes, maar ook door het feit dat er vorig jaar veel meer paarden geslacht zijn dan in de jaren daarvoor. Heeft de economische crisis nu ook toegeslagen in de paardenbusiness?

,,Mensen denken nu wel tien keer na, voordat ze een paard kopen. En ze willen alleen maar perfecte paarden'', vertelt Teus van 't Klooster van pensionstal Paardenvreugd in Eemnes. Zijn bedrijf heeft geen last van de crisis. ,,De pensionstallen en de opfok staan vol. Maar voor hobbyfokkers houdt het nu wel op. De paarden voor de recreatie brengen de kostprijs van het fokken niet meer op. De markt voor recreatieve paarden stroomt op dit moment vol.''

Collega Arnoud van Daatselaar van pensionstal Heidehoek in Eemnes heeft ook niet te klagen over klandizie. ,,Anderhalf jaar geleden had ik niet alle stallen in gebruik, nu sta ik weer vol. Ik heb honderdtwintig stallen, waarin paarden staan van Gooise vrouwen. Ze komen nog steeds in hun dure auto's naar de stal. Mijn stal heeft duidelijk een eigen publiek, dat de paardenliefhebberij nog wel kan bekostigen.''

Goede sportpaarden zijn volgens Van 't Klooster nog steeds waardevast, ,,maar paarden die net niet aan die kwalificatie voldoen, worden nu een stuk goedkoper. Omdat ik ook in paarden handel, krijg ik regelmatig telefoontjes van mensen die hun paard willen verkopen. Dat zijn er inderdaad wel meer dan voorheen.''

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:17

Sammie schreef:
Ik heb honderdtwintig stallen, waarin paarden staan van Gooise vrouwen. Ze komen nog steeds in hun dure auto's naar de stal. Mijn stal heeft duidelijk een eigen publiek, dat de paardenliefhebberij nog wel kan bekostigen.''

Pfoe wat een geruststelling! :')
Het zal dan toch nog niet zo erg zijn met die crisis :+

dots83

Re: “Goede paarden nog steeds waardevast”

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:32

In echte goede paarden is nog steeds handel, dat is altijd al zo geweest en zal ook wel zo blijven.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:02

klopt, maar net zoals in de openingstopic geschreven staat, als je een paard op stal hebt wat het net niet is, is ie helemaal niets waard.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:45

En helaas heb je als hobbyfokker meer kans op een "net niet" dan op een helemaal wel.
Tenzij je de centjes hebt om in een gigantisch goede merrie te stoppen :)

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:04

Het paard moet maar net zijn wat je wil en zoekt. Ik hoef geen toppaard, maar een lief recreatie paard. Weinig mensen zijn volgens mij goed genoeg om hun brood eruit te halen met een beter paard dan een 'middeklasse' paard.

solaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:12

ja, als je recreatief rijdt hoeft je paard geen 1m40 te kunnen springen met krappe bochten of de piaffe kunnen.
als hij luistert naar je hulpen en als je eens een sprintje door de wei kunt trekken ben je toch blij met je paard!
En een relax buitenritje op z'n tijd...

en als je een goede band hebt met je paard en je doet eens een wedstrijdje springen (80 cm ofzo) mee, zal je misschien niet winnen van dat luxepaardje maar toch voldoening hebben als je paard goed naar je luisterde en alles sprong zonder aarzeling. Gewoon omdat hij je vertrouwd. Dat zou ik ook leuk vinden. :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 08:32

Ruga schreef:
Sammie schreef:
Ik heb honderdtwintig stallen, waarin paarden staan van Gooise vrouwen. Ze komen nog steeds in hun dure auto's naar de stal. Mijn stal heeft duidelijk een eigen publiek, dat de paardenliefhebberij nog wel kan bekostigen.''

Pfoe wat een geruststelling! :')
Het zal dan toch nog niet zo erg zijn met die crisis :+

Zie meteen een nieuwe serie vor me: De Gooise vrouwen van Heidehoek ..

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 08:35

wat grappig!

Bij teus heb ik mijn paard gekocht, geen totilas maar ik ben er zoooooo blij mee :-)
en bij daatselaar kwam ik eerder regelmatig, leuke stal! maar idd Goois :-)
Niks mis mee!

hopelijk trekt de paardensector weer aan en belanden er minder paarden bij de lsacht.... want daar gaan ook zat gezonde paarden heen op t moment

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 08:45

Goede sportpaarden .. in dat segment wel misschien ja , maar doorgaans heb je een goed z-paard voor ruim onder de 10.000 dus echt waardevast wil ik de betere paarden niet noemen. De beter bedeelde kopers zijn meer waardevast zou ik eerder zeggen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 09:24

Ben het maar gedeeltelijk met je eens. Het hangt er heel erg van af wat dat goede Z-paard is. Ten eerste het verschil tussen Z1 of Z2. Is het een paard van bijvoorbeeld 16 jaar die goed zijn Z2 proeven doorkomt maar niet het talent heeft gehad om hoger te komen (dit paard hebben wij aan iemand geleased). Of je praat bijvoorbeeld over een 7-jarige die goed Z2 loopt en talent genoeg heeft om nationaal te gaan presteren. De eerste zal geen 10.000 kosten, de tweede zal je aardig te kort komen als je budget 10.000 is. Aangenomen dat ze dan wel rontgenologisch/klinisch goed zijn.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 09:31

CM_ schreef:
Goede sportpaarden .. in dat segment wel misschien ja , maar doorgaans heb je een goed z-paard voor ruim onder de 10.000 dus echt waardevast wil ik de betere paarden niet noemen. De beter bedeelde kopers zijn meer waardevast zou ik eerder zeggen.

Als jij zo'n springpaard voor me weet, laat het me dan weten, ben nog naar een op zoek.....ik kan geen fijne Z paarden vinden hoor voor dat geld!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 08:15

Vijf jaar geleden zocht ik een jonge allrounder met een budget van 8000 euro. Dat viel niet mee: na 20 paarden te hebben bekeken en vier paarden die niet door de keuring kwamen vonden we een groen en niet zo'n knap maar wel erg leuk paard. Paard hebben we nog, is gezond en m'n dochter is er erg blij mee. Maar ik denk toch dat we nu voor 8000 euro meer en betere keus zouden hebben.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:24

Licht eraan wat je er qua geld in stopt en wat je er dus uit wil halen.
Goed sportpaard, Jonge paarden al op een redelijk verdienstelijk niveau.
Die zijn ze gerust kwijt als ze willen.
Grootste groep paarden bevind zich in de onderste schaal van waardes die daarbij horen.
Wil je het kwijt dan brengt het niet vaak niet veel op, wil je het niet kwijt, kan het zomaar zijn dat er wel intresse is.
Het moment daarin speeld ook mee, na mijn inziens.
Soms is er een periode, of jaren waarin er een toenemende vraag is naar een bepaald ras, kleur of wat dan ook.
kwaliteit is echter blijvend, meer dan de hype opzich.

Lotte86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:42

Tja je moet er wel geluk mee hebben, en ik denk ook dat als je al naam hebt het verkopen wat makkelijker gaat hoor!