Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
NatasjavE schreef:Tuigpaarden gaan steeds beter stappen??????
Nou, ik bekijk ze ieder jar op de hengstenkeuring en ik zie ze alleen maar slechter gaan stappen.
Ja, de Sander kinderen,...die willen nog wel stappen.
Ik weet wel een beter menpaard.
Nou, ik bekijk ze ieder jar op de hengstenkeuring en ik zie ze alleen maar slechter gaan stappen.
OsMo schreef:Natasja ik wist dat je hier op zou reageren![]()
uryanne schreef:OsMo schreef:Natasja ik wist dat je hier op zou reageren![]()
Ja, er gaat geen hengstenkeuze, men of tuigpaarden topic voorbij of het Gelders paard wordt erbij gehaald. Prima dat er getracht wordt de Gelderse wat meer onder de aandacht te brengen, maar soms slaat het totaal kant noch wal.
Als 60% van de menners een tuigpaard heeft, waarom dan de kunde van deze menners in twijfel trekken door te suggereren dat ze het verkeerde paard hebben?
OsMo schreef:Uryanne dat 60% van de menners een tuigpaard voor de kar hebben kun je ook anders zien.
Ze zullen best wel kunde hebben om het juiste tuigpaard te vinden maar je kunt het ook zo zien:
A. Die 60% heeft niet genoeg geld om een goed KWPN alround paard te betalen. Kijk naar Chardon die heeft ook geen tuigpaarden er voor lopen. De sport van een menner is vaak al duur zat en om die reden wijken ze uit naar het goedkopere alternatief het tuigpaard.
B. Bij de tuigpaarden heb je gewoon mannen zitten die het type goed weten te promoten. Zij brengen menner in contact met het tuigpaard dat wel kan stappen en galloperen. Deze mannen steken daar een hoop geld in.
In het wereldje van het Gelders type missen ze die personen.
Er wordt wel gepromoot richting dressuur paard iets meer dan allround en daarbij nog missen ze een echte bemiddelaar die kopers in contact brengt met verkoper.
Enomis123 zo heel veel kleur zat er niet in hoor en als er kleurvariatie zoals Sabino in zat dan kwam dat uit de lijn van Oleander en dat was oud klassiek bloed.
Meeste apparte kleuren komen vaak van oorsprong bij de Groningers weg.
Al weet ik mij een keuringspaard te herinneren bij de tuigpaarden waar wat verder terug in de genen een keer fjord had zitten.
Nu vind ik tuigpaarden geweldig maar die hele moderne slanke dunne beentjes vind ik niets aan.
Hengsten als Wouter en Fortissimo kon ik mijn fingers bij aflikken.
En ik denk ook wel dat tuigpaarden geschikt zijn voor de mensport maar dan mag dat extreme voorbeen gebruik wel wat minder.
).
.OsMo schreef:Uryanne ik kan me je irritatie best wel voorstellen.
Mijn bericht komt misschien denegerend over sorrie dat is niet mijn bedoeling.
Ik moet bekennen dat ik ook wel al een jaar of 4 niet actief meer mee lees in de mensport en de nieuwe ontwikkelingen daarin niet echt meer gevolgt heb.
Maar ik heb destijds wel echt gelezen dat tuigers financiëel een aantrekkelijker paard was omdat zij niet zo duur in de markt lag en dat waren ik meende de woorden van Koos de Ronde of Ton Monhemius. (t' was iig een internationale menner).
En het is echt dat de marketing binnen de tuigpaarden veel beter loopt. Mannen als Marcel Ritsma, Wim Cazemier, Roelof van t'Oever houden zo van dit type paard dat ze het graag overeind willen houden en daarbij kunnen ze ook heel goed inspelen op de markt.
En als je goed kunt inspelen op de markt dan zie je daar ook resultaten van.
Overigens bestaat het wedstrijd span van Herman ter Harmsel uit klassieke Tuigpaarden waar veel klassiek Gelders bloed door stroomt.
En om eerlijk te zijn durf ik ook eerlijk te beamen dat een Tuiger beter zal mee komen in de topmensport dan een Groninger. Maar goed die types zijn ook niet te vergelijken.
Albert voor mij geldt ook dat een goed Gelders paard ook meer opbrengt dan een gemiddelde tuiger.
Een goede Gelderse en een goede tuiger doen het echt niet voor elkaar onder in de mensport.