Topkoetsiers promoten het tuigpaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Topkoetsiers promoten het tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 21:23

Persbericht

Lambertus Huckriede werd ontelbare malen nationaal kampioen met zijn tuigpaarden. Herman ter Harmsel behoort tot het A-kader bij de vierspanrijders. De twee Twentse topkoetsiers kennen elkaar al twintig jaar. Ze slaan de handen ineen en verzorgen op 12 maart samen een clinic om het tuigpaard te promoten. Plaats van handeling is de door Ter Harmsel geleide manege Achter ’n Bos aan de Leijerweerdsdijk in Rijssen.

Ter Harmsel en Huckriede willen tijdens de demonstratie de overeenkomsten tussen het trainen van een tuig- en een menpaard laten zien. Het tuigpaard speelt een steeds grotere rol in de mensport , vooral op de onderdelen dressuur en vaardigheid. Met specifieke oefeningen willen de twee topkoetsiers het publiek overtuigen dat ze elkaar in trainingen uitstekend kunnen aanvullen en versterken. De ervaren menjuryleden Tjeerd Velstra en Peter Bonhof zijn aanwezig om het optreden van Herman ter Harmsel en Lambertus Huckriede vanuit het perspectief van de jury te beoordelen.

De verschillen tussen tuig- en menpaarden worden volgens Lambertus Huckriede steeds kleiner. “We zitten heel dicht bij elkaar. Het tuigpaard is doorgefokt tot menpaard. Een paard dat met het voorbeen onder het lichaam blijft, pakt geen meters. Dan duurt het te lang om op snelheid te komen. Ook de stap is enorm verbeterd. Een tuigpaard wilde vroeger niet stappen, maar zijn stap en galop zijn erg veranderd. Dat heeft alles met de verbeterde fokkerij en de training te maken. Tegenwoordig traint 95 procent op hetzelfde hoge niveau.”

Herman ter Harmsel vult aan: “Extreme tuigpaarden worden steeds luxer en steeds meer richting mensport gefokt. Vroeger reed je een tuigpaard en dan bleef het voorbeen puur onder het lichaam. Nu brengen ze het voorbeen zo ver naar voren als ze willen en hebben ze een heel andere hals en schouder. Wat vijf tot tien jaar geleden net niet genoeg was als tuigpaard ging naar ons toe. Dat is nu niet meer voldoende. Ook de mensport vraagt steeds meer kwaliteit.”

Een eigen onderzoekje leerde de Rijssenaar dat de beste dertig menners ter wereld ondertussen gemiddeld meer dan zestig procent tuigers in hun span inzetten. “Beeld, inzicht en beweging, daar gaat het om. Iedereen wordt steeds beter en ook de kwaliteit van de paarden gaat heel hard vooruit.”

Lambertus Huckriede onderschrijft het. “Tact, regelmaat en houding. Die drie elementen vormen de basis in de tuigsport, maar ook bij het mennen. Die moet je dus goed voor elkaar hebben. Dat is overigens gemakkelijk zeggen, maar veel moeilijker uitvoerbaar. Het is zeker ook een kwestie van management. Eigenlijk moet je gewoon een logboek bijhouden want er komt heel veel bij kijken. Thuis moet je ze leren wat ze in de wedstrijd moeten doen. Dan moet je diep naar beneden trainen. Hoe dieper je rijdt, hoe meer ruimte en lossigheid je krijgt. Juist in de training moet je de fouten opzoeken en de wedstrijd nabootsen. Ik denk ook dat het voor tachtig of negentig procent aan de rijder en niet aan paarden ligt als het niet goed gaat. Want dan ben jij degene die het niet goed heeft voorbereid. In de wedstrijd groeit een tuigpaard vanzelf.”
Herman ter Harmsel knikt instemmend. “Dat ben ik helemaal met je eens. Het is een kwestie van doen, doen en nog eens doen. Elke dag opnieuw.”

Tijdens de clinic op 12 maart geven Ter Harmsel en Huckriede daar praktijkvoorbeelden van. Lambertus: “We laten zien wat in de training goed is voor een menpaard van Herman. Daarna neem ik het over en train ik dat paard op de manier die een tuigpaard beter maakt. In principe gaat het om hetzelfde: actie in het voorbeen, ruimte en balans. Dat is tact. Hoe meer hij daarvan heeft, hoe beter hij presteert met het voorbeen. Een tactfout is dodelijk en levert de grootste straf op. Heb je een paard in de hand, dan kun je ook een goede marathon rijden. Waarmee ik niet bedoel te zeggen dat ik zomaar de rol van Herman kan overnemen hoor. Met een vierspan kom ik echt die hindernissen niet door. Tuigpaarden rijden is een showsport. Hoe meer vanzelfsprekend iets is, hoe meer punten je scoort. Het gaat erom dat je een paard kunt laten lopen zoals jij dat wilt, anders ben je ook de show kwijt.”

Herman: “Dat is in de mensport niet anders, zeker in de dressuur. Voor de vaardigheid is het min of meer hetzelfde verhaal. Het is zoals Lambertus aangeeft vooral een verhaal van veel en goed trainen. We tonen tijdens onze clinic met enkele aanspanningen een aantal mogelijkheden. We willen vooral laten zien hoe je een paard zo extreem mogelijk kunt laten lopen, hoe je net dat laatste uit een paard kunt halen.”
Huckriede over de samenwerking met Ter Harmsel : ”We schaden elkaar niets, kunnen alleen maar van elkaar leren. Je eigen systeem is niet heilig. Je hebt het zelfde doel, maar er zijn verschillende manieren om er te komen. We hebben respect voor elkaar en zijn allebei bezig het beste uit onze paarden halen. Het komt niet zomaar uit de lucht vallen. Je moet er elke dag mee bezig zijn tot je er helemaal gek van wordt.”

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 22:01

Cool!! Daar wil ik best bij zijn!

NatasjavE

Re: Topkoetsiers promoten het tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 22:09

Tuigpaarden gaan steeds beter stappen??????
Nou, ik bekijk ze ieder jar op de hengstenkeuring en ik zie ze alleen maar slechter gaan stappen.
Ja, de Sander kinderen,...die willen nog wel stappen.

Ik weet wel een beter menpaard. :=

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 22:21

NatasjavE schreef:
Nou, ik bekijk ze ieder jar op de hengstenkeuring en ik zie ze alleen maar slechter gaan stappen.

Ik weet waar je op doelt. Dat is je goed recht!
Maar ja, internationale menners zullen wel weten wat ze willen. En dat is een Tuigpaard!
Wel jammer dat je een positief tuigpaarden- stuk probeert om te buigen....

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 22:23

NatasjavE schreef:

ik denk dat ze het op een ander manier bedoelen, dat nu eigenaren meer gaan trainen op het stappen
in plaats van alleen maar draven wat ze in de baan moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:51

Euhm helaas moet ik bekennen dat ik het ook niet helemaal eens ben met de uitspraak "Ook de stap is enorm verbeterd. Een tuigpaard wilde vroeger niet stappen, maar zijn stap en galop zijn erg veranderd".

De tuigpaarden die ik ken van vroeger wilden (en konden) prima stappen.
Dat waren vooral de wat klassiekere types en degene die idd niet stappen konden en wilden daar zat vaak veel hackney achter.
Weliswaar selecteren ze nu meer naar goede stap en galop, dat zou kunnen en dat men het tuigpaard nu ook meer dressuurmatiger traint maar er zijn nog steeds wel tuigpaarden die niet echt goed kunnen stappen.

Natasja ik wist dat je hier op zou reageren :+ :D

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 08:13

OsMo schreef:

Ja, er gaat geen hengstenkeuze, men of tuigpaarden topic voorbij of het Gelders paard wordt erbij gehaald. Prima dat er getracht wordt de Gelderse wat meer onder de aandacht te brengen, maar soms slaat het totaal kant noch wal.
Als 60% van de menners een tuigpaard heeft, waarom dan de kunde van deze menners in twijfel trekken door te suggereren dat ze het verkeerde paard hebben?

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 08:54

Klinkt heel interessant!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 08:58

uryanne schreef:
OsMo schreef:

Ja, er gaat geen hengstenkeuze, men of tuigpaarden topic voorbij of het Gelders paard wordt erbij gehaald. Prima dat er getracht wordt de Gelderse wat meer onder de aandacht te brengen, maar soms slaat het totaal kant noch wal.
Als 60% van de menners een tuigpaard heeft, waarom dan de kunde van deze menners in twijfel trekken door te suggereren dat ze het verkeerde paard hebben?

Helemaal mee eens.

Leuk initiatief!

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 09:13

de mooie tuigpaarden die ik 20 a 30 jaar terug zag, die zie ik doorgaans niet meer.. hele aparte kleurtjes, mooie ronde kontjes, veel temperament, en goed bewegen, mijn oom had ooit een palomino hengst met zilveren manen en staart, boh wat had ik die nu graag willen hebben voor de dressuur...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:25

Uryanne dat 60% van de menners een tuigpaard voor de kar hebben kun je ook anders zien.
Ze zullen best wel kunde hebben om het juiste tuigpaard te vinden maar je kunt het ook zo zien:

A. Die 60% heeft niet genoeg geld om een goed KWPN alround paard te betalen. Kijk naar Chardon die heeft ook geen tuigpaarden er voor lopen. De sport van een menner is vaak al duur zat en om die reden wijken ze uit naar het goedkopere alternatief het tuigpaard.

B. Bij de tuigpaarden heb je gewoon mannen zitten die het type goed weten te promoten. Zij brengen menner in contact met het tuigpaard dat wel kan stappen en galloperen. Deze mannen steken daar een hoop geld in.

In het wereldje van het Gelders type missen ze die personen.
Er wordt wel gepromoot richting dressuur paard iets meer dan allround en daarbij nog missen ze een echte bemiddelaar die kopers in contact brengt met verkoper.

Enomis123 zo heel veel kleur zat er niet in hoor en als er kleurvariatie zoals Sabino in zat dan kwam dat uit de lijn van Oleander en dat was oud klassiek bloed.
Meeste apparte kleuren komen vaak van oorsprong bij de Groningers weg.
Al weet ik mij een keuringspaard te herinneren bij de tuigpaarden waar wat verder terug in de genen een keer fjord had zitten.

Nu vind ik tuigpaarden geweldig maar die hele moderne slanke dunne beentjes vind ik niets aan.
Hengsten als Wouter en Fortissimo kon ik mijn fingers bij aflikken.
En ik denk ook wel dat tuigpaarden geschikt zijn voor de mensport maar dan mag dat extreme voorbeen gebruik wel wat minder.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:43

OsMo schreef:
Uryanne dat 60% van de menners een tuigpaard voor de kar hebben kun je ook anders zien.
Ze zullen best wel kunde hebben om het juiste tuigpaard te vinden maar je kunt het ook zo zien:

A. Die 60% heeft niet genoeg geld om een goed KWPN alround paard te betalen. Kijk naar Chardon die heeft ook geen tuigpaarden er voor lopen. De sport van een menner is vaak al duur zat en om die reden wijken ze uit naar het goedkopere alternatief het tuigpaard.

B. Bij de tuigpaarden heb je gewoon mannen zitten die het type goed weten te promoten. Zij brengen menner in contact met het tuigpaard dat wel kan stappen en galloperen. Deze mannen steken daar een hoop geld in.

In het wereldje van het Gelders type missen ze die personen.
Er wordt wel gepromoot richting dressuur paard iets meer dan allround en daarbij nog missen ze een echte bemiddelaar die kopers in contact brengt met verkoper.

Enomis123 zo heel veel kleur zat er niet in hoor en als er kleurvariatie zoals Sabino in zat dan kwam dat uit de lijn van Oleander en dat was oud klassiek bloed.
Meeste apparte kleuren komen vaak van oorsprong bij de Groningers weg.
Al weet ik mij een keuringspaard te herinneren bij de tuigpaarden waar wat verder terug in de genen een keer fjord had zitten.

Nu vind ik tuigpaarden geweldig maar die hele moderne slanke dunne beentjes vind ik niets aan.
Hengsten als Wouter en Fortissimo kon ik mijn fingers bij aflikken.
En ik denk ook wel dat tuigpaarden geschikt zijn voor de mensport maar dan mag dat extreme voorbeen gebruik wel wat minder.

Ah, het is armoe dat topmenners met tuigpaarden rijden. Bedankt voor de verduidelijking!
Ik denk dat jij prima in de doelgroep past waar Huckriede en ter Harmsel de clinic voor organiseren;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:15

Ik heb zelfs geen geld voor een tuigpaard dus die clinic heeft voor mij geen extra waarde :D :D
Daarbij heb ik net iets meer passie voor de Groninger (ook een heel goed men paard ;) ).

Ik zeg niet dat menners zo arm zijn maar dat het wel mee kan spelen.
Zelf heb ik de mogelijkheid gehad om bij Tomas Eriksson te groomen en dan maak je toch echt ook wel wat van de top mee en gesprekken gehad met grooms van internationale menners.
Tis dus niet zo dat ik helemaal niet weet waar ik over praat.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:50

Waar ik mij aan stoor is dat hier gesuggereerd word dat het hedendaagse tuigpaard minder geschikt is als topsport- menpaard.

Feiten zijn feiten. Lees het artikel in de openingspost maar... Heel veel tuigpaarden vinden hun weg in de (inter-) nationale mensport. Het zal dus wel niet zo slecht zijn ;)

Of dat met marketing te maken heeft of niet? Uiteraard, maar als iets niet voldoet dan kun je reclame maken wat je wil maar zal de verkoop stil komen te liggen.

Ik blijf het enorm kinderachtig vinden dat de mensen die liever een gelderse of groninger hebben positieve stukjes over tuigpaarden in twijfel blijven trekken en lacherig doen over alles wat tuigpaard heet of eraan verwant is.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:17

Sluit me helemaal aan bij Uryanne.
Een goed tuigpaard brengt bovendien toch echt meer op dan een gemiddelde Gelderse.

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:32

lijkt me intressant om heen te gaan maar ja hoe laat begint dat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:52

Uryanne ik kan me je irritatie best wel voorstellen :j .
Mijn bericht komt misschien denegerend over sorrie dat is niet mijn bedoeling.
Ik moet bekennen dat ik ook wel al een jaar of 4 niet actief meer mee lees in de mensport en de nieuwe ontwikkelingen daarin niet echt meer gevolgt heb.
Maar ik heb destijds wel echt gelezen dat tuigers financiëel een aantrekkelijker paard was omdat zij niet zo duur in de markt lag en dat waren ik meende de woorden van Koos de Ronde of Ton Monhemius. (t' was iig een internationale menner).
En het is echt dat de marketing binnen de tuigpaarden veel beter loopt. Mannen als Marcel Ritsma, Wim Cazemier, Roelof van t'Oever houden zo van dit type paard dat ze het graag overeind willen houden en daarbij kunnen ze ook heel goed inspelen op de markt.
En als je goed kunt inspelen op de markt dan zie je daar ook resultaten van.
Overigens bestaat het wedstrijd span van Herman ter Harmsel uit klassieke Tuigpaarden waar veel klassiek Gelders bloed door stroomt.

En om eerlijk te zijn durf ik ook eerlijk te beamen dat een Tuiger beter zal mee komen in de topmensport dan een Groninger. Maar goed die types zijn ook niet te vergelijken.

Albert voor mij geldt ook dat een goed Gelders paard ook meer opbrengt dan een gemiddelde tuiger.
Een goede Gelderse en een goede tuiger doen het echt niet voor elkaar onder in de mensport.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 08:07

Maar in een span heeft een goede tuiger veel meer uitstraling dan een goede Gelderse...
Vergelijk bijv. Eebert met Danser, beide goedgekeurde hengsten, dan weet ik wel welke ik voor mijn wagen wil.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 09:03

OsMo schreef:
Uryanne ik kan me je irritatie best wel voorstellen :j .
Mijn bericht komt misschien denegerend over sorrie dat is niet mijn bedoeling.
Ik moet bekennen dat ik ook wel al een jaar of 4 niet actief meer mee lees in de mensport en de nieuwe ontwikkelingen daarin niet echt meer gevolgt heb.
Maar ik heb destijds wel echt gelezen dat tuigers financiëel een aantrekkelijker paard was omdat zij niet zo duur in de markt lag en dat waren ik meende de woorden van Koos de Ronde of Ton Monhemius. (t' was iig een internationale menner).
En het is echt dat de marketing binnen de tuigpaarden veel beter loopt. Mannen als Marcel Ritsma, Wim Cazemier, Roelof van t'Oever houden zo van dit type paard dat ze het graag overeind willen houden en daarbij kunnen ze ook heel goed inspelen op de markt.
En als je goed kunt inspelen op de markt dan zie je daar ook resultaten van.
Overigens bestaat het wedstrijd span van Herman ter Harmsel uit klassieke Tuigpaarden waar veel klassiek Gelders bloed door stroomt.

En om eerlijk te zijn durf ik ook eerlijk te beamen dat een Tuiger beter zal mee komen in de topmensport dan een Groninger. Maar goed die types zijn ook niet te vergelijken.

Albert voor mij geldt ook dat een goed Gelders paard ook meer opbrengt dan een gemiddelde tuiger.
Een goede Gelderse en een goede tuiger doen het echt niet voor elkaar onder in de mensport.

Dus eigenlijk geef je nu aan dat je niet weet waar je over praat? Dat is toch al wel duidelijk ;)
Alleen jammer dat je met je post meelezers op het verkeerde been zet...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:00

NatasjavE schreef:

Nou is de hengstenkeuring niet echt het goede voorbeeld om te nemen lijkt me.Die hengsten staan op dat moment zo hoog in het voer en zijn nog maar 2 1/2 jaar.Zou jij dan met zo veel indrukken om je heen braaf stappen!
Tuigpaarden kunnen steeds beter stappen.
De top getrainde tuigaarden die concoursen lopen zijn vaak niet meer geschikt als menpaard.Met de grote garde daaronder,zeker wel.
5 % van de tuigpaarden in nederland behoord misschien tot de top dus er blijven heel wat potentiele menpaarden over.
Wij zelf hebben daar voorbeelden van.We hebben een moneymaker gefokt die voor tuigpaard te klein bleef en niet goed genoeg was.Dus verkocht.Nu dook hij vorig jaar in ene op omdat hij 12e werd op de wk enkelspan in portugal met een duitser.......

Ik zelf denk dat een kruising dressuur paard x tuiger beter is voor de mensport.Deze hebben vaak toch een wat mooiere gang en kunnen beter galop. Ik rijd op dit moment met een 5 jarige ruin een Uphill x Graaf wouter.Nou daar wil ik er nog wel 10 van op stal.Dat is een super menpaard.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:11

Jammer dat de clinic op een dinsdag is.
Hier worden de Tuigpaarden getraind door vooral in stap de oefeningen aan de lange lijnen te doen. Dat was vroeger anders. Nu zweert men bij trainen in stap.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:48

Lijkt allemaal heel leuk maar als je de best 5 van het wk 4 spannen pakt kom je echt niet aan die 60%. Met al dat hackney bloed dat men nu in de tuigpaarden haalt worden ze echt niet ruimer in de beweging en krijgen ze het zelfde probleem als de dressuurpaarden totaal ongeschikt voor de recreatie.

Een vergelijking tussen Eebert en Danser slaat nergens op Eebert heeft de potentie om alle grote kampioenschappen te gaan winnen en om tot de allergrootste te gaan behoren maar dan wel als tuigpaard, terwijl Danser behoord tot een hele andere fokrichting en daar als gewone goedgekeurde hengst van waarde kan zijn door onder andere karakter en bloedspeiding.