Bezorgde dierenarts behandelt verwaarloosde pony zelf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Bezorgde dierenarts behandelt verwaarloosde pony zelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 12:54

www.nieuwsblad.be

Dierenarts Gilbert Caen kon het niet langer aanzien. De paarden en pony's in de wei naast zijn deur worden verwaarloosd, meent hij. Hij diende zaterdag zelf een pony medische zorgen toe. Al een maand voert dierenarts Gilbert Caen een strijd voor een betere verzorging en huisvesting van een aantal paarden op Gits-berg.

De dieren lopen dag en nacht in de kou. Hun hok biedt onvoldoende bescherming, het drinkwater en hooi zijn bevroren en de paarden zijn fel verzwakt. Een paard lag eerder al dood in de weide.

Tot zijn grote frustratie krijgt Caen nergens gehoor. ‘De politie heeft al een paar processen-verbaal opgemaakt, maar er gebeurt verder niets. Ook de burgemeester vertikt het om te komen kijken', klaagt hij.

Uiteindelijk vatte de dierenarts zelf de koe bij de horens en verzorgde zaterdag een pony met een ernstige oogzweer. Het dier dreigde blind te worden. ‘Het liefst zou ik de paarden in mijn stal zetten, maar dan riskeer ik beschuldigd te worden van paardendiefstal', zegt Caen.

Burgemeester Rita Demaré (CD&V) zegt dat zij moeilijk kan optreden zolang Dierenwelzijn de situatie van de dieren aanvaardbaar noemt. ‘Ik had al verschillende keren contact met inspecteur Henri De Craemere van Dierenwelzijn. De hoeven van de pony's zijn intussen gekapt, drie oudere en zwakkere paarden zijn van de weide weggehaald. Maar zonder attest van Dierenwelzijn zou ik mijn boekje te buiten gaan door de paarden te laten weghalen.'

Verwant artikel
[VN] België: Paard overleden door sneeuw en kou
[VN] Dierenarts blijft bezorgd om lot ‘verwaarloosde' paarden

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:04

Helaas zo gaat het vaker...
Jaren terug stonden er bij ons op de wei een paard die zo vreselijk slecht werden verzorgd, qua voer en qua hoeven e.d. Op een gegeven moment kon ik het niet meer aanzien en ben dus bij gaan voeren plus de DB waarschuwen. Die kwamen kijken. Nou het was volgens hun nog niet ernstig genoeg. Ja geen wonder, want ik voerde ze bij....
Vroeg me toen echt af wat te doen. Want als ik ze niet zou bijvoeren zouden ze gewoon echt ziek worden, het was al vrijwel een skelet toen ik ze uiteindelijk ging bijvoeren en ze ging elke keer door de draden van ellende als ik mijn eigen paard/pony bijvoerde (was begin van de winter, gras groeide niet meer).
Toen gingen die van mij naar stal, paard stond er nog steeds te staan, eigenaar kwam nooit, was niet bereikbaar. Dus paard stond helemaal alleen in de ellende en de drek.
Uiteindelijk is paard door iemand anders die het ook niet meer aan kon zien op een stal gezet... op afraden van iedereen want het is inderdaad diefstal. Echter de eigenaar in kwestie liet gewoon helemaal niets meer van zich horen, was in middels verhuisd en onvindbaar.
Paard is nadat ze helemaal was opgeknapt helaas overleden in diezelfde winter.
En nog steeds was de eigenaar onvindbaar....

knollentuin

Re: Bezorgde dierenarts behandelt verwaarloosde pony zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:09

er gaat toch nog een heleboel niet goed bij de instanties ,de regelgeving is ook zo onduidelijk, volgens mij weten ze soms van elkaar niet wat ze behoren te doen en vanaf waar er ingegrepen mag worden, en zo ja, wie dan ingrijpen moet....

Imke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:22

Jeetje wat heftig zeg! Ongelooflijk dat mensen zo met hun paarden om dúrven gaan. Belachelijk!!!! :(

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:41

tja, ik heb helaas zelf ondervonden dat een dier gewoon eerst zo'n beetje op sterven na dood moet zijn voor er ingegrepen wordt. Mijn eerste paard wat ik na echtscheiding moest verkopen bleek vreselijk verwaarloosd te worden door de nieuwe eigenaar, foto's die ik van haar heb misstaan niet in een folder van Brooke Hospitals.... Zoek hier op bokt op Flygirl en je vind het verhaal wel, half Bokt heeft op een gegeven moment helpen zoeken toen de eigenaar haar weg haalde van haar vaste plek om onder toezicht van de AID, Politie en Dierenbescherming uit te komen. Maar uiteindelijk is ze nooit in beslag genomen, terwijl zelfs de man van de DB en de AID-arts vonden dat dat éigenlijk wel nodig was, maar volgens de huidige normen had de Officier van Justitie haar weer terug gegeven aan de eigenaar en was je geen steek opgeschoten. Dus wordt er gewoon niet ingegrepen 'want het heeft toch geen zin'... De normen moeten gewoon veel scherper gezet worden en de instanties moeten eerder tot inbeslagname over mogen gaan. Vaak willen ze zelf wel maar staan ze wettelijk gezien met hun rug tegen de muur. Héél frustrerend, zeker als je als oud eigenaar niks kunt doen, hij wilde haar persé ook niet aan mij terug verkopen (heb ik uiteraard geprobeerd).
Gelukkig heeft hij uiteindelijk toch al z'n paarden verkocht en heeft de nieuwe eigenaar direct contact met mij gezocht, ik weet dus dat ze nu weer goed staat, maar ik kan me nog altijd schuldig voelen over het feit dat ze 2 jaar lang zoveel ellende heeft mee moeten maken omdat ik haar aan die man verkocht had (het eerste jaar dat hij haar had ging alles goed, ik had dus geen rede om aan te nemen dat hij dit zou doen, dan had ik haar uiteraard nooit aan hem verkocht).

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:13

Zo hebben wij als stalgenoten ook wel eens de zorg op ons genomen voor een paard van iemand, die duidelijk niet goed wist wat er allemaal bij kwam kijken. De stalbaas steunde ons en ging in gesprek met de eigenaren. Een dierenarts, die er voor een ander paard was, zei: Je hoeft de dierenbescherming niet te bellen, als jullie hem geen eten haden gegeven en geen wormkuren, waren ze wel gekomen om wat te doen, maar hij is nu niet mager genoeg en zijn stal is netjes. .... Daar sta je dan!

Uiteindelijk zijn er goede maatregelen getroffen en besefden de eigenaar en zijn vader met tranen in de ogen waar hun taak lag. Het paard bleef, zij zochten een stal in de buurt van hun huis, zodat zij geregeld met het paard bezig onden zijn en waren bereid om te leren hoe je met paarden omgaat en hen verzorgt. Het paard is een leuk en blij paard geworden en nog bij dezelfde eigenaren. Hij wordt bereden door de zoon.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:30

Daarom heb ik destijds ook met klem aan bokkers gevraagd mijn oude paard NIET te voeren. Hoe ongelofelijk moeilijk dat ook was, maar dan verandert er dus inderdaad niks. Als de DB dan komt kijken en er ligt hooi kunnen zij niet zien door wie dat er neergegooid is en is het voor hun dus alleen maar duidelijk dat de dieren gevoerd worden en dus niet verwaarloosd worden, hoe beroerd ze er verder ook bij stanan.
Ze stonden in de winter zonder water en eten, mijn merrie heeft er 2 drachten verworpen, een andere merrie had een veulen aan de voet wat van zwakte op de kogels liep.. 't was echt om te janken, maar toch kun je niet ingrijpen en moet je lijdzaam toezien hoe je paard achteruit gaat.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:00

Ik vraag mij af waar de kundigheid van dat soort controleurs zit?
Ik bedoel de "gewone" mens ziet al dat het zo niet langer kan,maar zo'n pennenlekker ziet geen verwaarlozing?
Nee vanuit het buro ziet alles anders uit,ik krijg er echt zo de sch*t van,men ziet het elend maar de zogehete kundigen zeggen dan er is nog niet genoeg elende zichtbaar.
Wie is nou erger?De dader of zo'n controle post?In mijn ogen allebij!

Als zoiets gaande is dan horen die dieren daar direkt weggehaalt te worden en nooit meer een ander dier ook bij die persoon aan te treffen.Niks geen waarschuwing,direkt aktie!
Maar tegenwoordig word er eerst urenlang geouwehoerd en als ze dan tot een oplossing komen is het leed allang geschied.

Petje af voor die dierenarts,ik mag hopen dat er naar hem wel geluisterd gaat worden,dat die Burgemeester achter z'n buro uitkomt,de pen uit zn mond doet en zn ogen doet openen!!!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:37

Als de politie en burgermeester niet komen, dan kunnen hun ook wel opgepakt worden, omdat ze verwaarloosde dieren niet helpen ect, en dus eigenlijk een soort van dierenmishandeling doen. Als je het zo bekijkt...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:01

En nu zijn de dieren behandeld door de dierenarts.. Dus kan er helemaal niemand schuldig bevonden worden.,.
Want immers is het oog behandeld, de hoefjes gekapt..

Handig.. of juist niet handig van die dierenarts?

T is zo dubbel..
Arme diertjes... :(

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:14

funnyhorses schreef:
Ik vraag mij af waar de kundigheid van dat soort controleurs zit?
Ik bedoel de "gewone" mens ziet al dat het zo niet langer kan,maar zo'n pennenlekker ziet geen verwaarlozing?
Nee vanuit het buro ziet alles anders uit,ik krijg er echt zo de sch*t van,men ziet het elend maar de zogehete kundigen zeggen dan er is nog niet genoeg elende zichtbaar.
Wie is nou erger?De dader of zo'n controle post?In mijn ogen allebij!

Zoals ik al schreef, het ligt niet aan de controleurs (althans, meestal niet en ik heb het over de situatie in Nederland). In 'mijn geval' waren zowel de controleur van de Dierenbescherming als de dierenarts van de AID van mening dat deze eigenaar geen paarden zou mogen houden. Maar de conditie van de paarden was - wéttelijk gezien - niet ernstig genoeg om ze in beslag te nemen, te meer omdat de eigenaar er op last van de politie wel een hoefsmid bij gehaald had en een baal hooi neergegooid had. Dat was ook het enige wat hij gedaan had en dat was het dan ook weer voor maanden, maar zodra een eigenaar ook maar IETS doet wat op 'verzorging' lijkt, mag er - nogmaals, wettelijk gezien - niet in beslag genomen worden. Door dus 1 x in de maand een baal hooi neer te mikken kun je paarden compleet uitmergelen maar toch aan je wettelijke verplichting voldoen. Iedereen is het er over eens dat dat geen 'zorgen voor' is en zo iemand geen paarden zou mogen houden, maar wettelijk gezien staan deze mannen met hun rug tegen de muur.
Het ligt dus niet aan de controleurs en dierenartsen die moeten beoordelen, het ligt aan de wettelijke regels waar ze zich aan hebben te houden. DAAR moet iets veranderen.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:36

Helaas maar waar..... dit soort tegenstrijdige dingen heb je zo veel..... jammer dat controleurs in dit soort situaties niet op iemands woord af mogen gaan, maar dat er echt bewijs moet zijn van het feit dat iemand anders dan de eigenaar de dieren heeft gevoerd oid....

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:39

Jolliegirl schreef:
En nu zijn de dieren behandeld door de dierenarts.. Dus kan er helemaal niemand schuldig bevonden worden.,.
Want immers is het oog behandeld, de hoefjes gekapt..

Handig.. of juist niet handig van die dierenarts?

T is zo dubbel..
Arme diertjes... :(

paard is dan wel behandeld, maar een da kan een rapport opmaken van dde behandeling en kan als het nodig is als bewijsmateriaal gebruikt worden tegen verwaarlozing.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 18:57

Geen verwaarlozing, maar vb van wat bijv politie weet en doet;

Zoon en meisje, toen 12 fietsen naar huis langs weides etc. Zien ze een merrie met veulen loslopen. Zoon belt mij, maar ik heb paardenspul op stal en duurt 20min voor mij dat ik er ben minimaal. Dus bel de politie maar, die kunnen ook evt achter een eigenaar aan zodat ze weten waar ze vandaan komen.

Kinderen werden niet serieus genomen, maar uiteindelijk rijdt er toch een politieauto langs. Ze deden NIKS!! 2 kinderen van 12 staan merrie met veulen tegen te houden, want paarden op de weg zou veel ellende kunnen veroorzaken, naast dat die kids zich zorgen maken om de dieren..

Uiteindelijk komt er iemand met halster en heeft ze in een wei gegooid. Niet wetend van wie die wei is en of ze er weer uit kunnen komen etc etc. Zou er zelf niet blij mee zijn, maar goed...........

Politie ziet paarden niet zoals wij denk ik, dus handelt ook niet zoals wij zouden willen en wat zou moeten. En dat merk ik bij meer '' niet paardenmensen''. Ze snappen het paarden gedoe niet en zien de dieren totaal anders.

Je moet echte paardenexperts erbij halen. mensen met veel ervaring en niet een papiertje van een slappe cursus.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:15

Francis schreef:
Daarom heb ik destijds ook met klem aan bokkers gevraagd mijn oude paard NIET te voeren. Hoe ongelofelijk moeilijk dat ook was, maar dan verandert er dus inderdaad niks. Als de DB dan komt kijken en er ligt hooi kunnen zij niet zien door wie dat er neergegooid is en is het voor hun dus alleen maar duidelijk dat de dieren gevoerd worden en dus niet verwaarloosd worden, hoe beroerd ze er verder ook bij stanan.
Ze stonden in de winter zonder water en eten, mijn merrie heeft er 2 drachten verworpen, een andere merrie had een veulen aan de voet wat van zwakte op de kogels liep.. 't was echt om te janken, maar toch kun je niet ingrijpen en moet je lijdzaam toezien hoe je paard achteruit gaat.

Dit snap ik niet. Het waren jou paarden die verwaarloosd werden? hoe kan dat als je er zelf bij bent.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 20:17

Het was mijn oude paard wat ik aan de verwaarlozende eigenaar verkocht had (nou ja, toen ik haar verkocht leek het natuurlijk een serieuze eigenaar die Paints wilde fokken en ik wilde haar het liefst als fokmerrie verkopen omdat ze een moeilijk te rijden paard was en ik liefst niet had dat ze in handen kwam van westernruiters die het wel even 'op z'n amerikaans' zouden oplossen).
Ik werd door iemand op de hoogte gebracht dat ze zo verwaarloosd werd, ik had al een tijd geen contact meer gehad met de eigenaar (eerste jaar heb ik hem nog geholpen met een door hem gefokt veulen van haar op naam te zetten, heeft hij nooit gedaan en later bleek ook mijn merrie nog altijd op mijn naam te staan) en was er al een tijd niet meer geweest.
Het eerste jaar dat hij haar had ging alles super, zijn verzorgster reed haar en trainde bij mijn oude trainer met haar. Helaas ging de relatie van dit meisje stuk en haar ex was de beste kameraad van de eigenaar dús stopte ze met het verzorgen van de paarden. De eigenaar heeft het kennelijk niet of nauwelijks zélf opgepakt en dus ging het hardhollend achteruit met de paarden. Ik ben heel erg bezig geweest met de inspecteur van de Dierenbescherming om zaken gedaan te krijgen, maar uiteindelijk dus niet gelukt. Maar zoals ik zei, als je hier op bokt op Flygirl of Spring Bid Flygirl zoekt en mijn naam als auteur, vind je de topics die het hele verhaal vertellen... Foto's werken niet meer maar neem maar aan dat ze erg genoeg waren, heb er nachten van wakker gelegen (ik zat zelf met een gebroken been op de bank dus kon niet eens zelf gaan kijken, dat heeft de eerste eigenaar waar ik haar weer van gekocht had gedaan).

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 07:42

pff kommer en kwel allemaal ! wat mensen een beest wel niet aan doen! ik mensen zijn echt naar BAH!
mijn toekomstige pony was ook eigenlijk een treurig verhaal. vrouwtje had niet meer de financiele middelen en de pony zou naar de slacht gaan. maar aardige meneer vind het beestje op knapte m op en nu komt ie lekker bij mij op stal staan :)

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:23

En als de dierenbescherming ze in beslag neemt! Denk jullie nou werkelijk dat ze dan goed terecht komen? Het is een organisatie die zijn ogen uit zijn kop moet schamen!!!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:27

Dat zeker uiltje, ben ik het in vele gevallen mee eens.
Maar laten lopen is toch ook geen optie?
Wat is dan beter in dit geval....
Oke het weer trekt nu bij en word steeds warmer dus ze zullen het wel makkelijker krijgen qua bescherming maar als ze niks te freten krijgen is het ook niks

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:42

uiltje001 schreef:
En als de dierenbescherming ze in beslag neemt! Denk jullie nou werkelijk dat ze dan goed terecht komen? Het is een organisatie die zijn ogen uit zijn kop moet schamen!!!

Jammer, zo'n uitspraak... wat is jouw PERSOONLIJKE ervaring met de dierenbescherming dat jij dit zegt?
Niet veel denk ik, anders zou je weten dat de Dierenbescherming sowieso nooit zelfstandig 'in beslag neemt'. Dat gaat op last van de AID van de NVWA... op verzoek van de DB komt een AID-dierenarts checken en als die meent dat er in beslag genomen moet worden kan die daar opdracht voor geven en wordt daarbij de politie ingeschakeld en gaat de zaak naar de officier van Justitie, die bepaalt of de dieren werkelijk 'onteigend' worden of terug moeten naar de eigenaar.
Het voortraject is nu geloof ik iets veranderd omdat je nu dus de NVWA hebt en de LID een groter aandeel in het voortraject heeft voor zover ik weet, maar uiteindelijk bepaalt NIET de DB of er al dan niet in beslag genomen wordt.

In mijn geval was ook de AID-arts van mening dat de zaak ernstig was maar waarschijnlijk niet ernstig genoeg voor in beslag name en dus is besloten die procedure niet te starten, omdat de eigenaar tevens betrokken was bij diverse andere politieonderzoeken (uiteraard hoorde ik toen pas wat een fout persoon het bleek te zijn, als ik dat geweten had, had hij haar al nooit kunnen kopen) en het niet in het belang van het paard was om haar eerst weg te halen en vervolgens weer terug te moeten geven, de kans dat hij haar dan wéér zou verplaatsen zodat controle niet langer mogelijk was, zou heel groot zijn en dat wilden ze voorkomen. Liever controle en af en toe tot afspraken dwingen zodat er nog iets 'afgedwongen' kan worden, dan helemaal geen zicht meer op een dier. En dus heeft men niet in beslag genomen. Maar ook deze man was van mening dat deze eigenaar eigenlijk gewoon geen paarden zou mogen houden (ook deze man heb ik persoonlijk gesproken).

De meneer van de DB heeft het vuur uit z'n schoenen gelopen voor mijn paard, hij woonde in de buurt van waar ze stond en ging zelfs in z'n privé tijd langs zodat hij echt dagelijks kon checken hoe het ging. Hij is uiteindelijk degene die haar na veel zoeken teruggevonden heeft toen de eigenaar haar 'verstopt' had, hij heeft echt actief naar haar gezocht. En hij was degene die voor ons alles al geregeld had dat wanneer ze in beslag genomen zouden worden, we (dus niet alleen ik mijn merrie, maar 1 andere oud-eigenaar van de andere merrie, die ik benaderd had hierover) de paarden terug zouden kunnen 'kopen'. Dat is een behoorlijke toestand want daar moet de officier van justitie toestemming voor geven maar hij had al contact gehad met wat mensen die daarin bemiddelen en dat was dus op voorhand al geregeld, ook dat wij als eerste opvangadres konden fungeren. (normaal gaan dieren naar vaste opvang adressen in afwachting van het kort geding, als je aangeeft interesse te hebben in een bepaald dier dan kun je bij goedkeuring ook opvangadres worden, maar dat gebeurt zelden omdat opvangadressen ook weer aan bepaalde eisen moeten voldoen).

Uiteindelijk heeft de eigenaar de paarden verkocht en kon ik mijn oude merrie dus niet terug krijgen (hij wilde haar pertinent niet aan mij terug verkopen omdat ze nog op mijn naam stond en hij van mening was dat ik haar dan 'voor veel geld' weer door zou kunnen verkopen (sure... de slager zou haar nog niet willen hebben, vlees zat er niet meer op.. :roll: )

De dierenbescherming wil echt wel meer kunnen doen, ik heb heel wat uren aan de telefoon gezeten met deze man en ik kan alleen maar zeggen dat hij alles wat hij kon doen heeft gedaan en nog wat meer ook... Zelfs zo erg dat hij op een gegeven moment een stap terug moest doen omdat hij van zijn baas op z'n kop had gehad dat hij te veel tijd in alleen de zaak van mijn paard stak. Die man was dus echt wel heel erg betrokken.

Ik ben het eens dat er heel veel mis gaat en dat er in veel gevallen véél te laat ingegrepen wordt, maar dat ligt niet aan de welwillendheid of inzet van de mensen van de dierenbescherming. Dat zijn voor zover ik heb meegemaakt betrokken mensen die het in sommige gevallen ook liever anders zouden zien. Voor de situatie met mijn merrie was ik ook altijd erg 'tegen' de DB, ik heb ze zelfs een keer bij mij op de oprit gehad omdat 'iemand' mij aangegeven zou hebben voor verwaarlozing van mijn paard. Ze zouden in de drek staan, geen voer hebben en geen stal. Dat mijn merrie met een 300 grams deken mét hood op stond om warm te blijven, de stal áchter het huis was en ze 4 x per dag hooi in de paddock kregen en dan 's nachts op stal ook nog, had die persoon even vergeten de melden. En blubber... ja, 't was oktober/november, welke paddock is dan niet nat. Ze stonden nog niet tot halverwege hun hoef in de modder...
Gelukkig zag de meneer van de DB dat ook zodra hij z'n auto uit stapte, heeft voor de vorm de fris uitgemeste stal nog even bekeken maar was vlot weer weg. Ik vond het maar belachelijk, maar goed, ze moeten op elke melding af.
Mijn mening over de DB heb ik flink bij moeten stellen door de onvermoeide inzet en tomeloos geduld van de inspecteur die belast was met de casus van mijn oude merrie (en de beste man had wat met mij te stellen want vooral in't begin hing ik soms wel een paar keer per week aan de telefoon en de beste man had mij zijn rechtstreekse mobile nummer gegeven!) Ik heb echt uitgebreid met hem gesproken en hij gaf zelf toe dat het soms moeilijk was, dat hij ook wel eens wilde dat hij meer kon doen dan 'afspraken maken en controleren'. Uitspraken die hij 'off the record' deed want officieel 'mag' hij dat soort dingen niet zeggen...
En sure, er zullen best mensen bij de DB werken die minder fanatiek zijn en het sneller wel goed vinden, maar dat geldt volgens mij niet voor de complete DB

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 14:07

Ik trek mijn woorden een beetje terug na deze uitleg.
Maar ook in enkel schrijnend geval hebben wij gebeld en ze kwamen niet eens kijken.
Je werd afgewimpeld.
Denk dat het allemaal persoonlijke ervaring is en ook verschilt wie of wat je te spreken krijgt.
Bij ons op stal zijn ze weleens geweest en een hoop trammelant, Boer koopt vaak schrijnende gevallen om op te knappen door mij maar is ook risico.
Uiteindelijk moest onze veearts een verklaring komen afleggen als bewijs terwijl deze pony echt goed verzorgd werd en aan het opknappen was.
Ze pakken vaak net de verkeerde mensen die het wel goed bedoelen en ja ik spreek uit meer ervaring want ik ken een hoop boeren :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:00

Dat klopt ook LukieBradley, het gaat ook zeker wel es mis. Dat ze niet komen kijken vind ik slecht en zou niet moeten, maar alles hangt er vanaf of een verhaal 'uit eerste hand' is. Ze gaan dus níet kijken naar aanleidingen van meldingen die je niet zelf geconstateerd hebt.
In mijn geval destijds wilde heel veel Bokkers gaan bellen en hebben dat ook gedaan, om de druk op te voeren, maar dat werkte alleen maar averechts omdat je dan weerstand krijgt en mensen tegen je in't harnas jaagt. Alleen de mensen uit de direct omgeving, die in de buurt van het 'weitje' woonden konden en mochten bellen en werden serieus genomen. Daar kan het in jouw geval dus ook aan liggen.

En ja, dat iemand die zieke paardjes opknapt bezoek krijgt is vervelend en jammer dat de goede onder de slechten moeten lijden. Ik zeg ook niet dat alles feilloos gaat, maar op zich is het natuurlijk goed dat ze eerst zéker willen weten dat het echt zo is wat die boer zegt... Iedereen kan wel beweren dat hij zielige pony's opknapt... Uiteraard zou er daarna een soort melding in hun systeem moeten komen (geen idee of dat zo is) zodat zo'n persoon niet om de haverklap de DB op de stoep heeft. Maar met zo'n verklaring van de dierenarts in je zak kun je bewijzen dat iets 'legitiem' is en heb je ook niks te vrezen. Want wat als de boer in een dorp verderop wél de boel verwaarloosd? Daar wil je dan toch wel wat aan gedaan hebben lijkt me. Dan zul je dus moeten aantonen waarom een dier er uit ziet zoals hij doet. Dus om te zeggen dat de DB niks doet of waardeloos is, vind ik te ver gaan. Het grootste probleem ligt gewoon in de wetgeving en de beperkte bevoegdheden die men hier heeft.
Dat zou verbeterd moeten zijn nu de dierenpolitie er is, die mag nl. wél direct tot in beslag name over gaan, zij zijn daar wettelijk toe bevoegd, maar ik heb toch sterk de indruk dat dáár juist weer de kennis ontbreekt als het om dierenwelzijn gaat. Dat zijn 9 van de 10 keer politie-agenten die een korte cursus hebben gehad maar geen specifiek opgeleide mensen. De kennis van de DB en de bevoegdheden van de dierenpolitie zouden eigenlijk samen moeten gaan in één orgaan, waarbij het dan ook nog bij een speciale 'dieren-rechtbank' zou komen waarbij de officier van justitie die uiteindelijk moet beslissen, ook speciaal geschoold is, bijv. een veterinaire achtergrond heeft ofzo. Dan zet je een compleet apparaat van kundige en geschoolde mensen achter zoiets. Maar ja... Wie gaat dat betalen...