Nieuwe kloon van Gem Twist gearriveerd op Zangersheide

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Nieuwe kloon van Gem Twist gearriveerd op Zangersheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 12:31

www.galop.be / persbericht Zangerheide / www.bokt.nl

Iedereen is het er over eens: aan vermogen geen gebrek in de springpaardenfokkerij. Het aanbod aan springgenen is tegenwoordig bijzonder groot. Het aanbod aan bloed is daarentegen schaars geworden, zo meldt Stoeterij Zangersheide in een officieel persbericht waarin het de komst van alweer een nieuwe kloon aankondigt. Ditmaal pakt het stamboek op aarde uit met de kloon van Gem Twist, die vorig weekend tijdens de Zangersheide Open Dagen werd voorgesteld aan het publiek. Leon Melchior liet de kloon van Gem Twist overvliegen vanuit Texas en deze zal over twee jaar de fokkerij gaan dienen. Gem Twist (1979-2006) werd in USA geboren bij Frank Chapot en is tot op heden het enige paard dat driemaal de 'American GP Association Horse of the Year' award won. In de jaren '80 was de witte volbloed de revelatie van zijn generatie. In 1987 won Gem Twist zilver op de Pan Am Games, en jaar later won de volbloed twee zilveren medailles tijdens de Olympische Spelen van Seoul. Gem Twist werd op de eerste World Equestrian Games in 1990 uitgeroepen tot beste paard van het WK. De springende volbloed won in zijn carrière 800.000$. Telkens boekte hij resultaten met jonge onervaren ruiters.

In 2006 op de leeftijd van 27 jaar is Gem Twist, 'the original' overleden. Zangersheide kocht de kloon Gem Twist Alpha XX Z, geboren in juli 2012. De nieuwe kloon is meteen de derde kloon van Gem Twist. De familie Chapot heeft intussen Gemini xx al een poos in de dekdienst. Team Murka dat Peter Charles sponsort, heeft ook al een Gem Twist-kloon. Gem Twist wordt door 'geschiedkundigen' aanzien als een van de beste springpaarden allertijden.

tassie

Re: Nieuwe kloon van Gem Twist gearriveerd op Zangersheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:34

Ik blijf het klonen niks vinden. Maar ja iedereen zo zijn eigen ding ;)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:21

tassie schreef:

Inderdaad. Net als bij de Jazz klonen, maar dat is nog extremer. Een paard gaat niet voor niks dood. Dat moet je zo laten, en je moet niet hetzelfde paard weer willen hebben, als hij al hetzelfde is als het origineel. Je hebt straks allemaal paarden die familie zijn, en waar de "gewone" ruiter niks mee kan. Ook voor de fokkerij is dit niet goed. Ze moeten gewoon ophouden met het geknoei met genen.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:35

heidy_wilco schreef:
tassie schreef:

Inderdaad. Net als bij de Jazz klonen, maar dat is nog extremer. Een paard gaat niet voor niks dood. Dat moet je zo laten, en je moet niet hetzelfde paard weer willen hebben, als hij al hetzelfde is als het origineel. Je hebt straks allemaal paarden die familie zijn, en waar de "gewone" ruiter niks mee kan. Ook voor de fokkerij is dit niet goed. Ze moeten gewoon ophouden met het geknoei met genen.

+1000

Ben het hier helemaal mee eens. Heb ook het idee dat het nu moeilijker wordt voor nieuwe paarden om de fokkerij in te dringen. Of hoog in de sport qua naam.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:39

+1000

Ben het hier helemaal mee eens. Heb ook het idee dat het nu moeilijker wordt voor nieuwe paarden om de fokkerij in te dringen. Of hoog in de sport qua naam.[/quote]

Inderdaad, en dat is gewoon zo zonde. Er zijn genoeg goede paarden die misschien daardoor gewoon de kans niet krijgen om zich te laten zien. En als het goed is heeft zo'n paard al genoeg nakomelingen op de aarde rondlopen, die weer goede eigenschappen door kan geven. En als zo'n paard geen nakomelingen heeft, nouja, helaas.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:50

Precies, we moeten toch door middel van fokken paarden verbeteren? Dat lijkt mij het beste gedaan te kunnen worden door middel van nieuw bloed, niet door middel van klonen :).

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 13:52

Ik vind dat klonen ook maar belachelijk.. Er zijn genoeg mooie, goede hengsten op de aardbol, en dan nog willen klonen.. Ik zie liever een mooie nieuwe bloedlijn dan bijvoorbeeld altijd maar Jazz. De wereld wordt steeds gekker...

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 15:26

Ik zie toch liever wat nieuw bloed rondlopen als ik eerlijk ben. Is toch geweldig nieuws als een onbekend paard het ineens goed blijkt te doen? Ik ben bijvoorbeeld alle Jazzjes wel een beetje zat eigenlijk. Niet dat het geen goed paard is, maar iets anders is ook leuk :p

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:15

Gem Twist was zelf ruin, dus dit is de enige manier om ooit nakomelingen ervan te krijgen.
Het paard was zeker de moeite om in de fokkerij gebruikt te worden.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 16:23

Iphi schreef:
Gem Twist was zelf ruin, dus dit is de enige manier om ooit nakomelingen ervan te krijgen.
Het paard was zeker de moeite om in de fokkerij gebruikt te worden.

Volgens mij (en horsetelex) was Gem Twist echt nog wel hengst

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 17:02

Ik kan mij niet anders herinneren dan dat Gem Twist een ruin was en ook Wikipedia vermeld hem als 'gelding'.

Ook ik ben niet zo voor klonen en zeker niet bij een hengst als Jazz, die al zo ontzettend veel nakomelingen heeft. Misschien dat ik het alleen te verdedigen vind bij fenomenale sport-ruins, zoals, inderdaad, Gem Twist of Milton. Of een Amon of Rembrandt. Mits het ook nog om een correct en goed gebouwd paard gaat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 17:39

wat is er mis met fokken ??
al dat gekloon, meer van hetzelfde , daar zitten we op te wachten :roll:

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:41

Selima schreef:
Ik kan mij niet anders herinneren dan dat Gem Twist een ruin was en ook Wikipedia vermeld hem als 'gelding'.

Wikipedia staat nou niet bepaald bekend om zijn betrouwbaarheid is uit onderzoek gebleken

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 22:28

Gem Twist is een ruin.

Ik vind klonen wel allemaal erg interessant, maar verbeteren doe je met nieuw bloed en niet met oud bloed. Al kan ik het klonen van ruinen die echt wat bewezen hebben nog wel oké vinden.

Mijn mening staat in ieder geval niet nog 'vast'.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 00:40

Eigenlijk blijven ze steken in het verleden maar als ik het geld had zou ik echt wel weer een exemplaar van mijn 14 jaar geleden overleden lievelingetje willen hebben.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 00:41

zijn er ook foto's van de verschillende klonen

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 19:52

na vind sowieso vreemd. Want lijkt mij dat elke kloon ook `kinderziektes` voorbrengt en altijd het zelfde zo kan de fokkerij zich ook niet echt ontwikkelen naar een beter soort

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:18

Gem Twist is juist interessant omdat het voor de fokkerij nieuw bloed is en niet meer van hetzelfde. Bovendien is Gem Twist een zeer goede Volbloed, dus dat is nog uitzonderlijker.