Britse gezondheidscampagne: Afslanken door draven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Britse gezondheidscampagne: Afslanken door draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 15:42

www.bokt.nl / http://horsetalk.co.nz/2

Er is een reden waarom je nooit dikke ruiters ziet op een Olympisch podium. Die reden is dat paardrijden deze ruiters fit houdt.
Met dit in het achterhoofd heeft de British Equestrian Federation een nieuwe gezondheidscampagne uitgroepen met de naam "Afslanken door draven"
"Afslanken door draven" promoot de vele gezondheids- en geestelijke voordelen die geassocieerd worden met paardrijden en omgaan met paarden.

Health en fitness goeroe Angie Best rijdt regelmatig paard en gelooft dat rijden en gezondheid hand in hand gaan. Angie begon weer met paardrijden toen haar zoon Calum uit huis ging en ondersteunt de campagne van harte.
"Afslanken door draven" is een uitstekend initiatief om af te vallen. Er is zoveel te doen met een paard voor en nadat je gaat rijden, dat je alleen al daardoor drie keer zoveel voordeel hebt dan bij andere afslankprogramma's" zegt
Angie.

Een onderzoek in opdracht van The British Horse Society in 2011 toonde aan dat paardrijden zoveel energie verbruikt dat dat het ingedeeld kan worden als een matig intensieve oefening. Tijdens een uur paardrijles verbrandt een ruiter 360 calorien. Dat is evenveel als 10 minuten fietsen in een wielerwedstrijd.

8nnemiek

Re: Britse gezondheidscampagne: Afslanken door draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:46

Ik geloof graag dat je kan afvallen door paard te rijden :j
Al denk ik dat ik meer kilo's kwijt raak door het hooi-slepen en poep-scheppen en vegen en verzorgen en herhalen :Y)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:57

ik geloof het ook wel, maar denk dat er wel meer bij komt kijken dan alleen draven, die ruiters zitten allemaal maar door..Kost ook moeite maar minder dan lichtrijden al vind ik dat zelf.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:00

En vergeet niet het feit dat alle uren dat je spendeert met, rond of op je paard, je dus wel in beweging bent en niet in je luie zetel zit met een pak chips op je schoot.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:02

"Er is een reden waarom je nooit dikke ruiters ziet op een Olympisch podium. Die reden is dat paardrijden deze ruiters fit houdt."

geldt voor elke sport dat je er geen dikke ziet? Dus sporten is gewoon gezond en fit houdend, en dat wisten we!

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:07

hoeveel calorieen je verbrand is afhankelijk van je gewicht en spierpercentage.
350 calorieen verbranden met paardrijden? dan moet je behoorlijk flink zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:08

Behalve sumoworstelen :Y)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:09

Hangt er toch ook vanaf hoe intensief je les of rit is. Een lekker rustige wandeling van 3 uur of training voor endurance voor 3 uur, denk dat die laatste ruiters wel mee wat vet verbranden.
Ik stap toch ook geregeld nat van het zweet na mijn uur les. Dat zijn heel intensieve lessen met heel veel galop en werken. Da's wat anders dan een uurtje in de manege achter elkaar hobbelen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:10

Maar ja, om alle dikkerds (in elk boven geval boven de 115 kilo toch?) nu maar op een paard te zetten zodat ze lekker afvallen.. Lijkt me eerder omgekeerd, afvallen voordat je op een paard moet gaan zitten.. Het idee is leuk maar gaat dus niet werken.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:13

zweten zegt helemaal niks over de intesiteit van een training.

Manege ruiters zullen meer afvallen dan ruiters met een eigen paard omdat zij de inspanning niet gewend zijn of minder vaak doen.
als je een jaar lang elke dag rijd dan is het geen echte inspanning keer voor je lichaam.

feit blijft wel dat je van het paard uit de wei halen, rijden, poetsen, spullen invetten, stal uitmesten, opstrooien, vegen etc natuurlijk meer verbrand dan wanneer je een sport kiest zonder na zorg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:15

troi schreef:
Maar ja, om alle dikkerds (in elk boven geval boven de 115 kilo toch?) nu maar op een paard te zetten zodat ze lekker afvallen.. Lijkt me eerder omgekeerd, afvallen voordat je op een paard moet gaan zitten.. Het idee is leuk maar gaat dus niet werken.

Ook een slank persoon kan in verhouding veel vetweefsel hebben!

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:42

Hihi ik heb t gevoel dat poetsen in verharingstijd de meeste energie kost...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:43

19marjo90 schreef:
Hihi ik heb t gevoel dat poetsen in verharingstijd de meeste energie kost...

Met de furminator maar een paar minuten werk, wel niet goed voor de lijn natuurlijk :D

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:44

ik zie wel degelijk zware ruiters, ook op ZZ niveau. Snap zelf ook niet dat ze dat lukt, op dat niveau ben je volgens mij best intensief bezig, dan moet je wel heel veel eten om dat te compenseren

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:46

Op olympisch niveau zie je sowieso geen dikke sporters, of heb ik verkeerd gekeken afgelopen keer? :+

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:18

winia4ever schreef:
ik geloof het ook wel, maar denk dat er wel meer bij komt kijken dan alleen draven, die ruiters zitten allemaal maar door..Kost ook moeite maar minder dan lichtrijden al vind ik dat zelf.

Doorzitten kan bij mijn paard bijna niet.
Dus ik rij vrijwel altijd licht.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:19

Van paardrijden kun je zeker afvallen. Maar de opmerking over dat er nooit dikke olympische ruiters op het podium staan vind ik een beetje dom, je moet eens zien hoeveel zij naast het paardrijden nog sporten...

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:22

CleovG schreef:
Van paardrijden kun je zeker afvallen. Maar de opmerking over dat er nooit dikke olympische ruiters op het podium staan vind ik een beetje dom, je moet eens zien hoeveel zij naast het paardrijden nog sporten...

Maar het niet is het paardrijden waar je van af valt.
Iemand die normaal 7 dagen per week op de bank zit en dan 2 keer per week een uur gaat paardrijden zal inderdaad afvallen.
Maar als datzelfde persoon 2 dagen een uur zou gaan fietsen of tennissen zou er ook gewichtsverlies zijn.

Het is dus een onzin onderzoek met als conclusie: van bewegen kun je afvallen.
Joh.. :o?

Dan ook nog met rare cijfers komen die nergens op slaan en per persoon verschillend zijn en dan het gemiddelde nemen van een zeer flink persoon..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:22

Het ligt er ook wel heel erg aan hoe je rijd.
Ik kan bijvoorbeeld makkelijk 8 paarden een 45 minuten rijden zonder (lichamelijk) moe te zijn, maar ook 1 paard een half uur rijden en dan total loss zijn...
Gewoon draven is in mijn ogen dus niet echt fanatiek genoeg om er iets van kg's te verliezen (of je moet net beginnen), maar ik denk dat je beter maar naast je paard kan gaan draven. Geheid meer verlies van kg's en minder belastend voor het paard dan dat er een te zwaar persoon op gaat zitten. Beter voor beide dus.

Overigens vind ik juist in de paardensport dat je meer en vaker dikke mensen tegen komt (ook die fanatiek rijden en zelfs in de hogere sport mee draaien) dan in andere sporten.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:52

8nnemiek schreef:
Ik geloof graag dat je kan afvallen door paard te rijden :j
Al denk ik dat ik meer kilo's kwijt raak door het hooi-slepen en poep-scheppen en vegen en verzorgen en herhalen :Y)

:D Mee eens. Daarbij hebben de meesten van ons ook nog eens (zittend)werk voor een uurtje of 40 per week. Alle ruiters op de OS rijden volgens mij wel meer dan 4 uur per dag. Dat ga ik dus niet halen..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:05

Het is onzin, je ziet genoeg ruiters (misschien geen olympische...) met overgewicht.
Paardrijden is bepaald niet de geschikste sport om af te vallen (behalve voor het paard).

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:39

Hoezo paardrijden is dan geen sport? Wat ik dus vaak genoeg hoor van die vage mensen die er eigenlijk vaak niets van weten? xD
Maar verschilt het eigenlijk bij het draven of je lichtrijd of dat je doorzit? Want bij licht rijden moet je hele tijd gaan sta zitten (in 'goede tempo') en bij doorzitten moet je weer goed recht zitten ect... Bij sommige paarden is het best lastig om door te zitten, en heeel makkelijk om licht te rijden, bij andere is het super makkelijk om door te zitten, en moeilijker om te sta zitten (nouja, moeilijker xD)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:46

winia4ever schreef:

Van goed doorzitten krijg je anders ferme buikspieren.
Toen ik op een stal ging werken (als groom/ruiter, hoefde niet te mesten, alleen poetsen/zadelen en veeeel rijden) viel ik op 3 maanden 20 kilo af (van een normale maat 38 naar een kleine 36, 65 kilo naar 45) dus ik denk zeker dat veel paardrijden wat doet voor je.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:56

Zo zijn er ook nog mensen die denken dat je gespierde bovenarmen krijgt door het paardrijden 'omdat je steeds aan de teugels moet trekken'.
Gelukkig komt dat door het mest scheppen, hooi sjouwen en water dragen.

Buikspieren train ik door door te zitten en dan het liefst in een lekker tempo en een stuk galop in verlichte zit voel ik flink in de bilspieren.

Ik moet echt flink eten om niet af te vallen, maar kan natuurlijk niet voor een ander beoordelen of ze af zouden vallen als ze paard gaan rijden/verzorgen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:01

Marga schreef:
http://www.bokt.nl / http://horsetalk.co.nz/2

Er is een reden waarom je nooit dikke ruiters ziet op een Olympisch podium. Die reden is dat paardrijden deze ruiters fit houdt.

Ik denk eerder dat ruiters zorgen fit te zijn, om zo prettig mogelijk je hulpen te kunnen geven zonder je paard onnodig te hinderen.