Vol huis bij Rondje Instructie met Hans Peter Minderhoud

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Vol huis bij Rondje Instructie met Hans Peter Minderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-13 11:29

http://www.knhs.nl

Hans Peter Minderhoud had gisterenavond een aandachtig gehoor van bijna duizend geïnteresseerden tijdens het rondje instructie dat hij verzorgde over de opbouw van het jonge dressuurpaard naar Grand Prix niveau. De populariteit van de training van jonge dressuurpaarden werd daarmee weer eens onderstreept. Eerder dit seizoen trokken Johan Hamminga en Emmelie Scholtens ook al een volle Willem Alexanderhal.

Er was een extra tribune binnen gereden om alle belangstellenden een zitplaats te geven. Hans Peter Minderhoud begon waar Hamminga en Scholtens gestopt waren; met een zesjarige die op Z2-niveau loopt. En niet de minste. Hexagon's Charon, gereden door Thamar Zweistra, is nog jeugdig maar een supergaaf, talentvol paard dat met speels gemak appuyementen en galopswissels liet zien. Thamar reed Charon mooi van de hand af wat de schwung en het lekker door zijn lijf bewegen ten goede kwam. Hexagon's Charon heeft nog een kwaliteit die hem als dressuurpaard zo geschikt maakt en dat is zijn werkwillige karakter en dat hij zo geconcentreerd is op zijn amazone.

De tweede combinatie die Hans Peter had meegenomen om de overgang naar het zwaardere werk te laten zien was Marieke van Putten met Zib Way Texel. De combinatie komt uit in het ZZ-licht. In het begin was er teveel spanning en werd Zib te kort in de hals gereden. Na de warming up toonden ze in galop de opbouw naar de werkpirouettes en de wissels. Ze sloten af met de verzameling in draf.

Een paard dat al in de Intermediair gestart is is Zamora van Lynne Maas. Bij deze succesvolle combinatie lag de focus op het voorwaarts trainen en kwamen de passage en de piaffe aan bod. Scherp aan het been was het devies van Minderhoud. Door de oefeningen kort uit te voeren en telkens weer voorwaarts te rijden behoudt je de scherpte.

Met de negenjarige hengst Ziësto sloot Hans Peter Minderhoud het bijzonder geslaagde Rondje Instructie af. Nicole Werner nam zijn plaats in als trainster en Hans Peter stapte in het zadel van de bruine die volgens Nicole kans maakt om tijdens de Olympische Spelen van Rio de Janeiro uit te komen. Het was een goede interactie tussen Werner en Minderhoud. Anders dan bij zijn andere paarden leert hij Ziësto de piaffe vanuit een voorwaartse draf en niet zoals gebruikelijk vanuit de stap. Ziësto is nog maar kort op stal in Harskamp, maar wat de hengst liet zien was voor de bijna duizend toeschouwers indrukwekkend en onderstreepte zijn talent en bovenal het vakmanschap van Hans Peter Minderhoud.
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 23-02-13 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:06

Was super leuk!en leerzaam!Humor van Nicole met Hans Peter was super!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:06

Het was echt een leerzame en mooie avond.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:07

Jammer dat het niet in het weekend was. Voor veel mensen die in de namiddag werken, is het onmogelijk om naar zoiets te gaan. Zou de KNHS eens beter rekening mee horen te houden.

kohtje

Re: Vol huis bij Rondje Instructie met Hans Peter Minderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:08

En er zijn ook heel veel mensen die in het weekend werken ,zo is er altijd wat.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:20

super leerzame avond gehad, erg leuk

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:24

Leuk zeg! Jammer dat ik er niet bij kon zijn.. Ik vond het vorige keer met Emmelie Scholtens en Johan Hamminga heel leerzaam! :)
Weten ze al of Ziesto ter dekking komt? :o

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 13:29

pff kijk net de video terug op rabosport tv kom ik ineens met heel mijn hoofd groot in beeld :') :o

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:47

Leuk stukje, klinkt erg leerzaam! Wij waren te laat met opgeven en konden er helaas niet bij zijn, jammer.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:23

FriesWytske schreef:
Jammer dat het niet in het weekend was. Voor veel mensen die in de namiddag werken, is het onmogelijk om naar zoiets te gaan. Zou de KNHS eens beter rekening mee horen te houden.

Lekker makkelijk gezegd...
Ten eerste zitten deze rondjes meestal vol zat, dus kennelijk lukt het RUIM voldoende mensen wel om er moeite in te steken om op tijd te komen.
Ten tweede is het KNHS centrum in het weekend vaak bezet ivm. andere evenementen en keuringen.
Ten derde; veel ruiters die naar zo'n rondje komen zijn in het weekend op wedstrijd
Ten derde zijn de mensen die dit soort rondjes instructie geven meestal al druk genoeg bezet in het weekend met wedstrijden etc.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 18:24

Wel jammer dat er voor zo'n nieuwsbericht wel aandacht wordt geschonken, maar voor een nieuwsbericht over de avond ervoor (Rondje instructie met Boyd Exell) geen plek is..

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:31

Er moet mij toch van het hart dat ik, na genoten te hebben van de eerste combinatie, schrok van de trainingsmethode van de tweede combinatie, waarbij Hans Peter Minderhoud weinig kon onderbouwen waarom voor deze wijze van trainen werd gekozen en wat de meerwaarde was van de extreem korte, strakke teugelvoering. Ik heb een oplossingsgerichte aanpak en uitleg gemist. Ik vond het jammer om de (soms forse) LDR techniek ook terug te zien bij de daarop volgende combinatie en bij Ziesto. Ik begrijp wel de noodzaak om af en toe diep en rond te rijden, maar met zo weinig lengte en zo structureel, riep voor mij veel twijfels op over "de Nederlanse School". Het commentaar van de Duitsers begin ik nu beter te begrijpen. Ik was in verwarring, want de Nederlanders zijn wel succesvol. Misschien heb ik geen recht van spreken, ik ben ten slotte niet vergelijkbaar met dergelijke topruiters, maar toch ging de korte diepe hoofd-halshouding mij meerdere keren aan het hart. Bovendien maak ik mij zorgen over het signaal dat uitging van de combinaties op deze avond. Als de trainingsmethode LDR al wordt gebruikt, is het zaak het paard niet te forceren. Een deel van de mensen bezit de (voor mij inmiddels twijfelachtige) deskundigheid LDR toe te passen logischerwijs (nog) niet. Ik hoop niet dat deze mensen nu denken dat ze hun paard maar met de kin op de borst moeten trekken, desnoods met slof, om geinspireerd door de clinic, tot een soort professioneel gevoel te komen. Wat de plank dan volledig mis slaat en het paardenwelzijn schaadt. De avond heeft mij in ieder geval geinspireerd om mijn visie over mijn manier van rijden weer eens onder de loep te leggen en duidelijk te krijgen wat ik wel en niet gewenst vind in mijn trainingen. Dat is ook wat waard.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:35

Het viel mij juist op dat ze steeds weer los lieten en er is uitgelegd waarom ze ronnd werden gereden. Het tweede paard waar Marieke op reed was erg gespannen in het begin. Je zag hem steeds mooier worden.
Deze mensen hebben zo'n geweldig ruitergevoel.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 01:25

GaitMonster schreef:
Wel jammer dat er voor zo'n nieuwsbericht wel aandacht wordt geschonken, maar voor een nieuwsbericht over de avond ervoor (Rondje instructie met Boyd Exell) geen plek is..

Amen!

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:03

GaitMonster schreef:

Was me ook al opgevallen -O-

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:46

En daar gaan we weer hoor LDR. Er wordt hier op Bokt door sommige mensen ook echt geen gelegenheid onbenut gelaten om te vertellen hoe erg het allemaal wel is.
Diezelfde mensen hoor je niet over de paarden die je wel op ieder wedstrijdterrein ziet lopen, zonder maar een spiertje op het stijve lijf, met een trieste/nerveuze blik in de ogen door een ruiter die de hele week aan het oefeningetjes rijden is, omdat het zo goed beloond wordt door veel juryleden die een op de letter gereden oefening belangrijker vinden dan een paard dat lekker los in zijn lijf en attent en vrolijk door de proef heen loopt.
En nee, dan heb ik het in het algemeen niet over paarden die nog onderaan in de B/L klasse meelopen, maar vanaf M en zeker vanaf de Z1 kom ik helaas zulke paarden regelmatig tegen.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 07:10

Als je goed had gelezen, had je gelezen dat ik niet tégen LDR ben, en soms de meerwaarde ervan inzie. Het ging me om de mate ervan en nog wat andere dingen, maar ja... dan moet je goed lezen.Ik ga het niet weer herhalen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 08:45

Die van Marieke moest juist nog lager ,langer en ronder worden .

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:59

Er was ook al een die te klagen had.. Hij zij al: dat is vast zo'n net beginnde ruiter die er verstand van denkt te hebben! Hahaha, geniaal!!

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:46